29.04.2022

ABB FIA Formula E gen3-autot, sähköistä autourheilua pienemmällä CO2-päästöllä

Osoite kopioitu

Koen että sähköautot tulevat mahdollistamaan autourheilutoiminnan tulevaisuudessakin. Joidenkin mielestä sähköautot tekevät autourheilusta tylsää esimerkiksi melun puuttuessa, mutta itse koen senkin vain hyväksi kehitykseksi.

Kävin 2019 vuonna katsomassa edellisen kerran ABB FIA Formula E Berliinin GrandPrixin ja kirjoitin silloin lajista muutaman sanan blogiini. Silloin jo käytössä olivat samoilla spekseillä varustetut 2. sukupolven autot, jotka kisaavat myös 14.-15.5.2022 Berliinissä entisellä Templehofin lentokentällä. Olen innoisstani menossa jälleen seuraamaan tätä tasaväkistä jännitystä tarjoavaa autourheilutapahtumaa paikanpäälle.

Tähän blogitekstiini kirjoitan lyhyen kuvauksen 3. sukupolven Formula E -autoista.

ABB FIA Formula E gen 3 autot

Uuden Formula E -auto on uusillä säännöillä aikaisempaa pienempi ja kevyempi sekä tehokkaammalla moottorilla varustettu virtaviivainen formula. 

Kaikki kirjoituksen kuvat tässä vaiheessa: https://www.fiaformulae.com -sivustolta, päivitän omia kuvia, mikäli Gen3 autoja on nähtävillä Berliinin GP:n ohessa.

  • pituus 5016 mm, (gen2  Formula E: 5160 mm, Formula 1 min pituus 5420 mm)
  • leveys 1700 mm, (gen2 Formula E: 1770 mm, Formula 1: max 2000 mm)
  • korkeus 1023 mm, (gen2 Formula E: 1050mm, Formula 1: en löytänyt tietoa)
  • akseliväli 2970 mm (gen2 Formula E: 3100 mm, Formula 1: min 3460 mm)
  • minimipaino 840 kg (gen2 Formula E: 900 kg, josta akku oli 385 kg, Formula 1: minimi 790 kg)
  • Renkaat: Formula E ilmeisesti edelleen 18" vanteilla kuten alusta asti ollut, (Formula 1: 18 tuuman vanteilla)

Mitoiltaan ja painoltaan Gen3 Formula E alkaa siis lähestyä jopa autourheilun kuninkuusluokan autoa muilta osin, paitsi pituudeltaan. Auton muotoilu poikkeaa kuitenkin merkittävästi Formula 1:stä ja Formula E -auton muotoilussa on kiinnitetty enemmän huomiota pieneen ilmanvastukseen ja sen kautta pienempään energiankulutukseen kilpailussa, kun taasen kuninkuusluokan autoissa keskitytään vahvasti ilmanvastuskertoimen ja kulutuksen kustannuksella downforcen lisäämiseen.

Formula E Gen3 moottorit ja teho

Kuten muissakin autourheiluluokissa, on myös Formula E:ssä ulkomittojen lisäksi säännöillä rajoitettu tekniikka ja tehot. Kolmannen sukupolven Formula E on aikaisempaa tehokkaampi ja ennen kaikkea voimakkaammin jarrutusenergiaa talteen ottava.

  • 350 kW sähkömoottori antaa voimansa taka-akselille. (Gen2 oli 250 kW, kilpailussa 200 kW, Formula 1 on edelleen kaukana tehoissa ja ilmeisesti vanhanaikaisilla tehoyksiköillä ne ovat nykyisin noin 1000 hv (noin 735 kW) moottoreilla varustettuja. )
  • Myös etuakselilla on voimalinja, jota käytetetään ainoastaan jarrutusenergian talteenottoon, eli regenerointiin 250 kW teholla, jolloin regen yhteensä max 600 kW. (Gen2 250 kW yhdellä voimalinjalla)
  • Taka-akselilla ei kitkajarruja lainkaan, vain regen!
  • Uskoisin, että myös gen3-autoissa tulee olemaan kiinteä perävälitys. Gen1 autoissa osa talleista kokeili useampia vaihteita, mutta luopuivat niistä.
  • Huippunopeus 322 km/h (Gen 2: 280 km/h, Formula 1: esim. Bahrainissa nopeimman auton huippunopeus oli 323,2 km/h)
  • 0-100 km/h kiihtyvyys oli gen2-autolle mainittu 2,8 sekuntia. On uskottavaa, että gen3 nipistää siitä kymmenyksen tai pari suuremmalla teholla ja pienemmällä painolla. Isompi ero tulee olemaan 100-200 km/h kiihtyvyydessä. (Formula1 autolle löysin kiihtyvyys 0-100km/h 2,6 s)

Näillä muutoksilla Formula E -osakilpailuissa tullaan näkemään aikaisempaa nopeampia kierrosaikoja. Autot tulevat käytännössä kiihtymään huomattavasti nopeammin ja keveytensä ansiosta suoriutumaan mutkistakin aikasempaa nopeammin. Ymmärrettävästi painavampina autoina ja pienemmällä downforcella varustettuina mutkanopeudet sekä kierrosajat ovat edelleen Formula ykkösistä selkeästi jäljessä. Näin siis uusien sääntöjen mahdollistamina.

Formula E Gen3 akku ja lataus

Ensimmäisen sukupolven Formula E:ssä autojen akku saatiin riittämällä siten, että koko autoa vaihdettiin kerran kilpailun aikana tapahtuvalla varikkopysähdyksellä. Tästä luovuttiin jo Gen2 Formula E -autoissa, mutta edelleen oman jännityksensä kilpailuihin on tuonut se, että mikä talli ja kuka kuljettaja osaa ajaa autoa nopeimmin ja silti energiatehokkaasti. On nähty kilpailuja, joissa kärkisijoilla olevan akku onkin hyytynyt vähän ennen maaliin pääsyä.

  • Gen 2 autoissa oli 54 kWh akku, joka painoi 385 kiloa. En ole löytänyt tietoa Gen3 akusta tuolla tarkkuudella. Lisään tänne kun saan sen tietooni.
  • Jopa 40% kilpailussa kuluvasta energiasta on regenroinnilla takaisin saatua.
  • Autojen moottorit saavuttavat noin 95% energiatehokkuuden ja tässä kipailussa tallien välillä on todelista kilpailua, koska prosentin osalla voidaan jo tehdä ratkaiseva ero autojen välillä.
  • Gen3 Formula E -autoa voidaan ladata jopa 600 kW:n teholla kilpailun aikanakin. Mitä tämä tulee tarkoittamaan käytännössä, odotan lisätietoa mielenkiinnolla.
  • Formula E -autot ladataan modatuilla generaattoreilla, jotka käyvät glyseriinillä, mikä on biodieselin tuotannon sivutuote ja on niin puhdasta, että sitä voisi vaikka juoda.

Formula E -auton akut ovat kestäviä, valmistettu ympäristöystävällisesti. Kilpailukäytön jälkeen akustoilla saattaa olla edessään uusiokäyttö tai purku kierrätykseen. Puretun akuston materiaaleista pystytään uusiokäyttämään jopa 60%. Itselle on mukava myös tiedostaa, että akkujen lataamiseen ei käytetä fossiilisia polttoaineita.

Seitsemän tallia rekisteröitynyt Gen3 kaudelle 9

Kaudelle yhdeksän on tässä vaiheessa rekisteröitynyt seitsemän tallia: DS Automobiles, Jaguar, Mahindra Racing, Maserati, NIO 333, Nissan ja Porsche AG. Kilpailukalenteri julkaistaan myöhemmin, mutta epäilemättä myös kaudella 9 tullaan näkemään Formula E -kilpailuja ihmisten lähellä esimerkiksi kaupunkien keskustoissa. Näillä autoilla se on mahdollista koska melusaaste ja pakokaasut eivät ole muiden autourheilulajien tasolla.

  • Gen3 auto tulee olemaan 0 CO2 -auto!
  • Kaikki kauden aikana särkyneet osat kierrätetään
  • Renkaissa on 26% kierrätysmateriaalia ja käytön jälkeen renkaat kerätään takaisin ja ne kierrätetään. Renkaiden kulumista ja määrää on myös rajoitettu
  • Kaluston rahdit muodostivat kaudella 7 suurimman 74% osuuden CO2 päästöistä kilpailuihin liittyen. 

Tervetuloa Formula E sukupolvi kolme! Entistäkin kiinnostavampia kilpailuja on siis luvassa. Nyt toukokuun puolivälissä pääsen näillä näkymin nauttimaan vielä Gen2 -autojen kilpailusta Berliinissä. Toivottavasti kuulen ja näen lisää myös Gen3 autoista paikanpäällä. Ainakin viimeksi vuonna 2019 Berliinin GP:ssä käydessäni huomasin paikalla olevan hengästyttävä määrä muutakin sähköisen liikenteen koettavaa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Taisto
29.04.2022 23.18

Ainakin oheisen linkin perusteella akseliväli F1-luokassa on luokkaa 3,5-3,7 m ja auton pituus siihen päälle luokkaa metri eteen ja taakse. Pituudenkin puolesta e-formulat olisivat näin hyvin lähellä F1 mittoja.

https://www.motorsport.com/f1/news/the-design-trends-to-watch-at-the-2022-f1-car-launches/7957648/

Sähköautoileva motoristi
30.04.2022 14.09

Moi,
kiitos linkistä. Itsekin en edes uskonut tuohon löytämäni F1 pituuteen, mutta unohdin etsiä lisää tietoa. Päivitän.

Toni
07.05.2022 15.25

Moi, tuleeko Rokit Venture Racing nimi muuttumaan Maseratiksi?

Sähköautoileva motoristi
08.05.2022 10.56

Moi Toni,
siltä se nyt vähän vaikuttaisi tiedotteiden perusteella. Tuossa vielä yksi taannoinen tiedote.

https://www.venturiracing.com/news/maserati-and-rokit-venturi-racing-unite-from-season-9-of-the-abb-fia-formula-e-world-championship

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

ABB FIA Formula E Formula E

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (37) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (11) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (243) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb