26.05.2025

Car Scanner iPhonelle ja Hyundai Ioniq 6 akuston tietojen tutkiminen alkaa

Osoite kopioitu

Aiemmissakin sähköautoissani olen tutkinut akuston tilaa omatoimisesti matkapuhelinsovelluksen avulla. Leafissa Leaf Spy -sovelluksella ja OBD-lähettimellä sekä ID.4:ssä OBD Eleven -sovelluksella ja lähettimellä. Nyt Hyundai Ioniq 6 -sähköautoa varten ostin suomalaisesta EV Asema -verkkokaupasta OBDLink MX+ -lukijan/lähettimen sekä asensin puhelimeen Car Scanner ELM OBD2 -sovelluksen. Sovellus asentuu maksuttomasti, mutta lyhyen kokeilujakson jälkeen on joka tapauksessa ostettava pro-taso. Itse ostin kuukausittaisten tai vuosimaksullisten sijaan kerralla elinikäisen, koska sekin maksoi selkeästi alle 10 euroa. Kyseinen OBDLink MX+ maksoi tosin huomattavan paljon, 159 euroa ja postikulut päälle, mutta se on jos ei ainoa, niin ainakin yksi harvoja mikä toimii hyvin myös Applen puhelinten kanssa. Näillä eväillä pääsin katselemaan myös korealaisesta sähköautosta akuston tietoja. 

Ioniq 6 -sähköutossa OBD-portti löytyy helposti. Kuljettaja puolella kojelaudan alaosassa on muovipaneeleissa luukku, mikä aukeaa kevyesti hieman ylös ja taakse vetäen. Eli alaosassa on kiinnikkeet, miktä päästävät aukeamaan ja yläosassa on kiinnikkeet, mitkä toimivat ikäänkuin saranana kunnes koko luukun kannen ottaa pois. Pikaisesti katsottuna OBDLink-lähetin ei mahdu olemaan luukun alla, mutta minulle sillä ei ole väliä, koska poistan lukijan aina kun en sitä käytä ja asetan takaisin, kun haluan jotain tietoja autosta tutkia.

Tiedot mitä akustosta haluan nähdä

Car Scanner kertoo paljon tietoja autosta ja sillä voi myös tehdä vikakoodien lukua sekä ilmeisesti myös nollausta. Itselläni käyttötarkoitus on vain auton tietojen katselu.

Tiedot, mitä ensivaiheessa ainakin tiedän haluavani lisätä omalle Dashboard-näkymälle ja samassa ensimmäisen havainnointikerran tulokset.

    1. SOC %, eli mikä on auton mittaristossa näytettävä akuston vallitseva varaustaso. Oli 100 % eli akku täynnä.
    2. SOC BMS %. Tämä on todennäköisesti auton näyttämän nollan prosentin varaustason sekä todellisen nollavaraustason suhdeluku. Eli luultavasti tässäkin sähköautossa on auton näyttämän SOC-nollan prosentin jälkeen vielä käytettävissä jokin energiamäärä. Kunnes saan asian selvitettyä, esitän vain arvauksena sen olevan jotain kolmen prosenttiyksikön tasoa. Oli 96,5 %
    3. Batt Min °C, eli akuston kylmin lämpätila. Oli 15°C. Auto oli seisonut pihassa ajamatta lähes koko päivän.
    4. Batt Max °C, eli akuston suurin lämpötila. Oli 20°C.
    5. Remaining energy Wh kertoo sen yhden olennaisen tiedon, eli paljonko auton BMS:n mukaan on sähköä kulloinkin käytettävissä. Kun auton akku on varattu täyteen, kertoo se nyt lähes uutena 74 071 Wh, kun akuston lämmöt ovat +15°..+20°C tasolla. Tuon osalta haluan nimenomaan selvittää myös vielä sen, että onko tuo lukema auton mittariston näyttäessa SOC nollaa, eli nollavaraustasoa, nolla Wh, vai mitä se näyttää, sekä sen, että paljonko siellä akustossa on vielä sen auton näyttämän nollan jälkeen käytettävissä. Tästä nimittäin saan selville auton akuston todellisen nettokapasiteetin. Autolle ilmoitetaan akuston kapasiteetiksi 77,4 kWh, mutta jos pelkästään tuota Max energy -lukemaa katsoo, niin se näyttäisi olevan 74 kWh, mikä toki on ollut itsellänikin vallitseva käsitys asiasta. Oli 74072 Wh.
    6. Max Cell V kertoo akuston kennoista suurimman jännitteen. Oli 4,16V.
    7. Min Cell V kertoo akuston kennista matalimman jännitteen. Oli 4,16V
    8. Batt V kertoo akuston vallitsevan jännitteen. Oli 800,3 V
    9. CellDiff V kertoo suoraan kuston kennojen jännite-eron. Tähän mittariin pitää tosin saada desimaaleja sunsaasti lisää, jotta sillä on käytettävyyttä. Oli 0V, koska kennot olivat kahden desimaalin tarkkuudella samalla tasolla.
    10. Number of quick charging kertoo DC-latauskertojen lukumäärän. Oli 2, eli kaksi DC-latausta on suoritettu autolle.
    11. Accumalted Quick Charging kWh kertoo sen, että kuinka paljon autoon on ladattu energiaa DC-, eli suurteholatureissa. Oli 33 kWh.
    12. No. of standard charging kertoo AC-latausten kertojen määrän. Oli 38, eli 38 AC-latauskertaa on autolle suoritettu.
    13. Accumulated normal charging kWh kertoo AC-latauksella ladatun energiamäärän. --> näistä kahdesta tiedosta saa laskettua myös DC/AC -latausten suhteen. Oli 289 kWh.
    14. Lisäksi autolla ajettujen kilometrien määrä oli mittaushetkellä 1609 km.

Tarvitsen siis omaan uuteen dashboard-näkymään 3x5 mittarin ikkunan.

Alla esimerkkikuvassa yksi Car Scannerin vakioista dashboard-näkymistä. Niitä on hyvin erilaisia tarjolla ja omia voi myös tehdä. Teenkin oman näkymän, kunhan ehdin.

Akuston todellisen käytettävissä olevan nettokapasiteetin pohdintaa

Norjalainen Tubettaja Björn Nylund testasi jo pari vuotta sitten ja pääsi nollan jälkeen vielä jonkin matkaa. Havaintona oli myös, että kun auton mittariston SOC meni nollaan, tuli ilmoitus kilpikonnatilasta, mutta auton ilmastointi toimi normaalisti ja autolla pystyi ajamaan normaalia maantienopeutta. Tuossa vaiheessa Car Scanner näytti BMS SOC 5 % ja jäljellä olevaa energiamäärää oli Car Scannerin mukaan noin 300 Wh.

Mikäli akussa oli vielä tuossa kohtaa käytettävissä 5 %, olisi ilmoitetusta 77,4 kWh:n nettokapasiteetista 3,87 kWh. Silloin esimerkiksi oman mittaukseni 74,072 kWh + 3,87 kWh olisi yhteensä 77,942 kWh, eli autolle ilmoitettu 77,4 kWh pitäisi nettokapasiteettina paikkaansa.

Auto tosian jatkoi mittariston näyttämän SOC nollan jälkeen vielä matkaansa. Hieman reilut 22 kilometriä SOC 0% jälkeen Car Scanner mukaan myös BMS SOC oli nollissa, mutta auto kulki vieläkin. Viimein 23,9 kilometriä auton näyttämän SOC nollan jälkeen meno pysähtyi niin, että muutama sata metriä ennen sammumista tehot katosivat jo merkittävissä määrin ja testaaja "Nalle" sai auton pysäköityä tien viereen.

Björnin testissä hauska yksyityiskohta oli sekin, että tarkoituksella tyhjäksi ajettu auto sai sähköä toisesta Ioniq 6 autosta V2L-adapterin ja sukolatauskaapelin kautta noin 3 kW:n teholla. Lataushäviö kahden auton akuston välillä toki kertautuu jo arviolta 15 % tienoille.

Yhteenveto

Kirjoitin tämän myös itselle blogiini Ioniq 6 seurannan aloituksena. Seuraavaksi koostan oman näkymän Car Scanneriin, eli oman dashboardin akuston seurantaa varten. Tulen varmuudella julkaisemaan myös Ioniq 6:sta akuston kuntoisuuden muutosta koskevia kirjotuksia, kuten olen tehnyt aiemmistakin sähköautoistani. Tulen varmasti tekemään myös toisen dashboard-näkymän, missä pystyn seuraamaan esimerkiksi akuston esilämmityksen toimintaa ajon aikana ja muita kiinnostavia mittareita.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Huugo
28.05.2025 07.17

Aiotko ladata normikäytössä 100%?

Tuo vmax 4.16 ei ole ihan alhaisimmasta päästä, eli I6 ei jätä isoa yläbufferia 100% SOC:ssa. Elin kulumaa tulee.

Sähköautoileva motoristi
28.05.2025 07.26

Moi,
tavallaan suloista tämä muiden jatkuva ja toistuva huoli minun autoni akun käytöstä.
No joo, en murehdi tuollaisia. Auto on tehty käytettäväksi ja lataan 100 % tasoon aina kun sille on tarvetta. Toisinaan on perusarjessa aikoja, kuten tänään että lähtö on 79 % tasolla taas. Eli ei ole tavoite aina ladata 100 % vaan silloin kun on pitkälle toimintamatkalle tarve.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Car Scanner Hyundai Ioniq6 OBDLink SOH

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) 5 e-tech (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alapallonnivel (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Atto 2 (1) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Auto 25 (1) Autonäyttely (18) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (2) bZ4X (1) Canyon (1) Car Scanner (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (3) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) E-C3 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) Elroq (1) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (29) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (3) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) EQS (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (3) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) FAQ (1) Fazua (2) Fiat (1) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Grande Punto (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (4) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) Huolepitosopimus (1) hybridipyörä (1) Hyundai (23) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (34) ID.7 (3) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Inster (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (7) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (3) katsastus (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (4) KGM (1) Kia (9) kitkarengas (1) koeajoraportti (46) koiranluut (2) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (5) Kulutusvertailu (4) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (15) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) MEB-auto (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (2) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (7) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (4) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) määräaikaishuolto (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) OBDLink (1) Ohelmistopäivitys (1) Ohjelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (3) Polestar 2 (3) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (90) Renault (10) renkaiden kestävyys (3) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (5) Smart (1) softabugi (1) SOH (3) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (255) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (39) sähköautokokemus (25) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (62) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (3) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) takuu päättynyt (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (9) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (11) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (21) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Ylinipeusvaroitin (1) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb