31.01.2017

Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON

Energica Motor Company S.p.A on Italialainen sähkömoottoripyöriä valmistava yritys.

Italia ja moottoripyörät: on helppo tuntea intohimon määrä.
 
(edit 1.2.2017 kello 13.29 TTgreen vastasi blogiini aloittavansa maahantuonnin)

Näille alkaa Suomen maahantuonti! Mahtavaa!
Pyörät ovat erittäin houkuttelevia.
TTgreen alkaa tuomaan näitä maahan ja pyöriä on näytillä MP2017-moottoripyörämessuillakin.
Ainoa harmi on, että itse olen täysin estynyt pääsemästä MP2017. No pitää sovitella koeajo keväälle.
 
Tein Energican pyöränrakennusohjlemalla omat haavepyöräni ja haluan ne nyt tässä esitellä.
 

Energica EVA 

kuvan lähde Energica pyörän rakentaja http://configurator.energicamotor.com/start/EA
 
EVA on street fighter, jonka lähtöhinta on Italiassa 25 400 euroa.
Omaan makuuni rastittelin varustelistalta:
  • Eva Electric Green -värin. Se oli omaan silmääni juuri oikean raikkaan näköinen. Lisähinta 0 euroa
  • OZ Pinnavanteet, kulta/musta. Tämä on minun fighteriini The juttu! Lisähinta 1725 euroa
  • Tavarataline ja pehmeät sivulaukut sopisivat arkiseen kruisailuun ja saahan ne sitten aina pois. Lisähinta 490 euroa
  • DC Pikalataus, jotta saa julkisista pikalatauspisteistä 30 minuutissa akun 85% täyteen matkaillessa hiukan pidemmälle. Lisähinta 1200 euroa.
Yhteensä 29 265 euroa. Siis olisi Italiassa.
En edes osaa kuvitella, mitä maksaisi Suomeen tuotuna ja verotettuna.

 

Energica EGO


kuvan lähde: Energica Ego rakentaja http://configurator.energicamotor.com/start/EO
 
Energica Ego on tämän Italialaisen prätkätehtaan sähköinen kyykkypyörä.
Tämä sulatti motoristisydämeni täysin kun varustelin seuraavasti:
  • Ego Italian Flag -väritys. OIH! Sen mukana tulee myös parempi jakkara, hiilikuitua vähän sinne sun tänne sekä pikkuisen nätimpiä pulttien päitä. Mutta itselle merkitys on tuolla värityksellä. Lisähinta hiukan suolaiset 3000 euroa.
  • Öhlins jousitus taakse. Näin nätti kyykkä ansaitsee Öhlarit, eikä ne yleensä ainakaan pahenna rata-ajon ajo-ominaisuuksia. Lisähinta 720 euroa
  • Öhlins etupumput. Sama perustelu kuin takaselle. Lisähinta 2200 euroa.
  • DC-Pikalataus. Saa Apparallaa kierrellessä haettua vähän nopeammin lisää sähköä Tiiriön ABC:ltä. Lataa 30 minuutissa 85% täyteen. Lisähinta 1200 euroa.
  • Sport-ohjelmointi koneelle 350 euroa. Ei se nyt pahaakaan voi kyykässä tehdä :-) Lisähinta 350 euroa.
Yhteensä varusteltuna pyörän hinnaksi muodostui 32 870 euroa. Jälleen siis Italiassa. Mitähän olisikaan Suomeen tuotuna...

 

Pikalataus lisävarustelistalta tuo CCS-latausliittimen DC-pikalataamiseen

Esimerkiksi Robb report on kirjoittanut erinomaisen erinomaisen englanninkielisen esittelyn Enegicasta sekä erityisesti kuvittanut juttunsa hyvillä kuvilla. Täältä löysin hyvän kuvan, josta selkeästi näkee, että pyörässä on CCS-standardin mukainen DC-pikalataus, jos sen on lisävarustelistalta ruksinut päälle 1200 euron (Italiassa) hintaan.

 



 
Itselleni tuo olisi aivan ehdoton asia. DC-pikalataus tekee matkailukäytöstä merkittävästi jouheampaa sekä antaisi ratapäivälle hiukan lisää ratakierroksia. Tämä tarkoittaa noin 20 kW lataustehoa, perustuen tehtaan ilmoittamaan 30 minuutin latausajasta 85% tasolle asti. Tuo 85% taaasen tarkoittaa noin 9,9 kWh energiamäärää akussa. 
 

3,3 kW sisäinen laturi Type2-liittimellä

Pyörässä on vakiona 3,3 kW tehoinen sisäinen laturi, jota käytetään Type2-latausliittimen kautta. Tämä on suoraan sanoen pyörässä pahin pettymys. Type2-liittimen kautta menisi helposti jopa 22 kW latausteho kolmivaihelaturiin. 
 
Nyt pyörän 11,7 kWh akun lataaminen täyteen kestää 3,5 tuntia, mutta nopealla kolmivaihelaturilla se olisi vähän yli puolessa tunnissa täynnä ja tuota 3*32A latausvirtaa alkaa olla jo tarjolla melko laajalti esimerkiksi kauppojen parkkipaikoilla.
 

11,7 kWh akku tarjoaa noin 200 km toimintamatkan.

Pyörässä on 11,7 kWh akku. Rehellinen mielipiteeni on, että sen pitäisi olla mieluummin 16-18 kWh.
Tämä lisäys olisi järkevintä toteuttaa Zero-sähkömoottoripyörän PowerTankin mukaisella lisäakulla.
 
Oma kokemukseni Zero sähkömoottoripyörän koeajosta todisti sähköprätkän menevän arkisessa ajelussa uskomattoman pienellä energiankulutuksella. Sain Zeron kuluttamaan vain 5,77 kWh/100 km. Toki Energicassa on tehokkaampi moottori ja voiman käyttö kuluttaa sitten enemmän sähköä. Kuitenkin tuolla koeajokokemuksella minun on helppo uskoa arkiajossa tuon 200 km toimintamatkan olevan jopa saavutettavissa. Nopeuden nosto ja kova kiihdyttely lyhentää sitä merkittävästi.
 

Vahvasti ja tasaisesti vääntävä moottori

sähkömoottori tarjoaa täydellisen tasaisen 195 Nm väännön ja tuo tekee sähköprätkästä erittäin nautinnollisen ajettavan. Sähkömoottorisissa ajoneuvoissa ei kannata verrata hevosvoimia tai kilowatteja polttomoottorisiin. Energica tarjoaa numeroina vain 100 kW tehoa, mutta voin vannoa, että jos et ole koskaan koeajanut sähköajoneuvoa, tulet hämmästymään käytännön suorituskyvystä.
 
Ego-mallin huippunopeus on rajoitettu 240 km/h tasolle ja 0-100 km/h pyörä kiihtyy kolmen sekunnin luokassa. Lähes siis Teslan nopeimman perheauton tahtiin :-)
Moto Ciclimon nettisivuilla on erittäin mielenkiintoinen kiihdytystestivideo, joka havainnollistaa Egon kyllä lähtevän reippaasti viivalta.

 

Runko ja alusta

Pyörässä on putkirunko. Jousitukseksi voi tilatessa valita vaikka Öhlinsit molempiin päihin. Ei ole mitään syytä epäillä näiden toimivuutta vähintään riittävän hyvin esimerkiksi minun kaltaiselle harrastelijalle. Edessä on nelimäntöiset Brembot ja 330 milliset levyt. Takana on 2 mäntäinen Brembo ja 240 mm levy. Taatusti riittävät ainakin normikuskeille.
 

Kyykkypyöräksi hieman ylipainoinen

Energica Ego painaa 258 kg, joka on esimerkiksi kilon kyykkyihin verrattuna paljon. Oma Bemarini painaa vielä enemmän, joten tiedän, että tuolla painolla ei ole arkiajossa mitään merkitystä, etenkin kun sähköpyörässä painopiste saadaan rakennettua alas. Radalle tämä on kieltämättä selkeämmin läski yhtään enemmän harrastaneiden makuun. Jälleen tämä on niin subjektiivista, nimittäin minun ajollani silläkään ei ole merkitystä.
 

Käyttö ratapyöränä Ahvenistolla

 
Kuvassa minä matka-Bemarillani Ahvenistolla joitain vuosia sitten
Valitsen mielikuvitusratapäiväni paikaksi Ahveniston moottoriradan kahdesta syystä. Ensinnäkin tuo "mikkihiirirata" tiukkoine mutkineen ja korkeuseroineen on ehdoton lempparini Suomen radoista. Toisekseen Apparalla jos joku hyötyisi meluvalittajien takia sähköprätkistä.
 
Pitäisin arjen realismina, että esimerkiksi Ahveniston moottorirataa kierrellessä kulutus kasvaa helposti nelinkertaiseksi ja toimintamatka kutistuu jopa 50 km pintaan. Riippuen toki täysin ajotavasta. Omassa käytössäni muutos ei olisi noin raju, koska en ole taitava ratakuljettaja ja silloin on opettavaisempaa, turvallisempaa ja ennenkaikkea nautinnollisempaa ajaa tasaisemmalla tyylillä. Siinä tyylissä on ideana, että suorilla ei revitä täysiä kiihdytyksiä, vaan sovitetaan seuraavaan mutkaan aina oma optiminopeus valmiiksi. Mielellään jopa ilman jarrua ja tässähän moottorin regenerointi tulee mukavasti mukaan hidastamaan sekä parantamaan toimintamatkaa. Väitän täysin kylmiltään, että omassa käytössä Ahvenistolla toimintamatka olisi noin 100 km luokkaa. Tämä tarkoittaisi noin 35 kierrosta yhdellä latauksella.
 
Esimerkiksi Motorg ry:n ratapäivillä on aina käydessäni ajettu kolmessa ryhmässä 20 minuutin lähtöjä. Itse olen aina suosiolla halunnut nautiskella hitaassa ryhmässä. En ole koskaan kellottanut kierrosaikaani, mutta voisin hyvin perustellusti uskoa sen olevan tyypillisesti hiukan päälle 2 minuuttia. Jos lasken kahdella minuutilla, niin ehdin ajaa kymmenen kierrosta lähdöllä. Siispä matkaa kertyisi 28,4 km lähtöä kohden. Akku siis riittänee minun ajollani vain kolmeen lähtöön. 
 
Siis ehdottomasti tarvitaan lisää energiaa päivän aikana. Koska pyörässä on vain 3,3 kWh sisäinen laturi, riittää lähes minkä tahansa pistorasian sulakkeet lataamiseen. Ongelma vain on siinä, että 40 minuutin lepovuorolla ehtii akkuun tulla aina vain 2,1 kWh lisää sähköä, eli kolmen ekan tauon aikana käytännössä yhteensä enintään 6 kWh lisää. Tuohan sitten taasen riittäisi kahteen uuteen lähtöön. Näiden jälkeen olisi ehkä aika käydä syömässä Tiiriön ABC:lla ja ottaa sillä aikaa DC-pikalatauksena se vähän alle 10 kWh. Ja taas iltapäivän ajot voisivat jatkua.
 

Yhteenveto mielikuvitusratapäivästä:

Kyllä minä kävisin. Vaikka siitä olisi ylimäräistä vaivaa. Monien mielestä liikaa. Minusta ei.
Kovasti toivon, että joku tekisi sähköprätkiä, joissa olisi esim 10 kWh akku vaihdettavissa nopeasti ja myös ulkoinen laturi, joka mahdollistaisi esimerkiksi kahden akun vuorolataamisen 20 kW kolmivaihelaturilla. Näin voisin keskittyä ratapäivällä sähköprätkällä ajamisesta nauttimiseen.
Vieläkään ei siis ole aivan valmista tuotetta tarjolla.

Käyttö arkiajossa ja matkailussa

Energican 11,7 kWh akku riittää arkisessa ajossa varmasti jopa luvattuun 200 km toimintamatkaan. Siten arkinen taajamien välinen ja kaupunkipyörittely on kohtuullisen helppoa sähkön riittävyyden suhteen. Lisää sähköä saa tuollaisen ajon kulutukseen suhteutettuna monista pysäköintipaikoista ilmaiseksi noin 50 km ajoa vastaavan määrän tunnin pysäköinnin aikana. Tarvittaessa, jos on valinnut DC-pikalatauksen, voi käydä pikalaturista ottamassa 30 minuutissa noin 150 km matkaa vastaavan energiamäärän. Pikalataus on kuitenkin todellisuudessa tähän pyörään hyvin kallista energiaa. 20 kW latausteholla tuo noin 10 kWh lisäsähkö tulisi maksamaan noin kuusi euroa. Kotona se tulisi maksamaan noin kymmenen senttiä (riippuen oman sähkön hinnasta tietenkin).

Maantiellä matka-ajossa ilmanvastuksen nousu kasvattaa sähkömoottorin kulutusta suhteessa enemmän, kuin polttomoottorisen verrokin, koska sähkömoottori käy niin hyvällä hyötysuhteella, eikä energiaa missään olosuhteissa mene hukkalämpöön juuri lainkaan. Väittäisin, että reippaassa maantieajossa toimintamatka on noin 100 km luokkaa, joten moottoritiematkailuun en tätäkään sähköpyörää näinkin pienellä akulla ja hitailla latauksilla voisi suositella. Rauhallisempaan, nopeusrajoituksia kunnioittavaan mutkatiekruisailuun kuitenkin sähköprätkä on jo nyt minun mieleeni paras mahdollinen valinta. Siellä toimintamatka on helposti 150 - luvattu 200 km ja ainakin minä pidän sen jälkeen mielelläni taukoa. Sähköpyörän lataaminen on sikäli helppoa, että sähköä on joka puolelta saatavissa. Ainakin tähän asti on aina ollut suhtautuminen kysyessäni erittäin myönteinen ja kovin harvoin on rahani edes kelvanneet korvaukseksi.

Yhteenveto Energican pyöristä

Upean näköisiä pyöriä. Kumpa saisin joskus jollain keinolla tilaisuuden koejaa!
Tämä oli siis kylmätyypit tarinaa. Innostuin.

Kuitenkin on jotain, mitä tiedän sähköauto ja moottoripyöräilykokemuksellani vielä kaipaavan lisää.
11,7 kWh akku on jo hyvä, mutta ehdottomasti toivoisin Zeron kaltaisen lisäakkumahdollisuuden ja ratailua varten pikavaihdettavat akut. Pyörässä on hyvää DC-pikalataus CCS-liittiminen kautta, mutta olennaista olisi olla sisäinen 20 kW tehoinen kolmivaihelaturi.

Ostaisin jos pari ehtoa ensin toteutuisi. Ensinnäkin turha haaveilla, kun ei ole rahaa. Toisekseen olisi tarpeen saada Suomeen maahantuonti.

Shortly in englis to Energica Motor Company S.p.A

Hello to Energica,
I'm writing this finish BEV-blogg. I love motorcycles, electric vehicles and now I found out your magnificent electric bikes.

I just wrote "cold test drive report" on my livingroom from both of your main products.
I made my wonder bikes with configurator and OMG! I loved these bikes.
EVA with Electric green color and spokes wheels.
EGO with Italian colors.

I've already test driven Zero and Brammo electric bides here in Finland and been driven a lot of electric cars. So I can really know, that electric motor makes bike flying fast with nearly 200 Nm.

So, shortly what I wrote about your bikes:

  • They look magnificent
  • obviously they are fast enough
  • I've all reasons to believe, they are great to drive atleast with Öhlins.
  • I believe your promised range with 11,7 kWh battery is realistic on daily cruising with lower speeds.
  • EGO makes me to want to take it to one very classic race circuit in Finland. It's Ahvenisto at Hämeenlinna. Very small tight curves and hips up and down, only about 2,5 km long. In middle of town! 
  • I've usually driven at slow-group enjoying and trying to find best curves. Not maximum speeding between curves. So I calculated, that 11,7 kWh battery gives me about three 20 min stints and charging between each of them at 40 minutes. 
  • These 40 minutes charging gives two more 20 minutes stints. Then I should drive to nearest petrol station to take DC-fast charge.
  • This is only thing I stay hoping you to think, if you could offer something even more. Could these beautiful bikes be offered with: 
    • 20 kW inner 3-phase charger. It makes so much more faster charging, and here in Finland is well offered 3*32A Type2 chargingpoints on shopping centers etc.
    • EGO could be extremely great race circuit bike to have fun, if you could find out possible to make it with fast changing battery. And optional outer 20 kW 3-phase charger to charge one battery wile other is on ride.
In so much hoping to have some day, some reasonable way to test drive your great bikes.
edit 1.2.2017: My blog just got message, which told that TTGreen is going to start importing Energica motorcycles to Finland. GREAT!
 
Thanks of these revolutionary bikes. 
All good for all of you.
 
 

 

Keskustelu

Kimmo
01.02.2017 13.07

Moikka,
TTgreen Oy alkaa tuoda Energica malleja Suomeen.
Tule keskustelemaan lisää MP17 messuille 6G1
T. Kimmo Dammert

Marko Saarenketo
01.02.2017 13.26

OMG! Upeeta!
ja kiitos kutsusta. Niin mielelläni tulisinkin, mutta kun on kaksi aika isoa estettä, jotka nekin ristiriidassa. Olen sairaslomalla ja pitäisi ehdottomasti pystyä olemaan just tuo viikonloppu TREellä töissä silti.

Sovitaan koeajo keväälle, jos teille tulee koejopyöriä. Teen siitä hienon videonkin, kun nyt olen hankkinut dronenkin kuvitusta varten. :-)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ego Energica Eva Sähkömoottoripyörä

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb