03.12.2025

Kia EV4 hatchback -sähköauton koeajoraportti

Osoite kopioitu

Ehdin viimein 3.12.2025 koeajamaan Kia EV4 -sähköautoa. Kyseessä oli Tampereen Nelipyörä-autoliikkeen hatchback-peräinen esittely- ja koeajoauto, missä oli Earth varustelutaso ja isompi 81,4 kWh:n akku. Koitan tässä blogikirjoituksessani hahmottaa, ja kirjoittaa auki sen, miten tämä EV4 hatchback sijoittuu sähköautojen tarjoomassa ja jopa Kian omien mallien kesken.

Hintatason haarukointia EV4:lle

Aloitan koeajoraporttini kaikista aiemmista kirjoituksistani poiketen hinnan tarkastelusta. Koeajosani oli itseänikin eniten potentiaalisesti kiinnostava isomman akuston ja Earth-varustelutason versio ja sen hinta näyttää olevan ainakin tätä kirjoittaessa Suomen hinnastossa alkaen 45 039 euroa. Sekin on tietenkin paljon rahaa autoon, mutta halusin itsellenikin selventää, miten tuo hintataso vertautuu Kian omista malleista numeroa pienempään EV3:een ja numeroa isompaan EV6:seen. Verrokeiksi otin 1-11/2025 ensirekisteröintien top-listan ylöpäästä hieman saman kokoluoka ja akkukoon autoista Skoda Elroq 85 RWD Stylen ja Volvo EX40 SM ER plussan. 

Hintavertailuni osoittaa, että 

  • Kian omissa malleissa EV4 on 2098 euroa kalliimpi kuin numeroa pienempi EV3 vastaavin varustein ja saman kokoisella akustolla
  • Kian omista malleista taasen numeroa isompi ja lähinnä vastaava EV6:n versio on EV4:sta 4354 euroa kalliimpi, mutta siinä on silloin jo mm 800V akusto.
  • Skoda Elroq on mielestäni aika hyvä verrokki EV4:lle 77 kWh:n akustolla ja Style-varustelulla ja se maksaa 3056 euroa enemmän kuin EV4
  • Volvon EX40 SM ER Plus on vertailuni autoista selkeästi kallein ja maksaa hinnastossa 7661 euroa enemmän kuin EV4.

Tuolla hintavertailullani sain nyt itselleni vahvistuksen, että Kian omissa malleissa kyse on enemmänkin siitä, että mitä autossa arvostaa enemmän, kuin että suuret hintaerot rajaisivat ainakaan omaa valintaani. Vaikka eri automerkkien hintatasojen vertailu varusteineen on kovin hankalaa, näyttäisi siltä, että EV4 on sangen kilpailukyinen hinnaltaan verrattuna Skodaan ja suorastaan edullinen Volvoon nähden.

Lisäsin samaiseen vertailutaulukkoon myös autojen takuu- ja huoltovälitietoja. HUOM! Kaikkien näidenkin autojen takuissa on runsaasti ehtoja, mitä en lähde tähän kirjaamaan, vaan jokainen tarkistaa ne maahantuojien sivustolta tai jälleenmyyjältä itse. Niistä totean vertailutietojeni pohjalta, että Kia tarjoaa kaikkiin kolmeen malliinsa näistä parhaan takuun, kunhan ajaa sellaista tyypillisen suomalaisen talouden ajomäärää tai hieman jopa runsaampaakin. Näistä vertailuautoista Skodan huoltoväli 2 vuotta ilman km-rajaa on ainoa mikä erottuu paljon ajavalle edukseen.

Mukiinmenevän näköinen hatchback-kori, mutta kuinka iso auto tämä on?

Mittataulukkovertailuni osoittaa, että EV4 on pikkusisartaan 13 cm pidempi ja siinä on 14 cm pidempi akseliväli, mutta korkeutta on 7,5 cm vähemmän. Koska EV4:n tavaratila on jopa EV3:a pienempi litroissa, näkyy kasvanut isoveljen mitta takajalkatiloissa positiivisesti. Noin 4400 euroa kalliimi EV4:n isosisar EV6 tarjoaakin sitten selkeästi runsaammin kokoa ja sisätilaa, ollessaan jopa 26,5 cm pidempi. Valitsemistani kilpailevista merkeistä Skoda Elroq ja Volvo EX40 asettuvat sangen tarkasti EV40 kokoluokkaan ja ainoastaan korkeutta on EV4:ssä näitä merkittävämmin vähemmän. Ilmoitetuissa tavaratilojen litramäärissäkään ei ole suuria eroja, poislukien EX40:sen litrat, joista jäi itselle epäilys, että olikohan ne mitattu eri määritteillä kuin muiden autojen.

Sanoisin vielä ulkoisia mittoja ja massoja tarkastelemalla, että Kia EV4:n ja sen pikkusisaren EV3:n välillä valinta ei kovin monelle ole kiinni auton koostakaan. Enemmänkin joillekin voi olla perusteltua käydä sovittamassa molempien autojen tavaratilaan esimerkiksi lapsiperheen rattaita ja muita tarpeellisia tavaroita todetakseen, että syntyykö siinä omaan käyttöön eroa. Tavaratiloissa on sellainen pieni ero EV3:een verrattuna, että EV4:ssä ei ole etutavaratilaa lainkaan, kun EV3:ssa se on 25 litran vetoinen. Takavetoisen EV6:n etutavaratila onkin sitten jo 52 litran vetoinen ja sellaisenaan hyvinkin jo käyttökelpoinen monen aina mukana kulkevan tavaran säilyttämiseen.

EV4:n matalemmasta korista johtuen saattaa pidempiä henkilöitä omaavassa perheessä olla syytä tehdä riittävän pitkä koeajolla, jossa saa hyvän kuvan kuljettajan istuimen ja pääntilan riittävyydestä. Takaistuimella on siis hyvin tilaa muutoin, mutta ilmeisesti matalammasta korista johtuen minusta tuntui, että takaistuimella istuttiin taaksepäin nojaavammassa asennossa. Minä olen 176 cm pitkä ja minulla ei vielä ollut mitään vaikeuksia minkään EV4:n sisätilojen riittävyyden osalta, vaan pystyin autoa ajamaan jopa Stetson-hattuni päässä. Jos vertailen omaa mielipidettä sisätiloista kahteen verailuni muuhun merkkiin, niin sanoisin että Elroq tarjoaa aavistuksen ryhdikkäämmät ja avarammat tilat ja Volvo ehkä napakamman tuntuiset tilat.

Myös maavarassa on eroa ja joillekin sekin voi olla valinnan peruste.

Koeajon tunnelmia: moottorin teho ja kiihtyvyys

Koeajolle lähtiessä totesin jälleen kerran toivovani nykyautoihin kunnon rehtejä vetokahvoja oviin. Onneksi kuitenkin ovien ikkunoissa on asialliset karmit. Autoon istuminen tuntui oman Ioniq 6:n jälkeen monelta osin kotoisalta ja istuin on alimmassakin asennossaan hieman korkeammalla, mikä tekee kuljettajan jaloille aavistuksen enemmän kulmaa. Koeajoauton osittain ilmastoitua nahkaa oleva istuin tuntui ja näyttikin yläosaansa lukuunottamatta samalta. Samoin hallintalaitteet ja ajotietokone olivat korealaiseen tottuneen nopeasti omaksuttavissa, vaikka Kian käyttöliittymät Hyundaista poikkeavatkin. Nyt auto käynnistetään ja sammutetaan ratin ohjausakselin oikealle puolelle kiinnitetyn ajosuunnanvalitsimen varresta löytyvästä painikkeesta. 

Kia EV4 on pikkusisarensa kolmosen kanssa etuvetoisia, kun taasen EV6 on takavetoinen tai nelivetoinen. Itse en vierasta hiukkaakaan sähköautoissakaan etuvetoa, vaikka tiedän monen sitä tekevän. Auton 150 kW / 283 Nm moottori saa kostealla asfaltilla kitkarenkaan kyllä helposti sutimaan luistonestoa varten etenkin risteyksistä kääntäessä voimakkaammin kiihdyttäessä. Luistonesto kuitenki tekee työtään eleettömästi, enkä kokenut lievää etuvetoisen vetelytaipumusta täysvoimalla kiihdytettäessä mitenkään pahana. Tämän koeajossani olleen EV4:n luvataan kiihtyvän satasen nopeuteen riittävän ripeässä noin 7,7 sekunnin ajassa ja huippunopeus on rajoitettu 170 km/h:n tasoon.

Vertailuni autoista Kian EV3 ja EV4 ovat etuvetoisia kun muut ovat takavetoisia. Samalla takavetoiset tarjoavat enemmän tehoa ja vääntöä ja Elroq on kiihkein kiihtymään.

Moottorin, vetotavan tai kiihtyvyyden tai edes huippunopeudenkaan puolesta en saa eroa Kian EV4:n ja EV3:n välille, joten entistä enemmän suurin valintakriteeri näyttää olevan oma mieltymys ulkonäköön ja mahdollisesti korin korkeuseron vaikutus sisätilaan.

Koeajon tunnelmia: ajomukavuus ja sisämelu

Pian Tampereen Lielahdella sijaitsevan Nelipyörän pihasta Nokian Moottoritielle kiihdytettyäni totesin, että tämähän on hiljainen auto. Ero ainakin tuntui merkittävältä EV3:een ja myös oli mielestäni havaittavissa omaan Ioniq 6:teen verrattuna. Volvoa ja Elroqia en päässyt ajamaan riittävän lähellä samaa ajankohtaa, jotta voisin tehdä vertailua. Koska EV4 tuntui niin mukavan hiljaiselta, piti minun lähteä etsimään lehtien koeajoista asialle joko vahvistusta tai kumoavaa näkemystä ja löysin ennemminkin omien korvien kokemaa vahvistavia raportteja. EV4 vaikuttaa olevan hiljaisempi. Erinomaista.

Pidän itse korealaisten Kian ja Hyundain ohjaustuntumasta ilman ohjausta avustavien järjestelmien päällä oloa. Nyt täytyy kuitenkin todeta, että vertailuautoistani kaikissa on makuuni hyvä ohjaustuntuma, joten en osaa tehdä niiden välille ainakaan itselle merkittävää eroa. Tässä Kiassa oli nyt omaan Ioniq 6:seen verrattuna ohjausavustukseen kuitenkin tullut uusi ominaisuus. Nimittäin nyt korealaisissakin alkaa olla ratissa kevyellä sormenpääkosketuksella tyytyväiseksi saatava ajoavustin, kun omassa autossani se vielä vaatii pienen ratinliikkeenkin. Sama toiminto on toki ollut myös mm Elroqissa jo pidempään.

Kyllä tällä Kia EV4:llä olisi kevannut ajaa vaikka kuinka pitkälle. Valojen todellista tehoa en nyt päässyt toteamaan, mutta nopeasti hämärtyvässä joulukuun iltapäivässä ne kuitenkin antoivat toiveikkuutta riittävästä valotehosta.

Koeajon tunnelmia -kulutus, toimintamatka ja latautuminen

Koeajoni autolle oli ilmoitettu WLTP-yhdistetty kulutukseksi 14,6 kWh / 100 km. Mittasin auton kulutusta koeajostani 40,6 km pituisen osuuden Nokian moottoritien alun jälkeen Vuoreksen eritasoliittymään saakka ja takaisin. Keli oli +6°C ja sitätilan lämpöpyynti 21 °C automaattiastuksilla. Ajon tein vakionopeussäätimellä suurinta sallitua nopeutta navilla tarkistettuna käyttäen. Kia EV4:n kulutus näytti auton ajotietokoneen mukaan 16,4 kWh/100 km. Tein heti perään omalla Ioniq 6:lla saman lenkin samoilla spekseillä ja sain sen kulutuslukemaksi 16,0 kWh/100 km.  Lukemat olivat niin lähellä toisiaan, että EV4 saattaa olla hyvinkin taloudellinen sähköauto myös arjen ajoissa ainakin näillä talvisilla nopeusrajoituksilla, vaikka sen ilmanvuskerroin 0.27 on huomattavasti Ioniq 6:sen 0.21 arvoa korkeampi.

Kia EV4:n 81,4 kWh akulla varustetulle versiolle on ilmoitettu WLTP-yhdistetty toimintamatkaksi 584 - 625 km riippuen varusteista. Koeajoni kulutuksella se olisi toteutunut noin 495 km pituisena, mitä pidän hyvänä tasona. Kia EV4 sekä EV3 antavat 400V akkunsa lataustehossa kuitenkin aika pitkää kaulaa Kia EV6:n 800V akun latautumiseen verrattuna. EV6 lähes tuplaa lataustehon huipun EV4:ään ja EV3:een verrattuna ja lähes puolittaa latausajan 10 prosentista 80 prosenttiin. Tuolla latautumisen nopeudella on merkitystä ennekaikkea usein pitkiä matkoja ajaville, mutta todella monelle sähköautoilijalle Kia EV4:n todellisella toimintamatkalla sillä ei ole merkitystä.

Yhteenveto Kia EV4 vai sittenkin joku muu näistä?

Kia EV4 tarjoaa hintaansa nähden kaikista vertailuuni ottamistani autoista hyvää autoa ja sähköauto-ominaisuuksia. EV4:n ja EV3:n välillä erot ovat pieniä ja jää jokaisen makuasioihin sekä painotuksiin niiden välillä vainta, koska hintaerokin on vähäinen. Kia EV6 on toki hieman kalliimpi, mutta pitkää matkaa paljon ajavalle tarjoaa aivan toisen luokan matkan etenemisnopeutta kaikkiin vertailuni autoihin verrattuna. Skodaan ja Volvoon verrattuna kaikki Kian mallit tarjoavat pitkää 7 vuoden / 150 000 kilometrin takuuta autolle ja sillä voi olla monelle keskivertomäärää vuosittain ajavalle perheelle iso arvo. Toisaalta Skoda tarjoaa paljon ajavalle huoltojen suhteen muita suurempaa vapautta, koska se huolletaan kahden vuoden välein huolimatta kilometrien kertymisen määrästä.

Niin, mikä olisi näistä oma valintani? Koska minulla painottuvat pitkät ajomatka, olisi näistä valintani Kia EV6, mutta se ei tee EV4:stä lainkaan huonompaa valintaa monelle muulle.

Seuraavaksi voinkin alkaa tavoitella Kia EV4 Fastback autoa koeajoon ja yrittää sitäkin lokeroida näiden autojen joukkoon. Se maksaa Earth-varustelulla ja 81,4 kWh akulla alkaen 46 580 euroa ja tarjoaa EV4 hatchbackiä hieman enemmän, 490 litraa tavaratilaa, mutta sen kontin lastausaukko on huomattavan pieni ja tila sedan mallisena ei ole yhtä monikäyttöinen.

 

 

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

EV4 Kia koeajoraportti

Arkisto

Blogin avainsanat

#5 (1) #evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 190 km/h (1) 200000km (1) 3.2 (1) 4 (1) 5 e-tech (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston jäädytys (1) Akuston lämmitys (2) akuston vaihto (1) Alankomaat (2) alapallonnivel (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Andorra (1) Ariya (2) Atlantin valtameri (1) Atto 2 (1) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Auto 25 (1) Autobahn (3) Autobassadone (1) Autonäyttely (18) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) Belgia (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Bordeaux (1) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) Brugge (1) BYD (2) bZ4X (1) Canyon (1) Car Scanner (1) Carcassonne (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (3) CLA (1) CLA 250+ (1) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) Dinan (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) E-C3 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) Elroq (1) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (32) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (3) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) EQS (1) Espanja (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) Étretat (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (3) EV4 (1) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) FAQ (1) Fazua (2) Fiat (1) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Grande Punto (1) Groupe PSA (1) Hakkapeliitta (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (4) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) Huolepitosopimus (1) hybridipyörä (1) Hyundai (41) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (35) ID.7 (3) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Inster (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (25) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (3) katsastus (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (3) kesärenkaat (4) KGM (1) Kia (10) kitkarengas (2) koeajoraportti (49) koiranluut (2) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) Koukkupaja (1) kululaskelma (6) Kulutusvertailu (5) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (15) La Grande Motte (1) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) Latauksen keskiteho (1) lataushäviö (3) Latauskäyrä (1) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Latausteho (1) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) MEB-auto (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (3) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (7) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (3) Mont Sain Michel Abbey (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (6) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) määräaikaishuolto (2) nastarengas (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nokian renkaat (1) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) OBDLink (1) Ohelmistopäivitys (1) Ohjelmistopäivitys (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) OTA-päivitys (1) Peräkärry (1) Perävaunu (1) Peugeot (12) Pikalataus (6) Pirelli (1) Polestar (3) Polestar 2 (3) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) Pzero (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) R5 (1) range (3) Ranska (4) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (92) Renault (11) Renault 4 (1) renkaiden kestävyys (3) Roadlite (1) Roadster (3) Ruotsi (1) ruskaretki (1) Saksa (2) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (5) Smart (2) softabugi (1) SOH (3) Soul EV (2) Stellantis (1) Sveitsi (1) sähköauto (255) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (39) sähköautokokemus (26) Sähköautolla euroopassa (5) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (70) sähköauton kulutus (7) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (3) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (2) sähkötaksi (1) taksi (1) takuu päättynyt (1) Talvi (3) talvirengas (3) Tampere (2) Tanska (1) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (9) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Tipparellu (1) Toimintamatka (11) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) Tuulimylly (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetokoukku (1) Vetyauto (1) video (1) Viinitila (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (21) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Välimeri (1) Yadea (1) Ylinipeusvaroitin (1) Yykeänvuono (1) Zoe (10)