24.07.2015

Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla

Heinäkuun 2015 alussa oli ajankohtaista lähteä jälleen perhelomalle. Tällä kertaa Turkin Alanyan lähelle.

Lento lähti Helsinki-Vantaan lentoasemalta varhain 9.7 aamulla.
Houkutus mennä Leafilla lentoasemalle tuo noin 150 km siirtymä Kangasalta oli suuri.
Reitillä on hyvin saatavilla pikalatausta, mm. ABC Tiiriö Hämeenlinnassa ja ABC Hyvinkäältä.
Myös Helsinki-Vantaan läheisyydessä on pikalatausta tarjolla.

Haasteeksi meinasi muodostua kuitenkin se, että matkan sujuvoittamiseksi halusin pysäköinnin aikaista latausta.
Finavia tarjoaa sähköauton latausta P1:ssä, joka on hyvä asia muutoin, mutta miksi se on viety niin kalliiseen pysäköintitaloon? Viikon pysäköinnin hinnaksi siellä olisi tullut 130 euroa, kun Finavian edullisemmassa P3-talossa se olisi tullut maksamaan 65 euroa. Pysäköinnin näkökulmasta ei ole mitään merkitystä kumpaan jättää, joten sähkön hinnaksi olisi tullut 65 euroa. Mielestäni melko kallista max 20 kw latauksesta, eli 3,25 euroa / kWh.

Onneksi Lentoparkki Oy vastasi ystävällisesti ja nopeasti sähköpostikyselyyni, ja lupasi järjestää poikkeusmenettelyin schuko-sähkön autooni pysäköinnin ajaksi. Tämä on palvelua!


Pakkausvaiheessa sai jälleen kerran huomata, että Leafissa on erittäin hyvät tavaratilat.
Kaikki nämä laukut ja viisi henkilöä mahtuivat kyytiin erinomaisesti.

9.7 lähdimme jo puolen yön aikaan liikenteeseen, koska laskin normaalin matka-ajan lisäksi varaa: 2 x 45 min pysähdys lataamiseen ja vielä 15% lisää matka-aikoihin jos tarvitseekin hidastella. Sitten vielä lisäsin yhden 30 min mahdollista jonotusaikaa. Varasin siis käytännössä 5 tuntia aikaa tuolle 150 km matkalle.


No matkahan meni merkittävästi joutuisammin kuin olin kuvitellut.
Ensimmäiset 70 km Tiiriöön pystyi ajamaan aivan normaaleita ajonopeuksia, ja akussa oli vielä perillä runsaasti varaakin. Silti auto lataukseen perheen nukkuessa ja itselle kahvia lisää ABC:ltä. Noin 30 minuutin latauksen jälkeen akku olikin "turhankin" täynnä, näyttäen 93%. Noin täyteen ei olisi kannattanut ladata, koska näiden chademo-pikalatureiden ja Leafin yhteistoimintaa liittyy merkittävä latausnopeuden laskeminen 80% tason jälkeen, ja olisin päässyt perille hyvin jo tuolla tasolla. Tiiriössä lataus on maksullinen, joten hinnaksi tälle lataukselle tuli noin 6 euroa (20 sent/min). Kokonaisuutena tämä lataus sujui aivan kuten pitääkin.


Toinen etappi oli 52 km Tiiriöstä toiseen lataukseen ABC Hyvinkäälle.
Tuo väli on lyhyt, mutta koska käytin kesäisiä moottoritienopeuksia (120 km/h navinopeus) suuriman osan matkasta, kuluu akku lähes tyhjäksi jo tuolla matkalla. Jälleen auto lataukseen, perhe ei enää nukkunut, vaan kovin tuntui olevan takapenkillä hauskaa. Pysäytin latauksen noin 83% kohdalla noin puolen tunnin kuluttua. Tämäkin lataus tapahtui täysin moitteetta.


Viimeinen etappi Lentoparkkiin  olikin enää 45 km pitkä, joka sekin tosin suurimmaksi osaksi moottoritienopeuksia. Silti akkuun jäi reilusti jäljelle varaa perille päästyämme. Olimme perillä 1,5 tuntia etuajassa. No parempi niin kuin myöhässä, joten ei muuta kuin auto sovitusti Lentoparkin henkilökunnan opastuksella heidän henkilökunnan lämpötolppaan lataukseen ja  bussilla Terminaali 1:seen.

 



Turkin Alanyassa ei sitten paljon sähköautoja näkynyt. Ei yhtään.
En kyllä mahdottomia liikkunutkaan.
Mutta onneksi kehitystä tapahtuu sielläkin. Tuollaiset kolmipyöräiset sähkömopot ovat rantalomakohteisiin erittäin tervetullut muutos aiempien kaksitahtisten pörisevien hajuhaittojen tilalle.


Viikon päästä oli edessä paluumatka.

Auto on 100% ladattu. Joten kotimatka alkaa hyvillä mielin Lentoparkki Oy:n parkkiruudusta valmiiksi jäähdytetyllä autolla.

Moottoritiellä päästyäni tein nopean ratkaisun, menemme yhden pydähdyksen taktiikalla kotiin. Eli Lentoparkista suoraan Tiiriöön 94 km matka moottoritietä. Aivan 120 km/h navigaattorinopeutta ei voinut käyttää. Sillä nopeudella realistinen toimintasäde kesäolosuhteissa on noin 70-80km. Mutta noin 100 km/h nopeudella ei tehnyt tiukkaakaan.

Jälleen kerran Tiiriöstä sähköä pikalaturista. Nyt tulikin ongelma. Latauslaite oli tiltissä. Sen näytön kuva oli ikäänkuin vasemmalle kyljelleen kaatunut, ja napit eivät reagoineet. Soitto 24/7 päivystysnumeroon toi kuitenkin parissa minuutissa virtakatkon myötä avun, ja noin 30 minuutin latauksen jälkeen jatkoimme suoraan kotiin matkaamme.

Yhteenveto tästä kokemuksesta:
Vaikka menomatkan aikavaraus olikin turha, on pikalatausasemien toimintavarmuus ja harvinaisuus edelleen sellainen seikka, että on varauduttava matkalla poikkeustilanteisiin jollain tavalla. Joko varaamalla riittävästi ylimääräistä aikaa tai sitten on oltava varasuunnitelmassa esim. taksilla loppumatkan taittaminen jos jotain yllättävää tuleekin latausasemilla. Tämä jäi tunnelmaksi, vaikka koskaan ei ole oma matkani katkennut, ja vain kerran on vaarantunut pikalatauseman toimimattomuuden takia. Eli vaikka Leafin pikalataus on käytännössä aina onnistunut, niin muiden epäonnisista kokemuksista lukeneena on epäluottamus lataukseen ikävän voimakas.

Lopuksi vielä isot kiitokset Lentoparkki Oy:lle sähköauton latauspaikan järjestämisestä.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (57) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb