14.01.2020

Tulossa: Sähköautojen talvinen Grand Tour Tampereelta Ruotsin Lappiin!

Osoite kopioitu

Yhdeksän kokenutta sähköautoilijaa ajaa viidellä sähköautolla etelä-Suomesta Ruotsin Lappiin talvikelissä. Tämä on ennakkokuvaus tulossa olevasta matkasta.

Porukan yhteiselle matkalle startataan Tampereelta Turtolan Citymarketin pihassa olevilta sähköautojen latauspaikoilta 30.1.2020 puolen päivän aikaan. Matkalla tullaan hyödyntämään varmasti useita pikalatausoperaattoreita, kuten vuonna 2019 Suomen suurimmaksi laajentunutta K-latauksen latausverkostoa. Nopean laajentumisensa lisäksi näillä on sähköautoilun edistymiselle merkittävä lisäarvo myös, koska niissä useimmiten on tarjolla samassa paikassa DC-pikalatausta kahdelle autolle samanaikaisesti. Tämä käytännössä poistaa jonottamisen tuoman riskin matkan kohtuuttomasta viivästymisestä nykyisellä noin 5000 sähköauton kannalla.

Kohteeksi otetaan Jokkmokk Ruotsissa, jonne matkaa Haaparannan kautta ajaen tulee noin 900 kilometriä ja matkalla on tarkoitus yöpyä kerran Oulussa, jotta ajoaika lepotaukojen välissä pysyy kohtuullisena. Perillä kauniissa Jokkmokissa ollaan 31.1.2020.

Kulkupeleinä meillä on uudenmallisia sähköautoja eri hinta- ja kokoluokista. Autojen akkukapasiteetit  ja latausnopeudet eroavat toisistaan merkittävästi. Akkuja on 52 kWh:sta lähes 100 kWh:n tasolle asti ja latausnopeudet vaihtelevat tuntuvasti. Mukana hyvinkin eri nopeudella lisää matkaenergiaa antavia DC-latauksia ja AC-lataustenkin tehot vaihtelevat yksivaiheisesta 7 kW:sta kolmivaiheiseen 22 kW:hen asti. Toimintamatkoissa ja latausnopeuksissa tulee siis olemaan suuria eroavuuksia näin pitkässä kylmän kelin matka-ajossa.

Tämän pitkän, talvisen matkan aikana saadaan kokemuksia näiden sähköautojen todellisista kulutuksista matka-ajossa. Mikäli tästä vielä tulee kunnon talvipakkaset, saadaan selville autojen toimivuutta nykyisin harvinaisemmissa kylmissä olosuhteissa.

Autot esittelyssä

Mercedes Benz EQC on vuoden 2019 uutuus, jota en ole aikaisemmin ehtinytkään ajamaan ja kokemuksista raportoimaan, niinpä odotan sitä innolla. Mersu on varustettu kahdesta yhteensä 300 kW:n tehoisesta sähkömoottorista otetulla nelivedolla. Ajoakun 85 kWh:n energiamäärällä luvataan WLTP-toimintamatkaa 417 kilometriä, joka tarkoittanee normaalissa arkiajossa noin 300 - 350 kilometriä ja talvella sitten ehkä hieman vähemmänkin kelistä riippuen. Hinnat alkavat noin 82 000 eurosta.

Mercedes Benz EQC maahantuojan sivustolla

Jaguar I-PACE on vuoden 2018 sähköautouutuus ja ajoin sitä lyhyen koeajolenkin prototyyppiautolla. Hieno saada nyt kokemuksia jaettavaksi pidemmältä matkalta. Jaggessa on myös kahdella sähkömoottorilla toteutettu neliveto ja tehoa 294 kW. Ajoakussa on energiakapasiteettia 94 kWh ja WLTP-toimintamatkaa luvataan 470 kilometriä, josta toteutunee 370 kilometriä arkisissa ajoissa ja meidän talvimatkalla ehkä vähemmän. I-Pacen hinnat Suomessa alkavat hiukan yli 84 000 eurosta.

Jaguar I-PACE koeajoraporttini

Jaguar I-PACE maahantuojan sivustolla

Renault Zoesta on todella kuuma uutuusmalli matkassa mukana. Nimittäin DC-pikalatauksella ja isommalla akulla varustettua mallia ei vielä ole Suomessa aiemmin nähtykään. Renault on reissumme autoista ylivoimaisesti matalimmassa hintaluokassa, nimittäin poistuvan mallin hinnat alkavat noin 29 000 euron tasosta, johon sisältyy 2000 euron sähköautojen hankintatuki. Uusi ZE 50 -malli on varmastikin hieman kalliimpi, mutta vastaavasti uusi 52 kWh:n akku tarjoaa myös pidemmän toimintamatkan. Zoe kulkee yhden sähkömoottorin 80 tai 100 kW:n tehon ja etuvedon turvin taatusti riittävän nopeasti Suomen nopeusrajoituksiin nähden. WLTP-toimintamatkaa Zoelle luvataan 386 kilometriä tehokkaammalla ja 395 kilometriä pienempitehoisella moottorilla. Edelleen Zoen erityisyys on peräti 22 kW:n tehoinen kolmivaihevirtaa hyödyntävä AC-lataus.

Uusi Renault Zoe maahantuojan sivustolla

Teslan Model 3 on vuoden 2019 suurin sähköautouutuus ja omasta mielestäni ylipäätään viime vuosikymmenen viiden merkittävimmän autouutuuden kärkikahinassa, joten sekin pääsee mukaan matkantekoamme jouduttamaan. Model kolmosen hinnat alkavat noin 50 000 eurosta Suomessa, jolloin auto on takavetoinen ja vähintään riittävän tehokas Teslan tapaan. Hurjimmillaan kolmonenkin on Performance-mallina. Tesla ei ilmoita enää ajoakkujen kWh-lukemia, mutta toimintamatkat ilmoitetaan selkeästi tilaussivustolla ja ne alkavat Standard Range -mallin 409 kilometristä ja korkeimmillaan ovat Long Range -version 560 kilometrin tasolla.

Tesla Model3 maahantuojan sivustolla

Koeajoraporttini Tesla Model3:sta

Hyundai Kona on omasta mielestäni kiinnostavin sähköauto 64 kWh akullaan ja maltillisella kulutuksellaan, etenkin kun vuodelle 2020 on luvassa kolmivaihevirtaa hyödyntävä AC-lataus uutuutena. Meillä tosin on matkalla mukana vielä edellinen malli, jossa yksivaihelataus. 64 kWh Konan hinnat Suomessa alkavat noin 43 000 euron tasosta. Konalle vauhtia antaa yksi 150 kW:n tehoinen sähkömoottori etuvedon kautta. WLTP-toimintamatkaksi luvataan 449 kilometriä.

Hyundai Kona Electric maahantuojan sivustolla

Arkisten ajo tarinaani Konalla

Matkatarinaani blogissani Konalla ajelusta

Tesla Club Finlandin jääratatapahtuma Jokkmokkissa

Ryhmämme kohteena on Tesla Club Finlandin kokoontuminen Jokkmokk-nimisessä Ruotsin Lapin kaupungissa. Teemana tässä tapahtumassa on Teslailijoiden jäärataharjoittelu, johon on tarjolla myös pitkäpiikkisillä renkailla varustettu Tesla.  Paljon muutakin ohjelmaa on tarjolla ja vietämmekin hienon helmikuun ensimmäisen päivän talvikelistä, autoista ja luonnosta nauttien. Toivottavasti saadaan myös näköhavainto ja kuva renvontulista ja lumisesta maisemasta.

Tämä Jokkmokk -tapahtuma löytyy: Facebookissa Tesla Club Finland -ryhmässä Drivers Paradise, Ruotsi -tapahtuma ja sinne mahtuu edelleen mukaan ilmoittautumaan 20.1.2020 saakka lisääkin sähköautoilijoita. Tuosta linkistä löytyy myös hinta- ja lisätietoa itse Drivers Paradise -tapahtumasta.

Paluumatka koukkaa Suomen Lapin kautta

Paluumatkalle lähdetään sunnuntaina 2.2 ja tarkoitus on koukata Suomen Lapin laskettelukohteen kautta. Pyhällä (kuten myös jo Jokkmokissa) pääsemme testaamaan kaikilla autoilla Walle-sähköauton latauslaitteita ja tulen kirjoittamaan tästäkin kokemuksesta erillisen blogitarinan. Walle tarjoaa esimerkiksi yksivaihelaturilla varustetuille sähköutoille omakotitaloissa mahdollisuutta nopeampaan lataukseen yhdistämällä kaksi vaihetta yhteen tehokkaampaan.

Takaisin etelä-Suomessa ollaan 4.2.2020 mukanamme runsaasti uusia sähköautojen talvisia kokemuksia repuissamme. 

Matkaamme vauhdittamassa ovat ainakin:

Trafomic Oy, Walle-latauslaitteet

K-lataus 

Mercedes Benz Suomi

Jaguar Suomi, Hyundai Finland, Autoverkkokauppa, Renault Suomi, Tesla Motors Finland

Kiitos kaikille tukensa antaville ja matkamme onnistumista auttaville jo etukäteen. Erityisesti haluan kiittää matkamme onnistumisen eteen merkittävän työmäärän tehnyttä Sähköautoilijat ry:n varapuheenjohtajaa Kirsiä. Matkan onnistuminen on vaatinut jo etukäteen runsaasti ajankäyttöä ja ajatusenergiaa sekä suhteiden luomista ja ylläpitoa. 

Seuraa matkaamme

Tulemme monella eri kanavalla dokumentoimaan matkaamme. Seurueessamme on useampiakin bloggaajia ja ihan oikeita toimittajia. Me pidätämme tietenkin kaikki oikeudet muuttaa matkasuunnitelmaa ja sen sisältöä oman mielemme, sattuman, kelin ja sähköautojen oikkujen mukaan. 

Seuraa siis matkaamme ja osallistu siihen kommentoimalla ja esittämällä runsaasti kysymyksiä ja mielipiteitä sähköautoista ja sähköisestä liikenteestä.

Voit seurata matkaamme ainakin:

  • #evwintertour

  • #evlapland

Sähköautoilijat ry:

 

Facebook @sahkoautoilijat

Instagram @sähköatoilijat_ry

Tesla Club Finland:

Facebook @TeslaClubFinland

Internetsivut http://teslaclub.fi/

Sähköautoileva motoristi:

Blogi https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi

Facebook @sahkoautoilevamotoristi

Instagram @sahkoautoileva.motoristi

Twitter: @sahkoautomotoris

Somewelho:

Instagran @somewelho

 

Kuvassa viime vuoden sähköisen talvitourneen autoja ja kuljettajia pohjoisen pakkasissa

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (240) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (37) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (57) sähköauton kulutus (2) Sähköauton lataaminen (33) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb