19.10.2018

Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni

Sähköauto ja oma aurinkovoimala ne hyvin yhteen soppii!

Noin kuukausi sitten tein pitkään suunnittelemani päätöksen ja investoin kotiini ostamalla avaimet käteen toimituksella aurinkovoimalan. Vaihtoehtoisia toimittajia olisi ollut useitakin, mutta itse päädyin Fortumin pakettiin muutaman tyytyväisen sähköautoilijan suosituksien perusteella. Vastaavia löytyy useilta muiltakin toimijoilta. Tämä blogikirjoitus ei siis ole Fortumin mainos, vaan kirjoitan vain omista valinnoistani ja ensikokemuksestani. 

Aurinkopaneelipaketin valinta aurinkolaskurin avulla sekä asennus

Fortumin aurinkolaskurin sivuilla voi jokainen laskea omaan kiinteistöönsä aurinkopaneelien kuluja ja tuottoja eri kokoonpanoilla. Ennen lopullista tilauksen tekemistä asentaja kävi paikanpäällä tekemässä asennussuunnitelman ja suunnitelman perusteella lisäsin yhden paneelin netin perusteella tekemääni omaan suunnitelmaani ja päädyin tilaamaan omaan kiinteistööni 15 paneelin M-paketin, jonka laskennallinen vuosituotto on noin 4400 kWh. Nettilaskurinkin mukaan kesällä menee hieman myyntiin energiaa. Itse arvelen todellisuudessä kesällä menevän hiukan enemmänkin myyntiin, koska silloin myös irtaimiston kulutus on pienempi vähäisemmän kotonaolon johdosta.

Alla kuva Fortumin aurinkolaskurista oman kiinteistöni ja valitsemani paketin tuotto- ja kulutusarvioista.

Pakettiin kuuluvat 15 kappaletta 300 Watin Hanwha Q-CELLS yksikidepiipaneelia ja SMA:n invertteri asennettiin Fortumin yhteistyökumppanin toimesta ja saatiin käyntiin tiistaina 16.10.2018. Kattoni on jyrkkä, noin 37 astetta ja siinä on tiilipinnoite, joten asennukseen tarvittiin nosturia. Asennuksessa kattotiilien alle asennettiin kiinnikkeitä ja niihin kiskot, joihin paneelit tulivat kiinni. Kaapelointi tekniseen tilaani oli melko lyhyt ja suoraviivainen. Invertteri sopi tekniseen tilaan sisälle. Pienestä vesisateesta huolimatta tuotto lähti heti käyntiin. Kovin vähäisenä, mutta kuitenkin.

Tähän Aurinkopaneeliryhmään mahtuu vielä kolme paneelia lisääkin ennen kuin kattoikkunat tulevat vastaan. Asentajat informoivat minua myös, että ne kolme menevät vielä samalla kaapeloinnilla sekä invertterillä. Täytyy nyt ensi kesä seurailla, mitä tämä aurinkovoiman tuottamisen arki on ja sitten seuraavalle kesälle teen päätöksen mahdollisesta pienestä laajennuksesta.

Jotkut vääräleuat ehtivät heti kättelyssä väheksyä valintaani, koska heidän mielestään hyötyä olisi vain jos autoni olisi kotona latauksessa vain kun aurinko paistaa. Onneksi hyötypotentiaali ei ole aivan noin suoraviivaisen kehno.

Aurinkolataussopimus ja uusiutuvan sähkön ostosopimus

Minulla on jo ollutkin valmiiksi sopimus 100% uusiutuvasta sähkön ostamisesta ja Fortuminkin sähkön alkuperä varmennetaan Energiaviraston ohjeistuksen mukaisesti. Itse ainakin uskon, että näillä sähkösopimuksilla on vaikutus sähköntuotannon päästöjen kehittymiseen. Lähtökohtaisesti kotitalouteni pysyy edelleen nettokuluttajana sähkölle ja aurinkovoimalan tuotto käytetään siis ensisijaisesti kattamaan talouden kulutusta, joka sekin on aina puhtaita mahdollista sähköä.

Kesällä sähköä jää todennäköisesti myyntiin jopa enemmän kuin aurinkolaskuri ennakoi. Siitäkin syystä Aurinkolataussopimus oli merkittävä tekijä päätökseni taustalla.  aurinkolataussopimuksen, johdosta Fortum hyvittää aurinkovoimalani ylituotannon tuplahinnalla. Hyvitetty sähkö kertyy aurinkolataustililleni, josta voin sitä käyttää esimerkiksi matkaillessani sähköautoani käyttäen Fortum Charge & Drive pikalatureita tai Type2-asiointilatauspisteitä.

Esimerkki yhden käyttäjän arjesta: 

"Hinta on tuplahinta sähkön Nordpool pörssisähköhinnasta. Jos ko tunnin pörssisähköhinta on 5 snt/kWh ja tuotan ko. tunnin aikana 2 kWh aurinkovoimaa jota en itse pysty käyttämään, hyvittää Fortum aurinkolataajan lataustilille 2 * 0,05 €/kWh * 2 kWh = 0,20 €, kun normaalisti sähköyhtiö olisi hyvittänyt suoraan sähkölaskusta alennusta 0,10 €."

Esimerkin FB-sivulleni kirjoittanut herra jatkaa vielä: "Itselleni kertyi kuluneena kesänä 6 kWp voimalasta toistasataa euroa aurinkolataustlille"

Tuolla mainitulla sadalla eurolla Fortumin yleisellä pikalatauksen hinnoittelulla sähköautoa lataa noin 500 minuuttia. Se tarkoittaisi Leafini täydellä 45 kW:n teholla noin 375 kWh:n energiamäärää ja autoni toteutuneella kulutuksella se taasen tarkoittaisi noin 2300 kilometrin matkaa. Toki tuossa on suurimpana muuttujana Leafin lataustehon vaihtelu ennenkaikkea #rapdigaten, eli akun ylikuumenemisen takia. Pikalataus on nimittäin aikahinnoiteltua Fortumin pisteissä, ei kWh-perusteinen.

Nordpool spot hinta on hyvin esitetty esimerkiksi: http://sahko.tk/

Aurinkosähkön käyttäminen omaan kulutukseen on tietenkin taloudellisesti kannattavinta siirtohintojen ja verotuksen takia, joten itse en ainakaan suoraan lähtenyt kovin suuresti ylimitoittamaan aurinkovoimalaani.

Uudistuvaa energiaa sähköautoon myös julkisista latauspisteistä

Useimmissa sähköauton latauspaikoissa on maininta, että sähkö on 100% uusiutuvaa. Useimmiten tuuli- ja aurinkosähköä. Esimerkiksi Fortumin latureissa kaikissa on asiasta kertovat tarroitus. Sähköauton liikenne-enrgian päästöt ovat siis helposti ja uskottavasti jopa keskimääräistä Suomen sähköntuotannon päästöjä alhaisemmat.

Sähkön tuoton ja kulutuksen seurantaa reaaliajassa

Fortum tarjoaa myös eri tapoja seurata tarkastikin omaa sähkön tuottoa sekä kulutusta. En ole vielä ehtinyt näihin tutustua kuin yhden mobiilisovelluksen osalta. Asensin puhelimeeni Oma Fortum -sovelluksen. Se alkoi pari päivää asennuksen jälkeen näyttämään reaaliaikaista sähkön tuottoa. Kuitenkin esimerkiksi kuvan ottamishetkellä sovellus väittää kulutukseksi nollaa, joka ei voi millään pitää paikkaansa, koska kiinteistössä on aina päällä vähintään ilmanvaihtokone.

Nyt lokakuun 19 päivänä aamulla yhdeksän jälkeen tuottokin on kovin mitätöntä, mutta kuitenkin edes jotain.

Palaan näihin sähkön kulutuksen ja tuoton seurannan välineisiin kunhan ehdin paremmin niihin itse perehtyä.

 

Arvopohjainen valinta: aurinkovoimala

Paketille voi kuka tahansa tarkistaa tuolta aurinkovoimalaskurista hinnat. Omalle paketilleni hintaa kertyi 10920 euroa ja asennus noin 1300 euroa päälle. Asennuksessa on nosturilisä sekä tiilikattolisä. Asennuksen työstä saa tehtyä kotitalousvähennystä arviolta 1700 euron ansiosta.

Fortumin sivuilta kun katselin, niin näyttäisi voimalalleni noin 18 vuoden investoinnin kuoletusaikaa. En tule asumaan talossani niin kauaa ja sinnehän ne katolle jäävät sitten kiinteistön myytyäni ja jatkavat seuraaville asukkaille puhtaan energian tuottoa.  

Fortum tarjoaa korottoman ja kuluttoman 10 vuoden maksuajan aurinkopaketilleen. Tälle M15-paketille kuukausihinnaksi muodostui 91 euroa. Asennus pitää maksaa erikseen laskulla. Vaikka pakettiin olisi saanut peräti 15% käteisalennuksen, niin on tuo kuluton ja koroton maksuaika niin hyvä, että päätin ottaa kuukausimaksulla paketin.

Tämän investointini tavoitteena ei ole sijoitetun pääoman tuoton maksimointi. Tämä on puhtaasti minulle arvopohjainen valinta. Tein sen koska se oli minulle mahdollista ja haluan tehdä arjen pieniä ratkaisuja, jotka edistävät puhtaamman ilman saavuttamista ja hidastavat edes teoriatasolla ilmaston muutosta. Tiedän, ei tämäkään minun pieni valintani pysäytä ilmastonmuutosta. Ei se edes näy kotikyläni ilman laadussa suoraan. Mutta nämä eivät estä minua tekemästä omaa pientä valintaani. Eikä niistä valinnoistani ainakaan haittaa kenellekään ole. Sähköautoilu + aurinkovoimala.

Jälkikirjoitus 19.10 kello11.35

Kuten arvelinkin, kirvoitti tämä tarinani runsaasti viestejä. Niistä monissä kerrottiin, miten on saanut halvemmalla vastaavan tehoisia aurinkopaketteja asennutettuina saati itse asennettuna. Tämä onkin takuulla totta, että varmasti saa edullisemmin asennutetun paketin muualta saati itse tehden. Minun valinani perustui ensinnäkin siihen, että en asenna itse ja siihen on useita hyviä syitä. Toisekseen halusin ottaa itselleni uskottavasti varmimmalta toimittajalta ja suosituksien perusteella päädyin tähän. Halvin hinta ei ollut päällimmäinen ajuri, vaan uskomus että saan varmasti hyvän paketin hyvin ja kiinteistöäni arvostaen asennettuna. Sellaisen sain. 

Arvostan etenkin tee-se-itse -miehiä ja halvimman hinnan tinkijöitä myös ja kilpailun sekä yleisen hintatason kehityksen kannalta heillä onkin tosi tärkeä rooli omaa halvinta hintaakin laajemmin.

 

Keskustelu

Marko
20.10.2018 09.04

Onneksi olkoon päätöksestäsi, harkitsin itsekin asiaa. Mutta tulin toiseen päätökseen, jossa kerron tässä. En väitä, että se olisi yhtään parempi vaihtoehto, mutta vaihtoehto kuitenkin.

Päätin, että hankin hieman kalliimman sähköauton, isommalla akulla eli arviolta 50-60kWh, arvio siksi, että pienempää akkua ei vielä ole ja keskikokoinen sen veli julkaistiin vasta eilen. Myöskin auton hinta on arvio, sillä myynti alkaa vasta vuoden vaihteessa, eli jos et arvaa niin Tesla Model 3, STANDARD tai MID RANGE. Miksi? Auton hinta tulee olemaan Suomessa 40 000-50 000€ välimaastossa ja akun koko selkeästi isompi kuin tämän hetkisillä autoilla, auto on myös tilavampi kuin kiinnostava KONA. Mutta sen hankinta päätöksen oikeastaan taitaa ratkaista seuraava asia. Ostaessa Model 3:sen kun käyttää referral codea(Eurooppa tarkistus vielä pitää tehdä) saa SUPERCHANGER lataukset ilmaiseksi autolle. Ja niitä todella tarvitsen.

Sähköautoileva motor
20.10.2018 09.10

Moro Marko,
Onnea sinulle Tesla-päätöksestä. Todella mielenkiinnolla odotan seuraavia paria vuotta sähköautomarkkinoilla. Tällä hetkellä kieltämättä kaikista houkuttelevimmalta tuntuu juuri Model 3 ja juuri sen Supercharger-verkostonkin takia.

Tosiaan muita mielenkiintoisia tulossa:
- Kova EV 64kWh
- Kia Niro EV 64 kWh
- Leaf 64 kWh
- Ioniqin isommastakin akusta oli väläytyksiä
- ja mitä kaikkia muita sitten tässä tuleekin vielä ilmoituksiin.

Marko
20.10.2018 12.21

Ja yksi oleellinen asia monelta varmasti unohtuu.

FORTUM pikalataus maksaa karkeasti laskemalla(paljon muuttujia) 25-50 eurosenttiä/kWh.
jossa minuuttilataus 20 eurosenttiä.

-15min lataus, parhaimmillaan 11,25 kWh(45 kWh), hintaa 3 euroa. pahimmillaan 5 kWh, sama hinta.

TESLA pikalataus 20 eurosenttiä/kWh.

-15 min lataus parhaimmillaan 28kWh(112 kWh), hintaa 5,60 euroa. pahimmillaan 14 kWh, 2,80 euroa.

Sähköautoileva motor
20.10.2018 17.39

Moro Marko taasen
tuokin on totta, että pikalataamalla aikaveloitteisista pikalatureista sähkölle kertyy enemmän tai vielä enemmän hintaa ja Superchargerit on sitten jotain aivan muuta.

Tosin ainakaan minulle noilla pikalatauksen hinnoilla ei ole mitään todellista merkitystä, koska ne muodostavat niin pienen osan latauksista ja vastapainoksi edelleen saa myös maksutonta latausta jopa pikana. Esim. tällä viikolla kävin mökillä 279 km / suunta + sieltä Oulussa noin 300 km / suunta ja yksikään lataus ei maksanut mitään. Jyväskylän Virtapiste sattui jostain syystä olemaan ilmainen tällä kertaa. Siikalatvan Hesen lataus on aina ilmainen ja Oulussa latasin Vetteriltä työpalaverini aikana ja sekin oli maksuton. Tosin kovin usein ei aivan noinkaan maksutonta ole.

Eli oma tulkintani on tosiaan Supercharger rules, ehkä eniten toimintavarmuuteen luottamisen takia.

Sari
23.10.2018 14.25

Hyvä kirjoitus ajankohtaisesta aiheesta. Itseäni kiinnostaa aurinkopaneelit ja maalämpö kerrostaloon, mutta pitää antaa vähän ajan kypsyä niille. Kerrostalo on kertaluokkaa haastavampi tehdä ja kattopinta-alaa kun on rajallisesti, ei talon hyöty välttämättä merkittävä. Aurinkopaneelien tehokkuus tosin kasvaa koko ajan, joten muutaman vuoden päästä voi ruveta olemaan meillekin kiinnostava.
Mitä tulee pikalatauksen tai ylipäätään latauksen hintaan kaupallisilla latauspisteillä, olen tullut vähän samaan johtopäätökseen. Yksittäisiä kalliita latauksia on niin vähän ja kun omassa autossani (hybridi) vielä piskuinen akku, niin se kilowattitunnin rapsakka hinta satunnaisesti ei heilauta kokonaisuutta. Työpaikalle tuli juuri latauspisteet ja niissä on 12s/kWh ja siitä ei voi kyllä valittaa!

Sähköautoileva motor
23.10.2018 18.42

Moikka Sari,
kiitos viestistä.

Ohoh, kuulostaapa mahtavalta taloyhtiöltä.
Pohdinta maalämpöön ja aurinkovoimaan siirtymisestä tekisi varmasti taloyhtiöstä huomattavasti houkuttelevamman kohteen tulevaisuudessa. Etenkin kun siihen vielä yhdistyisi lähtökohta osakkaan auton lataamisen mahdollistamiselle.

12 s/kWh kuulostaa lähes Parkkisähkö Oy:n tuotteelta. Ja on siis todellakin just sellainen hinnoittelu, joka pitäisi asiointilatauksessa, työpaikkalataamisessa sekä taloyhtiöissä asuvien kotilataamisessa olla yleisestikin.

Mie
23.10.2018 21.57

Vähän menee aiheen viereen, mutta toisaalta tuo pikalatureiden hinta on hyväkin olla korkeahko. Kun niissä ladataan hinnan vuoksi vain tosi tarpeen tullessa, ovat ne myös useimmin vapaana kun niitä oikeasti tarvitsee.

Sähköautoileva motor
23.10.2018 22.05

Hei Sie
Olen samaa mieltä pikalatureiden hinnoista.
Hyvin perusteltu on korkeampi hinta.

Just kertomastasi syystä sekä sen lisäksi vielä taustalla on sellainenkin seikka, että ei siinä oikeastaan makseta kovinkaan paljoa saadusta sähköstä, vaan siitä pikalatauksen mahdollistavasta arvokkaasta laitteistosta ja sen asennuksesta.

Pikalaturin 100% käyttöasteellakin maksimi kassavirta jää aika ohueksi ja nyt ollaan vielä tosi pienissä käyttöasteissa aika pitkään.

Marko
04.11.2018 17.42

Pikalaturin saatavuuteen on toinenkin tie. Korkean hinnan voi korvata idle fee tyyppisesti. No sehän on jo käytössä niissä superchargereissa.
Maksat jos et lataa.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Aurinkosähkö sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (3) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb