23.08.2021

Sähköautoilija järkyttyi dieselillä ajamisen kalleudesta -muuttokuorma pakulla Ouluun

Todella pitkästä aikaa dieselillä ajaessani järkytyin hieman sen kalleudesta ja kirjoitan tähän blogitarinaan tuon järkytyksen taustat ja pohdintaani aiheesta.

Toteutimme elokuussa 2021 yksiön muuttokuorman Tampereelta Ouluun kahdella ajoneuvolla kertasuorituksena. Toinen ajoneuvo oli Volkswgen ID.4 ja todellista muuttotaakkaa kuljettamassa oli pisin ja korkein, mutta varsin yleinen pakettiauto, jota kuitenkin saa ajaa Suomessa B-ajokortilla. Yhtään pienempään autoon muuttokuorma ei olisi mennyt ja Volkkarinkin koko takaosa täyttyi niin että vielä etupenkillä matkusti kaksi henkilöä. Pakussa matkusti myös kaksi henkilöä.

Matkaa yhteensä edestakaisin kertyi paikallissiirtymien kera noin 1200 km ja kuvaan seuraavaksi tiiviisti menomatkan etenemisen:

  • Matkaan lähdettiin perjantaina kello 18.15 heti kun kuorma oli kasassa ja muutto-pizzat syöty. Pakussa oli noin 80% täysi tankki ja ID:ssä 85% varaustaso päivän muiden ajojen jäljiltä. 
  • Ensimmäisenä päivänä ajettiin 295 km siirtymä Viitasaaren mökille, jotta olisimme aamulla varhain ja silti virkeinä perillä purkaaksemme kuorman 3. kerrokseen.
  • Molemmat autot olisivat menneet tietenkin ilman välipysähdyksiä ensimmäisen päivän siirtymän, mutta teimme matkustajien takia pikastopit Jämsän Patalahdella ja Jyväskylän Palokankeskuksessa.
  • Mökillä yöpymisen aikana ID:n akku ehti täyttyä 100% asti ja matka jatkui kello 9.00 aikoihin jälleen kohti Oulua.
  • Pakuun tankattiin Pyhäjärven ABC:lta 63,34 litraa dieseliä, joka maksoi 95,26 euroa. ID jatkoi perille Ouluun ilman latausta.

 

Oulussa tehtiin pikainen kuorman purku ja sen jälkeen suoritettiin siirtymä Limingantullin Prismalle syömään. ID sai sillä aikaa 50kW:n tehoista pikalatausta. Auto ehti täyttyä 85% varaustasolle. Hintaa ei tällä yleensä maksullisella laturilla jostain syystä kertynyt lainkaan. En osaa sanoa miksi saimme nyt maksutonta latausta, mutta siinäpähän se tuli.

Kuvaan seuraavaksi tiiviisti paluumatkan toteutuksen:

  • Oulusta paluumatka tehtiin eriaikaisesti kahdella autolla takaisin Viitasaaren mökille. Pakulla ajoimme suoraan Limingantullista ja ID:n väki kävi vielä asunnolla ensin sisustamassa yksiötä valmiimmaksi.
  • Molemmat autot pääsivät ilman latausta tai tankkausta takaisin Viitasaarelle. ID:n väki halusi jäädä mökille yöksi, kun taasen pakulla jatkettiin vielä lauantaina Tampereelle.
  • Kumpaakaan autoa ei matkalla Tampereelle tarvinnut ladata tai tankata, mutta ID oli lounaan ajan Type2:ssa Jyväskylässä.

Takasiin Tampereelle päästyämme pakua tankattiin ennen poisluovutusta 60,85 litralla, eli 92,32 eurolla dieseliä. ID sai jäädä kotona latautumaan.

Yhteenveto:

Tällä noin 1200 kilometrin reissulla pakun polttonesteet maksoivat 187,58 euroa, eli noin 15 euroa/100km.

ID:llä ajo sattui tällä kertaa olemaan lähes maksutonta, mutta tyypillisellä matkalataamisen hinnalla ja kotilataamisen loppulatauksen hinnalla se olisi maksanut noin 3,50 - 4,50 euroa/100km. Pakottavien liikkumistarpeiden täyttämisessä diesel- tai bensiiniautoilla alkaa hintaa kertyä aika paljon kilometrejä kohden. En siis ollut tajunnut, kuinka paljon dieselin hinta on noussut.

