31.01.2020

#evwintertour 2020, päivä 1, MB:n EQC400 matka-ajoa

Evwintertour 2020 starttasi Tampereelta 30.1.2020. Koko matkamme tavoite oli ensisijaiesesti pohjois-Ruotsissa sijaitseva Jokkmokk ja siellä Tesla Club Finlandin järjestämä jääratapäivä.

Ensimmäisen päivän autona minulla oli ajossa Mercedes Benz EQC400 ja päivän kohteeseen, eli Oulun Lapland Hotelliin matkaa olisi edessä 488 kilomeriä, joten mersun lupaama 293 kilometrin toimintamatka edellyttäisi yhtä pitkää latauspysähdystä tai sitten muutamaa lyhyempää. 

Lähtö Tampereelta Turtolan latauksesta kello 12.45

Otimme yhteikokoontumisen Tampereella Turtolan K-lataukselle. Matkaanlähtöä suunnitellen ja kaikkien paikalle pääsyä odotellessa MB EQC400 -sähköauton akku ehti latautua 100% tasolle. 

Piihtiputaan K-Lataus olisi juuri lähes optimaalisesti 288 kilometrin päässä, mutta päivän raskas talvinen lumikeli tekisi tuosta kerralla suoriutumisesta todennäköisesti turhan päiten jännittävää. Siksi varauduimme henkisesti yhteen lyhyeen välistoppiin Jyväskylässä.

Vähän ennen Jyväskylää olin varma, että Pihtiputaalle asti pääseminen menisi aivan turhaksi jännittämiseksi, joten päätimme ottaa Jyväskylässä Citymarketin pihasta lyhyen K-latauksen vessakäynnin aikana. 

Pikalatausta Jyväskylässä kello 15.10

Noin kello 15.10 Jyväskylään saapuessa Mersussa oli 48% varaus akussa, jolla olisi auton ilmoittaman ja myös varmasti todellisuudessakin päässyt vielä noin 139 kilometriä, eli ei aivan Pihtiputaalle asti. Joten ajoin  suunnitelman mukaan Jyväskylän K-lataukselle saamaan autoon pikalatausta ja miehistö pääsi vessatauolle.

Jyväskylän pikalaturilla havaitsin Mersusta yhden hyvän lisäominaisuuden. Ilmeisesti EQC400:sen etututkat ovat lämmitetyn suuren Mersu-tähden takana ja tästä johtuen Mersumme oli seurueemme ainoa auto, jonka etututkat toimivat keulaan tarttuvasta lumipyrystä huolimatta.

Kello 15.26, eli noin 15 minuutin latauksen jälkeen starttasimme Mersun jälleen kohti pohjoista. Akussa oli tuolloin 57% varaustaso ja toimintamatkaa auto lupasi 151 kilometriä, joka riittäisi hyvin 141 kilometrin taittamiseen Pihtiputaalle asti. 

Nyt matkaa taittaessa oli hyvää aikaa myös tutkailla EQC400-sähköauton kuljettajan olosuhteita. Auto on erinomainen ajettava ja todella mukavan pehmeä jousitus sulattaa kuoppia hienosti. Kuljettajan istuin on koko autorepertuaarimme paras ainakin minun vartalolleni. Kaikki säädöt toimivat sähkölla ja arvostan etenkin pituussuunnassa säädettävää istuinta, eli eri mittaisille jaloille saa juuri oikealle kohdalle istuimen etuosan loppumaan. Toinen jota arovosta Mersun istuimessa vieläkin enemmän, on sähkösäätöinen ristiseläntuki, jossa säätövaraa on kerrankin riittävästi. Myös ratin korkeus ja etäisyys säätyy sähköllä ja kaikki säädöt saa tallennettua muistipaikkoihin.

Pihtipudas pikalatauksessa kello 17.24

Pihtiputaalle K-Lataukseen paikallisen K-marketin pihaan saavuimme kello 17.24 ja akussa näytti silloin olevan vielä 19% varaustaso. Käytännössä siis Jyväskylässä ladattu 9% lisä oli turha, joten sen pysähdyksen arvoksi matkan sujuvuuden kannalta  jäi todellisuudessa vain miehistön helpotus vessatauolla.

Pihtiputaalta matka jatkui kello 18.05 kohti Oulua ja akussa oli 55% varaus auton ennakoidessa 171 kilometrin toimintamatkaa. Tuo ei vielä riittäisi vähän reiluun 200 kilometriin Ouluun päästäksemme.  Yksi ylimääräinen lisätauko johtui minun halustani pitää vessatauko jossain matkan varrella olevassa ravitsemusliikkeessä. Nimittäin Pihtiputaan K-marketilla ei tuohon sopivaa asiakaspalvelua ollutkaan tarjolla.

Pihtiputaalta matkan jatkuessa selvitimme, että Siikalatvan Hesburgerin ilmainen DC-lataus on ollut jo noin puoli vuotta epäkunnossa ja on hyvin suurella varmuudella edelleen. 

Matkan jatkuessa ilta hämärtyi säkkipimeäksi, jolloin Mersun matriisi-LED -valoautomattiikka pääsi oikeuksiinsa. EQC400:ssa on suvereenisti parhaat ajovalot, joilla olen koskaan itse päässyt ajamaan. Ne valaisevat tien todella tehokkaasti ja riittävän pitkälle. Kaukovaloautomattiikka hoituu siten, että vain vastaantulijoita häiritsevät valonsäteet estetään, jolloin tien oikea reuna pysyy pitkälle kirkkaana. Lievä haitta näin hyvistä valoista on se, että kovin usein vastaantulijat kuvittelivat minun ajavan pitkillä päin, vaikka automatiikka toimi aivan oikein.

Kärsämäen Juustoportilla pikalatausta kello 19.07

Juustoportille saavuimme kello 19.07 akun näyttäessä 29% varausta ja toimintamatkaa auto ennusti olevan jäljellä 85 kilometriä. Pitkää taukoa emme siis tarvitseisi tälläkään kertaa.

Kärsämäeltä matka jatkui kello 19.34, eli 27 minuutin lataustauon jälkeen akun varaustilan ollessa 49%, joka riittäisi hyvin perille Oulun Kaakkurin Citymarketin K-lataukselle asti.

Oulussa Kaakkurin pikalatauksessa kello 21.05

Kaakkurin Citymarketin K-latauksella olimme Jyväskylän kautta ajaneesta autokolmikostamme viimeisenä kello 21.05, mutta toisin kuin Jaguar, meillä oli reilu 11% varaus vielä akussa jäljellä saapuessamme, eikä matkaan liittynyt minkäänlaista toimintamatkajännitystä, koska auto kertoi meidän pääsevän vielä halutessamme 34 kilometriä pidemmällekin.

Kaakkurissa latasin Mersun 100% täyteen asti DC-pikalaturista, koska tein mielenkiintoisen havainnon. Mersu nimittäin vetää täydellä 45 kW:n teholla DC:tä akkuun yli 90% tasolle asti ja 99% tasolle asti jopa yli 30 kW:n teholla. Niinpä hotellille nukkumaan mennessä Mersun akku oli valmiiksi lähes täysi. Muut autot jäivät yöksi nauttimaan hotellin yösähköstä, mutta Mersu ei tarvinnut yölatausta.

Tampereelta Ouluun ajaessa Mersuun kertyi yhteensä 484 kilometriä. Ajamiseen kului aikaa yhteensä 6 tuntia ja 33 minuuttia. Kokonaisuudessaan kuitenkin lähdön ja Ouluun saapumisen välillä kului aikaa 8 tuntia ja 40 minuuttia. Kaikkineen latailuihin kului siis aikaa 2 tuntia ja 7 minuuttia tällä välillä. Nopeamminkin olisi päässyt, jos olisimme halunneet reitittää tulomatkan kahteen pidempään taukoon. Nyt ennenkaikkea minun oma elimistöni rytmitti taukoja auton tarvetta useammin.

Meillä oli myös leikkimielinen kisa. Kuka ajaa liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia noudattaen nopeimmin Ouluun Kaakkurin K-Latauspisteelle.

Tämän kisan voitti suvereenisti Teslan Model 3, joka oli jo ennen kahdeksaa Oulussa. Toisena tuli Jaguar, lähinnä aavistuksen pienemmän kulutuksensa sekä nopeuden kannalta paremman lataustaktiikan ansiosta.  Vain parikymmentä minuuttia Jaguaria perässä, eli kello 21.05 saavuimme me Mersulla. Mutta toisin kuin Jaguarin matkaajat, meidän ei tarvinnut yhtään jännittää akun riittävyyttä. Zoe ja Kona jäivät tämän skaban hännille johtuen ennenkaikkea hitaamman länsirannikon reitin valinnastaan.

Todettuja kulutuksia ekalta päivältä:

Tesla 16,8 kWh/100km, Kona 16,9 kWh/100km, Zoe 17,3 kWh/100km, Jagge ?, MB 25,2 kWh/100km.

 

 

 

 

 

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

#evvintertour2020 sähköautomatkailu

Arkisto

nwdb