03.12.2025
Mitkä ominaisuudet tekevät hyvän talviauton?
Kuva: Unsplash
Suomalaiset talviolosuhteet ovat melko armoton testi oikeastaan autolle kuin autolle. Kun lämpötilat laskevat pakkasen puolelle, tiet muuttuvat liukkaiksi ja lunta on joka puolella, näyttää auto yleensä todellisen luonteensa. Ne samat asiat tai ominaisuudet, joita piti ehkä vielä kesällä suuressa arvossa, menettävät merkityksensä ja huomio kiinnittyykin kokonaan toisenlaisiin seikkoihin, kuten esimerkiksi lämmityksen tehokkuuteen, rengasvalintaan (ja renkaiden kuntoon) sekä ajovalojen tehokkuuteen. Muun muassa nuo asiat määrittävät pitkälti, että onko autosta oikeasti talvikeleihin vai lähinnä jonkinmoiseksi stressinaiheuttajaksi.
Talvi paljastaa nimittäin autojen heikkoudet aika nopeasti ja myös armottomammin kuin mikään muu vuodenaika. Kesällähän kaikki toimii monesti moitteettomasti. Auto käynnistyy ilman ongelmia, lämpenee itsestään ja tie tarjoaa paljon pitoa. Talvella sen sijaan paljastuvat autojen mahdollisuudet heikkoudet karulla tavalla. Hidas lämmitysjärjestelmä tarkoittaa pidempää palelemisaikaa, heikot ajovalot tekevät ajamisesta lähinnä arvaamista ja väärä valinta renkaiden osalta voi tehdä hyvästäkin autosta pelottavan kapistuksen. Tarkoitan tällä nyt sitä, että jos erehtyy liukkaille teille kesärenkailla tai jos nastarenkaisiin tottunut, hivenen epävarmempi kuski ajeleekin yhtäkkiä kitkoilla. Voisi sanoa, että talvi tietyllä tavalla pakottaa auton hyödyntämään koko potentiaalinsa. Auton pitää pystyä suojaamaan kuljettajaa ja matkustajia, kestää kylmyyden aiheuttamaa rasitusta ja selvitä yllättävistä tilanteista, joita esimerkiksi liukas tienpinta aiheuttaa.
Vasta talven tullessa moni suomalainen tajuaa tai muistaa, että auton tärkeimmät ominaisuudet eivät ehkä sittenkään ole vain teho, muotoilu tai kosketusnäytön koko. Ratkaisevia ominaisuuksia ovat sen sijaan lämmitysjärjestelmä, näkyvyys, vetotapa, renkaat ja esimerkiksi käytännöllisyys. Talvi näyttää karulla tavalla heti, että onko auton suunnittelussa huomioitu oikeat asiat vai onko se sen sijaan suunniteltu vain lämpimämpiä olosuhteita ajatellen. Kun pakkasta on 20 astetta ja auto seisoo yön ulkona, ei pelkkä kallis brändi lämmitä penkkiä yhtään sen enempää tai tee liikkeellelähtöä helpoksi. Tarvitaan suunnittelua ja tekniikkaa, joka osaa ottaa huomioon myös talviset olosuhteet. Muun muassa tämän syyn takiahan Volvo oli aikoinaan niin suosittu Suomessa. Täysin pohjoismaalaisesta autonvalmistajasta kun oli kyse, tarkoitti se sitä, että he myös rakensivat nimenomaan pohjoismaisiin olosuhteisiin soveltuvia autoja. Edelleenhän Volvot suunnitellaan Ruotsissa, mutta en ole satavarma, että otetaanko pohjoismaisia olosuhteita ihan yhtä hyvin enää huomioon vai mennäänkö lähinnä suurempien markkina-alueiden ehdoilla.
Käyn tässä tekstissä nyt läpi niitä ominaisuuksia, mitkä minun mielestäni tekevät hyvän talviauton. Ne ovat ominaisuuksia, jotka vähentävät esimerkiksi ajamiseen liittyvää epävarmuutta, mitä varmasti moni suomalainen kokee talvisin. Ajamisen ei kuitenkaan tarvitse olla pelottavaa, edes vaikeissa olosuhteissa, vaan oikealla autovalinnalla voi asiaan vaikuttaa paljon.
1. Lämmitys
On päivänselvä asia, että hyvässä talviautossa on oltava pätevä lämmitysjärjestelmä. Talvi on kuitenkin hetki, jolloin paljastuu auton kyky tuottaa lämpöä nopeasti. Ei riitä, että ratti ja penkit ovat lämpöisiä. Se ei paljoa lohduta, jos ohjaamo tuntuu muutoin siltä kuin iglussa istuisi. Hyvä talviauto kykenee lämmittämään sisätilat nopeasti, poistaa huurteet laseista tehokkaasti ja tekee ajamisesta miellyttävää heti liikkeelle lähdettäessä. Tokikaan ratin- ja penkkien lämmityksestä tai esimerkiksi sähköisestä esilämmityksestä ei ole haittaa. Kaikki mikä tekee kylmistä keleistä vähän siedettävämpiä, on ehdottomasti positiivista. Täytyy kuitenkin muistaa, että kylmä auto aiheuttaa kuljettajalle myös turhaa stressiä. Stressiä, joka pahimmillaan purkautuu sitten liikenteessä esimerkiksi turhanpäiväisellä törttöilyllä toisia autoilijoita kohtaan. Hyvä lämmitys säästää myös autoa, koska kylmästartit ja kondensaatio rasittavat auton tekniikkaa ja vaikuttavat täten myös auton elinikään.
2. Vetotapa
Myös auton vetotavalla on merkitystä talvella. Monet suomalaiset suosivat nelivetoa, koska ajaminen hankalissa olosuhteissa on yksinkertaisesti helpompaa, kun auton kaikki pyörät vetävät. Tämä auttaa etenkin esimerkiksi liikkeellelähdöissä tai liukkaissa ylämäissä. Ajaminen tuntuu muutoinkin vakaammalta, eikä esimerkiksi perä lähde niin helposti luisuun (verrattaessa takavetoon). Mutta, on väärin puhua ehkä vain vetotavasta, vaan myös auton alustalla on merkitystä asiaan. Jos auton alusta on esimerkiksi liian jäykkä ja auto reagoi jokseenkin arvaamattomasti ohjaukseen, voi talviajo olla varsin hermostuttavaa.
3. Renkaat
Olen kirjoittanut aiemmin renkaiden merkityksestä autoissa ja ihmetellyt, että miksi niitä vähätellään niin usein. Edelleen muistuttaisin kuitenkin, että renkaat ovat ainoa autossa, mikä koskettaa tietä. Talvella tämän asian merkitys vieläpä korostuu. Miksi ihmeessä et siis panostaisi niihin? Hyväkuntoiset renkaat ovat loppujen lopuksi aika edullinen henkivakuutus. Toki ikuisuuskysymys kuuluu, että kummat ovat paremmat Suomen talveen, kitkat vai nastat? Nastathan toimivat erityisesti jäällä, kun taas kitkat ovat elementissään lumisissa olosuhteissa. On hyvä kuitenkin pitää mielessä, että kitkat on alun perin suunniteltu nimenomaan Keski-Euroopan talvia ajatellen, jotka ovat täysin erilaisia kuin Suomen talvet. Toki nykyään löytyy jo pohjoismaisiinkin olosuhteisiin suunniteltuja kitkrarenkaita ja vaikka kitkoissa on myös omat hyvät puolensa, kuten vaikka pienempi melutaso, valitsisin silti oman autooni aina mieluummin nastat.
4. Näkyvyys
Pelkästään näkyvyydelläkin on suuri merkitys talviautoilussa. Mitä vähemmän tarvitsee arvailla mitä edessä on, sitä turvallisempaa ajaminen luonnollisesti on. Hyvässä talviautossa on kirkkaat ja tehokkaat ajovalot sekä lämmitettävä tuulilasi. Tällöin näkyvyys pysyy mahdollisimman hyvänä myös heikoissa olosuhteissa. Tämä luonnollisesti vähentää kuljettajan stressiä, helpottaa ajamista ja tekee matkasta vähemmän uuvuttavan. Omasta kokemuksesta tiedän, että pimeys syö pirun tehokkaasti keskittymiskykyä, mutta onneksi ajovalot kehittyvät kovaa vauhtia koko ajan ja ne ovat tätä nykyä erinomaisella tasolla jo monissa autoissa.
5. Luotettavuus
Autojen luotettavuusominaisuudet punnitaan monesti juurikin talvella. Kun auto käynnistyy aamulla nopeasti, lämpenee nopeasti ja kaikki toimii pitkälti kuten pitää, tulee talvista paljon siedettävämpiä. Vikatilanteet ovat talvella paljon ikävämpiä, koska olosuhteet ovat vaikeampia ja kylmässä odottaminen on hyvin epämukavaa.
6. Teknologia
Kiitos nykyisten teknologioiden, kaikista uusista autoista löytyy nykyään esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä ja luistonesto, ja monista löytyy myös automaattinen jarrutusavustin. Kesäisin ajonvakautukselle ja luistonestolle on vähemmän käyttöä, mutta kun tiet ovat liukkaat, nousevat ne monesti arvoon arvaamattomaan. Hyvä talviauto käyttää edellä mainittuja ominaisuuksia järkevästi. Se ei korjaa liikaa eikä liian vähän. Ääripäitäkin löytyy nimittäin nykyautojen joukosta. On mielestäni tärkeää, että kuljettajalla on koko ajan jonkinlainen tunne autonsa hallinnasta. Ajaminen ei saa tuntua siltä, että joku muu ohjaa autoa puolestasi. Auto saa avustaa ajamista, mutta päävastuu tulee olla koko ajan kuljettajalla itsellään. Täytyy lisäksi muistaa, että teknologia auttaa paljon myös sähköautojen kohdalla mitä tulee esimerkiksi rangeen. Kiitos lämpöpumppujen ja akun lämmittimien sähköautojen kantama ei romahda välttämättä dramaattisesti talvipakkasilla. Sähköauto, joka jättää kuljettajan jatkuvasti arvailemaan paljonko jäljellä oleva range on, ei ole hyvä talviauto.
7. Käytännöllisyys
On monia asioita, jotka tekevät autosta käytännöllisen talvea ajatellen. Niitä ovat esimerkiksi korkea maavara, joka auttaa korkeiden lumivallien yli esimerkiksi mökkitiellä. Pelkästään kumimatotkin ovat käytännölliset, sillä talvi tuo auton sisätiloihin yleensä lunta, loskaa ja hiekoitushiekkaa. Säilytystilaakin on hyvä olla, jotta on paikkoja, missä säilyttää vaikka pipoa ja hanskoja. Myös ovien ja takaluukun helppo avattavuus on tärkeää, sillä jäätyneet mekanismit ovat talviautoilijan riesa. Tämän takia olenkin epäileväinen joidenkin sähköautojen ulospäin työntyviä ovenkahvoja kohtaan. Yksityiskohtien merkitys korostuu auton käytännöllisyyttä arvioidessa ja pienet, arkea helpottavat asiat voivat tehdä toisesta autosta huomattavasti paremman talviauton kuin toisesta.
8. Psykologinen vaikutus
Viimeisenä haluan nostaa tähän listalle talvisiin olosuhteisiin liittyvän psykologisen vaikutuksen moniin kuljettajiin. Talvi saa useimmissa kuljettajissa esiin epävarmuutta ja varovaisuutta, joten on hyvä olla auto, joka tuntuu vakaalta liukkaallakin tiellä ja lisää tätä kautta itsevarmuutta. Tietynlainen varovaisuus itsessäänhän on toki hyve talvikeleissä, koska on tärkeää, että pystyy ennakoimaan liikenteessä tapahtuvat asiat mahdollisimman hyvin. Mutta, liiallinen varovaisuus on taas kokonaan toinen asia eikä se ikinä johda mihinkään hyvään.
Palatakseni auton vakauteen, hyvän talviauton tulee tehdä vaikeistakin olosuhteista hallittavia. Kuljettajan pitää pystyä keskittymään ennemmin ajamiseen kuin turhaan stressaamiseen. Mitä stressaantuneempi kuljettaja on, sitä heikompi on hänen reaktionopeutensa, sitä hitaampi ja huonompi hän on päätöksenteossa ja sitä turvattomampaa tulee puolestaan itse ajamisesta. Parhaimmillaan hyvä talviauto tekee talviolosuhteissa ajamisesta jopa suhteellisen helppoa.
Kun kaikki edellä mainitut kriteerit täyttyvät, voidaan puhua oikeasti hyvästä talviautosta. Toki tämä tarkoittaa monesti myös sitä, että puhutaan keskivertoa kalliimmasta autosta, ainakin jos hakusessa on ihka uusi auto. Mitä laadukkaampi (eli luultavasti myös hinnakkaampi) auto on, sitä luultavimmin siitä löytyy neliveto, sitä parempi on sen alusta, sitä nopeammin se lämpiää, sitä enemmän siitä löytyy erilaisia ajoavustimia ja niin edelleen ja niin edelleen. Talvi on monelle suomalaisellekin välttämätön paha, mukaan lukien itseni. Auton putsaaminen aamulla paksun lumikerroksen alta ei ole kovin mielekästä puuhaa ja mieluusti käyttäisin sen ajan johonkin järkevämpään toimintaan. Myöskään jääkylmään autoon istuminen ei ole kovin mieltä ylentävää puuhaa. Se pistää vain ärsyttämään ja lisää arjen turhaa kuormitusta.
Auton talviominaisuudet ovat ehdottomasti sellainen asia, jota kannattaa siellä autokaupassa miettiä. Talviset olosuhteet kestävät Suomessa kuitenkin aina suhteellisen pitkän ajan ja vaikka joku auto saattaisi kesällä tuntua järkevältä hankinnalta, ei se välttämättä tunnu enää siltä puoli vuotta myöhemmin, jos sen talviominaisuudet eivät ole riittävän hyvät. Ja, mitä epävarmemmaksi sitä kokee olonsa kuljettajana, sitä enemmän kannattaa auton talviominaisuuksiin panostaa. Sen toki sanoo jo maalaisjärkikin.
Otatko itse huomioon auton talviominaisuuksia, kun hakusessa on uusi auto ja mikä on mielestäsi tämän hetken paras talviauto?
Keskustelu
Ei kommentteja