01.06.2020

EGO Power + ruohonleikkuri -sopii hyvin sähköautoilijalle

Sähköauton myötä kalustoni on pikkuhiljaa muuttunut muiltakin osin sähköiseksi sillä seurauksella, että bensiinikanisterit varastossa ovat jääneet turhan pantiksi. Moottoripyörä on vaihtunut pariin sähköpyörään ja B&S-moottorinen bensiinikäyttöinen ruohonleikkuri on vaihtunut akkukäyttöiseen. Tämä sopii erinomaisesti, koska enää minun ei tarvitse hakea fossiilisia polttoaineita erikseen edes nurmikon niittämistä varten, vaan energia tulee siihen käyttöön oman talon katolla olevasta aurinkovoimalaitoksesta tai vihreällä uusiutuvan energian sähkösopimuksella.

Esittelen tässä blogitarinassa lähes kolmen vuoden kokemuksiani akkukäyttöisestä EGO Power + -ruohonleikkurista.

EGO Power + LM2020E-SP -ruohonleikkuri esittelyssä

EGO Power on kansainvälinen ja yksi suurimmista työkaluvalmistajista. Itselläni on valmistajalta EGO Power + LM2020E-SP -mallinen akkukäyttöinen ruohonleikkuri. Mallimerkinnän viimeiset SP-kirjaimet tarkoittavat, että laite on itsevetävä ja LM2020E-osuus tarkoittaa, että kyseessä on metallirunkoinen ja leikkuuleveydeltään 50 cm malli. Leikkurin tyyppikilpi juoruaa myös, että laite on valmistettu Kiinassa joulukuussa vuonna 2016.

Leikkurilla on mahdollista niittää nurmikkoa allesilputtuna, sivulle heitettynä tai kerätä se työntöaisan alle sijoitettavaan 60l tilavuuksiseen keräimeen. Mistään en löytänyt hiiliharjattoman moottorin kW tai Nm -lukemia, mutta 56V tekniikkaan perustuvassa moottorissa kerrotaan olevan hyvin vääntöä, mutta palaan tuohon aiheeseen tarkemmin käyttökokemuksissani. Vapaasti pyöriessään terät pyörivät 3000 kierrosta minuutissa, mutta laitteessa on automaattinen voiman tarpeen ja kierrosten säätötoiminto.  Vanhasta EGO Powerin esitteestä löysin kuitenkin sen verran tehosta tietoa, että 56V tekniikalla saadaan ulos parhaimillaan 3360 W tehot, mutta ilmeisesti tämän todellisempi teho on noin 1,6 - 2,3 kW.

Veto on toteutettu takarenkailla sähkömoottorin avulla ja nopeus on säädettävissä. Ilman akkua tämä metallirunkoinen leikkuri painaa 27 kiloa. Leikkuri on varustettu jopa kahdella LED-etuvalolla, en tosin keksi käyttöarvoa näille valoille muutoin kuin koristeina.

Leikkuuergonomia

Leikkurin aisa on säädettävissä kolmeen eri korkeuteen ja itselleni ainakin löytyy optimaalinen kohta. Aisan pituus on erittäin hyvä ilman kerääjää ajettaessa, mutta kerääjän kanssa meinaa ajoittain jalka osua pussin alaosaan.

Metallirunkoisena ja akulla varustettuna noin 30 kilon paino ilman kerääjää ja ruoholastiakin on jo sen verran korkea, että epätasaisilla pihoilla kuten omani on, arvostan veto-ominaisuutta. Takaveto auttaa ja ketteröittää liikkumista ahtaamissakin paikoissa.

Leikkurissa on turvakytkin työntöaisan keskellä, joka pitää painaa ensin pohjaan toisella kädellä ja sen jälkeen toisella kädellä voi käynnistää leikkurin terät. Oikealla kädellä puristaen käytetään veto-ominaisuutta. Veto on periaatteessa portaattomasti säädettävissä 2,2 - 5,5 km/h nopeuksille, mutta ainakin omassani tuo on käytännössä kaksivaiheinen säätö. Hidas-nopea, jossa hidas on joka tilanteeseen tuskastuttavan hidas ja nopea on kimuranteimpiin paikkoihin liian nopea, joten käytän niissä yleensä vain lihasvoimia. Suoraa pintaa ajaessa nopein asetus on erinomainen kunhan ruoho ei ole liian pitkää.

Keräimen käyttö aiheuttaa etenkin täyttyessään nopeasti ergonomisen haasteen, koska leikkurista tulee niin takapainoinen, että eturenkaat eivät meinaa itsestään pysyä tarpeeksi tukevasti maassa. Itse käytänkin keräintä erittäin harvoin ja yleensä silppuan ruohon alle.

Leikkuukorkeus on säädettävissä kevyesti yhdestä vivusta leikkurin sivussa kuudelle eri korkeudelle 28-94 millimetrin väliltä.

Toimintamatka ja latausnopeus

Kuten sähköautoissa, niin myös akkukäyttöisessä ruohonleikkurissa toimintamatka ja akun latausnopeus saattavat nousta merkittäviksi käyttämisen mukavuustekijöiksi. Oma leikkurin toimitettiin muutama vuosi sitten 5Ah akulla, jolla tehdas lupailee 28 minuutin ajoaikaa. Kuten sähköautoissa, niin tässäkin tapauksessa se jää useimmiten käytännön ajotilanteissa vain haaveeksi. Olen myös tälle vuoden 2020 kesälle ostanut suurempikapasiteettisen 7,5Ah akun, jolle lupaillaan peräti 45 minuutin ajoaikaa.

Tein alkukesällä 2020 testiajoa omassa pihassani kuivalla ja vain kohtalaisesesti venähtäneellä nurmikolla, eli hyvin kevyessä käytössä. 5 Ah akku kesti testissäni 20 minuutin ajon. Tämän jälkeen laitoin 5Ah akun latautumaan ja jatkoin leikkaamista 7,5Ah akulla, joka kesti noin 26 minuutin verran aktiivista ajoa. Pienempi akku oli tuolloin noin 80% täynnä, mutta pihakin oli jo leikattu, joten akut saivat jäädä jatkamaan ylläpitolaturissaan latautumista. Raskaammissa olosuhteissa, kuten kosteassa ja ylipitkässä heinikossa ajoajat lyhenevät, jolloin arvioisin pystyväni kahdella akulla yhteensä noin 35 minuutin leikkuuseen, jonka jälkeen joudun pitämään noin 10 minuutin juomatauon pienemmän akun valmistumista odotellessa.

Ja siis se toimintamatka: minun testiajossani omalla pihallani 5Ah akku kesti 1,31 kilometrin leikkurin perässä kävelyn ja 7,5 Ah akku kesti 1,63 kilometrin verran.

Akut ja laturi

Akuista kerrotaan, että ne ovat Arc Lithium -akkuja. Mitä tuo sitten oikeasti tarkoittaakin jäi epäselväksi, mutta pidän akkujen Wh-tasoja hieman alhaisina esimerkiksi verrattuna sähköfillareidemme akkuihin. 56V ja 5 Ah tarkoittaa noin 280 Wh ja 7,5 Ah akulla se tarkoittaa 420 Wh energiamäärä. Haibikemme akut ovat 400Wh ja uudet ovat 500 Wh. Olisin kuvitellut, että akkukäyttöisen ruohonleikkurin akku lähtisi noin 500 Wh:sta ylöspäin vuonna 2020.

EGO Powerin akuissa ja laturissa on hyvän ja äänekkään tuntuiset lämmönhallinnat etenkin latauksen ajalle ja lataaminen on mielestäni mielekkään nopeaa. Akku latautuu noin 30 minuutissa tyhjästä täyteen asti. Laturin kerrotaan myös olevan sillä tavalla älykäs, että akun voi jättää siihen pidempää säilytystä varten ja laturi hoitaa akun ylläpidon ja kunnon sillä aikaa. Tämä on myös käytännössä tuntunut toimivan ainakin omassa vanhemmassa akussa, koska leikkuuaika ei ole vielä lyhentynyt.

Voiman riittävyys ja leikkausjälki

Metallirungon ansiosta leikkuri on jämäkän oloinen käytössä ja se menee kohtalaisen hyvin myös omalla epätasaisella pihallani. Uudenkarheilla terillä ainakin leikkuri tekee siistiä leikkuujälkeä ja 50 cm leveänä isommankin pihan leikkaaminen on vielä mielekästä. Osa malleista nimittäin on vain 42 tai 47 cm leveitä ja tällaista noin 2500 nelimetrin omakotitalopihaa leikatessa ainakin itselläni alkaisi ärsyttämään leikkuualan kapeus.

Kevyessä ja "oikean" mittaisessa kohteessa leikkuri menee kevyesti alle silputen, sivulle heittäen tai keräten pussiin leikkuujätettä. Jos olosuhteet vaikeutuvat ylipitkän ja kostean nurmen myötä, alkaa leikkuri tukkia leikkuuholviansa. Leikkuri alkaa kerätä terien päälle nopeasti leikkuujätettä ja moottori hyytyy. Moottorin hyydyttyä voi ainoastaan kumota leikkurin sivulle ja potkia jätteet holvikaaresta pois, muutoin leikkuri ei suostu käynnistymään uudestaan.

Vaikka leikkurin nettisivuilla sanotaankin voiman vastaavan polttomoottoriversioita, niin oma kokemukseni ei aivan tätä tue ja kaipaisin omalle "luomuniittynurmikolleni" hieman vielä vääntävämpää moottoria etenkin niille sateisille kesäjaksoille, joita Suomessa kyllä riittää.

Hiljaista vai meluisaa?

Tämäkään leikkuri ei todellakaan ole äänetön, vaikka polttomoottorin pakoputken pärinä puuttuukin. Tyyppikilvessä varoitetaan peräti 93 dB melutasosta, mutta aivan noin korkeaa melua en saanut itse mitattua työntäjän korvan kohdalla ja omaan makuuni melun laatu on merkittävästi perinteistä omakotialueen kesäistä luontoääntä, eli B&S sätkätystä mielekkäämpi. Äänen lähteenä on siis vinhasti pyörivät terät ja niiden silppuamisen kohde. Itse moottorin humina peittyy täysin tuohon äänimaailmaan. Toisin kuin viimeisimmällä laadukkaalla polttomoottorileikkurilla, en koe tällä tarvetta vastamelukuuloikkeiden käyttämiseen korviani säästääkseni.

EGO Power akkujen monimuotoisempi käyttö sähköautoilussa?

Vääjäämättä ruohoa leikatessa ajoittain käy mielessä, että toimisivatko Ego Power plussan akut jotenkin myös sähköautoilua tukevina? Ajamisen liikenne-energiaan näillä kahdellakaan yhteensä 700 Wh akuilla ei ole mitään merkitystä, mutta saisiko niistä jotenkin virtaa ulos ja voisiko niillä käyttää talven kovimmilla pakkasilla autoon lisälämmitintä?  Taitaa mennä hiukan monimutkaiseksi itse yrittää rakentaa sellaista, mutta mielestäni aivan kehittämisen arvoinen näkökulma esimerkiksi EGO:lle. Nimittäin kaksi kappaletta 56 V 7,5Ah akkuja tuottaisi 400 W:n tehoiselle pienelle lämmityspuhaltimelle auton sisätiloihin sähköä parin tunnin ajoon ja sillä sitten säästäisi kummasti auton oman lämmityslaitteen lämmöntarvetta, joka taasen toisi lisää toimintamatkaa pakkasilla. Näitähän menisi helposti viisikin peräkontin takaosaan vierekkäin ilman että tavaratila vielä kutistuisi mainittavasti.

Ei välttämättä kauhean kaukaa haettu ajatus, nimittäin esimerkiksi EGOlla ja Ryobilla on jo vahvasti lähdetty yksi akku käy kaikkeen käyttöön ajatteluun.

Yhteenveto

Akkukäyttöisessä ruohonleikkurissa tulee vastaan myös hankintahintaero polttisvastaavan, aivan kuten sähköautoissakin. Oman leikkurini hinta näytäisi tällä hetkellä olevan noin 600 - 800 euroa ja toinen akku siihen päälle kustansi vielä lähes 300 euroa päälle. Eli noin 2500 neliömetrin omakotitalon pihalle mielestäni sopiva paketin saa EGO Power plussalta kahdella akulla noin 900 - 1100 euron hinnalla.  Hyviä polttomoottorisia itsevetäviä laatuleikkureita saa varmasti noin puolella hintaa.

Käyttämisestä tuli erittäin mielekästä kun hankin toisen hiukan isomma, eli 7,5 Ah:n akun alkuperäisen 5Ah:n rinnalle, jolloin saan leikattua koko nurmen halutessani ilman yhtään taukoa tai sitten pitämällä yhden lyhyen tauon. Koko pihani leikkuu ottaa aikaa tehokkaastikin leikaten noin 50 minuuttia ja sitähän saa Suomen kesässä toistaa useammankin kerran viikossa.

Leikkuuenergian kuluilla tuota hintaeroa ei koskaan säästä takaisin. Itselleni kysymys oli kuitenkin enemmänkin mukavuudesta. Ennenkaikkea siitä, että edes ruohoa leikatessani minun ei tarvitse hengittää fossiilisen polttoaineen puhdistamattomia pakokaasuja, eikä sietää sen moottorin tärinää käsiini välittyen tai käydä erikseeen hakemassa bensiiniä kanisteriin huoltoasemalta. 

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb