10.11.2025
OTA-päivitys rampautti Ioniq 6 -sähköautoni ajotietokoneen
Jo jonkin aikaa on ollut nykypäivää autojen ohjelmistojen päivitykset langattomasti, eli OTA-päivitykset (Over The Air). Pidän näissä päivityksissä tiennäyttäjänä ja hyvänä esimerkkinä Teslaa, mitä usein sanotaankin tietokoneeksi neljällä pyörällä. Ajotietokoneen päivityksissä tulee usein hyviä uusia ominaisuuksia tai ainakin korjataan aiempia virheitä softasta. Toisinaan kuitenkin autoihin tulee heikenyksiä päivityksissä, myös siinä aiheen tiennäyttäjä Teslassa. Sitten on oma lukunsa OTA-päivitykset, joiden jälkeen auto käytännössä hajoaa. Edellinen sähköautoni oli Volkswagen ID.4 ja muiden käyttäjien sosiaalisen median kirjoittelujen johdosta opin tekemään päivitykset aina vasta silloin, kun autolle ei ollut pakottavaa käyttöä seuraavien päivien aikana ja silti tein sen vain auto pysäköitynä siten, että sen saa helpost tarvittaessa hinurin kyytiin. Tuo vain koska niin usein sai lukea, että OTA-päivityksen jälkeen auto lähti hinurilla korjaamolle.
_2025_08_06_1548.jpeg&width=800)
Ioniq 6 auto tarjosi päivitystä Euroopan matkallamme Ranskassa -en tehnyt
Meidän Ioniq 6 kävi heti tuoreeltaan toukokuussa 2025 oston jälkeen Tampereella Autobassadonessa ohjelmiston päivityksessä, jolloin siihen saatiin ylinopeusvaroittimen ohitus ratin napilla tehtäväksi. Samalla siihen tehtiin voimassa olevat avoimet huloltokampanjat, joita oli muutama mutta en saa sanoa niistä enempää. Navigaattoriin päivittyi kuitenkin samalla uusimmat ominaisuudet sekä kartat.
Ranskassa Euroopan matkallamme heinäkuussa 2025 auto alkoi ehdotella ohjelmistopäivitystä. Ensimmäinen reaiktiomme oli, että emme todellakaan sitä suorita kuin vasta kotiin palattuamme ja luimme ainoastaa huolella näytön teksteistä, että miten aina kuittaamme ilmoitukset niin, ettei päivitys vain pääse alkamaan.
_2025_08_06_1530.jpeg&width=800)
Ohjelmiston OTA-päivitys 22.7. sekoitti ajoitietokoneen lähes käyttökelvottomaksi
Kotiin paluun jälkeen heti seuraavana päivänä, eli 22.7. päätin kokeilla OTA-päivitystä, koska kesälomaa oli molemmilla vielä jäljellä, eikä pakollisia menoja ollut tiedossa. Päivitys alkoi aivan normaalisti ja näytti menneen normaalisti läpi. Päivityksen valmistuttua ajotietokone sanoi ohjelmistoversion olevan CE_E.EUR.S5W_L.001.001.250226. No eihän tuo minulle mitään kerro, enkä edes tiedä onko tuo nyt oikea paikka mistä ohjelmiston uusin versio voidaan todeta, saati että onko se nyt sitten asentunut, kuten päivitys kertoi.



Päivityksessä oli tarjoitus tulla useampiakin parannnuksia, mutta toisin kävi. Ajotietokone meni sekaisin niin, että sen käyttäminen useimpiin tarpeellisinkin toimintoihin on mahdotonta. Esimerkiksi ilmastoinnin säätäminen tai istuintuuletusten hallitseminen ei onnistu lainkaa muuten kuin arvaamalla mistä kohtaa pitäisi koskettaa näyttöä. Näytöstä siis hävisi suurin osa painikkeiden kuvakkeista ja se kuvittelee olevansa isompi, kuin auton näyttö fyysisesti onkaan.

Ensiapuohjeilla ei helpotusta
Facebookin mallikohtaisessa ryhmässä kyselin sitten heti apuja ja vertaistukea. Ilmeni, että vastaavaa ongelmaa ei ole ilmennyt muilla ryhmän jäsenillä. Kokeilin ryhmässäkin suositeltua ajotietkoneen boottia pienellä terävällä piikillä kojelaudan pienen pienestä reiästä. Ei auttanut, vaikka muutamankin kerran yritin. Volkkari saattoi toipua, kun auto sai hetken huilia ovet lukossa aivan rauhassa. Tätä Hynystä ei auttanut tunti, ei kaksi eikä yön yli huilaaminen, vaan vaiva pysyi tiukasti kuin omistajan otsaan kasvava v-tatti.
Voimallisin keino olisi ollut akun kengän irroitus ja antaa auton huilia sitten hetki, mutta en halunnut tuota lähteä itse tekemään uudenkarhealle takuunalaiselle autolle, vaan kävin varaamassa Tampereen Autobassadonelle jälleen ajan.
Autobassadone Tampere -hyvää palvelua, vaikka korjaus viipyi
6.8.2025 köytin autoa Tampereen Autobassadonen korjaamolla, kun autolla oli ajettu 17 000 km ja toiveena oli että he saisivat ajotietokoneen kuntoon.
Heti kättelyssä on pakko sanoa, että pitkän autoiluikäni aikana en muista, että olisin missään saanut huollon työn vastaanotossa näin hyvää palvelua. Eivät ne asiat suuria ole, mutta jo sillä ensimmäisellä kerralla, kun ohjelmistoa päivitettiin, sain niin perusteelliset selvennykset huollon etenemisestä ja vielä kaupan päälle hyvät neuvot lounastamiseen tapahtuman aikana. Nyt minulta kysyttiinkin, että onko jo tuttua juttua, mihin vastasin että kyllä on.
Hetken korjaamon pöydän ääressä töitä tehtyäni, minulle tultiin informoimaan, että valitettavasti akun kengän irroittaminen ja huili ei auttanut. Tämän jälkeen koitti vielä pidempään kestänyt seuraava vaihe, missä he ajoivat koko ohjelmiston autoon uusiksi. Harmillisesti sekään ei auttanut, joten huollon toimesta maahantuojalle ja edelleen valmistajalle lähti selvitys tilanteesta sisältäen dataa auton muistista. Jäimme odottelemaan tietoa siitä, miten korjaus toteutetaan ja milloin, mutta auto oli koko ajan meillä ajossa.

10.11.2025 auto saatiin takaisin kuntoon
Ajoimme autolla koko vian voimassaolon ajan 10.11. saakka, mihin olin saanut varattua samaan yhteyteen 30 000 kilometrin huollon sekä sopivasti saapuneen ajotietokoneen osan vaihdon. Suurin vaiva käytännössä oli ollut istuimien jäähdytysten sekä lämmittämisen säätämisen vaikeus, tai oikeastaan mahdottomuus ajotietokoneen kautta. Toki se onnistui kun puheohjauksella, kun ajotietokoneen kieleksi valitsi englannin. Toinen pieni vaiva asiasta koitui, siitä että olin jo varannut autolle Koukkupajalle asennuksen, mutta jouduin sitä siirtämään suojellakseni Koukkupajaa, itseäni sekä auton maahantuojaa ja korjaamoa mahdollisilta väärinkäsityksiltä vian syistä. Eli koukun asennus tapahtuu vasta, kun auto on jälleen kunnossa, vaikka Koukkupajan mukaan he eivät koodin koskekaan. Kolmas pieni vaiva oli yksi ylimääräinen autohuollossa käynti. Sen osalta aina suurin vaiva on saada soviteltua korjaamon vapaat ajat ja omat työmenot, mutta kun on korjaamon aika, pystyn tekemään kyllä töitä autoliikeen tiloissa.

Takuutyöstä ei koitunut luonnollisesti asiakkaalle, eli minulle kuluja. Nyt pääsemme jälleen nauttimaan autostamme täysin siemauksin sen toimiessa oikein. Lisäksi pääsen varaamaan uudelleen vetokoukun asennuksen. Ehkä tilaan Kokkolaan myös akkusuojan asennuksen ja johonkin ruostesuojauksen, mutta ainakin opetuspolkimen asennuksen. Kaikki siis jälleen hienosti Ioniq 6:n kanssa.
Keskustelu
Ei kommentteja