01.01.2016

Sähköauton valintaopas

(edit 7.2.16 päivitetty Ioniqin ja Zoe40 tietoja sekä vuosiluku)

Voisiko sinustakin tulla sähköautoilija?

Sähköautoiluun siirtymisen päätös on vielä 2017-vuoden alussa periaatteessa yksinkertaista:

  • haluan sähköauton - en halua sähköautoa
  • jos haluan, niin hankinko uuden low-range -auton vai pystynkö panostamaan Teslaan?
  • jos päädyn low-range -autoon, niin pärjäänkö sillä arkiajoissani.
  • vai ostaisinko sittenkin käytetyn sähköauton? Nissan Leafeja alkaa saada jo alle 20000 euron ja Tesloja alle 70000 euron hinnoilla.

Minulle itselle on tällä hetkellä selvä, että sähköauto on se jolla haluan ajaa.

Minulle siinä tärkeitä asioita ovat mm: ympäristöystävällisyys eli päästöttömyys, ylivoimaisen miellyttävä moottori sekä uuden tekniikan viehättävyys.

Meillä jokaisella on omat arvostuksemme, joten kaikille sopivaa valintakonetta en onnistuisi rakentamaan.

Sähköauton valintaopas

Minulla on tässä näkökulmana positiivinen käyttäjäkokemus kaikissa arjen tilanteissa. Itse lähestyisin asiaa vähintään seuraavan kysymyspatteriston kautta.

Sähköauto vai ei:

  • Onko ilmansaasteiden vähentäminen, jopa päästöttömyys minulle tärkeä asia (vähintään paikallisesti)?
  • Arvostanko autossani vähintään riittävää ja erittäin tasaista voiman tunnetta?
  • Onko minulla mahdollisuus järjestää kotona sähköautolle riittävän tehokas lataus?
    • Jos ajoja on Suomalaiselle tyypillinen 16 000 km vuodessa, niin yksi vaiheinen 10-16A latausvirta riittänee hyvin. 
    • Jos ajoja on enemmän, esimerkiksi 40 000 km vuodessa, on hyvä saada kotiinkin vähintään 20A latausvirta. Zoen ja Teslan kolmivaihelaturit helpottavat virran kasvattamista.
  • Onko päivittäinen työmatkani pituus sellainen, että pystyn sen ajamaan kovimmassakin talvipakkasessa sähöautolla ilman välilatausta ja käyttäen normaaleita maantieajonopeuksia?
    • Nissan Leafilla noin 60 km / suunta, jos saat töissä latauksen. Jos matkallasi on pikalatausta tarjolla, ja hyväksyt talven kovimpien pakkaspäivien (-25 ºC tai enemmän) osalta tarpeen yhdelle pysähdykselle, voi päivittäinen työmatka olla jopa 80-90 km / suunta.
    • Hyundai Ioniqilla yhden suuntainen työmatka voi olla kovemmillakin pakkasilla noin 75 km, jos et saa töissä latausta. Jos saat latauksen töissäkin, niin työmatka voi olla jopa 150 km/suunta.
    • Zoe40 tulee Suomenkin toimituksiin maalis-huhtikussa. Siinä on 41 kWh akku ja se riittää vähintään samoihin matkoihin kuin Ioniq.
    • Teslalla päivittäinen työmatka voikin olla jo sitten jotain ihan muuta :-)
  • Saanko työpaikalle (tarvittaessa) järjestymään riittävän tehokkaan latauslaitteen?
    • Jos tulee vähäistä enemmän työajoja, niin vähintään 32A latausmahdollisuus on tarpeellinen töissä.
  • Ovatko kaikki taloutemme autoilijat vähintään kohtuullisella tasolla valmiita sitoutumaan sähköauton uudenlaisen käyttö- ja latauskokemuksen oppimiseen? 

Oletko nyt halukas sähköautoilijaksi?

Seuraavaksi on vuorossa yksinkertaistakin yksinkertaisempi sähköauton valinta:

Low-range sähköauto:

  • Onko minulla realistinen mahdollisuus ja olenko oikeasti valmis uhraamaan jonkin verran sähköautoiluni eteen, jos päädyn low-range sähköautoon?
    • onko minulla järkevästi järjesteltävissä vaihtoehtoiset kulkuneuvot tai -muodot pidemmille, esimerkiksi vuotuisille lapinmatkoille? Vai onko taloudessamme joka tapauksessa oltava kaksi autoa?
    • Olenko valmis sijoittamaan low-range sähköautoon 30 000 - 45 000 euroa (säästöä kertyy ajamisen myötä puuttuvista polttoainekuluista. Sähköön kuluu vain muorto-osa.)

Tesla:

  • Haluanko äärimmäistä käytännön suorituskykyä ja päästöttömyyden samassa paketisssa?
  • Onko minulla mahdollisuus panostaa 80 000 euroa tai vielä merkittävästi enemmän pitkän kantaman sähköautoon eli tällä hetkellä vielä ainoaan tarjolla olevaan Teslaan?
    • Ajanko paljon? Silloin Tesla säästää pois jäävien polttoainekulujen kautta yllättävän paljon takaisin hankintahinnastansa.

Jos vastasit edellä oleviin kohtiin usein myönteisesti, niin uskon sinun olevan potentiaalinen sähköautoilija jo 2017-vuonna.

 

2017-vuoden alussa on edelleen hyvin rajallinen sähköautojen tarjooma Suomessa

Tarjooman suppeus ja kahtia jakautuminen hintaluokkiensa perusteella rajoittaa useiden halukkaiden sähköauton hankintaa.

Jos päädyn sähköautoiluun, niin ostanko low-range sähköauton 30 000 - 45 000 eurolla? Vai ostanko Teslan noin 100 000 eurolla tai vielä merkittävästi paremmin varusteltuna?

Toki tuo sana ostaminen on oikeastaan harhaanjohtava. Hyvin tyypillisesti sähköautot ovat leasing-työsuhdeautoja, mutta ei ole mitään estettä omaksi ostamiselle. Tosin omaksi ostamisessa kannattaa varautua yllättävään hinnan alentumiseen uudempien mallien tullessa markinoille.

Low-range sähköautoista kirjoitan tähän Suomesta ostettavista oikeastaan vain Volskwagen eGolfista ja Nissan Leafista ja täydennän kun saan koeajettua itse Ioniqin maaliskuussa sekä Zoen keväällä.

BMW i3

Koeajoin vanhemman, eli pienempiakkuisen i3:sen heinäkuussa 2016

BMW i3 koeajoraportti

Nostan autosta muutaman kohdan:

  • Ketterä ja hauska sekä miellyttävän suorituskykyinen sähköauto
  • Leafia pienempi kulutus ja siten pidempi toimintamatka, etenkin uudella isommalla noin 33 kWh akulla.
  • Saa myös REX-mallina, jossa pieni polttomoottori toimii generaattorina
  • 3,4 kW tehoinen sisäinen laturi vakiona, lisävarusteena tulee CCS sekä 7,4 kW sisäinen AC-laturi.
  • Nelipaikkaisuus rajaa ostajapotentiaaleista useita pois.
  • Melko pieni tavaratila, mutta sisätilat neljälle erinomaiset 

Volkswagen eGolf 

eGolfin koeajosta Tuomas Sauliala kirjoitti Autovouhotus blogissa: Volkswagen Golf ilman hiukkaspäästöjä.

Itse nostan sieltä muutaman kohdan ainoastaan:

  • Erinomainen ajettavuus (kuten Golfilla yleensäkin)
  • Tilavampi kuin Leaf
  • Sähköautoilijalle merkityksellisiä käyttöliittymäratkaisuja jätetty toteuttamatta ajotietokoneeseen
  • Vain 3,6 kW tehokkuus saatavilla hidaslataukseen (vrt Leaf lisäv. 6,6 kW tai Renault Zoe 22 kW)
  • VW:n CCS-standardin mukainen pikalatausverkosto levinnyt hitaammin ja kärsinyt toistaiseksi jopa CHAdeMO-latureita enemmän ongelmista.

En ole päässyt ajamaan eGolfia, mutta uskoisin kovasti olevani sen kannalla, jos siinä olisi vähintään 6,6 kW hidaslatausmahdollisuus. Ja sitten pitää muistaa, että useat sähköautoilijat eivät varmastikaan edes tarvitse niin nopeaa hidaslatausta.

Nissan Leaf 

Nissan Leafista minulla on tosiaan nyt 30 000 km omakohtainen kokemus. Autoni on 24 kWh akulla ja ilmalämpöpumpulla varustettu Acenta-varusteltu malli.

Omat prioriteettini Leafin uudelleen ostamisessa olisivat:

  • Uusi 30 kWh akkukapasiteetti olisi ensimmäinen varma valinta. 
  • 6,6 kW latauri on minulle ehdoton lisävaruste, koska ajan niin paljon. Uskon että sillä on myös lähivuosina vaikutusta auton houkuttelevuuteen jälkimarkkinoilla
  • Etenkin jos tuot auton käytettynä, varmista ehdottomasti että siinä on meidän olosuhteissa ehdottoman tärkeät kylmän kelin paketit
    • Akun lämmitys, takapenkkien lämmitys sekä ratinlämmitys. Nämä tulevat joissakin kahdessa varustepaketissa, joissa tulee mukana mm. lampunpesimet.

Toisaalta jos olet ostamassa Leafia aidosti vain kakkossähköautoksi, jolla ette tulevaisuudessakaan tule haluamaan jaa pidempiä matkoja, niin silloin kannattaa valita karvalakkimalli perushinnallaan. Se riittää erinomaisesti alle 60 km päivittäisiin työmatka-ajoihin, jos saat työpaikallasikin latauksen. Ja jos hyväksyt talven kaikkein kovimmilla pakkasilla (-25 ºC ja yli) yhden pikalatauksen, ja siihen on mahdollisuus, niin voi päivittäinen työmatkasi Leafilla olla jopa 2 x 80-90 km työmatkaan.

Muut Suomesta ostettavat sähköautot 2016-vuoden alussa

Max on tehnyt Sähköautoilijat Ry:n FB-ryhmään erinomaisen selvityksen saatavilla olevista sähköautoista

Siitä selviää että Teslan ja Leafin lisäksi tarjolla on:

  • Nissan eNV-200
  • VW eUp
  • MB B
  • Ford Focus e
  • Snugger (mikähän tuo on?)

Sähköauto on yllättävän monelle jo tänään erittäin hyvä vaihtoehto autoksi.

Tekstissäni 20.8.2015 kuitenkin mietin asiaa pilke silmäkulmassa myös toisinpäin.

Kenelle sähköautoa en halua suositella 2015-vuonna

Tulen päivittämään tätä sivua, kun saamme Suomeen myyntiin kuluttajalle merkittävää uutta lisäarvoa tuottavia sähköautoja.

Sellaisia on jo luvassa. Milloin saadaan Opel Ampera-e Suomeen 60kWh akullaan ja alle 50 000 euron hinnallaan? Milloin tulee Teslan Model 3? Entä Leafin 2gen?

 

 

 

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb