13.01.2018

Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin

Helmikuussa 2017 kirjoitin, että sähköautoilun mielenkiintonen vuosi on jo käynnistynyt. Pohdin nyt vuoden lopussa tuohon tarinaani verraten sekä muutoin tapahtumia sähköautojen rintamalta.

Sähköautojen suosio nousi vahvasti vuoden mittaan

Sähköautoilun vuosi 2017 alkoi Bernerin liikennekaaren varjostamassa autokaupan haasteilmastossa. Siitä huolimatta uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärät lähtivät heti tammikuusta alkaen aivan uudelle nousu-uralle. Toki vastassa oli kovin niukka edellinen vuosi. Koko vuoden sähköautojen ensirekisteröintien määrä kasvoikin peräti 120% päätyen 521 kappaleeseen.

Uusien rekisteröintimääriä rajoitti edelleen tarjolla olevien mallien vähäisyys sekä etenkin niidenkin vähäisten mallien huono saatavuus. Virkistymistä sähköautojen suosiolle toi tietoisuuden lisääntyminen sekä varmasti myös yksityisille sähköautoja leasingratkaisuina tarjoavien konseptien yleistyminen. Etenkin runsaammin ajavat sähköautoa suunnittelevat pystyivät laskemaan, että säästyvät pottoainekulut ovat suuremmat, kuin leasingmaksun nousu vastaavasta bensiiniautosta autoa vaihtaessa.

Uusia sähköautoja toimituksiin, tai ainakin jonotettavaksi

Hyundai Ioniq Electric saatiin Suomeen heti alkuvuodesta ja minäkin julkaisin tuosta erinomaisesta sähköautosta koeajoraportin maaliskuussa. Päällimmäisenä Ioniqista jäi mieleen pieni kulutus, jonka ansiosta 28 kWh akku riitti talvisessa koeajossa Vantaalta Tampereelle moottoritienopeuksia käyttäen ilman säästelytoimia. Ioniq oli alle 50 000 euron hintaluokassa ensimmäinen sähköauto, jolla tuo onnistui. Lisäksi Ioniq oli muihin vastaavan hintaisiin sähköautoihin nähden erinomaisesti varusteltu. Harmi vain, että aika pian Ioniqin toimitusten viive kasvoi jopa noin vuoteen, joka olikin sitten luonnollisesti paha myynnin jarru.

Renault Zoen maahantuonti käynnistyi uuden 40 kWh akulla varustetun mallin myötä maaliskuussa ja itse sain kunnian päästä aivan etunojassa koeajamaan vasta maahan tulleen automallin. Julkaisin koeajoraportin Renault Zoe Z.E 40 Intens -sähköautosta huhtikuussa. Zoen vahtuutena oli selkeästi 40 kWh akun lisäksi todella nopea AC-lataus. Peräti 22 kW:n tehoisen Type2-latauksen ansiosta Zoesta tuli ylivoimaisesti kätevin kaupunki- ja taajama-ajon sähköauto. Tunnin kauppareissulla ehtii tulla pitkästi yli 100 km matkan verran lisää latausta ja useimmiten vielä ilmaiseksi. Zoen myynti olisi myös voinut olla suurempikin, mutta senkin menekkiä rajoitti hetkellinen toimitusviiveen kasvaminen sekä myynnin keskittyminen todella harvoihin paikkoihin.

Muista uusista sähköauttoista Kia Soul ja Smart eivät ole nousseet merkittävään menestykseen. Tesla jatkoi koko vuoden suosituimpana sähköautona. Vaikka Teslalta ei varsinaisia sähköautouutuuksia Suomen markkinoile saatukaan, niin uudistuvat Teslan mallit jopa useamman kerran vuoden aikana. Osa uudistuksista saadaan etäyhteydellä ohjelmoitua vanhoihin jo omistajilla käytössä oleviin autoihin.

Edullisemman sarjan sähköautojen akkukoko kasvoi 28-40 kWh välille

Vuoden 2017 aikana myyntiin asti tulleiden sähköautouudistusten yhdistävä tekijä tuntui olevan alle 50 000 euron hintaluokissa, että akkukooksi vakioitui 28 - 40 kWh. Aiemmin se tuntui olevan 18-28 kWh. BMW:n i3:sta, Volkswagenin e-Golfista tuli myös isommat akut markkinoille jo aiemmin mainittujen uutuuksien lisäksi. Näistä koeajon myös e-Golf 35,8 kWh -mallin ja kirjoitin koeajoraportin toukokuussa. VW e-Golf 35,8 kWh akullaan osoittautui erinomaiseksi autoksi, enkä kyllä muuta odottunutkaan. Siinä oli Golfille tuttu jämäkkyyden ja laadun tuntu kaikessa. Hinta valitettavasti kiipeää kilpailijoitaan korkeammaksi varustelun myötä. Myös e-Golfia vaivasi viime vuoden ajan heikko saatavuus sekä se, että autoa myytiin erittäin rajatusti verkostossa.

Nissanin 30 kWh akkuisen mallin myynti sen sijaan päättyi käytännössä elokuussa uuden 40 kWh -mallin odotuksen alla.

Käytettyjen sähköautojen tuonti kiihtyy

Käytetyt sähköautot myös lisäsivät kiinnostusta vuoden mittaan ja kirjoitin tammikuussa käytetyn Nissan Leafin ostajan oppaan sekä hiukan myöhemmin sain valmiiksi myös käytetyn Teslan ostajan oppaan. Ilahduttavissa määrin vuoden aikana onkin yksittäin tuotu käytettyinä maahan sähköautoja, yhteensä 198 kappaletta. Silmiinpistävää näissä käytettyinä tuoduissa oli BMW i3, joita tuotiin enemmän käytettyinä kuin myyntiin uusina.

Silti sähköautot ovat edelleen marginaalinen ilmiö uusien ja käytettyjen autojen markkinoilla. Merkille pantavaa on esimekirksi se, että hybridiauto Opel Amperaa tuotiin käytettynä maahan vuonna 2017 yhteensä 202 kappaletta, eli enemmän kuin täyssähköautoja yhteensä. Alkuvuonna ihmettelin myös innokkuutta tuoda käytettyinä esimerkiksi pienellä 24 kWh akulla olevia Leafeja maahan eikä 30 kWh-malleja näkynyt lainkaan. Myöhemmin vuoden mittaan myös isompiakkuisten maahantuonti kiihtyi.

Julkinen latausverkosto kasvoi räjähdysmäisesti TEM-tuen vauhdittamana

Sähköautojen julkisten latauspaikkojen investointeihin sai heti alkuvuodesta alkaen TEM-tukea. DC-pikalataus sekä AC Type2-latauspisteiden määrä alkoikin todella nopeasti nousta. Silti haasteena koko vuoden ajan oli edelleen se, että päätieverkostossamme oli useita liian pitkiä osuuksia, joissa ei ollut lainkaan julkista latausta tarjolla saati pikalatausta.

Itsekin vielä kesäkuussa kirjoitin tuskaisuuttani, kun ketään ei tuntunut kiinnostavan Tampere - Jyväskylä -välin sähköistäminen. En tiedä kuinka paljon omalla erittän aktiivisella asian julkituomisella oli vaikutusta, mutta vihdoin loppuvuonna sain riemusta kiljuen kirjoittaa, että sähköautotie Tampereelta Jyväskylään oli vihdoin avautunut! Tästä iloisesta blogikirjoituksesta ilmeisesti johtuen päädyin asiasta antamaan myös haastattelu sanomalehti Keskisuomalaiseen, joka julkaisikin M.Varosen kirjoittaman erinomaisen jutun autoliitteessänsä.

Latausoperaattorit ovat olleet aktiivisina vuoden mittaan

Suomessa on kaksi isoa pikalatausta tarjoavaa operaattoria, eli Virta ja Fortum Charge & Drive. Toki nämä kaksi tarjoavat myös laajan Type2-latauspisteverkoston. Edellämainittujen lisäksi esimerkiksi Parkkisähkö tarjoaa hidaslataukseen erinomaisia palveluitaan. Parkksähkö tuo etenkin pitkäaikaispysäköintiin kaivattua pistorasialatausta kätevästi käytettäväksi. Olennaisia kohteita voi olla esimerkiksi juna- ja lentoasemien pysäköintialueet.

Messuilta uutta sähköajoneuvotarjontaa luvassa

MP17 messuilla pystyi kokemaan, että sähkötekniikka tekee nyt vahvasti tuloaan myös kaksipyöräisiin. Esillä oli useita uutta genreä rakentavia, polkupyörän, mopon ja moottoripyörän ominaisuuksia yhdisteleviä tuotteita. Esimerkiksi Bultacon pyörän saa polkupyörä-, mopo- tai corssiversioksi rekisteröitynä ja tuote tuntui kovin vakuuttavalta koeajolla. Hintaa toki on enemmän kuin normaalilla mopolla. Myös isompia sähkömoottoripyöriä oli luvassa, joista Energica oli kyllä herkullisin ja Zero onkin itsellekin jo tuttu koeajoltakin aiemmilta vuosilta.

Autonäyttely toisensa perään lupaili uusia sähköautoja lähivuosille useilta toimijoilta. Itse kävin Frankfurtin autonäyttelyn sähköutotarjontaa kokemassa. Vakuutuin ehkä eniten VW Groupin saavan pian mm Skoda-bränkin alla sähköutoja tuotantoon. Toki myös VW ID-sarjaa varmasti tullaan näkemään lähivuosina liikenteessä. Sähkö-Jaguar kuitenkin oli ehkä kaikkein valmiimman oloinen myyntiin saatavaksi. Bemarin i Vision Dynamics -prototyyppi oli omaan silmään hienoin esillä ollut sähköauto.

Toiveita uusista edullisista pitkän toimintamatkan sähköautoista kiteytyy ja murskautuu

Teslan Model 3 mallin tuotanto alkoi heinäkuussa, joskin aika pian uutisissa alkoi kantautua huhuja tuotannon ylösajon hidastumisesta sekä mahdollisista vaikeuksista joiden alihankkijoiden kanssa. Silti Tesla Model 3:sen tuotantoa on koko ajan viety kohti suurempia määriä, joten uskon vahvasti sen olevan nähtävissä Suomessakin teillämme viimeistään vuonna 2020. 

Myös Opel Ampera-e:n tilauskirjat avattiin heinäkuussa euroopassa, Saksassa. Pian kuitenkin vahvistuivat GM:n kauppa-aikeet Opelin myynnistä Ranskalaisille. Tämän huomattiin pian olevan viimeinen niitti sille, että Opel Ampera-e:tä ei varmaan koskaan nähdä Suomessa. Sinänsä se on kovin harmillista, koska Frankfurtissa aikani autossa istuessani tulin siihen tulokseen, että se olisi ollut kovin varma menestyjä meillä Suomessa. Pieniin ulkomittoihin oli saatu erittäin hyvät sisätilat ja peräti yli 350 km toimintamatka sekä hyvä suorituskyky.

Perinteisten autolehtien kiinnostus herää sähköautoihin

Ensimmäinen Suomalaisen autolehden sähköautovertailu julkaistiin Tekniikan Maailman numerossa 15/2017 ja itsekin sen luin ja kirjoitin pienen vastineenkin asiasta. Erinomainen vertailu ja vain pari pientä virhettä.

Moottori-lehti aloitti lokakuussa vuodenmittaisen sähköautokoeajon ja raportoi siitä ahkeraan Instagramissa ja nettisivuillaan blogipostauksin ainakin. Heillä testiajossa on Hyundai Ioniq Electric. Harmillista tuon testin kannalta on se, ettei Korealaista tehdasta tai maahantuojaa ole kiinnostanut mahdollistaa kännykkäsovelluiksen käyttöä Euroopan alueella, eikä siis Suomessakaan.

Tuulilasi-lehden vuoden mittainen testi taisi alkaa vasta vuoden 2018 puolella. Tämä on nyt hyvä merkki, että perinteiset automediat ovat ottamassa sähköautot vakavasti otettavina vaihtoehtoina ja huomioivat niitä jutuissaan. Vielä harmillisen usein tosin näkee, että sähköautoja tutkitaan ja niistä kirjoitetaan polttomoottoriautoihin tottunein silmin. Muutos on kuitenkin tältäkin osin vääjäämättä alkanut.

Nissan Leaf 40 kWh vuoden kuumin sähköautojulkistus

Nimitän vuoden 2017 uusien sähköautojulkistusten kuumimmaksi uutiseksi Nissanin 40 kWh:n Perustan tämän väittämän siihen, että Nissanin kyseessä ollessa voitiin heti luottaa siihen, että auto saadaan kohtuu ajalla ja erittäin varmasti Suomesakin myyntiin. Uuden Leafin muotoilu on nyt sellainen, että se ei kirku erikoisuuttaan. Autoon tuli 40 kWh akun ja pienentyneen kulutuksen myötä uskottavasti yli 300 km toimintamatka todellisuudessakin. Lisäksi auton varustelua laitettiin kerralla aivan uudenlaiseen kuosiin.

Toki Tesla Semin julkistus kohautti maailmalla perustellusti puhumattakaan Semin julkistuslähetyksen lopussa tullut "eikä tässä vielä kaikki" osuus. Nimittäin Teslan uuden Roadsterin esittely löi aivan uudenlaisia lukemia sähköutojen tarjoomaan. Kiihtyvyys 0-100 km/h lukema 1,9 sekuntia perusmallille ja tuhannen kilometrin toimintamatka. Kuitenkin näissä molemmissa on nyt sellainen realistinen seikka, että kumpaakaan ei tulla aivan lähivuosina Suomessa näkemään, eivätkä ne ole ns kansanautoja lähelläkään. Siksi valitsin kohauttavimmaksi uutuudeksi Leafin.

Paljon muutakin tapahtui vuoden aikana sähköautorintamalla

Paljon muutakin tapahtui vuoden 2017 aikanan sähköuatojen rintamalla. Mielelläni otan sinun kokemuksiasi vastaan lukija ja lisään tähän vuosikertomukseeni.

Näistä muista asioista itselle tulee vielä mieleen esimerkiksi Sähkö-Nysse. Jo loppuvuonna 2016 liikenteeseen saapui ainakin Tampereelle myös sähkö-Nysset, mutta lasken niiden todellisen näkyvyyden vuoden 2017 ilon aiheiksi, koska suurin osa niihin pääsi törmäämään vasta tänä vuonna. Itse käväisin tammikuussa koekyydillä ja kirjoitin siitä pienen kokemustarinankin

Sähköautot etenivät vahvasti myös autourheilurintamalla. Etenkin Formula-E nosti jatkuvasti tietoisuuttaan ja sehän eteneekin nyt jatkuvasti. Sääntöjä uudistetaan vuosittain lisäten autoihin esimerkiksi tehoja. Kuumia nimikuljettajia ilmoittautuu ja uusia talleja ilmestyy kisaan mukaan. Tesla Model S -autoon perustuvilla sähkökilpureilla ajettavan Electric GT:n varsinaista alkua olen odotellut ja olisin mennyt Ranskaan katsomaan, mutta sarjasta ei oikein ole ollut riittävästi tietoa löydettävissä, joten jätin sen vielä väliin.

Jaguar ilmoitti, että heidän I-PACE -sähköautoonsa perustuva sähköautojen kilpasarja tulee alkamaan jo vuoden 2018 aikana Formula-E kilpailujen oheiskilpailuna.

Kiitos kaikille sähköautoilua vuonna 2017 edistäneille tahoille.

Terveisin Sähköautoileva motoristi

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb