06.02.2018

Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät

Vuonna 2019 starttaa sähkömoottoripyörien GP-sarja, Moto-e. Dorna on valinnut tähän luokkaan yksinoikeudella laitteistotoimittajaksi Italialaisen Energican. Kirjoitin Energica pyöristä lyhyen tarinan vuonna 2017.

Kilpapyörä tulee perustumaan Energigan Ego-malliin, mutta sitä luonnollisesti edeleeen kehitetään kilpakäyttöön. Kilpapyörä tulee tuntemaan nimen Energica EgoGP. Energican tuotekehittelyosasto on jo pitkällä kilpapyörän kehittelyssä ja sitä testataan jo 2018 MotoGP-kisojen ohessa. Kilpapyörällä kerrotaan olevan runsaasti yhtymäkohtia tuotantomallin kanssa.

Kilpapyörässä tulee olemaan CCS-pikalataus, jolla akku latautuu tyhjästä 80% tasolle 20 minuutissa. Myös kilpapyörän lähteenä olevassa Ego-mallissa on CCS-lataus vakiona, kuten myös 3 kW:n tehoinen Type2-liittimestä toimiva AC-laturi.

Moottorissa on tehoa 110 kW ja vääntöä 200 Nm. Pyörä kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen kolmessa sekunnissa ja saavuttaa 248 km/h huippunopeuden. Pyörässä ei ole lainkaan vaihteistoa, eikä siten kytkintäkään.

Akun kokoa Energiga ei kertonut nettisivuillaan, mutta lähteenä olevassa Ego-mallissa akku on 11,7 kWh. Myöskään pyörän painoa ei kerrottu, mutta Ego-malli painaa 258 kg, joka on kieltämättä kyykkypyörälle aika paljon. Saattaa olla, että kilpaversion painosta on onnistuttu tinkimään jonkin verran.

Toivotan todella lämpimästi tervetulleeksi tämän uuden sarjan sekä ennen kaikkea kaikkea hyvää koko Energican tehtaalle. 

kuvat: http://www.energicamotor.com/myegogp/

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ego Energica Sähkömoottoripyörä

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb