21.06.2018

Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?

Sain yhteen blogitarinaani kysymyksen, jossa tiivistetysti kysyttiin, että miten ihmeessä päädyin sähköautoilijaksi, vaikka sähköautot maksavat niin suhteettoman paljon. Tuohon kysymykseen ajattelin vastata linkkaamalla alkuperäisen blogikuvukseni vuodelta 2015, mutta tajusin, etten olekaan sitä siirtänyt tähän Autotien alustaan, johon siirryin pari vuotta sitten. Niinpä kirjoitan aiheesta uuden blogauksen, jossa on osa sitä alkupräistä tarinaa ja myös jo nyt päivitettyä.

Ensin tässä on suoraan alkuräinen blogikuvaus vain kirjoitusvirheitä korjattuna:

Olen 1971 syntynyt hyvin tavallinen Suomalainen mies ja päätin silti 6.4.2015 ryhtyä kirjoittamaan blogia.

Sähköisen liikenteen merkitykseen ja sen myötä sähköautoiluun olen päätynyt 2013-2014 vuosina mm Leafin ensikoejon vaikuttamana. Arvomaailmaani on myös noussut viime vuosina ympäristöarvot. Olen päätynyt ajattelemaan, että ei kannata jättää pienemmiltäkin tuntuvia vastuullisuustekoja tekemättä sen takia, että ei pysty isompia toteuttamaan.  En pysty ratkaisemaan maapallon tai edes Suomen ilmansaasteongelmia tai ilmastonmuutosta. Mutta se ei estä minua tekemästä omasta mielestäni merkityksellistä ympäristötekoa ajamalla fossiilisten polttoaineiden sijaan sähköautolla. Sähköauton lataan kotonani uusiutuvilla energialähteillä tuotetulla sähköllä.

Mitä tässä blogissa on ja miksi?
Kirjoitan tähän blogiin jo ihan itseäni varten kokemuksistani sähköautoilijana.
Yritän kirjoittaa käytännön kokemuksia tarkastikin.
Tulin tähän päätökseen, koska edelleen niin vähän Suomesta tuntui löytyvän jaettuja kokemuksia. Tilanne tosin muuttuu nyt kovalla vauhdilla.

Rajaan blogistani toistaiseksi melko tehokkaasti pois hybridiajoneuvot sekä muut kuin täyssähköiset vähäpääästöiset ajoneuvot. Myönnän olevani hieman jyrkkä ajattelussani, mutta tällä hetkellä en näe markkinoilla yhtään hybridiajoneuvoa, joka täyttäisi minun näkemykseni riittävässä määrin päästöttömämmästä autoilusta. Volkswagen Golf GTE, Toyota Prius pluginhybrid pääsevät jo lähelle, mutta niistäkin puuttuu pari keskeistä elementtiä.

  1. Pelkällä sähköllä toimintasäteen tulee olla vähintään 70 km, tämä edellyttää noin 18-20 kWh akkukapasiteettia
  2. Autossa tulee olla pikalatausmahdollisuus
Kun muutamiin nyt olemassa oleviin hybrideihin nämä ominaisuudet tulevat, niin haluan kyllä saada niistäkin kokemusta. Toisaalta ennemmin toivon näkeväni lähitulevaisuudessa hybridejä, joissa on esim 30-60 kWh akusto ja lämmitystä sekä pientä lisälatausta antamassa biokaasulla toimiva tehokas polttokenno. Myöhemmin toivottavast vetyteknologia on kehittynyt niin, että polttokenno tuollaisessa voi toimia myös vedyllä. 

Minkälaista ajoa Leafilla ajetaan?
Ajo on Nissan Leafin akkukapasiteetin rajoitteellisuuden takia eninen omia työmatka-ajoihiin (noin 40km/suunta) sekä lyhyiden työkeikkojen ajamista. Kauppamatkat myös muodostavat muutaman kymmen kilometrin keikkoja lähes päivittäin. Lisäksi Leaf on osoittautunut minulle sopivaksi matkailuautoksi rajoitteineenkin, joten tässä blogissa on lukuisia matkatarinoita myös.

Talouden muut ajoneuvot:
Taloudessani ei tällä hetkellä ainakaan ole toista autoa. Reilun vuoden ajan taloudessa oli kakkosautona diesel-farkku, mutta ei siis ole enää. Moottoripyöräily on minulle tärkeä harrastus, siksi löytyy myös moottoripyörä, joka tosin on menossa näillä näkymin keväällä myyntiin varaosina tai kunnostettavaksi jollekin.

Disclaimers

  • En edusta mitään automerkkiä millään tavalla. Vaikka ensisijaisesti kirjoitan Nissan Leafista, johtuu se siitä, että ajan sillä.
  • En edusta mitään mediataloja, lehtiä tms. En ole toimittaja ammatiltani.
  • En ole poliittisesti millään tavalla aktiivinen, enkä edusta mitään puoluetta kirjoituksillani.
  • Kirjoitan kaikki tekstini yksityisenä sähköautolla ajavana kuluttajana.

Siihen päättyi alkuperäinen blogikuvaukseni.

Mitä ajattelen tänään sähköautoilustani

Nyt 21.6.2018 ajattelen sähköautoilustani edelleen hyvin samankaltaisesti. Ajan tuntuvasti keskivertoautoilijaa enemmän, yli 40 tkm vuosittain. Säästän siis tuntuvasti liikenne-energiakuluissa bensiini- tai dieselautoon verrattuna. En silti edelleenkään pidä sähköautoiluani ensisijaisesti taloudellisesti järkiperusteltuna, vaan ennemminkin kyse on minulle edelleen siitä, että tein arvomaailmani mukaisen valinnan koska se oli minulle mahdollista myös taloudellisesti.

Kannustan sähköautoa harkitsevaa tutkimaan omaksi ostamisen sijasta tutkimaan myös muita auton haltijuuden vaihtoehtoja, koska edelleen kannattaa realistisesti huomioida riski nopeammalle arvonalenemalle. Työsuhdeautoksi sähköauto on mitä erinomaisin monissa yrityksissä. Erilaiset yksityisliising ja niiden kaltaiset ratkaisut myös ovat usein järkeviä ja niiden taloudellinen kannattavuus on helppo laskea itselleen auki oman ajomääränsä ja säästyvän liikenne-energian kautta.

Kuitenkin kaikkein olennaisimmat seikat sähköautoilussa minulle ovat ympäristöarvot ja sähköauton mukavuus sekä vaivattomuus arkiajossa. En vaihtaisi vapaaehtoisesti enää mihinkään pärisevään, tärisevään ja yhtään mitään pakoputkestaan päästävään ajoneuvoon.

Entä bloggaaminen?

Samoihin aikoihin, kun päätin ostaa ensimmäisen sähkautoni, eli Leaf 24 kWh:n, tutustuin Birminghamissa kansainvälisillä HR-messuilla sosiaalisen median ajankohtaisiin ja tulevaisuuden näkemyksiin. Ymmärsin myös blogaamisen voiman ja päätin, että haluan omakohtaisesti saada kokemusta asiasta. Selvittelin aiheesta lisää ja ensimmäiseksi ja olennaisimmaksi asiaksi tuli vastaan, että pitää olla aihe, joka itseä kiinnostaa niin paljon, että siitä haluaa ja jaksaa kirjoittaa pidempäänkin.

No minullehan aihe oli ilmeinen. Uusi arvomaailmani mukainen tapa autoilla ja miksei myös moottoripyöräillä. 

Blogin kirjoittamisesta tulikin minulle uusi ja todella kiinnostava sekä opettava harrastus. Blogin kirjoittaminen on toistuvasti tarjonnut niin usein erittäin mielenkiintoisia tututustumiskohteita, että en kaikkiin millään edes ehdi mukaan. Sikäli tuo on harmillista, mutta pidän itse kiinni edelleen kokonaisarvomaailmastani ja arvotan aikaani lapsilleni, itselleni sekä läheisilleni.

Blogaaminen on haastanut minut kehittämään minulle niin vaikeaa kirjallista suomenkielisen tekstin tuottamista. En kuvittelekaan osaavani kirjoittaa kieliopillisesti virheetöntä tekstiä, mutta olen ilokseni onnistunut vähentämään tuntuvasti edes kirjoitusvirheiden sekä esimerkiksi yhdyssanavirheiden määrää.

Keskustelu

john
25.06.2018 15.25

Kiitos blogista. Vain yksi pieni vinkki, jota itse käytän, kun kirjoittelen kommentteja ja postauksia nettiin. oikofix.com löysi viimeisestä blogisi kappaleesta kirjoitusvirheen (oli heti ensimmäisessä sanassa).

Sähköautoileva motor
25.06.2018 18.02

Moro John,
kiitos kommentistasi.
En olekaan kovin pedantti ihminen, joten virheitä saa jäädäkin. :-)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb