10.06.2015

Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km

Tänään tehdään Leafilla mökkimatka Kangasalta Viitasaarelle. Pituutta matkalle kertyy TomTomin mukaan 272 km.
 
Matkustajina on minun lisäksi kaksi lapsistamme ja kaksi pientä villakoiraamme. Matkatavaraa on kahden yöpymisen verran. Peräkontissa on myös pari kappaletta mattoja mukana, niin saan kesän mattopyykit aloitettua.

 
 
 
Normaalistihan tässä matkassa ei ole mitään ihmeellistä, kun matka taitetaan perheen diesel-autolla. Mutta nyt on kyllä kerätty kaikki mahdolliset ainekset kasaan matkakaaoksen aikaansaamiseksi. Tai sitten asian voi ajatella näin: "edessä on hauska kesälomaseikkailu muutoin tylsällä ja tutulla matkalla". Ja niin minä sen nyt näen.
 
Suunnitteluvaiheessa ajatus on, että ajamme lataamatta Jyväskylään. Siellä P-Paviljongista Type2-rasiasta akku täyteen, ja siitä lataamatta perille mökille. Molemmissa etapeista toimintasäteen riittävyyden riskin tuo korkeiden nopeuksien käyttäminen. Jos tarvetta on, etsin hidasta sähköä lisää Jämsästä ja myöhemmin Hirvaskankaalta.


10:20 Leaf ajoakku täynnä ja tavarat lastattuna, vain matkustajat puuttuvat.

Tästä eteenpäin tämä blogaus on kirjoitettu on-line, ajomatkan edetessä Villen toimiessa kirjurina.
Lähtö kotoa 11:48 
Akku 100%
Range väittää 169 km.
 
 

Alkumatka ajellaan todella hitaasti pidentääksemme todellista toimintasädettä. Vakionopeussäädin 50km/h. Tämä tulee olemaan tarpeen Jämsä - Jyväskylä välillä, jossa on viisaampaa ajaa muun liikennevirran vauhdilla.
 
Joten matkustajille leffat pyörimään ja kuljettaja voi keskittyä nauttimaan kesä-Suomen maisemista.
 
18 km ajo 45,6 km/h keskinopeudella tuotti erittäin alhaisen keskikulutuksen: 9,5 kWh/100km. Jäljellä olevan matkan ja toimintasäteen erotus kasvoi nopeasti takaisin yli 40 km. Joten kokeilemme hieman nostaa keskinopeutta.
 
Erittäin mutkaisella ja mäkisellä 3280-maaseututiellä toimitasäde-eron pitäminen 40 kilometrissä edellytti kuitenkin hyvin alhaista 54,7 km/h keskinopeuden ja ylläpitämistä näin suurella kuormalla.
 
Jämsän lähestyessä tiellä E75 päätettiin aika pian päästää ohituskaistalla säiliörekka ohitse. Sen toimiessa ilmanvastuksen pienentäjänä saatiin noin 80 kilometrin matkalla keskikulutus jäämään 12,0 kWh/100 km keskinopeudella 81,3 km/h. Ja näin saatiin akku riittämään Jyväskylään asti.
 
Jyväskylässä olimme 14:00 eli jopa tunnin alkuperäistä aikataulutavoitettani edellä! 
 
Auto lataukseen Jyväskylän P-Paviljongissa sijaitsevaan Virtapisteen laturiin. Mobiilisovelluksesta latauksen käynnistys-komento avasi laturin luukun.  Type2-piuha paikalleen ja laturin luukku kiinni ja lataus alkoi. Kaikki siis erinomaisesti.
Vaan eipäs ollutkaan. Viikkokausia epäkunnossa ollut ja nyt toimintakuntoisuutta näyttävä laturi lakkasi vajaan tunnin kuluttua lataamisen.
Uudelleen yritykset päätyivät aina noin 5 minuutin päästä latauksen loppumiseen. Tolpan sininen valo edelleen väitti kaiken olevan kunnossa. Onko vika autossa, johdossa vai latausasemassa? Onneksi hyvin lähellä on Jyväskylän Energian konttori ja tiedän heidän pihassaan olevan Type2-laturin. Sinne siis testaamaan. Onneksi täältä alkaa virtaa tulla.
Eli nyt sitten vain keskitytään hetki sukulaisten seuraan ja aina yhtä kivasta Jyväskylästä nauttimiseen.

Kello 19:10 päästiin jatkamaan matkaa 100% ladatulla akulla.
Range-mittari väitti 175 km, mutta eihän se maantienopeuksilla tule paikkaansa pitämään, vaan tosiasia on, että 133 km jäljellä oleva matkakin tulee olemaan haaste.
 
Lähtiessä siis ajatuksena ottaa hiukan Hirvaskankaalta ja Viitasaaren keskustasta jostain hiukan sääli-sähköä.
 
Jo Palokan moottoritiellä kuitenkin päätin liimautua rekan perään imuun.
Tuo vetoapu oli niin merkittävää, että Hirvaskankaan kohdalla päätin jatkaa matkaa lataamatta, vaikka vetoapuni sinne kääntyikin. Konginkankaan kohdalla päästin ohituskaistalla toisen rekan eteeni ja kiilauduin jälleen imuun. Viitasaaren keskustan kohdalla tein päätöksen jatkaa perille asti ilman latausta. Ja matkanopeus oli aivan samaa tasoa, kuin on aina ennenkin ollut.
 
Viimeiset noin 27 km olivat hiekkatietä, jossa oli aika voimakas vierintävastus. Silti mökille perille päästyäni akkuun jäi vielä 17% jäljelle. 
 
Perillä kello 21:00 Leaf schuko-lataukseen ja saunaan. Siinä se sitten saa ihan rauhassa latautua.
Yhteenveto tästä matkasta ja kokemuksesta:
Leaf on edelleen parhaimmillaan kaupunki ja taajamien välisessä ajossa. Siihen se on tarkoitettu, ja siihen sen minäkin hankin. Mutta kyllä sillä voi ajaa näköjään päivässä lähes 300 km mökille, vaikka reitillä ei ole yhtään ainutta pikalatauspistettä. Eikä edes toimivaa julkista Type2:stakaan. Tarvitaan vain ripaus asennetta ja pari hyppysellistä loma-aikaa. Toisaalta ensi vuoden mallin 30% suurempi ajoakku muuttaa jo tämänkin matkan siten, ettei sillä enää tarvitse edes pohtia toimintasäteen riittävyyttä.
 
Matkan kokonaisaika oli toki jopa vähän yli 9 tuntia. Diesel autollamme tuo sama matka on ottanut yleensä 4-5 tuntia. Käytännössä lisäaika tuli kokonaisuudessaan Jyväskylän Type2-latauksen valmistumisen odottamisesta. 
 
Kannattiko matkaan lähteminen sähköautolla? Kannatti. Minulla ei lomallani ole kiire. Nautimme koko matkasta, erityisesti Jyväskylän pysähdyksestä. Matkan aikana tein pohdintaakin. Miksi ihmisillä on aina niin kiire johonkin, etteivät he ehdi nauttia matkasta?
 


Hintaa tälle 272 km matkalle kertyi huikeat 2 euroa! Sen verran maksoin P-Paviljongin lyhyeksi jääneestä pysäköinnistä.
 
 
Kiitämme:
+ Sisarusten välisestä huolehtimisesta
+ ajoneuvon hiljaisuutta
+ edullisia matkakustannuksia
+ päästöttömyyttä
+ stressittömyyttä
+ajoneuvon matkustusmukavuutta
+ Jyväskylän Energiaa
+ automatkailunkin aikana mahdollisuus saada Polar Looppiin 195% aktiivisuus :-)
 
Moitimme:
- Virtapisteen latausaseman toimimattomuutta
- pikalatausverkoston puuttumista Keski-Suomesta
 
 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Leaf Nissan sähköauto sähköautomatkailu

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb