29.05.2025
Hyundai Ioniq 6 navigaattorin karttapäivitys OTA tai USB-päivityksellä

Hyundain E-GMP -autojen navigaattoreihin tulee päivityksiä langattomasti, eli OTA-päivityksinä, mutta jos tuoreimman kartaston haluaa nopeammin, voi sen päivittää myös Hyundain omilta verkkosivustoilta löytyvän linkin takaa. Olemme lähdössä Ioniqillamme Ranskan Bretagneen ja osana matkan valmistelua testasin toukokuun viimeisinä päivinä USB-tikulta kartaston päivitystä ja kirjoitan tähän blogikirjoitukseen kokemukset.
1. Valmistelu tietokoneella
Aivan ensin pitää olla valmiina tai ostaa vähintään 64 GB USB A muistitikku tai muu vastaava massamuisti, mikä saa tyhjentyä karttapävityksessä. Autossa tähän käyttöön on nimenomaan se vanhemman standardin isompi USB-paikka. Itse ostin Prismasta perus muistitikun (Transcend 64 GB) ja nehän eivät juuri mitään maksakaan.
Päivitys aloitetaan tietokoneella ja minulla on käytössä työpaikan MacBook Pro, mutta siihen en voi asentaa ohjelmistoja, enkä voi sillä asentaa ohjelmistoja edes ulkoiselle tallennuslaitteelle yrityksen suojausten takia. Onneksi minulla on myös vanha ja uskollinen iMac 27 late 2012, missä on uusin, eli macOS Catalina, eli 10.15.7. Onneksi tuohon vanhukseen on saanut edes kyseisen version OS:stä, koska Hyundai Navigation Updater ohjelmiston minimivaatimus Mac-koneille on 10.10 tai uudempi.
Hyundain suomalaisen maahantuonnin sivuson linkki ohjaa englanninkieliselle navigoinnin karttojen päivityssivustolle, josta ensin asennetaan asennusohjelma. Asennusohjelma asentuu erittäin nopeasti, kunhan käyttäjä on ensin vastannut muutamaan kysymykseen.
Asennusohjelma löytyi asentumisen jälkeen Macin haulla nimellä Navigation Updater. Asennusohjelma neuvoo hyvin vaihe vaiheelta valinnat ja kun kaikki valinnat on tehty, alkaa karttadatan lataaminen muistitikulle. Meidän nettiyhteyden nopeudella siihen kului tällä kertaa ehkä hieman reilu puoli tuntia aikaa. Kun asennus on valmis, löytyy sovelluksesta myös selkeät valinnat asennuksen lopettamiseen. Sen jälkeen vain muistitikun hallittu ohjelmallinen irroitus ja tikku taskuun ja kohti autoa.
2. Karttapäivityksen asentaminen autoon
Aloitin itse karttapäivityksen asentamisen, kun auton akustossa oli noin 75 % varauastaso ja irrotin varmuuden vuoksi auton latauksesta. Käynnistin auton ja sammutin vielä Volkkarin OTA-päivityksistä tottuneena ajovalot ennen kuin laitoin muistitikun auton keskikonsolin USB-paikkaan.
Nopeasti tikun asentamisen jälkeen auton infotainment totesi, että ulkoisella laitteella ei ole mediatiedostoja käytettävissä, mutta ei niitä pitänytkään olla, vaan ainoastaan päivitystiedostot. Aloitin päivityksen ajotietokoneesta: Asetukset - Yleiset - Päivitä. Tällä kertaa auto kuitenkin ilmoitti, että Asennettu versio on sama kuin päivitystiedosto. Seuraavaan kysymykseen vastasin, että en halua jatkaa. Eli olinkin saanut edellisen päivän Autobassadone Tampereen huoltokäynnillä uusimman version jo valmiiksi. Rällä kertaa päivityksen loppuun tekeminen jäikin testaamatta. Ensi kerralla sitten suoritan sen loppuun asti myös autossa ja dokumentoin tähän kirjoitukseen loputkin aiheesta. Julkaisen tämän nyt jo kuitenkin samalla itselleni muistioksi.
3. Ohjelmistopäivityksellä lisää käytettävyyttä
En nyt oikeastaan lopulta osaa sanoa, että mikä navigaattorissa muuttui tuon huhtikuu 2025 karttapäivityksen ansiosta ja mikä muun ohjelmistopäivityksen ansiosta. Olennaista on, että päivitysten jälkeen navigaattori kertoo nyt akun varaustason ennusteet kohteessa ja välikohteissa. Pikaisella tesailulla olin havaitsevinani, että kohteiden hakutoimintokin oli hieman parantunut, mutta luultavimmin tulen jatkossakin lähettämään kohteet auton navigaattoriin Bluelink-sovelluksen karttaosiosta. Olennaisinta on kuitenkin, että tiedän autossani olevan pitkää Euroopan kiertuetta varten viimeisimmät karttaversiot.
Keskustelu
Ei kommentteja