27.11.2025
Asennutin Ioniq 6 sähköautoon vetokoukun Koukkupajalla Hämeenlinnassa
Ja ei muuta kuin kiskomaan perävaunua Ioniq 6 -sähköautolla.
Sain viimein 27.11.2025 asennutettua Ioniq 6 -sähköautoomme vetokoukun ja teetin sen Koukkupaja Hämeenlinnassa, missä asennettiin irroitettava koukku 13-napaisella pistokkeella 940 euron kokonaishinnalla. Ei mielestäni laisinkaan paha hinta, kun vertaan yli tonnin kalliimpaan edellisen autoni sähköisen vetokoukun hintaan asennettuna. Autossa oli ilmeisessti vetokoukkuun liittyvä johtosarja jo valmiina, koska asennus tapahtui noin tunnin työllä. Olen ymmärtänyt, että Suomeen uusina tuoduissa Hyundai Ioniq 6 -autoissa tuo johtosarja on vakiona, mutta tämä auto onkin ensi rekisteröity uutena Alankomaihin ja tuotu Suomeen 20 km ajettuna vanhana esittelyautona. Onneksi oli johtosarja olemassa, koska jollain, kenellä sitä ei ollut ollut, oli asennus ollut jo lähellä järjetöntä työmäärää.
Nyt osennuttamani koukku on siis manuaalisesti irroitettava versio ja sen käyttökuntoon asentaminen matalaan autoon on melkoista ryömintää, mutta kun tekniikan kerran harjoitteli, tapahtuu se helposti ja nopeasti. Autoon asennetun koukun rungon aukko, mihin irroitettava koukkuosa asennetaan, on suojattu fiksusti muovikannella, joten uskoisin sen pysyvän kohtuullisen hyvin suojassa kuralta. Koulun sähköpistoke on saranoitu siten, että se on piilossa auton helmamuovin suojissa silloin, kun se ei ole käytössä. Käytössä ollessaan se sekä koukku, että pistokkeen teline tulevat sen verran alas, että ainakin raskaasti kuormatulla autolla ajaessa, kannattaa muistaa matala peräylitys esimerkiksi rotvallin päältä alas ajaessa.
Onhan minulla kokemusta tuon niin sanotun mökkikärryn vetämisestä sähköautolla, koska kiskoin sitä edellisellä ID.4:llä, mutta vielä en ole ehtinyt Ioniq 6:lla mitään vetämään. Tulen kyllä blogiini kirjoittamaan kokemukset Ioniq 6:sta ns mökkiperävaunun vetäjänä. Ehkä saatan lainata joltain lähellä maksimipainoja olevan asuntovaunun saadakseni siitäkin kokemusta, mutta tästä maksimipainosta on tulossa myöhemmin tässä kirjoituksessa lisää tietoa. Olen kyllä kuullut jo muilta, että myös Ioniq 6 vetää kevyen tuntuisesti perävaunua, mutta se keveys on vain sähköauton vahvasta voimasta syntyvä illuusio ja todellisuus näkyy kororstuneena muutoin niin aerodynaamisen auton voimakkaana kulutuksen kasvuna etenkin kuomullisen tai muutoin kookkaan perävaunun ollessa kytkettynä.
Perävaunun vetämiseen liittyen Huyundain sähköautoissa on ainakin suurimmalla osalla muista käynyt niin, ettei perävaunu kytkettynä voi käyttää auton vakionopeussäädintä lainkaan (limiter en laske miksikään). Tuo on itselleni melko iso haitta, koska ajan lähes aina vakionopeussäätimellä, mutta onneksi en vedä alvariinsa saati pitkiä matkoja peräavaunua.
Alla olevassa kuvassa kohdeauto likaisena moottoritieajon jälkeen ja koukku ensimmäisen kerran paikalleen itse asentamanani testin vuoksi. Koukku on visuaalisesti katsottuna ikäänkuin pitkän aisan päässä, koska sen kiinnitysrunko on melko pitkällä auton alla. Itse koukku kuitenkin asetuu järkevälle etäisyydelle puskurista. Koukku on myös mahdollista lukita avaimilla autossa käytössä ollessaan.

Millaista perävaunua saan Hyundai Ioniq 6 -sähköautollani vetää?
Otsikon kysymykseen on olemassa useampikin oikea vastaus. On se vastaus, mitkä vetomassat autolle on tyypitetty ja mitkä näkyvät Traficomin tiedoissa. Sitten on ajokorttini rajoitteet.
Takavetoisen Ioniq 6:n vetomassa on jarruttomalle perävaunulle 750 kg ja jarrulliselle 1500 kg. Tämä on vielä helppo osa sisäistää ja muistaa, mutta sitten asia monimutkaistuukin jo.
Ajokortistani aakkosia löytyy A, B ja C. Niistä tässä on vain keskimmäisellä, eli B:llä merkitystä tässä tapauksessa, koska tämä vetoauto on henkilöauto. Saan ajokortillani ajaa tämän henkilöauton ja perävaunun yhdistelmää, minkä kokonaismassa on enintään 3500 kg. (huomio, kun kirjoitan tässä B-ajokortin rajoitteita, koskevat ne siis tätä autoa, en käsittele laajemmin aihetta.)
Mitäs tämä sitten tarkoittaa käytännössä tällä kertaa?
Hyundai Ioniq 6 -sähköautoni + jarruton 750 kg tai 828 kg:n perävaunu ja B-arjokottini:
- Vetoauton ja perävaunun kokonaismassat ratkaisevat.
- Ioniq 6 autoni kokonaismassa on Traficom tiedoissa 2410 kg.
- Perävaununi on vanha 750 kg kokonaismassan versio Traficom-tiedoissa.
- Tämän yhdistelmän kokonaismassa on silloin yhteensä siis 3160 kg ja B-ajokortti riittää mainiosti ja se riittäisi hyvin, vaikka perävaunu olisi rekisteröity 825 kg:n kokonaismassalle.
- Esimerkin omaisesti mainitsen, että esim Volkswagen ID.4 GTX - sähköauton kokonaismassa on 2770 kg, joten 750 kg perävaunun kanssa se jo menisi yli 3500 kg:n rajan, enkä saisi ajaa sitä yhdistelmää B-ajokortillani.
Eli yläpuolelle kirjoittamani mukaisesti jarruttomalla perävaunulla ja minun B-luokan ajokortilla ei ole mitään huolta, kunhan en muutoin ylikuormaa perävaunua tai autoa.
Asia kuitenkin mutkistuu jälleen, kun lähden tarkistelemaan jarrullisen perävaunun ja B-luokan ajokorttini yhdistelmää.
- Ioniq 6 autolleni merkittyä suurinta sallittua jarrullisen perävaunun 1500 kg vetomassaa en pysty B-ajokortillani hyödyntämään, koska auton kokonaismassa 2410 kg + suurimman autolle tyypitetyn jarruulisen perävaunun 1500 kg:n kokonaismassa ovat yhteenlaskettuina 3910 kg, eli yli 3500 kg, ja pitkästi.
- Pystyn siis B-ajokortillani ajamaan tällä 2410 kg:n kokonaismassan autolla jarrullisena enintään 1090 kg:n kokonaismassan jarrullista perävaunua. (eli 2410 kg + 1090 kg = 3 500 kg)
- Voidakseni vetää Ioniq 6 -söhköautollani sille suurimman sallitun jarrullisen vetomassan 1500 kg:n painoista perävaunua, minun pitäisi ensin käydä suorittamassa B96 -ajokortti.
- En toki ole koskaan edes harkinnut vetäväni yli ns. jarrutonta perävaunua, mutta mitäs jos nälkä kasvaakin syödessä? Täytyypä harkita josko senkin vielä suorittaisi.
- Vasta suoritettuani korotuksen ajokorttiluokkaani, pääsen tekemään myös koeajoa itse ajamalla siitä, miten Ioniq 6 toimii 1500 kg:n perävaunun veturina.
Haluan vielä loppuun esittää kiitokseni asiakkaana Hämeenlinnan Koukkupajalle. Sain sieltä erittäin ystävällisen palvelun ensipuhelusta aina palvelun toteutukseen asti, vaikka jouduinkin autosta johtuvista syistä siirtämään asennusta noin puolen vuoden ajan eteenpäin.
Keskustelu
Ei kommentteja