24.11.2025
Sähköautoilija näyttää valitsevan mieluummin kitkarenkaat talveksi
Tein Facebookin Sähköautot -Nyt! -facebook-ryhmään 2.11.2025 kyselyn, missä äänestyksellä jäsenet saivat valita kumpia renkaita käyttävät sähköautossaan talvella, kitkarenkaita vai nastarenkaita. Kysely sai nopeasti lähes 1688 ääntä, mikä on 2,81 % ryhmän jäsenmäärästä. Kyselyn yleistettävyys ja luotettavuus ei kestä tarkastelua, vaan antaa vain käsityksen ko. ryhmässä äänensä antaneiden tuloksista. Äänestyksessä pystyi valitsemaan myös molemmat vaihtoehdot, koska osalla on useampia sähköautoja. Tämän kirjoituksen ja kyselyn tuloksia ei pidä ottaa liian vakavasti, vaan kyse on vain yhden FB-ryhmän kyselyiden tuloksista.
(koomisesti kyselyyni jäi kirjoitusvirhe, eikä FB anna muokata julkaistua kyselyä jälkikäteen)
_2025_11_24_0929.jpeg&width=800)
Kyse ei ollut siitä, kumpia renkaita autoilija pitää parempina, vaan siitä, kummat nyt on käytössä tulevana talvena. Arvatenkin kommenteissa keskustelu jälleen kuumeni paremmuudesta. Haluan tässä kohtaa kirjoitusta ilmaista, että olen itse ajanut vuosikymmenet nastattomilla talvirenkailla, mutta tiedostan erittäin hyvin molempien vaihtoehtojen paremmat puolet. Edellisellä sähköautollani, ID.4:llä mietin jopa ensimmäisen kerran Nokian Hakkapeliitta R10 -nastarenkaisiin siirtymistä. Auto vaihduttua Ioniq 6:seen ja sen myötä renkaiden vaihduttua uusiin Nokian Hakkapeliitta R5 -kitkarenkaisiin totesin alkutalven ensimmäillä liukkailla että tämä ei taida sittenkään kaivata lisää pitoa liukkaimpiinkaan jääkeleihin. Olennaista kuitenkin kitkarenkailla ajaessa on tunnistaa niiden pienempi kitka tietyissä olosuhteissa ja huomioida tämä ennakoimalla liikenteessä. Esimerkiksi Tekniikanmaailman numerossa 18B/2025 oli hyvä artikkeli kitka- ja nastarenkaiden ominaisuuksien eroavuuksista.
Kyselyyn vastanneiden sähköautoilijoiden rengasvalinta poikkeaa merkittävästi koko maan suhdeluvusta
Kyselyyni vastanneista peräti 72 % kertoi käyttävänsä kitkarenkaita. Lukema poikkeaa merkittävästi valtakunnallisesta lukemasta, koska se on tekoälyllä löytämäni ja esimerkiksi Tekniikka & Talous -artikkelin mukaan noin 20 - 25 %. Suurissa kaupungeissa ja etelä-Suomessa kitkarenkaiden osuus saattaa olla jopa 40 %, mutta silti sähköautoilijoiden kertoma lukema on siitäkin vielä huomattavasti korkeampi.

Sähköautoilija näyttää suosivan talvirenkaana Nokialaisia
Tein samaan aikaan myös toisen kyselyn samaisessa ryhmässä, missä pyysin valitsemaan tai kertomaan käytössä olevan talvirenkaan valmistajan. Kysely oli siis kohdennettu sekä kitkarenkailla, että nastarenkailla ajaville. Kyselyn tuloksista ilmeni, että vastaajista 39 % ajaa Nokian renkaiden kumeilla talvella ja 31 % Continentalin kumeilla. Tuo kaksikko erottui selkeästi, koska kolmanneksi tullut GoodYear sai 7 % tuloksen. Muut rengasvalistajat, joita oli runsaasti saivat vielä vähäisempiä osuuksia.
Miksi sähköautoilija valitsee usein kitkarenkaan?
Lähden seuraavaksi tiedustelemaan samaisessa FB-ryhmässä molempien renkaiden valinnan tehneiden perusteita.
Kitkarenkailla ajavilla sähköautoilijoilla näyttää kyselyssä nopeasti korostuvan mukavuus:
- hiljaisuus 32 %
- ajomukavuus 21 %
- joustavuus renkaiden vaihdon aikataulussa 18 %
Nastarenkailla ajavilla näyttää korostuvan luotettava turvallisuus eri tilanteissa:
- Käytös ääritilanteissa, kuten liukkaalla jäällä 46 %,
- Turvallisuus, kuten ennakoitavuus pidossa eri tilanteissa 23 %
- Normaalissa omassa käyttöprofiilissa on ajotilanteita, missä kitkarenkaan pito ei riitä 15 %
Täydennän tähän kirjoitukseen kuitenkin FB-ryhmästä, kun saan vielä lisää vastauksia muiden valintojen perusteista.
Oma valintani perustuu:
- yli 35 autoiluvuoden ja parin miljoonan kilometrin kokemuksella ympäri Suomea kaikissa keleissä ajelleena koen kitkarenkaan pidon olevan riittävä.
- Lisäksi pidän kitkarenkaan hiljaisuudesta, ja tämä ominaisuus oli merkittävä jo paljon ennen kuin vuonna 2015 päädyin ensimmäisen kerran sähköautoililjaksi.
- Olen myös aina arvostanut sitä, että kitkarenkailijana ei ole niin kovin nuukaa milloin ne vaihtaa alla ja milloin ne vaihtaa pois alta, joten keväisin ja syksyisin saa hyvää joustavuutta.
- En itse koe, että kyseessä olisi ollut millään tavalla ympäristöarvoihin, eli esimerkiksi maantie-, kumi- ja rautapölyn määrään liittyvä valinta. En edes tiedä todellisuudessa edellämainittujen asioiden todellista tilannetta, enkä myöskään totuutta teiden mahdolliseen enemmän tai vähemmän kulutusta aiheuttavaan vaikutukseen.
- Pitkään Nokian kitkarenkailla ajaneena koen myös, että ne kuluvat niin hitaasti käytössä, että pienellä mahdollisella lisähinnalla nastarenkaaseen verrattuna ei ole merkitystä minulle.
_2025_11_24_0925.jpeg&width=800)
Keskustelu
Ei kommentteja