02.06.2017

Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!

tammi-toukokuussa 2017 rekisteröitiin sähköautoja (BEV) reilusti yli kaksinkertainen määrä verrattuna edelliseen vuoteen!

Sähköautojen imu on kovassa kasvussa ja tämä on kokeneena sähköautoilijana helppo ymmärtää. Jos sähköauton toimintamatka riittää arjen ja säännöllisten viikonloppumatkojen ajamiseen, on autoilu ennen näkemättömän vaivatonta ja ajamiseen kuluva raha hyvin vähäistä.

Toki täyssähköisten henkilöautojen (BEV) ensirekisteröintimäärät ovat edelleen marginaalisen pieniä verrattuna bensiin- ja dieselkäyttöisiin autoihin, mutta suunta on selkeä. Bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen rekisteröintimäärät laskevat, kun taasen BEV-autojen rekisteröintimäärät olisivat vieläkin tuntuvasti korkeammat, jos muutama seikka muuttuisi.

Nyt kuitenkin alkuvuoden rekisteröintimäärät:

  • BMW i3:sia rekisteröitiin ennätykselliset 12 kpl toukokuussa ja tämä nosti auton kumulatiivisenkin kehityksen sellaiselle tasolle, että prosentuaalisessa tarkastelussa ei ole enää mitään järkeä. i3:sia on tiettävästi päätynyt merkittävä määrä yrityskäyttöön toukokuussa ja korkea piikki selittynee pääosin tällä.
  • Hyundai Ioniqin rekisteröintimäärä oli 5 kpl ja niitä olisi hyvin suurella varmuudella rekisteröity huomattavasti enemmänkin, mutta saatavuuden heikkous tai konkreettisemmin sanottuna pitkä toimitusaika rajoittavat jopa myyntiä ja ennenkaikkea viivästyttää rekisteröintitilastoihin autojen päätymistä.
  • MB B250 electriciä ei rekisteröity toukokuussa lainkaan.
  • Nissan EN-V200 rekisteröitiin toukokuussa 1 kpl
  • Nissan Leafeja rekisteröitiin 2 kpl ja auton kumulatiivinen rekisteröintimäärä 47 kpl on viime vuodesta jäljessä seitsemän kappaleen verran. Nissan Leafin rekisteröintimäärän lasku on hyvin ollut ennakoitavissa, koska kyseessä on jo vanha sähköautomalli verrattuna esimerkiksi Hyundaihin.
  • Renault Zoeta rekisteröitiin 10kpl. On mielenkiintoista nähdä kesä- ja heinäkuun rekisteröintimääriä Zoesta, nimittäin sillä ei ole pitkää jonoa toimituksissa. Arvelen, että osa sähköauton ostajapotentiaaleista saattaa vierastaa Zoessa auton pienuutta ja varustelun vaatimattomuutta suhteessa auton hintaan. Onhan Zoe vain muutamia tonneja Ioniqia edullisempi ja selkeästi pienemmän kokoluokan auto, joka toisaalta tarjoaa 40 kWh akun.
  • Teslan Model S:iä rekisteröitiin 11 kpl.
  • Teslan Model X:iä rekisteröitiin 7 kpl. Pidän näitä Teslan rekisteröintimääriä Suomen olosuhteissa edelleeen hyvinä. Model S:säkin alkaa olla jo automalliksi hieman ikääntyvä ja on on kovin arvokkaassa hintaluokassa. Silti se on toistuvasti eniten rekisteröity sähköautomalli. Tämä kertonee paljon siitä, että sähköautoissa eniten saataisiin myyntiä myös edullisemmassa hintaluokassa riittävällä akkukoolla sekä houkuttelevalla suorituskyvyllä yhdistettynä menevään ulkonäköön.
  • Volkswagen e-Golfin rekisteröintimäärä oli 1kpl ja tässä nyt varmasti vielä joitain kuukausia tullaan odottelemaan ennen kuin nähdään uuden isommalla akulla varustetun version suosiota.

Yhteensä siis toukokuussa 2017 rekisteröitiin 49 kappaletta sähkökäyttöisiä henkilöautoja (BEV). Koko alkuvuonna on rekisteröity yhteensä 219 kappaletta, joka on pitkästi yli tuplasti edelliseen vuoteen nähden.

Sähköautojen rekisteröintimäärän voimakkaampaa kehittymistä rajoittaa tai on rajoittanut alkuvuonna tulkintojeni mukaan useampikin helposti ymmärrettävissä oleva seikka.

  1. Pikalatausverkosto on edelleen puutteellinen, vaikka pikalatauspaikkojen määrä onkin tuplaantunut tämän vuoden aikana. Iso kiitos tästä epäilemättä kuuluu TEM-investointituelle. Kuitenkin isojakin katvealueita aivan päätieverkostosta edelleen löytyy. Esimerkiksi Tampere - Jyväskylä -välillä ei ole yhtään ainoata pikalaturia.
  2. Sähköautojen tarjooma on edelleen kovin vähäinen ja ohut. Vaikka nyt on saatu jo Suomessakin tarjolle Ioniq, Zoe ja jo vähän aikaisemmin i3, niin edelleen sähköautoja on kovin suppealti tarjolla. Useisiin eri autoluokkiin ei siis vielä saa lainkaan täyssähköautoa ja tosiseikka on sekin, että useat tarvitsevat Suomessa autoonsa jonkin perävaunun vetomahdollisuuden. 
  3. Kohtuuttoman pitkä toimitusaika rajoittaa tällä hetkellä etenkin houkuttelevimman edeullisen hintaluokan sähköauton, eli Ioniqin nopeampaa yleistymistä.
  4. Sähköautoista suurinta osaa voi ostaa vain pääkaupunkiseudulta. On hieman kohtuuton tilanne sekin, että oikeastaan vain Leafia yritetään edes myydä muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Tampereelta ei pysty ostamaan mitään muuta sähköautoa liikkeestä.
  5. Sähköautot ovat edelleen arvokkaita tai vielä arvokkaampia investointeja. Teslan ostamalla saa kieltämättä sangen maukkaan sähköauton ilman, että suurimman osan tarvitsee tehdä mitään kompromisseja. Model X:ään saa jopa vetokoukun ja voimaa riittää hyvin rivakkaankin vaunun siirtelyyn. Hintaa tosin kertyy sitten jo aika paljon keskivertoautoilijan hankintapäätöstä enemmän. Onneksi Suomessakin riittää maksukykyisiä ja halukkaita Teslan ostajiksi. Edullisempi hintaluokka on tällä hetkellä noin 34 000 eurosta noin 45 000 euroon haarukassa.
  6. Toimintamatkan rajallisuus on edullisemmassa hintaluokassa monille potentiaalisille ostajille vielä puutteellinen. Väitän, että yllättävän usealle esimerkiksi Ioniqin e-Golfin tai Zoen toimintamatka jo riittää täysin arjen ja säännöllisten viikonloppumatkojen ajoihin.
  7. Tietoisuus uusien mallien tulosta rajoittaa useiden ostajapotentiaalien ostopäätöksen tekemistä tässä ajassa. Teslan Model 3:sta odottaa moni Suomessakin. Nissanilta on tulossa syksyllä julkistus uudesta Leafista ja itsekin odotan nyt innolla tuota julkistusta ennen vaihtopäätöstä.

Varmasti löytyy useita muitakin perusteltuja syitä. Toisaalta mahdollisuuksia on tulossa pian ja runsaasti, jos uutisoinnit uusista automalleista pitävät paikkaansa ja pikalatausverkosto jatkaa kehittymistään.

lähteet: Trafi.fi -Ensirekisteröidyt henkilöautot merkin ja mallin mukaan sekä ajoneuvotilastot.fi  

 

Kokonaisuutena ajoneuvojen ensirekisteröintien määrä 1-5/2017 on laskenut edellisestä vuodesta 2,1% ja eniten ovat menettäneet bensiini- sekä dieselkäyttöiset ajoeneuvot.

    • (alla olevassa taulukossa pieniä määriä sähköautojen (BEV) määriin sekä kehityksiin tekevä BMW i3 REX autojen rekisteröinnit. Omissa taulukoissani lasken nämä mukaan sähköautoihin ja alla olevassa taulukossa ne lasketaan Trafin ajoneuvotilastot.fi -lähteessä hybrideihin.)
    • Koska itsekin asiaa ihmettelin, että mistä on kyse noissa alla olevassa taulukossa näkyvissä diesel/sähkö -hybrideissä, niin mainitsen tuon rivin tässä erikseen, vaikka kyseessä ei missään nimessä blogini mukainen BEV-auto olekaan. Ne ovat tämän vuoden osalta Audin Q7 e-tron -autoja, joissa on 3,0 l diesel ja sähkömoottorit sekä yksi Volvon hybridi.

 

Käytettyinä toukokuussa maahantuodut sähköautot

Toukokuuussakin tuotiin muutamia sähköautoja käytettyinä maahan.

  • BMW i3:sia 4kpl
  • Nissan Leafeja 4kpl
  • Tesla Model S 1kpl
  • Volkswagen eGolf 1kpl

Ja eniten käytettynä tuotu oli jälleen lähimmäs sähköautoa pääsevä "epäsähköauto" Opel Ampera, joita tuotiin peräti 18 kpl toukokuussa käytettyinä maahan.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb