05.02.2017

MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin

Kävin tutustumassa Sähköautoilevan Motoristin silmin MP 17 moottoripyörämessujen antiin

http://mp.messukeskus.com
 
Olen toki lähes joka vuonna aiemminkin MP-messuilla käynyt ja tutustunut innolla pyörien ja varusteiden uutuusantiin.
 
Tänä vuonna mielenkiintoni oli nähdä, miten sähköinen liikenne näkyy MP 17 moottoripyörämessuilla.
 

Sähkömoottoripyöriä on jo markkinoilla ja lisää on tulossa Suomenkin tarjoomaan

Nyt on Suomessa maahantuontiohjelmassa jo muutamia sähkömoottoripyöriä olemassa. Epäilemättä ne ovat kuitenkin vielä hyvin marginaalinen ilmiö markkinaosuuksia tarkasteltaessa. 

TTGreen -maahantuo ja jälleenmyy sähköpyöriä ja moottoripyöriä

TTGreen tuo jo useita sähköavusteisia polkupyöriä, sähköskoottereita sekä Volta-merkkisiä sähkömoottoripyöriä maahan. Heidän valikoimiinsa kuluu myös sähköperämoottoreita ja aurinko- ja tuulivoimaa. Nyt he ovat juuri laajentaneet tuontivalikoimaansa myös Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörien maahantuontiin. Energicat eivät ehtineet vielä MP 17 esille, mutta toivottavasti niitä nähdään esimerkiksi American Car Showssa, johon maahantuoja niitä esille kaavaili alustavasti.
Energica Eva street fighter, jonka rakensin tehtaan configuraattorilla. Näitä ei ollut kuitenkaan ehtinyt esille messuille.


Volta -kevytmoottoripyörät

Volta moottoripyörä esillä TTGreenin osastolla
TTGeenin maahantuomat ja Espanjasta tulevat Volta-merkkiset  sähkömoottoripyörät, jotka menevät meillä A1-luokkaan, koska niiden moottoritehot ovat 11 kW (hetkellinen 25kW). Toimintamatkaa luvataan 70 - 100 km ja huippunopeutta 120 km/h. Pyörässä on 3 kWh akku ja se painaa 135 - 150 kg versiosta riippuen. Sport-mallin hinta on 11490 euroa ja City-mallin saa tonnin halvemmalla. Pyörän sisäisella normaalilla pistorasiavirralla toimiva laturi lataa akun kahdessa tunnissa täyteen.
 

Bike and Boat World myy sähkömoottoripyöriä

Otto Brandt tuo maahan ja Bike and Boat World jälleenmyy Zero moottoripyöriä sekä Bultaco sähköpyöriä. 
 

Zero sähkömoottoripyörät

Olen kirjoittanut Zero-moottoripyörän koeajon jo kesällä 2016, niinpä en jäänyt MP 17 moottoripyörämessuilla jonottamaan pyörän koeajoa hallissa. 
 
Kuvassa Zero DSR
Zero S -sähkömoottoripyörä on hinnoiteltu Bike And Boat Worldissa 18 655 euron hintaiseksi. Silloin pyörässä on 13 kWh akku ja sen toimintamatka on jopa yli 300 km. Zeron koeajot vakuuttivat minut erityisesti pyörän toimivuudella sekä alhaisella kulutuksella, jonka ansiosta niillä pääsee jo melko hyviin toimintamatkoihin.
 

KTM E-Ride

KTM E-Ride tarjoaa sähkömoottoripyöriä crossi-, enduro- sekä supermotoluokkiin. Pyörille on useitakin myyjiä ympäri Suomen. Electric Arena on Suomessa ainutlaatuinen myynti- ja palvelukokonaisuus. Heidän palveluidensa kautta kuka tahansa pääsee turvallisesti kokeilemaan sähkömoottoripyörällä ajamisen iloa. Ensi kesänä pitää itsekin pyrkiä tutustumaan käytännössäkin.
KTM E-Ride
 
 
KTM E-Ridellä pääsi messuilla harjoittelmaan myös turvallista etupyörän ylöskytkemistä :-)
Koeajohallin kupeessa oli yhdellä osastolla myös mahdollisuus kokeilla KTM E-Ridellä keulimista. Siinä yhden nuoren miehen treenatessa ajattelin, että sähkömoottoripyörien yleistyminen tuo tulevaisuuden MP -messuille paljon uusia mahdollisuuksia, kun erilaisia koeajomahdollisuuksia pystyy tarjoamaan sisätiloissa täysin ilman ilmansaasteongelmia.
 

Bultaco sähköpyörät

Bike And Boat World myy myös Bultaco-pyöriä. Oikeastaan Bultaco ei ole sähköavusteinen polkupyörä, vaan jotain vähän enemmän. Ensinnäkin ne ovat kaltaselleni tekniikasta pitävälle kiehtovan näköisiä ja luottamusta herättävillä osilla varustettuja.
 
Oikeampi on näissä puhua hybridipolkupyörästä, hybridimoposta ja hybridicrossipyörästä. 
  • Bringo R hybridicrossipyörästä on jätetty turhat katuliikennelainsäädännön vaatimat härpäkkeet pois ja sen huippunopeus on rajoittamaton 60 km/h. Crossiversion hinta on 5495 euroa.
  • Bringo RE, C ja S -pyöristä on olemassa polkupyöräversiot sekä mopoksi rekisteröitävät versiot.  
    • Hybridipolkupyörien huippunopeus on rajoitettu lainsäädännön määrittelemään 25 km/h ja niissä on lainsäädännön vaatimat varusteet katuliikenteeseen. Polkupyöräversiot maksavat 
    • Hybridimopojen huippunopeus on rajoitettu lain sallimaan 45 km/h ja niissäkin on sitten tietenkin katulaillisuuden edellyttämät valot ja muut tarvittavat varusteet.
  • Polkupyörä- ja mopoversiot ovat aina keskenään samanhintaisia, mutta niitäkin on kahtaa eri hintaista.
    • RE ja C -mallit maksavat 5990 euroa ja ovat varustettuja sportti-istuimella. 
    • S-mallisina ne maksavat 6195 euroa ja ovat varustettuja comfort istuimella, touring ohjaustangolla sekä katurenkailla.
Bultaco Bringo R, eli hybridicorssipyörä

 

9-nopeuksinen ratasvaihteisto

 

2 kW ja 60 Nm napamoottori sekä hydraylinen levyjarru takapyörän keskiössä.

 

 
Bultaco Bringo S combort istuimella, touring ohjaustangolla sekä katurenkailla
 
Moottori on kaikissa sama 60 Nm vääntävä ja 2 kW tehoinen napamoottori takapyörän keskellä. Tuo 60 Nm vääntö sähkömoottorista antaa erinomaisen voiman käytännön tilanteisiin. Pyörissä on 1,3 kWh akku jonka sanotaan tarjoavan jopa 100 km toimintamatkan. Käytännössä tämän kaltaisen laitteen toimintamatka voi olla lähes mitä vain. Jatkuvalla täyden tehon käyttämisellä 2 kW tehoinenkin moottori saa kyllä 1,3 kWh akun tyhjenemmään merkittävästi nopeamminkin, mutta toisaalta polkimilla avustamalla voi toimintamatkaa venyttää varmasti hyvinkin paljon.
 
Pyörissä on hydrauliset levyjarrut edessä ja takana ja jousitusosat ovat kuin kevyestä moottoripyörästä, mutta harvemmin kevareissa on näin hyviä säätömahdollisuuksia ja joustovaraakin on reilusti. Kaikissa on 9-nopeuksinen ratasvaihteisto takapyörällä ja S-mallia lukuunottamatta on myös ylivaihdeominaisuus tarjolla.
 
Tämän pyörän haluan päästä keväällä koeajamaan!
Uskon, että tämänkaltaiset pyörät ovat tekemässä kokonaan uutta luokkaa liikenteeseen.
Jos työmatkani olisi alle 30 km, niin varmasti ostaisin näiden mopoversion ja kävisin sillä hyvin usein töissä. Samalla saisi pientä kuntoilua polkemalla avustamalla.
 
Nykyinen työmatkani on niin pitkä, että siitä syntyikin toive. Voi kun näistä olisi kevariversiokin. Hieman vielä järeämmät jarrut ja ohjausgeometria ja runko tarkistettuna noin 100 km/h nopeuksiin asti riittäväksi. Sitten 11 kW napamoottori ja tuo keveys. Haluaisin. No ehkä siihen on syynsä, ettei tuollaista ole tarjolla. Mikähän se on?
 

Sähköpyöriä oli useita muitakin esillä

Esimerkiksi Electrobike tarjoaa useita erilaisia sähköpolkupyöriä. Electrobiden pyörävalikoima on laaja eri kategorioihin ja ne on laatuosista koottuja. Useat hyvät pyörät ovat noin 2000 - 4000 euron hintaluokissa, mutta halvempiakin löytyy. Toisaalta tarjonnasta löytyy myös yli 15 000 euron hintainen hiilikuitupyörä.
 
Electrobiken valikoimistakin löytyy myös 45 km/h versioita, 25 km/h versioita sekä suljetun tien versioita.

Lisäksi tarjolla oli erilaisia sähköskoottereita. Löytyipä jopa jonkinlainen sähköinen potkulaudan ja sähkömopon risteytyskin. Velocifero-tarjoaa ajokortittakin sähköllä liikkumisen iloa jopa 25 km/h nopeudella ja 25-30 km päähän asti. Varmasti tämäkin lelu löytää haluajiansa, en yhtään epäile. Itse jätän ehkä jopa koeajamatta.

Velocifero


Yhteenveto sähkömoottoripyöristä, onko tulossa uusia genrejä?

MP 17 moottoripyörämessuilla oli tosiaan muutamia sähkömoottoripyöriä esillä. Ei kovin paljoa, mutta on hienoa, että näitä on kuitenkin tarjolla jo muutamia ja lisää on siis tulossa. On päivän selvää, etteivät nämä vielä uhkaa millään tavalla perinteisten polttomoottoripyörien suosiota.
 
Oikeastaan arvelen, että sähkömoottorit saattavat luoda perinteisten luokkajakojen väleihin jotain aivan uutta. Tästä oli jo näkyvillä merkkejä vahvasti. Nimittäin polkupyörän, mopon ja kevyimpien moottoripyörien välimaastoon on vahvasti kiinnittymässä sähköpyörien luokka.
 

eTolppa edusti lataamisen tekniikkaa

Messuilla oli eTolpan edustujana Tehomen oy:n Timo Jäntti kertomassa näiden sähkömoottoripyörien lataamisen vaihtoehdoista. eTolppahan tarjoaa älykkäitä lataamisen järjestelmiä, jotka voi asentaa vaikka vanhoihin auton lämmitystolppiin taloyhtiöissä. Taloyhtiöissä on usein tarpeen myös eTolpan tarjoama sähkönkulutuksen seuranta.
 
 

Muut moottoripyörät messuilla

Niin, olihan MP 17 moottoripyörämessuilla tietenkin huikea kattaus perinteisempiä polttomoottorisia pyöriä. Niistä kuitenkin varmasti muut kirjoittelevat laajemmin, joten minä jätän niistä kirjoittamatta.
 
Keväällä ja kesällä aion palata koejojen merkeissä asiaan.
 
 
 
 
 
 
 
 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb