15.05.2022

Formula E Berlin E-Prix tunnelmia

Osoite kopioitu

Formula E elää kahdeksatta kauttaan ja käytössä on nyt viimeisiä kertoja 2. sukupolven autot. Kilpakalenterissa kaudelle kahdeksan on peräti 16 osakilpailua. Kilpailua käydään yhteensä kymmenessä eri kaupungissa; Diriyah, Mexico-City, Rooma, Monaco, Berliini, Jakarta, Marrakesh, New York, Lontoo ja kausi päättyy Souliin. Osassa kaupungeista ajetaan kaksi osakilpailua peräkkäisinä päivinä, kuten Berliinissä. Eilen oli vuorossa 7. osakilpailu Berlin E-Prix ja tänään 8. ajetaan samalla radalla.

Tempelhof Flughafen kilpailupaikkana

Vuosien 1936 ja 1941 välillä rakennettu Tempelhof -lentokenttä on tutustumisen arvoinen pala Euroopan historiaa. Tempelhof historiasta löytyy runsaasti värikkäitä vaiheita ja kaupallinen lentotoiminta päättyi vasta vuonna 2008. Nyt entisen lentoaseman majesteettinen vanha lähtöaula toimi Formula E sisäänkäyntinä ja rata sijaitsee kiitorata-alueella. 

Berlin E-Prix rata

Tempelhofin lentokentällä oleva rata on 2,355 kilometrin pituinen ja siinä on kymmenen käännöstä. Rata ajetaan kahtena päivänä peräkkäin, mutta päivien välillä kiertosuunta vaihtuu ja näin rata tuntuu kilpailijoillekin erilaiselta. Rata on betonimuurein ja rautalanka-aidoin rajattu turvalliseksi, mutta ajopinnan pomppuisuuden pystyy näkemään autojen käyttäytymisestä kisan aikana.

Formula E autojen melusaaste sekä pakokaasut ovat olemattomat, joten kilpailut voidaan pitää kaupunkien keskustoissa ja näin saadaan tapahtumaa lähemmäs katsojia. 

Formula E gen2 autot

Tämä on viimeinen kausi, kun Formula E kilpailut ajetaan toisen sukupolven autoilla. Säännöt määrittävät tarkoin auton yksityiskohdat, kuten suuremmat moottoritehot ja akut. Autot ovat nyt 5,16 m pitkiä ja 1,77 metriä leveitä. Korkeutta autoilla on vain viisi senttiä yli metrin. Autojen minimipaino on säädetty 900 kiloon sisältäen kuljettajan. Kaikkien autojen akut on toimittanut McLaren ja ne ovat kapasiteeltaan 54 kWh ja painavat 385 kg. Akku riittää yhteen kilpailulähtöön (toisin kuin gen1 autoissa joissa piti tehdä kilpailun aikana kerran auton vaihto).

Moottorin teho on säädetty kilpalähdössä 200 kW:n tasolle ja maksimi teho on 250 kW. Energian talteenotto (regenerointi) on myös 250 kW:n tehoinen. Näillä tehoilla autot kiihtyvät noin 2,8 sekunnissa satasen nopeuteen ja niiden huippunopeus on säädetty 280 km/h:n tasolle.

Autojen voimalinjat koostuvat akustosta, invertteristä, moottorista sekä vaihteistosta. Autoihin on sallittu yksi tai useampivaihteinen vaihteisto, mutta näissä toisen sukupolven autoissa kaikki tallit ovat päätyneet yksivaihteiseen vaihteistoon, eli aivan kuten on kaduillamme olevissa sähköautoissa.

Autot ladataan generaattoreilla, jotka toimivat erittäin puhtaalla glyseriinillä, joka on biodieselin tuotannon sivutuote. 

Kaudella 9 ajetaan jo 3. sukupolven autoilla ja esittelin uutta autoa huhtikuun 2022 blogikirjoituksessani.

Formula E #7 Berlin E-Prix kilpailukokonaisuus

Formula E kilpailu koostuu kahdesta vapaasta harjoituksesta, aika-ajoista sekä kilpailulähdöstä. 

Vapaat harjoitukset:

Vapaiden harjoitusten kesto on puoli tuntia ja silloin voidaan käyttää 250 kW:n tehoa.

Aika-ajot:

Aika-ajossa on käytössä pikavilkaisulta hieman monimutkaiselta näyttävä knockout-järjestelmä.

Knockout -aika-ajokokonaisuus:

  • Ensin ajetaan ryhmälähdöt kahdessa ryhmässä. Berliinissä molempiin ryhmiin lähti yksitoista autoa.
  • Molemmista ryhmistä neljä parasta pääsee knockout-ajoihin. Berliinissä ryhmästä A pääsi jatkoon Wehrlein, Vandoorne, Mortara ja Sette Camara. Ryhmästä B jatkoon pääsivät Da Costa, Lotterer, Vergne ja Sims. Siis kahdeksan kuljettajaa jatkaa aika-ajoja neljässä kaksintaistelussa.
  • Knockout, aika-ajon kaksintaistelut käynnistää kaksintaistelut radalla Quarter finals -lähdöillä. Berliinissä parit olivat seuraavat: (boldattuna voittaja)
    • B1 vs A4; Da Costa vs Sette Camara
    • A3 vs B2; Mortara vs Lotterer
    • B3 vs A2; Vergne vs Vandoornde
    • B4 vs A1; Sims vs vehrlein
  • Seuraavaksi vuorossa on knockout-vaiheen semifinaalit, joissa parit muodostuvat jälleen edellisen lähdön voittajien jälkeen. Berliinnissä parit semifinaaleihin olivat: (voittaja boldattu)
    • A3 vs B1; Mortara vs Da Costa
    • B4 vs B3; Sims vs Vergne
  • Finaalissa selviää viimein paalupaikan saaja. Berliinissä finaaliin lähti seuraavat (voittaja boldattu)
    • A3 vs B4; Mortara vs Sims

Formula E:ssä aika-ajo kerryttää myös kolme pistettä paalupaikan saajalle.  

Seikka jota jäin pohtimaan tästä aika-ajo -järjestelmästä on akun riittävyys ja siihen muodostuva eriarvoinen tilanne autojen kesken, koska autoja ei saa ladata lisää aika-ajon ja kilpailulähdön välissä ja tällä aika-ajomenetelmällä paalupaikan ottajalle kertyy merkittävästi enemmän kierroksia.  Kisalähdöissä kuljettajat sekä tallit osaavat tasata 54 kWh akun melkolailla tyhjäksi maaliin saapuessa. Aika-ajolähdöissä voidaan käyttää myös suurempaa moottoritehoa kuin kilpailulähdössä.

E-Prix, kilpailulähtö:

E-Prix kestää 45 minuuttia ja rataa kierretään niin monta kierrosta kuin siinä ajassa ehditään kiertää. Berliinissä niitä kertyi 36 kappaletta. Autoja ei ladata kilpailun aikana, vaan kisa ajetaan yhteen putkeen. Berliinissä kilpailu oli jälleen erittäin tasaista ja ohituksia tehtiin tiuhaan tahtiin. 

Ohitusten määrää lisää myös Attack mode -käyttö. Jokainen kuljettaja voi halutessaan ottaa käyttöön tämän ominaisuuden tarjoaman 30 kW:n lisätehon hetkelliseen käyttöön ajamalla tietyssä mutkassa radalla olevan alueen läpi. Attack moden tarkat säännöt vaihtelevat kisakohtaisesti ja kuljettajat saavat vain vähän ennen kilpailua tietää kisakohtaiset yksityiskohdat ja voivat sen jälkeen suunnitella oman kilpailustrategiansa. Oheisella videolla on selitetty Attack mode. https://youtu.be/X5GCS_acFZQ

Lisäksi on käytössä myös Fanboost, jossa Formula E:stä kiinnostuneet äänestävät kuka saa kilpailussa käyttöönsä hetkellisesti lisätehoa. Tämän tiedon myös kuljettajat saavat vasta hieman ennen kilpailua.

Seitsemännessa osakilpailussa Berliinissä johtopaikka vaihteli useaan otteeseen, vaikkakin Mortara oli omaan silmääni aika ylivoimainen Rockit Venturi Racing -tiimin autolla. Attack modea hakiessa Mortara hetkeksi menetti jothopaikkaansa, mutta pystyi vaivattoman näköisesti ottamaan sen takaisin.

Tiuhaan vaihtuvien sijoitusten jälkeen maaliin tuli toisena Vergne DS Techteetah -tallin autolla ja kolmanneksi Vandoornde Mercedes-EQ Formula E -tiimin autolla. Vain kaksi kilpailijaa joutui jättämään kisan kesken päätyen varikolle ennenaikaisesti. Tällä kertaa vältyttiin onneksi onnettomuuksiltakin.

Kilpailulähdössä pisteitä jaetaan kymmenelle parhaalle kuljettajalle. Voittaja saa25 pistettä ja 10. yhden pisteen sekä muut sijat siltä väliltä. Yhden lisäpisteen saa kilpailun nopeimman kierroksen ajanut.

Formula E tunnelmaa

Tiedän, että monien autourheilua vuosia seuranneiden silmissä pakoputken pärinän puuttuminen pilaa koko tunnelman. Itse en koe niin, vaan koen mielekkäänä seurata Formula E -kilpailua juuri järkyttävän kovan melun sekä pakokaasujen puuttumisen vuoksi. Tapahtuman aikana tunnelmaa nostaa aktiivinen kilpailun juontaminen sekä musiikki.

Katsojia oli silmämääräisesti arvioituna paikalla mukavan paljon, mutta Formula E on kuninkuusluokkaan verrattuna kuin puulaakia seuraisi. Sähköformula on kuitenkin yksi tulevaisuuden mahdollisuus autourheiluun, koska tavalla tai toisella fossiilisista tullaan luopumaan myös autourheilussa.  

Uskon että jo seuraavalla 9. kaudella tullaan näkemään katsojamäärien kasvua, kun uudet nopeammat autot tulevat radoille. Kasvavan suosion mahdollisuutta lisää myös useiden tallien mukana oleminen ja ensi kaudelle on tulossa vielä lisää. Esimerkiksi MacLaren ilmoitti lähtevänsä mukaan Formula E -karkeloihin ensi kaudella. Kiinnostusta varmasti lisäisi myös, jos enemmän kisattaisiin mies miestä ja autot autoja vasten ilman keinotekoisia hetkellisiä tehon lisäyksiä.

Vuonna 2019, kun kävin edellisen kerran katsomassa Berliinin E-Prixiä, oli Tempelhofissa myös muuta sähköiseen liikkumiseen liittyvää messutapahtumaa. Täna vuonna niitä ei ollut. Liekö syynä pandemia vai joku muu, mutta tähän tapahtumaan todella hyvin sopisi laaja-alainen sähköisen liikkumisen messutapahtuma. Toivottavasti saan tilaisuuden tulla jälleen ensi vuonna näkemään 3. sukupolven autot myös livenä.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

ABB FIA Formula E Formula E

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (37) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (11) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (243) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb