18.01.2021

Klikkihuoraavatko perinnemediat sähköautoilla? -BEV:t ovat kiinnostavia

Mediat ovat viime päivinä kiihtyvällä tahdilla julkaisseet sosiaalisen median kanavissa juttuja otsikoilla, joissa riivitään sähköautojen heikkoutta. Lataaminen kestää xx tuntia, lataaminen maksoi xx-euroa, matka keskeytyi syystä x (melkein) jne. Mistä tämä minun mielestäni kertoo? (en linkitä yhtään tarkoittamistani klikkiotsikoista tähän, koska en halua lisätä niiden saamia klikkauksia).
 
Mediat tarvitsevat ilmeisesti nykyisin ns klikkiotsikoita menestyäkseen. Ne ovat eilisen päivän keltaisen lehdistön lööppejä. Otsikoita, joihin kerätään ajan kuumimpien puheenaiheiden sanoja siten, että usein kyseenalaistetaan jotain suurimman yleisöpotentiaalin kiinnostuksen kohdetta. Otsikon sisältöarvo on toisinaan olematon ja itse tekstissä, videossa tai muussa julkaisussa on siteeksi otsikkoa. Sisältö saattaa olla oikeaa asiaa, mutta joskus jopa asian vierestä tai jopa harhaanjohtavaa.
 
Esimerkiksi sähköauto-sana ja Tesla-nimi toistuvat nyt suosituissa klikkiotsikoissa, joissa kyseenalaistetaan range, latausnopeus tai vaikka pakkaskestävyys. Toisinaan itse julkaisussa on käynyt ilmi esimerkiksi, että lähes tarkoitushakuisesti on hakeuduttu kalliiseen aikaveloitteiseen HPC-laturiin täydellä tai kylmällä akulla. Pidetty pitkään autoa latautumassa ja sitten voidaan päivitellä, että onpas kallis ajaa sähköautolla. Tai sitten ajetaan akku tahallaan tyhjäksi tai lähes tyhjäksi ohittamalla julkisia latausmahdollisuuksia. Sitten päivitellään että ei näillä mitään tee Suomen talvessa. Esimerkkejä olisi paljon lisää viime ajoilta.
 
No mistä tämä ilmiö minulle kertoo? Se kertoo sähköauton kiinnostavuudesta suuressa potentiaalissa. Se kertoo aivan oven takana olevasta nykyistäkin suuremmasta sähköautojen ensirekisteröintimäärien kasvun vauhdista. Totuuden nimissä haluan kirjoittaa, että valtamedioissa on jatkuvasti lisääntyvässä määrin myös erittäin laadukasta ja asiasisältöistä tietoa sähköautoista. Otan näistä yhden esimerkin: Tekniikan maailman vuosittaiset talviautovertailut. Niissä on jo parin vuoden ajan ollut hyvin edustettuina sähköautoja ja tänä vuonna mukana on vain ladattavia autoja. Tämänkin vuoden vertailuraporteissa tulee olemaan julkaisuissa nähtävillä taatusti sähköautojen hyviä puolia, mutta myös puutteita. Myös puutteista pitää kirjoittaa etenkin valtamedioissa, koska niitä todellakin on edelleen ja olisi suotavaa, että valmistajat suhtautuisivat kehitystyöhön myös arktisemmat olosuhteet huomioiden.
 
Samaan aikaan sosiaalisen median kanavissa on runsaasti samanmielisten ryhmittymien virtuaalisia kohtaamispaikkoja. Niissä keskustelu soljuu parhaimmillaan yhteisen agendan ja kokemusten jakamisen hengessä. Valitettavan usein ryhmien osallistujaäärän kasvun myötä alkaa keskusteluissa esiintyä kritiikitöntä oman asian ihannointia ja toisaalta ryhmiin kertyy myös vastaväittäjiä. Perustellut keskustelut ovat hyvä asia. Turhan vänkääminen saati tarkoitushakuinen ryhmän provosointi tai jopa trollaaminen ovat harmillisia nykyajan ilmiöitä.
 
Hyvä että on puhetta. Sähköauto ei sovellu vielä tammikuussa 2021 kaikille, se on tosi asia. En itse usko yhden liikenne-energian tulevaisuuteen, mutta uskallan ennakoida, että pian näemme ajan, jolloin liikevoima autoihin tuotetaan yhdellä tai useammalla sähkömoottorilla. Muille voimanlähteille en pysty näkemään valtavirrassa jalansijaa enää pitää aikaa. Pidän melko varmana, että fossiilisten polttaminen ajetaan ainakin Euroopassa lähivuosina niin alas kuin se on mahdollista. Siihen ohjaavat myös uusien autojen tuotantoa ohjaavat tiukkenevat päästörajat. Mitä ovat sitten tulevaisuuden rinnakkaiset liikenne-energiat, jää nähtäväksi, mutta esimerkiksi biokaasulla voi ajaa jo nyt.
 
Itse pidän muutosta irti fossiilisista vääjäämättömänä ja ajattelin niin jo vuonna 2015 ensimmäisen sähköauton hankkiessani. Muutosvastarinta joka on osin perusteltu, mutta pääosin perusteeton, on niin voimakasta, että muutoksen vauhti ja vääjäämättömyys näyttää yllättävän ison osan suomalaisista autoilijoista. Muutosvastarinnan ymmärrän yksilöiden tasolla myös hyvin, koska tuntematon pelottaa ja auto on edelleen monille Suomessa jopa elämän suurimpia investointeja.
 
Sähköautolla ajaminen ainakin vielä vuonna 2021 saattaa muuttaa myös elämän sisältöä. En koskaan suosittele kenellekään sähköautoa, ellei saa sille järkevällä hintarakenteella sujuvaa kotilatausta. Seuraava askel on tutkia omia ajotarpeita rehellisesti. Jos haluaa sähköauton, on hyvä mitoittaa sen toimintamatka siten, että se riittää arjen työmatkoihin ja viikoittaisiin mökki- tai mummolamatkoihin ilman välilatausta myös talvella. Kun sähköautolla sitten lähtee pidemmälle retkelle, eli useamman sadan tai yli tuhannen kilometrin päähän, kannattaa hyväksyä ja opetella uudenlaista suunnitelmallisuutta. Sähköautolla matkailu on ainakin minua ohjannut löytämään myös aivan uudenlaisia hienoja pysähdyspaikkoja.
 
Sähköautoon vuonna 2021 siirtyvä joutuu osittain myös hyväksymään uuden ja vielä toistaiseksi vasta tulemistaan tekevän teknologiakokonaisuuden aiheuttamia haasteita. Latausinfra ei aina toimikaan, onneksi pääsääntöisesti kuitenkin. Lataamisen maksaminen ei käy totutulla tavalla, vaan vaatii useammankin operaattorin käyttäjäksi rekisteröitymistä, mobiilisovellusten asenteluita ja RFID-tunnisteiden tilaamisia sekä näiden käyttämistä. Sähköautoissa löytyy edelleen harmittavia lastentauteja, kuten esimerkiksi lataamisen hidastumista akun kuumuuden tai kylmyyden takia. Polttoaineen tankkaamisesta sähkön lataaminen kuitenkin erottuu edukseen kotilataamisen ja asiointilataamisen hoitumisella ”itsestään” pysäköinnin aikana sekä useimmille kotilataamisen edullisuudella. Itse olen ajanut sähköutoillani useita satojatuhansia kilometrejä noin 2 euroa / 100 km liikenne-energian hinnalla.
 
Olen myös lukenut useita väittämiä, että sähköautoja vastustavia artikkeleita tehtäisiin jopa tarkoitushakuisesti. Tämä olisi helppoa myös uskoa, koska sähköinen liikenne on nakertamassa pikkuhiljaa parinkin maailman suurimmista rahanliikuttajista, eli öljyteollisuuden ja perinteisen autoteollisuuden ylivaltaa. Ymmärrän kyllä myös näiden toimijoiden tarvetta kyseenalaistaa sähköautojen tulevaisuutta, koska monilla autovalmistajilla on edelleen niin raskaat menneisyyden painolastit taloudellisessakin mielessä polttomoottoritekniikassa. Autoteollisuudessa esimerkiksi Volkswagen Group on osoittanut merkittävää sähköisyyteen siirtymistä viimeaikoina ja Teslan lisäksi löytyy jo joitain muitakin valmistajia, jotka ovat aloittaneet perinteisen autoteollisuuden jälleenmyyntiorganisaation ohittamisen suoraviivaisemmalla kauppareitillä asiakkaille.
 
Onneksi on olemassa myös medioita, jotka jakavat kokemuspohjaista realistista kiihkotonta tietoa myös sähköautoilusta. Lähdekriittinen medialukutaito on erittäin tärkeä myös vuonna 2021. Itse kirjoitan pääsääntöisesti kokemuspohjaista tarinaa sähköautoilusta ja autoista ja jonkin verran kirjoitan myös sähköautoilijan lasien läpi tulkittuja tilastotarinoita. Tunnistan ja tunnustan, että itse en ole puolueeton blogikirjoittaja. Olen ajanut käytännössä pelkästään sähköautoilla jo vuodesta 2015 ja mäntämoottorin ja vaihteistojen avulla ajaminen ei vain enää maistu, eikä kiinnosta lainkaan. En edes tiedä mitä bensiini tai dieseli maksaa ja niiden satunnainen tankkaamisen tarve alkaa olla jo seikkailu.
 
Koska olet lukenut tämän kirjoituksen tähän asti, teen olettamuksen, että sähköutot tai niistä jaetut kirjoitukset ja kokemukset kiinnostavat sinua, niin tämän tarinan lopuksi pääset klikkaamaan joukkoon erilaisia sähköautokokemuksien jakajien linkkejä. Olen koonnut sähköautoiluun liittyviä blogeja, sivustoja ja sosiaalisen median kanavia yhteen blogitarinaani ja päivitän noin kerran vuodessa sinne uusia aktiivisia kirjoittajia sekä poistan vanhoja. Jos tunnistat, että listastani puuttuu jokin merkittävä sähköisen liikenteen kirjoittaja tai juu jakaja, niin vastaathan tähän kirjoitukseen ja laitat linkin ko lähteeseen, niin lisään listaani.
 
Ai niin ja otsikossa esittämääni kysymykseen: minulla ei ole siihen oikeaa vastausta, mutta itsestäni tuntuu aika usein pahalta lukea tarkoitushakuisen tuntuisia klikkiotsikoita, joista Esson-baarien keskusteluihin lisätään myös väärinkäsityksiä sähköautojen soveltuvuudesta suomalaisten ajotarpeisiin. Mieluummin näkisin rakentavaa ja asiallista ymmärrystä kasvattavaa kirjoittelua ja otsikointia enemmän. 
 
Hyvää jo alkanutta sähköutoilun vuotta 2021

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (3) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (12) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (22) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (1) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (8) Pikalataus (6) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (65) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (187) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (37) Sähköauton lataaminen (18) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (4) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb