18.08.2025

Uusi Polestar 4 - kuin jonkin sortin avaruusalus

Osoite kopioitu

Uusi Polestar 4 on todella mielenkiintoinen sähköauto. Itse asiassa, pelkän auton sijasta se tuntuu pikemminkin joltakin sellaiselta, mitä NASA olisi voinut suunnitella. Aivan kuin joukko ruotsalaisia insinöörejä olisi kyllästynyt suunnittelemaan Volvoja ja päättänytkin tehdä avaruusaluksen. Polestar 4 huokuu jonkin sortin galaktista futuristisuutta, mutta ennen kuin lähdetään tutustumaan siihen tarkemmin, käydäänpä läpi Polestarin historiaa autonvalmistajana.Polestar sai alkunsa vuonna 1996, kun Flash Engineering -niminen talli kilpaili kilpa-autoiksi tuunatuilla Volvoilla Swedish Tour Championship -sarjassa. Vuonna 2005 tiimi sai uuden omistajan ja sen nimeksi vaihtui Polestar Racing. Vuonna 2009 he ryhtyivät Volvon viralliseksi kumppaniksi, Polestar Performance -brändin alla. He tuunasivat muun muassa S60, V60 ja XC60 -malleja, tehden niistä huomattavasti suorituskykyisempiä ja parantaen myös niiden ajotuntumaa.

Vuonna 2015 Polestar siirtyi kokonaan Volvon omistukseen ja vain parisen vuotta myöhemmin Volvo ja sen kiinalainen omistajataho Geely Holding ilmoittivat eriyttävänsä Polestarin kokonaan omaksi brändikseen, joka tulisi keskittymään ainoastaan sähköautoihin. Polestar 1 esiteltiinkin lokakuussa 2017 ja sen valmistus alkoi Kiinassa vuonna 2019. Polestar on jo varsin lyhyen historiansa aikana noussut merkittäväksi autonvalmistajaksi sähköautomarkkinoilla ja esimerkiksi Polestar 2 -mallia nähdään paljon jo Suomenkin teillä.

Pakko se on todeta, että ruotsalaiset ovat varsin innovatiivista kansaa. Meidän suomalaistenkin rakastamista Saabista ja Volvosta tie on johtanut Koenigseggin ja Polestarin kaltaisiin huippubrändeihin. Okei, superautoihin keskittynyt Koenigsegg on vielä kokonaan oma lukunsa, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan. Vaikka Suomessakin on paljon lahjakkaita ihmisiä, on silti vaikea kuvitella, että täällä oltaisiin kyetty mihinkään vastaavaan. Eikä tietysti ollakaan.

Miten on sitten asian laita uuden Polestar 4:n kohdalla? Ruotsalaiset ovat selvästi kurottaneet tähtiin, mutta onko 4:sta todelliseksi tähdeksi vai jääkö se vain tähdenlennoksi? Lähdetäänpä ottamaan asiasta selvää.

SUV-coupéksi luonnehdittu Polestar 4 on rakennettu Geelyn ja ruotsalaisen Zeekr:n yhteistyössä kehittämälle SEA1 -perusrakenteelle, jota on hyödynnetty esimerkiksi Volvo EM90 -mallin kohdalla. Volvo EM90 on siis vuonna 2023 julkaistu ja ainoastaan Kiinan markkinoille suunnattu täyssähköinen luksus tila-auto. Geely itse luonnehtii SEA -perusrakennetta ”open source” rakenteeksi, eli myös muiden autonvalmistajien on mahdollista hyödyntää sitä ja näin on esimerkiksi Mercedeksen omistama Smart tehnytkin.Mutta, jatketaanpa sitten Polestar 4:n parissa ja puhutaan auton ulkonäöstä. Polestar 4:n muotoilu on jotakin skandinaavisen ja sporttisen välimaastosta. Se on virtaviivainen ilmestys ja sen coupé-perä korostaa sen aerodynaamisia ominaisuuksia. Selvästikin sen muotokielessä on joitain ”teslamaisia” piirteitä, mutta aivan kuten esimerkiksi miesten puvuissakin, on autoissakin monesti eroa nimenomaan yksityiskohdissa. Yksityiskohdat tekevät Polestar 4:sta mielestäni paremman näköisen kuin yhdestäkään Teslasta. Sen muotoilussa on yleisesti enemmän särmää ja teräväkulmaisia piirteitä, Teslan muotokielen ollessa pehmeämmän puoleista. Thorin vasaraa muistuttavat etuajovalot ovat tyylikkäät, vaikka ovatkin miltei samanlaiset kuin uusissa Volvoissakin. Auton peräosaa hallitsee aiemmistakin Polestar-malleista tuttu, yhtenäinen LED-valonauha, joka korostaa sen leveyttä ja voimakkuutta. Kaiken kaikkiaan Polestar 4:n muotokieli on yhdistelmä aerodynaamisia elementtejä ja tietynlaista minimalistisuutta.

Jos saisin itse valita värin, valitsisin Polestar 4:n nimenomaan valkoisena, koska se jotenkin korostaa auton… avaruushenkisyyttä. Valkoisena se näyttää siltä, että sen voisi suoraan pudottaa Marsin pinnalle, ilman että se näyttäisi mitenkään hölmöltä ympäristöönsä nähden. Valkoinen ei luonnollisestikaan ole maailman käytännöllisin väri ja auton värinä se on nykyään myös melko tavanomainen, mutta jotenkin Polestar 4:n kohdalla se vain tuntuu nappivalinnalta. Kaikista eniten auto huokuu kuitenkin avaruushenkisyyttä sisätilojensa osalta. Sisätiloissa käytetyt ekomateriaalit ovat jo itsessään huipputeknisiä. Perforated Nappa -nahka on valmistettu skotlantilaisen Bridge of Weirin periaatteilla, eli se on kromiton, jäljitettävä ja eläinten korkeiden hyvinvointistandardien mukainen. Neulotut kankaat hyödyntävät 100-prosenttisesti kierrätettyä PET-muovia, kuten esimerkiksi muovipulloja, ja ne valmistetaan ”made to fit” -periaatteella, eli hukkaa ei synny lainkaan.

Sisätiloista löytyvä, Zinc-nimellä kulkeva vaaleanharmaa väritys on melko futuristinen ja kosmossävytteinen. Tietyllä tapaa Polestar yhdistää skandinaavisen minimalistisuuden scifi-henkiseen tunnelmaan.Autossa on käytetty myös aurinkokuntateemaista tunnelmavalaistusta, eli eri väreillä luodaan vaikutelmaa eri planeettojen värimaailmasta. Maan värimaailma on sininen, Marsin oranssi, Merkuriuksen harmaa ja niin edelleen. Hieno yksityiskohta, josta myös avaruudesta kiinnostunut tyttäreni innostui välittömästi. Lapsen reaktiot ovat muuten myös hyvä tapa arvioida autoja. Tyttäreni reaktio oli melko ällistynyt hänen istahtaessa Polestar 4:n takapenkille ensimmäistä kertaa. Kommentti ”tää on niin hieno” kertoo kaiken oleellisen. Auto teki selvän vaikutuksen häneen.Yksi suurimpia erikoisuuksia Polestar 4:n sisätilojen (ja toki myös ulkopuolen) osalta on se, että autosta ei löydy lainkaan takalasia, joten taakse nähdäkseen on hyödynnettävä ainoastaan virtuaalista, kameran kautta toimivaa taustapeiliä, sivupeilejä tai 3D-kuvalla olevaa 360-kamerajärjestelmää. Auton operoiminen näiden avulla on toki ihan sujuvaa, mutta jotenkin virtuaalinen taustapeili ei silti tunnu aivan yhtä hyvältä kuin perinteinen taustapeili. Ja, kysymys kuuluu, että miten hyvin virtuaalinen taustapeili toimii talviolosuhteissa? Siihen on olemassa oma lumitoimintonsa, mutta en luonnollisestikaan päässyt kesäisissä olosuhteissa sen toimivuutta testaamaan. Myös ulospäin työntyvien ovenkahvojen toimivuus talvella arveluttaa hieman. Jos perehdytään tarkemmin vielä auton ohjaamoon, niin sieltä löytyy kaksi näyttöä. Keskellä on vaakatasossa oleva 15,4 tuuman kosketusnäyttö. Suoraan edessä, ratin takana on 10,2 tuuman kuljettajan näyttö (tai mittaristo, mutta ehkä mittaristo alkaa olemaan terminä vähän väärä, kun puhutaan sähköautosta). Lisäksi tästä koeajoyksilöstä löytyy vielä tuulilasiin heijastuva HUD-näyttökin.Keskinäyttöä ei voi tarpeeksi kehua. Se on käyttöliittymältään suorastaan loistava, niin käytettävyyden kuin visuaalisen antinsakin osalta. Vaikka se pohjautuukin Googlen Android Automotive OS -järjestelmään, sen päällä oleva Polestarin oma käyttöliittymä saa sen pikemminkin tuntumaan joltakin Applen kehittämältä. Enkä nyt sinällään kritisoi Google-pohjaisia järjestelmiä, koska olen itsekin Android-puhelimen tyytyväinen käyttäjä. Mutta, eihän siitä mihinkään pääse, että Applen kehittämät käyttöliittymät ovat lähes aina pirun tyylikkäitä ja käytännössä niin helppokäyttöisiä, että lapsikin osaisi niitä käyttää. Ja, samanlaisen vaikutelman minulle antaa myös tämä Polestarin kehittämä käyttöliittymä. Minun pitäisi tässä kohtaa kritisoida fyysisten painikkeiden puutetta, sillä niitähän ei tästä autosta käytännössä löydy. Mutta, jos keskinäyttö toimii näin hyvin, niin tämän voi jo (lähes tulkoon) antaa anteeksi. Keskikonsolista löytyy ainoastaan pyörösäädin, jolla voi esimerkiksi säätää musiikin äänenvoimakkuutta.Kuljettajan näyttö on hyvin samanlainen kuin Volvon EX-malleista löytyvä ja se toimii mielestäni varsin hyvin. Aivan kuten Volvoissakin, siinäkin saa näkymään esimerkiksi navigointinäkymän.

Säilytystilaa Polestar 4:n sisätiloista löytyy kiitettävästi. Keskinäytön kautta avattavan hansikaslokeron lisäksi keskikonsolissa on tilava säilytyslokero kannen alla. ”Etutunnelin” alapuolella on puolestaan avoin tila isommille esineille, kuten vaikka läppärilaukulle. Tämä onkin ehdoton plussa sähköautoissa, sillä kun kardaanitunnelia ei tarvita, vapautuu sekin tila muuhun käyttöön, esimerkiksi säilytystilaksi.Istuintilat ovat Polestar 4:ssa kiitettävällä tasolla. Sopivan ajoasennon löytää helposti, tosin jos etutunneli olisi rahtusen kapeampi, jäisi jaloille leveyssuunnassa enemmän tilaa. Mutta, en tiedä laskenko tätä silti varsinaiseksi kritiikiksi, sillä asia ei häirinnyt itseäni liikaa kuitenkaan. Takapenkeillä jalkatilaa on runsaasti ja tästä yksilöstä löytyvä panoraamalasikatto tuo sisätiloihin mukavasti lisää avaruuden tuntua. Takapenkeillä on jopa tietynlaista lounge-henkistä fiilistä ja voin kuvitella, että siellä matkustaa mukavasti pidemmänkin reissun. Lounge-henkisyydestä kielii myös se, että takapenkeissä on sähkösäätöiset selkänojat, joiden avulla reissaaminen sujuu vieläkin rattoisammin. Vastaavaa ominaisuutta ei kovin monesta autosta löydy. Matkustusmukavuutta lisää myös melutason mataluus, joka johtuu muun muassa akustisista ikkunoista.Tässä kohtaa mainittakoon, että auton takatiloista löytyy oma, pieni näyttö, jonka kautta takamatkustajat voivat säädellä esimerkiksi ilmastointia tai vaihtaa radiokanavaa.Polestar 4:n tavaratila on yllättävän suuri. Sanon näin, koska auton coupé-perä sai minut ennalta hieman skeptiseksi ja kuvittelin tavaratilan jotenkin pieneksi ja epäkäytännöllisen muotoiseksi. Näin ei kuitenkaan ole. Tavaratilaa autosta löytyy yhteensä 526 litran verran ja takapenkkien selkänojat kaadettuna sen saa nostettua jopa 1536 litraan. Tavaratilan pohjan alla on myös lisätilaa ja autosta löytyy lisäksi 15 litran etutavaratila esimerkiksi latausjohdon säilyttämistä varten.

Varustelistauskaan ei tuota pettymystä tämän auton kohdalla, sen verran kattavasti niitä nimittäin löytyy. Aiemmin mainitsemieni 360-kamerajärjestelmän ja panoraamalasikaton lisäksi sellaisia ovat esimerkiksi adaptiivinen iskunvaimennus, Pixel LED- ajovalot, Harman & Kardonin -äänentoistojärjestelmä, ilmalämpöpumppu, lukuisat ajoavustimet, kuten esimerkiksi peräänajovaroitin ja -esto, lämmitettävät etu- ja takapenkit, sähkösäätöiset etupenkit muistitoiminnolla, sähkösäätöinen ratti, smart home -liitettävyys ja 5G -yhteys.  

Ajettavuus on kuitenkin osa-alue, jossa Polestar 4 eritoten loistaa. Koostaan ja yli 2 tuhannen kilon painostaan huolimatta se tuntuu ketterältä. Ohjaustuntuma on kaikin puolin pirun hyvä ja sen herkkyyttä pystyy myös itse säätämään, kevyestä tukevaan. Adaptiivisen iskunvaimennuksen ansiosta alusta tuntuu sopusuhtaiselta eikä yhtä karkealta kuin joidenkin kilpailijoiden kohdalla. Polestar 4 on ajettavuuden osalta erittäin tasapainoinen kokonaisuus, joka onnistuu yhdistämään urheilullisuuden ja mukavuuden.

Koeajoyksilö on takavetoinen ja yksimoottorinen, ja tehoa siitä löytyy yhteensä 200 kilowatin eli 272 hevosvoiman verran. Vääntöä auto tarjoilee 343 Nm ja nollasta sataseen sillä ennättää 7,1 sekunnissa, mikä on vähän verkkaisemmin mitä olisin toivonut, kun puhutaan kuitenkin ajotuntuman osalta sporttisesta menopelistä. Toki, autosta löytyy myös nelivetoinen ja kaksimoottorinen versio, josta tehoa irtoaakin sitten jo 400 kilowattia eli 544 hevosvoimaa ja samalla vääntökin nousee 686 Nm:iin. Nuo lukemat kiidättävät auton nollasta sataseen vain alle 4 sekunnissa, mikä sopiikin jo enemmän kuin paremmin auton perusluonteeseen.

Maksimirangea yksimoottorinen versio tarjoaa 620 kilometriä, mikä on erittäin hyvä suoritus nykysähköautojen standardeilla mitattuna. Ajelin itse viikonlopun verran autolla ja pääsin parinsadan kilometrin aikana noin 18 kWh / 100 km keskikulutukseen, mikä on ihan mallikas suoritus tällaiselle isohkolle SUV-coupélle.

Sitten päästään auton hintaan. Polestar 4:n alkaen-hinta on vajaat 64 tuhatta euroa ja vaikka 60 tuhatta euroa on sinänsä iso summa rahaa, en pidä sitä kovin pahana tämän kaltaiselle laadukkaalle ja hyvin varustellulle sähköautolle. Tehokkaamman version alkaen-hinta on puolestaan vajaat 70 tuhatta euroa ja itse satsaisin suosiolla juurikin tähän kyseiseen versioon, koska samalla auton tehomääräkin tuplaantuu. Silloin voidaan jo ihan oikeasti puhua eräänlaisesta avaruusraketista.

Tämän kyseisen esittelyauton hinta on vajaat 62 tuhatta euroa.

Polestar 4:n pahin kilpailija automarkkinoilla lienee Tesla Model Y, jonka alkaen-hinta on ainakin tällä hetkellä vain rapiat 47 tuhatta euroa. Hintaeroa Teslan eduksi on siis jonkin verran, mutta luulen silti, että Polestar 4 löytää oman yleisönsä vaivatta. Teslan maine ja kysyntä ovat tulleet selvästi alaspäin aikaisemmasta eikä autojen laatuvaikutelmakaan ole monesti ollut parhaimmasta päästä. Polestar 4:ssa laatuvaikutelma sen sijaan tuntuu olevan enemmän kuin kohdallaan. Uusi Polestar 4 on kaiken kaikkiaan hieno aikaansaannos ruotsalaisilta. Se on teknologisesti edistyksellinen ja laadukas tekele. Mutta, vaikka se on teknologisesti edistyksellinen, se ei tunnu joltakin teknologiayhtiön tuotteelta, vaan Polestarin juuret urheilullisten autojen parista ovat vahvasti läsnä. Luonnollisesti Polestarin autoissa on paljon samaa kuin monissa nykypäivän Volvoissa, mutta ne ovat silti loppukädessä kovin erilaisia autoja. Pidän paljon Volvoistakin, mutta valitsisin silti aina Polestarin näiden kahden väliltä. Polestar tuntuu siltä kuin Volvon suunnittelijat olisivat lähteneet revittelemään, kuten jo alussa taisin vähän kirjoittaakin. Polestar 4 on jonkin sortin avaruusalus ja siksi niin kovin vetovoimainen.

Kiitos Lahden Autosalpa auton tarjoamisesta koeajoon raportin tekemistä varten.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

2008 (1) 800v (1) abc (1) abs (1) abu dhabi (1) adrian newey (2) aeb (1) ahvenisto (1) ai (1) airdrop (1) ajaminen (1) akku (1) akkukestävyys (1) akkutakuu (1) akkutyypit (1) akusto (1) akut (1) alastaro (1) alex albon (2) alfa romeo (2) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (2) amazon (1) america (1) amerikka (1) amg (1) android auto (1) anturi (1) apple (1) apple carplay (1) apple watch (1) ar (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (6) audi (4) audi a2 (1) audi a3 (1) audi q4 (1) audi quattro (1) australia (2) auto (25) autoilu (26) autonvalmistaja (1) autonvalmistajat (1) autosalpa (5) autosalpa lahti (3) autot (26) bahrain (1) bemari (3) bentley (1) bigster (1) bilar99 (1) blancpain gt series (1) bloomberg (1) bmw (8) bmw i3 (1) bmw i4 (1) bmw i5 (1) bmw i5 m60 (1) bmw ix (1) bmw m4 (1) bmw suomi (1) bmw x6 (1) bose 10 (1) brabus (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (2) brändiuudistus (1) bugatti (1) bugatti chiron (1) byd (2) bz4x (1) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (2) charles leclerc (2) chevrolet corvette (1) christian horner (2) chrysler (1) comfort range techno (1) corvette (1) countach (1) coupe (1) coupé (2) cristiano ronaldo (1) crossover (3) cupra born (1) dacia (1) dacia bigster (1) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (2) david beckham (1) debrecen (1) delorean (2) dodge (1) dodge ram (1) donald trump (1) drake (1) duracell (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (3) elroq (1) energy master (1) enyaq (2) e-pace (1) e-power (1) eqa (1) esc (1) esteban ocon (2) e-tech (1) e-tron (1) e-type (1) ev (5) ev3 (1) ex30 (1) ex90 (1) explorer (1) extended range (1) f1 (4) f2 (1) f3 (1) f4 rookie championship (1) fernando alonso (1) ferrari (6) ferrari 458 (1) ferrari enzo (1) ferrari laferrari (2) ferrari testarossa (2) fia (1) fiat 127 (1) fip (1) first edition (1) flavio briatore (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (5) ford capri (1) ford capri ev (1) ford ev (1) ford explorer (4) ford explorer ev (1) ford f150 (1) ford gt (1) ford kuga (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford s-max (1) ford sync (2) fordstore lahti (1) formula 1 (2) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) g mersu (1) g580 (1) gabriel bortoleto (1) geely (1) general motors (1) george russell (2) globalisaatio (1) google (5) googleplay (1) gordon ramsay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (2) happi (1) harry styles (1) heart of joy (1) hedin automotive (1) helmut marko (2) helsinki (1) honda civic (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (3) hummer (1) hybridi (4) hyundai (6) hyundai e-gmp (1) hyundai getz (1) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) hyundai tucson (1) häkkinen (1) i3 (1) i4 (1) i5 (2) i5 m60 (1) iitti (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) intia (1) ioniq 5 (1) ioniq 6 (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) isack hadjar (1) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) james bond (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) jeep (1) joni luolamaa (1) jos verstappen (2) jouko ahola (1) Juha Kankkunen (1) jvg (1) jäähdytys (1) kaistavahti (1) kalle rovanperä (1) kanada (1) kansas (1) karjaa (1) katumaasturi (1) kaukovaloavustin (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kevythybridi (1) kia (3) kia ev3 (2) kia ev6 (1) kia sportage (1) kick sauber (2) kiina (1) kim kardashian (1) kimi antonelli (1) kimi räikkönen (3) koeajo (10) koeajot (7) kolmipisteturvavyö (1) kornél öry (1) kouvola (1) ktm (1) kuolleen kulman varoitin (1) kymiring (1) käytetty audi (1) käytetty auto (1) käytetyt autot (1) lada (1) lada 1200l (1) ladattava hybridi (2) laguna seca (1) lahden autosalpa (1) lahden nelipyörä (2) lahti (3) lamborghini (2) lance stroll (1) lando norris (2) las vegas (1) latausinfra (1) lataussykli (1) latausverkko (1) lawrence stroll (2) le mans (1) lebron james (1) lewis hamilton (2) levyjarrut (1) lexus lfa (1) lfp-akut (1) liam lawson (2) liikenne (1) liikennevalot (1) li-ion (1) litiumioniakut (1) litiumrautafosfaattiakut (1) logan sargeant (1) m sport (1) m3 (1) m4 (1) m5 (1) m60 (1) maasturi (1) macbook (1) mach-e (1) mainonta (1) mainos (1) mainstream motors (1) marcus grönholm (1) markkinointi (1) martin molnar (1) matrix led (2) mattia binotto (1) max verstappen (2) mclaren (3) megaconsole (2) meksiko (1) melbourne (2) mercedes (5) mercedes cla (1) mercedes eqe (1) mercedes-benz (2) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) mersu (3) mhev (1) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mika kallio (1) mini cooper (1) mit (1) mitsubishi (2) mitsubishi lancer evolution (1) mitsubishi outlander (1) model s (1) models (1) modely (1) monilenkkijousitus (1) monza (1) moottoritie (1) moottoriurheilu (1) moottoriurheilurata (1) motari (1) moto gp (1) m-sarja (1) mukautuva vakionopeudensäädin (1) musiikki (1) mustang (3) mustang mach-e (1) nakutusanturi (1) nasa (1) n-connecta (1) nelipyörä (3) nelipyörä lahti (2) neue klasse (1) nico hulkenberg (2) nikkelimetallihybridiakut (1) nimh (1) nissan (3) nissan ariya (4) nissan gt-r (1) nissan leaf (1) nissan qashqai (2) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oliver bearman (1) opel (1) oscar piastri (2) outlander (1) outlander phev (1) padel (1) pakettiauto (1) paku (1) palo alto (1) panoraama (1) panoramic vision (1) peugeot (2) peugeot 2008 (1) peugeot 3008 (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pick-up (1) pierre gasly (2) piilaakso (1) pixar (1) plug-in (1) plug-in hybrid (1) polestar (2) polestar 4 (1) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (4) porsche macan (1) powerwall (1) puolijohdeakut (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) quattro (1) r1s (1) r1t (1) r2 (1) r3 (1) racing bulls (1) rallikansa (1) ralph lauren (1) ram (1) range (5) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (2) renault (2) renault 5 (1) renault 5 e-tech (1) renault clio (1) renault scenic e-tech (5) rengas (1) renkaat (1) rivian (2) rivian automotive (1) rj scaringe (1) ron dennis (1) rumpujarrut (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) schumacher (1) sedan (1) sergei perez (1) sergio perez (1) sf90 stradale (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) skoda (2) skoda citigo (1) skoda elroq (1) skoda enyaq (3) skoda koeajo (1) skoda superb (1) s-line (1) smart (1) smart 1 (2) smart 1 brabus (2) sonny crockett (1) sport (1) sportback (1) sportline (1) sportline business (1) stellantis (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) super bowl (1) supercharger (1) superenduro world championship (1) supermini (1) supernatural (1) suv (5) suzuka (1) swatch (1) swedish house mafia (1) synteettinen öljy (1) sähköarkkitehtuuri (1) sähköauto (23) sähköautoilu (20) sähköautot (23) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) söhköautoilu (1) tampere (1) tank turn (1) tekoäly (1) tesla (10) tesla model s (3) tesla model y (3) tesla supercharger (1) tesla x (1) the doors (1) toimintasäde (2) toimitusketju (1) toto wolff (2) toyota (5) toyota c-hr (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota prius (1) toyota wrc (1) trp hungary (1) trp media (1) tucson (1) tulli (1) tullit (1) turbo (1) turvatyyny (1) turvaväli (1) twin performance (1) twinmotor (1) täyssähkö (3) täyssähköinen (3) törmäysvyöhyke (1) ultra (1) usa (1) v12 (2) v6 (1) v8 (2) valtteri bottas (3) van halen (1) vanquish (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) veganza (1) veho (1) veho airport (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) vilkuttaminen (1) williams (2) volkswagen (7) volkswagen id.4 (1) volkswagen id.5 (1) volkswagen meb (1) vollkswagen group technologies (1) volvo (7) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (2) volvo ex30 van (1) volvo ex90 (1) volvo xc90 (1) wrc (1) xtronic (1) yhdysvallat (1) yuki tsunoda (2) zak brown (1) zhou guanyu (1) zlatan ibrahimovic (1)
nwdb