13.09.2025
Ioniq 6 -sähköautolla 4 kk ja 20000 km väliraportti

Pieni ja tiivis välirapsa Ioniq 6 LR RWD 77 kWh -sähköautosta, kun sillä on ajettu neljä kuukautta ja vähän yli 20 tkm (20 920 km).
Meille tämä auto on yhdellä 168 kW / 359 Nm moottorillaan ja takavedollaan vähintään riittävän ripeä kiihtymään kaikissa olosuhteissa. Nahkaiset tuuletetut istuimet ovat hyvät pidemmänkin matkan taittamiseen. Pisin yhtäjaksoinen istuminen minulla on ollut vähän yli 4h. Toimintamatkahan riittäisi vieläkin pidempään istuntoon, mutta yleensä ajan ilman taukoa mielelläni vain 2-3 tuntia.
Valot tuntuvat olevan pimeässä Suomen yössä riittävän hyvät. Vaikka pitkienvalojen matriisin vaiheet vastaantulijoita kohdatessa erottuvat, ei se häiritse ainakaan minua.
Sisämelu voisi olla maltillisempikin ainakin 20” vanteilla ja Pirellin Pzeroillla Suomen karkeilla asfaltilla ajaessa, mutta ei tämä vielä korvia särje ja keskustelu sujuu miellyttävästi. Nämä Pirellit ovat nyt pyörineet auton alla noin 21 tkm ja pintaa on vielä runsaasti jäljellä ja kuluminen on ollut tasaista.
Musiikkia on ilo kuunnella matkaa tehdessä hyvin soivista poppivehkeistä, mutta radiota kuuntelen mieluiten CarPlayn kautta, koska autoradion herkkyys on aika heikko.
Pidän Ioniq 6:den ohjaustunnosta kovasti, mutta kuljettajaa avustava järjestelmä ei ole yhtä hyvä kuin VW:n Travel Assist oli ja ratissa ei ole puristuksen tunnistusta. Yllättävän nopeasti tuohon kuitenkin oppi. Niinsanottua perinteistä vakionopeussäädintä tähän(kään) autoon ei saa päälle lainkaan, joten Suomen talvessa on tulossa reissuja, milloin auto rampautuu tuolta osin tutkien tukkeentuessa tuiskussa.
Tavaratila on riittävän kookas meille ja esimerkiksi mm 3x3 telttakatos ja muut, lähes 200 kg työkeikkojeni tarpeistot sopivat kyytiin. Tosin pisin, eli se telttakatos on pakattava takaistuimen selkänojat kaadettuna takaovesta sisään kääntämällä, koska takakontin lastausaukko on pieni.
Koiramme matkustavat takapenkillä omassa kaukalossaan aina mukana ollessaan. Takavetoisessa kuutosessa on myös hyvän kokoinen frunkki ja sinne on voinut takakontista varastoida kaiken aina mukana kulkevan tarpeiston sekä 4l lasinpesunesteen.
Pienellä sähkön määrällä tämä menee. Mutta mikä on totuus? Kuinka vähällä? Siihen on nyt aiempiakin sähköautojani enemmän vastauksia. - mobiilisovellus sekä CarScanner kautta katsotut autoon ladatut kWh:t laskien näyttää aina pienintä lukemaa. Nyt 20 946 km nollauksen jälkeen kokonaiskulutus olisi vain 13,3 kWh/100 km. Olettaen että lähtö on ollut 100% varauksella. Se on todella vähän, vaikka ajoa onkin ollut vasta kesällä. Nimittäin siitä todella iso osa on huomattavan suuria nopeuksia ajaen tehty. En itseasiassa luota aivan noin pienen lukeman paikkaansa pitävyyteen ja sanoisin todellisuuden olevan lähempänä 15-16 kWh/100 km + siihen lataushäviöt. Ehkä siis joku noin 17,5 - 18 kWh /100 km käytän laskennassani. Nykyisellä kotilatauksen hinnalla laskien 100 km ajon liikenne-energian hinta on silloin noin 2,20 - 2,30 euroa / 100 km.
Suurista nopeuksista mainittuani totean, että auton huippunopeus on 190 km/h ja vakkarin saa päälle max 180 km/h nopeuteen. Saksassa myös auton jousitus näytti hyvät puolensa, eikä pintakovuus siellä haitannut.
Meille erittäin olennaista on, että tämä auto menee reippaallakin kesärajoitusten noudattamisella TRE-HKI-TRE ilman lataustarvetta. Ja jäljelle jää vielä mukavasti marginaaliakin.
Autossa majoittumiseen tätä ei ole tehty, vaikka V2L siihenkin houkuttelee. Olen kyllä yhden yön nukkunut teemaan sopivalla työkeikalla autossa takapenkit kaadettuina, mutta selkänojat kaatamalla avautuva aukko on niin pieni, että edes yksin nukkuminen ei ole suoranaisen mielestä.
Autossa on myös ns utility mode, joka on tarkoitettu vaikka autossa nukkumiseen tai koirille ilmastoinnin päällä pitämiseen. Meidän autossa on koko aikana vain yksi vika. Ja sen takia tuota Utility modea ei saa päälle. Se vika onkin v-mäinen. Nimittäin autoon saatu ensimmäinen OTA-päivitys sekoitti ajotietokoneen kun autolla oli ajettu noin 9000 km. Siinä on nyt sitten valkoisella pohjalla valkoisia fontteja ja kuvakkeet eivät näy. Eikä Tampereella merkkihuolto saanut ajotietokonetta kuntoon ja nyt edelleen odotan että saan edes mitään arviota, milloin takuunalainen auto korjataan.
Onneksi mm navigaattori ja sen kautta akun esilämmitys toimivat. Latausteho onkin yksi tämän auton hienoimmista ominaisuuksista pienen kulutuksen lisäksi. 240 kW:n huipputeho ja moneen muuhun verrattuna laakea latauskäyrä lämmittävät paljon pitkiä matkoja ajavan mieltä.
Ilmastoinnin automatiikka on ihan ok ja sille on kolme ikäänkuin tehokkuustasoa. Toki tässä joutuu tekemään asteen tai puolentoista hienosäätöä ajoittain, mitä ID.4:ssä ei tarvinnut tehdä.
Vetokoukkua tai kattotelinettä en ole vielä ehtinyt asentaa. Kattotelineiden osalta emmin vielä, että arvaanko edes laittaa, kun avattava kattoikkuna tulee niin leveälle katossa ja telineiden jaloille jää kovin kapea kaistale. Kattoikkuna auki on muuten kesällä kiva kruisailla.
Mobiilisovellus on pelannut 99,99% varmuudella. Siinä on mukana kivoja ominaisuuksia peruskäytön lisäksi. Esimerkiksi ikkunoiden avaus/sulku ja ovien lukitus/avaus ym. Pientä statistiikkaakin sieltä näkee.
Kyllä tällä kelpaa ajella vaikka vielä pidempäänkin etenkin kun autossa on viiden vuoden km-rajaton takuu. Akkutakuulla tulee km-raja toki vastaan aiemmin. Nyt akku näyttää SOH100 %, kuten nämä kaikki yksilöt taitavat näyttää lähes poikkeuksetta varsin pitkään.
Seuraavaksi pitäisi asennuttaa viimeiselle nuoristamme ajo-opetuspoljin. Ja pian myös alle menevät ensimmäisen kerran 18” vanteilla Nokian Hakkapeliitta R5 kitkarenkaat.
Kiva auto tämä on ja minä pidän sen ulkonäöstä paljon. Muiden mielipide ei kiinnosta pätkän vertaa. Ostin tämän nimittäin siitäkin huolimatta, että noin vuosi sitten Sähköautot -Nyt! - FB-ryhmässä järjestämässäni äänestyksessä Ioniq 6 äänestettiin rumimmaksi Suomessa myytäväksi sähköautoksi (nauruhymiö).
Keskustelu
Ei kommentteja