09.08.2022

Akun kuntoisuuden (SOH) lasku VW ID.4:ssä

Osoite kopioitu

Etenkin ensimmäistä sähköautoaan ostavan mielessä usein liikkuu pelkotiloja auton akuston kestosta sekä etenkin sen hajotessa vastaan tulevista kohtuuttomista korjauskustannuksista. On tietenkin perusteltua olla tarkkana ja tehdä perusteltuja omakohtaisia päätöksiä. Esimerkiksi Volswagen ID-sarjan autojen akustojen kestosta ei vielä ole kovin paljoa dataa olemassa, koska vanhimmatkin yksilöt ovat vielä kovin tuoreita.

Sähköauton akuston kuntoisuutta uudesta kuvataan tyypillisesti SOH%-lukemalla, eli State Of Health -prosentilla, joka ilmaisee akuston maksimi varaustason suhteessa uuden akun kykyyn. Aikaisemmin seurasin SOH-lukeman kehittymistä edellisillä kahdella Leaf -sähköautollani ahkerasti. Ensimmäinen 24 kWh -akulla varustettu vuosimallin 2015 Leaf säilytti hämmentävän hyvin kapasiteettinsa ja noin 3 vuoden ikäisenä sekä noin 120 000 km ajettuna auton eteenpäin luovuttaessani sen SOH-lukema oli jopa yli 100%. Myös käytännön toimintamatkatestit osoittivat, että auton toimintamaka oli uudenveroisella tasolla. Toinen Leafini oli 40 kWh, eli ns gen2-auto ja sen SOH oli noin 3 vuoden iässä ja 125 000 km ajettuna luovuttaessani 91,4% tasolla. Eli tuo oli jo aavistuksen vaikuttanut toimintamatkaan, mutta käytännön merkistystä asialla ei ollut. Näissä molemmissa Leafeissa ajoprofiilistani johtuen toistui vähintään kuukaisittain 0% tasolle ajo sekä päivittäin 100% tasolle lataus.

Auton akuston SOH-lukemaa voi joissain sähköautoissa selvittää itse mobiililaitteisiin hankittavilla sovelluksilla sekä OBD-lukijalla. Nissanilla käytetään usein LeafSpy-nimistä sovellusta. ID.4:ssäni käytän vain Volskwageniin soveltuvaa OBDeleven sovellusta sekä ko toimijan kautta tilattavaa OBD-lukijaa.

Yleisesti vallitseva käsitys on, että sähköauton akuston käyttöiän maksimoimiseksi olisi hyvä pyrkiä käyttämään 20..80% välillä olevia varaustasoja, mikäli se on mahdollista. Useat auton valmistajatkin kehoittavat välttämään yli 80% varaustasolle lataamista tai ainakin niin täydellä akustolla auton seisottamista. Jokainen tekee omat ratkaisunsa tässä asiassa, mutta itse ainakin lataan 100% tasolle asti ja ajan vaikka nollaan prosenttiin, jos tilanne sitä edellyttää. Ajettavaksi nämä sähköautot on tehty. Sen sijaan pitkäaikaisesti en seistota sähköautoani koskaan liian täydellä tai tyhjällä akulla.

VW ID.4 akun kuntoisuuden ja SOH-lukeman selvittely

Automme on nyt hieman yli vuoden vanha ja sillä on ajettu noin 72 000 kilometriä, eli seuranta-aika on vielä itselläkin kovin lyhyt. Kirjoitan kuitenkin tähän blogikirjoitukseen missä nyt mennään automme osalta.

OBD11-sovelluksella näkee ID.4:stä akun maksimikapasiteetin Wh-lukemana. Kun kulloisenkin Wh-maksimilukeman jakaa oletetulla uuden auton akuston maksimikapasiteetilla, saadaan SOH% selville. Mikä sitten on ID.4:ni alkuperäinen maksimi Wh-lukema ollut, koska en huomannut heti uutena sitä selvittää?

ID.4 Pro Performance 77 kWh vm 2021 -sähköautolle on ilmoitettu uutena akun nettokapasiteetiksi 77 kWh (brutto 82 kWh). Aikaisemmin olen nähnyt käytännössä uusistakin autoista enimillään noin 75 000 Wh lukemia, mutta julkaistuani tämän kirjoituksen ensimmäistä kertaa Facebookin ryhmiin, sain havainnon 1989 km ajetusta yksilöstä, jossa oli 77 850 Wh, joten lasken SOH-prosentit käyttäen 77 000 Wh jakajana.

Kulloinenkin akuston maksimikapasiteetin arvo löytyy OBDelevenillä seuraavasti: Gateway - Live data - suodata Vehicle properties näkyville. Sieltä näkee akuston maksimikapasiteetin. 

Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh vm 2021 akun kuntoisuus 72 000 km ajettuna

Olen nyt tarkistanut kuusi kertaa automme akuston maksimikapasiteetin. Ensimmäinen oli noin viiden kuukauden ikäisenä ja 26 000 km ajettuna ja sen jälkeen hieman tiheämmin.

Lukema ei ole ollut aivan lineaarinen, vaan hetkellisesti olen saanut myös edellistä lukemaa isomman arvon.

Kun käytän jakajana uskoakseni realistista uuden auton maksimiarvoa, eli 77 000 Wh, saan nyt uusimmalle, eli noin 1 v ja 3 kk vanhalle sekä 71 520 km ajetulle autolle SOH-lukemaksi 95,9 % ja maksimikapasiteettiarvo on 73 850 Wh.

Jatkan toki satunnaisesti muistaessani lukeman talteen ottamista sekä taulukkoon syöttämistä. Palaan tietenkin blogissani asiaan kun kilometrit ja aika etenevät.

Kuvaajassa auton havainnoiduista Wh-maksimi -lukemista lasketut SOH-prosentit ajan-funktiolla. Lisätty logaritminen trendiviiva. Yksittäiset havaintopisteet osoittavat, että muutos ei ole suoraviivainen.

SOH 98,5% merkitys auton käytölle

Mitä tämä akuston kapasiteetin lasku sitten merkitsee auton käytettävyydelle? Pidän nyt oletettuna, että uuden auton akuston maksimikapasiteetti on ollut 77 000 Wh ja nyt se on 73 800 Wh. 

Autolleni tyypillinen kesäisen maantieajon kulutus reippaasti ajellen ja mitään säästelemättä on noin 17,5 kWh/100 km. Uutena auton akulla olisi tuolla kulutuksella ajanut noin 440 kilometriä. Nyt sillä ajaa noin 19 kilometriä vähemmän, eli noin 421 kilometriä.

Jos lasku jatkuisi lineaarisesti, saavutettaisiin pyöreän 10 prosentin lasku, eli SOH 90% -taso noin 174 000 km kohdalla. Silloin akustosta olisi vielä käytettävissä noin 67,5 kWh uuden noin 77 kWh sijaan ja toimintamatka olisi edellisen laskutoimituksen mukaan noin 385 km.

Volkswagen ID.4:n akkutakuu on 8 vuotta / 160 000 km. Akkutakuussa mainitaan, että 70% akkukapasiteetista säilyy käytettävissä mainitun takuun ajan/km -määrän. Lähtökohtaisesti en usko omassa ajossani ainakaan tulevan tarvetta akkutakuulle.

Kaikkien sähköautojen akustot kuitenkin kuluvat käytön- sekä ajanfunktioina. Eli akuston maksimikapasiteetin hiipumista tapahtuu joka tapauksessa. Vääjäämättä jossain vaiheessa sähköauton akku on tiensä päässä. Eri asia sitten on se, että kumpi kestää pidempään käyttöä ja aikaa, auto akun ympärillä vai akku.

Mitä korjaus sitten maksaa, jos akku hajoaa tai muutoin uusitaan akkutakuun päätyttyä? Uutisissa saadaan lukea usein kohtuuttomista, kymmenien tuhansien eurojen kuluista. Nämä suuret summat johtuvat ainakin useimmiten siitä, että kyseessä on takuuauto, johon vaihdetaan koko akusto pienen korjauksen sijaan. Jo nyt tällä hetkellä Suomessakin on joihinkin Leafeihin akustojen vaihtoja ns kolmansien osapuolien palveluina. Esimerkiksi Leafin akuston voi vaihdattaa tai jopa päivittää mm Pistokehybridi.fi -palvelun tuottajan kautta. Hinnat alkavat 4400 eurosta. Olen myös lukenut useampiakin kokemuksia, että akuston korjaamiseksi on riittänyt osan kennoista vaihtaminen tai jonkin yksittäisen edullisen osan päivittäminen ja kulut ovat olleet huomattavasti vielä pienemmät.

Itse en vielä neljännenkään sähköautomme tapauksessa osaa jännittää akuston kestävyyttä tai siitä aiheutuvia mahdollisia kuluja. Liikenne-energian kulujen tai huoltokulujen säästöt pelkästään ovat jo niin merkittävät, että olen jo säästänyt myös jonkin tasoisen mahdollisen akkurempan kulut valmiiksi.

Muidenkin ID.4 77 kWh yksilöiden SOH-prosentteja suhteessa ajomäärään

Kun olin julkaissut tämän kirjoituksen ensimmäistä kertaa Facebookin ryhmissä, alkoi kommentteina tulla Max Energy -lukemia muiltakin autojen omistajilta. Syötin näitä muutaman taulukkoon ja ajomäärän suhteessa kuvaajalle. Pieniä poikkeuksia lukuunottamatta ne sattuvat aika tarkoin samalle logaritmiselle trendiviivalle.

Lisään tähän muidenkin autojen tietoja sisältävään taulukkooni havaintopisteitä sitä mukaan kuin niitä käyttäjät jakavat kommentteina.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Että sellainen vaihtoakku.
08.10.2022 22.10

Lähes uusi ajoakku paljastui yli seitsemän vuoden ikäiseksi –?manipulointi paljastui 20 km:n sähköajon jälkeen
Lähde:https://www.is.fi/autot/art-2000009021608.html
Hyvä että osti auton liikkeestä, koska muuten olisi jäänyt kulut itselleen.

Sähköautoileva motorist
08.10.2022 22.40

Moi,
kiitti linkistä.
Olipas huono pluginhybrid kyseessä.
Varmaan olisi kannattanut ostaa suoraan sähköauto.

No, käytettyä autoa ostaessa pitää aina olla tarkkana.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Akun kesto ID.4 SOH sähköauto Volkswagen

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (37) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (11) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (243) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb