30.05.2019

ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä

Idea maailman ensimmäisestä täyssähköisestä yksipaikkaisten urheiluautojen luokasta syntyi vuonna 2011, kun FIA puheenjohtaja Jean Todt ja espanjalainen liikemies Alejandro Agag kehittivät sarjan osoittaakseen sähköisen liikenteen mahdollisuuksia puhtaamman ja paremman maalman edistämiseksi. Formula E on siis sähköinen autourheiluluokka, jonka ensiesittely tapahtui vuonna 2014 Bekingissä.  

Nyt kaudella 2018 - 2019 sarjassa kilpailee 11 tiimiä ja 22 kuljettajaa 13 osakilpailussa 12 maailman suurimmassa kaupungissa. Kisakalenterissa on:

  • 15.12.2018 Saudi Arabia, Ad Diriyah
  • 12.1.2019 Marokko, Marrakesh
  • 26.1.2019 Chile, Santiago
  • 16.2.2019 Meksiko, Mexico city
  • 10.3.2019 Hong Kong
  • 23.3.2019 Kiina, Sanya
  • 13.4.2019 Italia, Rooma
  • 27.4.2019 Ranska Pariisi
  • 11.5.2019 Monaco
  • 25.5.2019 Saksa, Berliini
  • 22.6.2019 Sveitsi, Bern
  • 13.7.2019 USA, New York City
  • 14.7.2019 USA, New York City

Formula E autot ovat nyt siirtyneet toisen sukupolven tasolle sääntöjen sallitua esimerkiksi suuremmat moottoritehot ja akut. Autot ovat nyt 5,16 m pitkiä ja 1,77 metriä leveitä. Korkeutta autoilla on vain viisi senttiä yli metrin. Autojen minimipaino on säädetty 900 kiloon sisältäen kuljettajan. Kaikkien autojen akut on toimittanut McLaren ja ne ovat kapasiteeltaan 54 kWh ja painavat 385 kg. Akku riittää yhteen kilpailulähtöön (toisin kuin gen1 autoissa joissa piti tehdä kilpailun aikana kerran auton vaihto).

(kaikki kuvat Nissan Nismo Global)

Moottorin on tehot säädetty kilpalähdössä 200 kW:n tasolle ja maksimi teho on 250 kW. Energian talteenotto (regenerointi) on myös 250 kW:n tehoinen. Näillä tehoilla autot kiihtyvät noin 2,8 sekunnissa satasen nopeuteen ja niiden huippunopeus on säädetty 225 km/h:n tasolle.

Autojen voimalinjat koostuvat akustosta, invertteristä, moottorista sekä vaihteistosta. Autoihin on sallittu yksi tai useampivaihteinen vaihteisto, mutta näissä toisen sukupolven autoissa kaikki tallit ovat päätyneet yksivaihteiseen vaihteistoon, eli aivan kuten on kaduillamme olevissa Nissan Leafeissakin.

Osakilpailut koostuvat viidestä tapahtumasta:

  1. Shakedown on yleensa kilpailua edeltävänä perjantaina. Tarkoitus on silloin, että kuljettajat pääsevät testaamaan autojaan ja niiden elektroniikkaa radalla. Autojen teho on rajattu 110 kW:n tasolle.
  2. Harjoitusajoja on kaksi, ensimmäinen 45 minuuttia ja toinen 30 minuuttia pitkiä. Harjoitusajossa on käytettävissä täydet 250 kW ja kierrokset kellotetaan, mutta ajoilla ei ole merkitystä lopullisiin tuloksiin. Kyse on siis harjoitusajosta.
  3. Aika-ajot sekä Super Pole. Kilpailupäivänä ennen varsinaista kilpailulähtöä ajetaan kaksivaiheinen aika-ajo. Ensimäisen aika-ajon kuusi nopeinta lähtee vielä Super Pole aika-ajoon, jossa ratkaistaan lopullinen lähtöjärjestys kärjen osalta. Aika-ajossakin on käytettävissä täydet 250 kW:n tehot. Super polesta on tarjolla myös erilliset pisteet.
  4. Varsinainen E-Prix -klpailulähtö kestää 45 minuuttia ja yhden kierroksen sen päälle.

Itse kävin seuraamassa ensimmäisen ABB FIA Formula E -kilpailuni Saksan Berliinissä 24.-25.5.2019. Rata oli rakennettu suljetun Tempelhof-lentokentän alueelle. Formula E -kilpailua on miellyttävää seurata kohtuutoman melun ja pakokaasujen loistaessa poissaolollaan. Kilpailussa myös tapahtuu paljon ohituksia. Ohituksia lisää esimerkiksi FanBoost ja Attack mode -toiminot.

Attack-moden kuljettaja voi käydä "keräämässä" autolleen käyttöönsä yhdessä kohtaa rataa kiertämällä mutkan ulkoreunan kautta. Kilpailussa usein nähtiin tiukkoja tilanteita, kun jonosta autot syöksyivät ulkokaarteeseen ja sitten pyrkivät pääsemään takaisin omalle paikalleen. Attack mode tuo kuljettajan käyttöön 25 kW lisää tehoa. Tämän lisätehon käyttämiseen kuljettajilla on muutama kierros aikaa.

Fanboostin saa kuljettaja katsojien ennalta tekemien Fanboost-äänien perusteella Fanboost tuo myös täydet 225 kW:n tehot käyttöön viiden sekunnin ajaksi kilpailussa.

Rata on 2,38 kilometriä pitkä ja se ehdittiin kiertää 37 kertaa ympäri, joten matkaa kertyi noin 88 kilometriä. Autoihin jäi akkuun noin 1-2% akku jäljelle, joten oletan kilpailun aikana kuluneen noin 53 kWh:n verran energiaa, joten autojen keskikulutus kilpailussa oli noin 60 kWh/100km.

Berliinissä voittajaksi itsensä ajoi Lucas Di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler -autollaan. ja toiseksi sijoittui Nissan e.Dams -tiimin Sébastien Buemi jääden voittajasta 1,856 sekuntia. Kolmanneksi sijoitttui DS Techeetah Formula E Teamin autolla Jean-Éric Vergne.

Berliinin osakilpailussakin oli oheiskilpailuna Jaguar e-trophy, eli Jaguarin I-Pace -sähköautoihin perustuva sähköautojen rata-autoluokka. Lisäksi tarjolla piti olla roborace, mutta se oli peruttu. Tarjolla oli myös monipuolinen kattaus erilaisia sähköisiä kulkineita messuhallissa.

Kannustan tutustumaan mahdollisuuksien tullen Formula E -kipailuun. Tämä oli ensimmäinen blogitarinani ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailusta. Pyrin lähiaikoina kirjoittamaan enemmän kilpailuvieraan kokemuksesta.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

ABB FIA Formula E Formula E

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb