05.11.2017

Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta

 

Lokakuussa oli täyssähköautojen (BEV) ensirekisteröinneissä kovinta niukkuutta tämän vuoden aikana. Syinä on selkeästi esimerkiksi Ioniqin heikko saatavuus ja Nissan Leafin uuden mallin lanseeraus, josta johtuen vanhaa mallia ei ole enää edes ollut saatavilla. Renault Zoenkin osalta on raportoitu viimeaikoina pitenevistä odotusajoista, joten nyt on vaikea sanoa mistä on kyse Zoen nollakuukausissa toisensa perään.

En usko, että vielä lokakuun rekisteröintimääriin kovin paljoa ehti vaikuttaa tieto tulevasta ensi vuoden sähköautotuesta johtuen pitkistä toimitusajoista sähköautoissa.

Uuden Leafin tilausvirta on ollut ympäri maailman melko vilkasta jo tässä vaiheessa ja onkin mielenkiintoista nähdä alkuvuoden rekisteröintimääriä.

Jo tässä vaiheessa vuotta 2017 ensirekisteröintien määrä on silti lähes kaksinkertainen koko viime vuoden määrään nähden. 

Teslan molemmat saatavilla olevat mallit, eli S:sä 111 kappaleella ja X:sä 82 kappalella ovat suvereenisti suosituimpia sähköautoja ja tämä kertoo vahvaa kieltään sähköautojen houkuttelevuudesta. Nimittäin Tesla on kuitenkin selkeästi uusien autojen keskihintaa kalliimpi investointi.

Nissan Leaf on vielä kolmanneksi suosituin sähköautomalli. Samalla Leaf on edullisemman hintaluokan suosituin sähköauto Suomessa tämän vuoden kumulatiivisesssa tilastossa 63 kappaleellaan. Tämä tilanne kuitenkin todennäköisesti muuttuu loppuvuoden aikana, koska vanhaa Leafia ei enää toimiteta ja uusi saapuu maahan vasta alkuvuonna 2018. Henkilöautorekisteröintien lisäksi tänä vuonna Leafia on rekisteröity 6 kappaletta pakettiautoiksi.

Nissan e-NV200 sähköautoja on rekisteröity henkilöautoksi koko alkuvuonna ainoastaan 4 kappaletta, mutta pakettiautoiksi peräti 31 kappaletta.

Hyundai Ioniq Electric menee uskottavasti loppuvuoden aikana vielä Leafin ohi, mikäli vain autoja saadaan toimituksiin. Tällä hetkellä niitä on rekisteröity 52 kappaletta.

Tietojen lähteet: www.trafi.fi/tietopalvelut/.../sahkokayttoiset_autot sekä BMW i3 määrä www.trafi.fi/tietopalvelut/.../ensirekisterointien_merkki-_ja_mallitilastot koska BMW:n REX-mallit eivät rekisteröidy Trafin tilastoissa sähköautoiksi.

Diesel-käyttöisten sähköautojen rekisteröintimäärät laskevat voimakkaimmin ja bensiini-käyttöiset myös menettävät määriään tuntuvasti. Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien autojen määrät ovat sen sijaan vahvalla kehityksellä.

Käytettyinä maahan tuotujen sähköutojen verotuspäätöksia oli lokakuulle 2017 kirjattu 23 kpl, joka on jopa enemmän kuin uusien rekisteröintiejä oli lokakuussa. Näiden sähköautojen lisäksi Amperoita rekisteröitiin lokakuussa peräti 36 kappaletta. lähde: https://www.vero.fi/.../taulukoita_ajoneuvojen_sovelletuista_ve/

Maakunnittain tarkasteltuna Uusimaa on arvatusti ylivoimaisesti korkeimmalla rekisteröintiäärällä, 282 kappaletta 1-10/2017 ajalla. Väestön keskittymä ja suotuisimmat olosuhteet, kuten tiheä latausverkosto tukevat siellä nopeinta liikenteen sähköistymistä.

Varisinaissuomi 29 kappaleella ja Pirkanmaa 24 kappaleella ovat seuraavina vuorossa. Myös Pohjois-Pohjanmaan 14 kappaletta nousee muiden maakuntakeskittymien yläpuolelle.

Esimerkiksi Keski-Suomi, jossa on ollut täysin olematon latausverkosto aiemmin on rekisteröity vain 2 sähköautoa koko alkuvuonna. Eikä ole ihmekään. Onneksi nyt juuri on alkanut sielläkin latausverkosto kehittyä.

lähde: trafi.fi/ajoneuvotilastot.fi

 

Keskustelu

Jani Ikävalko
06.11.2017 15.05

Kannattaako näitä tilastoja vielä suuremmin julkaista tai analysoida? Tällä hetkellä sähköautot eivät ole lähteneet vielä lainkaan kahmimaan markkinaosuuksia tai laajamittainen myynti alkanut jos marginaalimerkki Tesla on rekisteröidyin sähköauto Suomessa 100 000e hintalappuineen.

Toivoa sopii että ensi vuonna volyymimerkki löytyisi tämän tilaston sieltä paikalta mistä volyymimerkki kuuluisikin löytyä - oli se sitten Nissan, Hyundai tai VW, muutoin tämä on edelleenkin marginaalisten harrastajien touhua Suomessa ja suurituloisten aikaisten omaksujien /aikaisten kokeilijoiden toimintakenttää mietittäessä koko tuotteen elinkaarta.

Sähköautoileva Motor
06.11.2017 23.16

Kiitos Jani kommentistasi. Kyllä näitä kannattaa julkaista. Tänä vuonnakin sähköautojen ensirekisteröintien määrä on jo nyt lähes kaksinkertainen viime vuoteen nähden ja suurin rajoite suurempaan kasvuun on tosiaan puutteellinen tarjooma sekä senkin vähäisen tarjooman olematon saatavuus. On aika todennäköistä tosiaan, että ensi vuonna Leaf 40 kWh tulee olemaan merkittävässä roolissa.

Janne Rahunen
11.11.2017 08.35

Rekisteröntimääriin varmastikkin vaikuttaa tuo saatavuus nyt eniten. Tein kyselykierroksen tällä viikolla ja hundai ja vw olivat 9kk toimitusajalla ja nissaniakin tuntui ehkä saavan huhtikuulle. Niukkuus taitaa myös vaikuttaa käytettyjen markkinaan, joka tuntuu melko pysähtyneeltä.

Sähköautoileva motor
11.11.2017 10.41

Hei Janne,
just näin. Kyllä olennaisin pullonkaula on se, kun autoja ei saa käytännössä lainkaan tai sitten kohtuuttomalla jonotusajalla. Onneksi uuttakin Leafia tämän hetken tiedon mukaan saisi lyhyellä jonolla. Nyt sillä on vain tuo uuden mallin odotus ensin. Käytettyjen markkinassa on myös sellainen, että nyt tuodaan käytettyinä maahan jopa enemmän kuin uusia rekisteröidään. Pidän itse hiukan hölmöläisen hommana tuoda pieniakkuisia versioita, joita niistä aika moni näkyy olevan. Esim Leafista kannattaisi tuoda ennemmin 30 kWh-versiota. Nämä sekä uusien kehittyneisyys toki tekevät senkin, että käytettyjen pieniakkuisten hinnat tippuvat. Tällä hetkellä esim. Nettiautossa on sellainenkin outous, että muutamat kauppiaat yrittävät sitkeästi myydä 30 kWh vanhaa Leafia kalliimmalla, kuin uusi lanseerausmalli maksaa. Ei oikein järkevän tuntuista.

Janne Rahunen
23.11.2017 06.15

Pohjois—Savon numeroihin on nyt yksi varma tapaus ensi keväälle:)

Ari Moilanen
23.11.2017 14.29

Itselle oli yllätys ettei e-golfia käytännössä edes yritetä myydä. 9kk toimitusaika on aivan liian pitkä...

Sähköautoileva motor
23.11.2017 17.34

Moro, kiitos kommenteista Janne ja Ari,
Hienoa Janne, onnea uudelle autolle!
Ari: niin ja vieläpä kovin harmillista, koska e-Golf on erinomainen auto.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb