06.09.2020

Mikä on Peugeot e-208 -sähköauton 3-vaihe AC-lataamisen hyötysuhde?

Peugeot e-208 -sähköauton yksi parhaimmista ominaisuuksista moniin muihin sähköautoihin verrattuna on omassa käytössäni sen 11 kW:n tehoinen kolmivaiheinen AC-lataus. Mutta mikä on sen hyötysuhde? Onko se parempi vai huonompi kuin oli edellisessä 6,6 kW:n yksivaihe AC-lataukseen kykenevässä Leaf 40 kWh -sähköautossani? Leaf 40 kWh AC-lataamisen hyötysuhde noin 84%

Minulla on e-208:sta vasta yksi dokumentoitu testitapaus ja dokumentoin tähän alle tuon kerran laskennan. Pösön akusto on 50 kWh ja sille ilmoitetaan 45 kWh nettokapasiteetti, joten teen laskennan 45 kWh mukaan ja olettaen, että akuston prosenttinäyttö pitää paikkaansa. Tämä testi toteutettiin Plugitin verkostossa olevalla 3x32A latausvirtaan kytketyssä KEBA-merkkisellä Type2-latauslaitteella ja laadukkaalla 3x32A Type2-latauskaapelilla. (avauskuvassa oleva Virtapisteen latauslaite ei siis liity tapaukseen)

  • Lähtötilanne: 12 % varaustaso, eli 45 kWh X 0,12 = 5,4 kWh
  • Lopputilanne: 100% varaustaso, eli 45 kWh
  • Akustoon lisääntynyt sähkö: 45 kWh - 5,4 kWh = 39,6 kWh
  • Laskutettu siirretty sähkö: 45,69 kWh
  • Lataamisen hyötysuhdelaskenta: 39,6 kWh / 45,69 kWh X 100 = 87%

Ensimmäinen testini siis näyttäisi, että e-208:n AC-lataamisen hyötysuhde on 87%. Tuo siis on hieman Leafia parempi hyötysuhde. Mitä tämä tulos sitten minulle merkitsee? Oikeastaan kyse on lähinnä asiasta, jonka vain haluan tietää. Voin laskea tuon 87% mukaan ajamisen hintaa AC-lataamisessa auton näyttämän keskikulutuksen päälle. AC-lataamisen hyötysuhde saattaa heitellä runsaastikin esimerkiksi jos auto samalla lämmittää tai jäähdyttää akustoa tai sisätilaa. Jopa 12V akun lataamisen tarve vaikuttaa AC-lataamisen hyötysuhteeseen. Jo näistä johtuen haluan toistaa testin eri tilanteissa useamman kerran. Tulen tähän tarinaan lisäämään toistokertoja kunhan saan niitä dokumentoitua.

Keskustelu

AR
07.09.2020 17.33

Samaa lataamisen hyötysuhteiden tarkastelua teen e-Nirolla 1-vaihelaturilla. Sähkölaitoksen kWh -mittari on juuri ennen kotilatauslaitetta. Vaan mikä on paras teho selvinnee myöhemmin.

Sähköautoileva motoristi
07.09.2020 17.44

Moi AR,
hienoa kuulla. Jaathan sitten jossain vaiheessa omat hyötysuhdelaskelmasi.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (200) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (9) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (22) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (1) i3 (4) IAA2017 (14) ID3 (1) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (6) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (3) Rekisteröintitilasto (63) Renault (6) Roadster (3) Scania (2) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (179) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (33) Sähköauton lataaminen (17) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (1) video (1) Volkswagen (4) Volvo (1) VW (4) Zoe (10)
nwdb