Tämä reissu havainnollisti jälleen myös sen, että sähköautot eivät vielä sovi kaikille tai kaikkiin tilanteisiin.  Esimerkiksi tätä muuttokuormaa tekemään ei olisi ollut tarjolla sopivaa sähköajoneuvoa, eli riittävän korkeaa ja pitkää sähköpakua. Tavaratilan koon lisäksi ajoakun koko olisi pitänyt matkan sujuvuuden kannalta olla yli 100 kWh. Perustan akun kokotarpeen kokemuksiini, kun ajoin pienemmällä pakettiautolla ja 75 kWh akun kapasiteetilla Utsjoelle

Toivottavasti isoja sähköautoja suurilla akuilla pian tulee markinoille, mutta silloinkin haasteena on kantavuuden ja akun kapasiteetin, eli painon yhtälö sekä hinnan karkaaminen melkoisen korkealle. Sähköpakettiautolla jo kerran Nuorgamissa talvella käyneenä tiedän, että sellaisella tämänkin reissun ajaminen olisi ollut edullisuuden lisäksi huomattavan mukavaa hiljaisessa ja värinätömässä ohjaamossa. Tasaisesti ja vahvasti voimaa tuottavan sähkömoottorin voimin ajaminen on myös miellyttävän vaivatonta. Muista energiamuodoista kaasu-pakulla olisi tämän reissun tehnyt dieseliä edullisemmin, mutta sellaista minulla ei nyt ollut tähän kiireiseen muuttoon saatavilla.

Vaikka dieselillä ajamisen hinta yllättikin kalleudellaan, olen silti sitä mieltä, että tämä muuttomatka oli hyvä ja kannattava. kyseessä oli ennenkaikkea mukavaa yhdessä tekemistä ja toisen auttamista. En tiedä mitä tämä olisi maksanut muuttofirman tekemänä, koska se ei ollut nyt olennainen vaihtoehto. Ei kaikkea pidä arvottaa aina pelkästään pienen hintaeron perusteella.

Keskustelu

Boletus
24.08.2021 10.16

Bensan hinnasta olen todella järkyttynyt 15 vuotta diesel -autoiltuani ja nyt olosuhteiden pakosta sijausautolla huristellessa uutta sähköautoa odotellessa. Eikä yksin se bensiinin hinta vaan sekin miten raju kulutusmuutos pieniruokaisen dieselin ja vanha tehottoman vapaasti hengittävän bensakoneen välillä on (autoliikkeen antama sijaisauto). Auto on tehoton ja se vie 8 litraa sataselle. Se on nykyisellä polttoaineen hinnalla lähemmäs 15 euroa / 100 km. Onneksi autosta ei ole juuri muita kuluja.

Odottavan aika on pitkä. Tällä hetkellä se kuitenkin tuntuu erityisen pitkältä sekä kalliilta.

Sähköautoileva motoristi
24.08.2021 10.21

Moi,
epäilemättä bensalla ajaminen on vielä kalliimpaa. Ja siis selvennyksenä vielä, että oma ajatus ja kulma asiaan oli ja on edelleen, että tilanne on harmillinen, koska osa kansalaisista joutuu erilaisista syistä ajamaan sillä bensiinilläkin.

Ja onnea tulevalle uudelle sähköautollesi!

jani_ik
12.09.2021 12.16

Vertasit isoa pakua muuttokuormalla sähköhenkilöautoon. Ei näin.

Sähköautoileva motoristi
14.09.2021 14.29

Moi Jani
kiitos kommentista.
Oikeastaan vain kirjoitin kokemuksesta. Toki tein lievää vertailua mm sähköpakettiautoon kirjoituksessani ja totesin, että vielä toistaiseksi dieselille oli käyttönsä tässä tapauksessa.
Että juuri näin.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

sähköautomatkailu

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (8) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (14) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (68) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (194) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (43) Sähköauton lataaminen (24) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (9) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb