30.09.2018

Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10

Ajo-opetus Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla on hyvin miellyttävää opettajalle sekä oppijalle. Luontaista ajo-opetusta tapahtuu tyttären lukioon ajellessamme, mutta tuolla reitillä eivät useimmat ajo-opetuksen tavoitteistani täyty, joten järjestämme myös erikseen tavoitteellisia ajotunteja.

Nyt olemme keskittyneet muunmuassa seuraaviin oppiteemoihin:

  • Ajolinjat
  • Kaistanvaihdot
  • Liikenneympyrät
  • Liikennevalot
  • Moottoritiellä ajaminen
  • Sähköauton lataaminen

Ajolinjat

Ajolinjoja olemme harjoitelleet kotimme lähellä olevalla tiellä numero 3230, joka on tähän tarkoitukseen sopivan mutkainen ja kapea. Tiellä on pari kohtaa, joissa ei mahdu kohtaamaan pysähtymättä traktoria tai muuta raskaan sarjan ajoneuvoa, eikä näissä ole määritelty liikennemerkein väistämisvelvollisuutta. Kevyen liikenteen kohtaaminen näin kapeilla teillä vaatii erityistä huomiota, koska vastaantulevaa ajoneuvoa sekä kevyttä liikennettä ei mahdu kohtaamaan samaan aikaan. Pääsimmekin harjoittelmaan tätäkin tapahtumaa muutamaan otteeseen ja toteutamme sen aina osoittaen vasemmalle vilkulla aikeemme siirtyä ajokaistamme oikeasta laidasta vasemmalle ja jopa kuvitellun keskiviivan yli.

Pari kertaa tätä kapeaa tietä edes takaisin ajaen tyttäreni löysi hienosti auton sijainnin tiellä ja alkoi jo malttaa kiertää vasemmalle mutkissakin pitäen ajoneuvon kaistan oikeassa laidassa sekä oikealle mutkissa olla oikaisematta kuvitellun valkoisen viivan jatkumon yli.

Yhdellä ajotunnilla pikkuvelikin sai kyydin Sappeen rinteisiin DH-pyöräilemään.

Kaistanvaihdot ja liikenneympyrät

Liikenneympyröitä olimme harjoitelleetkin jo Kangasalan keskustassa, mutta nyt suuntasimme suuremmille ympyröille. Tähän harjoitukseen sopivia teitä ja liikenneympyröitä on tarjolla runsaasti, kun ajoimme ensin ABC Lahdesjärvelle ja siitä Ikean ohitse päästäksemme Helsinkiin johtavalle moottoritielle.

Näillä teillä on sopivan rauhallista liikennettä, mahdollisuuskia kaistanvaihtojen harjoiteluun sekä tarjolla suuria liikenneympyröitä, joissa on enemmän kuin yksi ajokaista.

Hallittu kaistan vaihtaminen on jo itsessään uudelle liikennekuljettajalle useiden keskittymistä vaativien tehtävien sarja. Ajoneuvoahan kuljetetaan oikeanpuolimmaisimmalla vapaana olevalla kaistalla, ellei perustelua syyttä muuhun ole. Nyt siis tuli ajoissa havainnoida oman tavoitesuunnan mukaisesti kaistanvaihto vasemmalle kaistalle. Peilistä katsoen löydettävä sopiva ajankohta kaistanvaihdolle, hyvissä ajoin vilkulla muulle liikenteelle aikeensa ilmoittaen sekä päätä kääntäen varmistaduttava turvallisesta kaistanvaihdosta. Kaiken tuon aikanakin ajoneuvon nopeuden sekä ajolinjan tulee säilyä turvallisena. Kaistan vaihto tehdään sopivassa hetkessä riittävän reippaasti ja matka jatkuu.

Liikenne-ympyrään saapumista ja sieltä poistumista harjoittelimme sekä vasemmalta, että oikealta kaistalta liikennesuuntien mukaisesti.

Moottoritiellä ajaminen

Ikean kulmilla pyöriessämme olikin luontevaa jatkaa harjoittelemaan moottoritieajoa. Ensimmäisenä olisi vuorossa liittyminen kiihdytyskaistaa hyödyntäen moottoritien liikennevirtaan. Ennen tätä kertasin tyttärelle hieman mikä on moottoritie ja kehoitin jatkamaan kertausta netistä teoriaa opiskellen.

Moottoritien kiihdytyskaistan lähestyessä aloitimme jo hyvissä ajoin vilkuilemaan liikenteeseen liittymiseen sopivaa rakoa. Jonoa olikin tarjolla, joten kiihdytyskaistalla napakka kiihdytys 100km/h nopeuteen, joka oli liityttävän tienkin suurin sallittu nopeus. Vilkulla aikeiden ilmaisu, reilulla päänkäännöllä varmistuminen turvallisesta siirtymästä ja liittyminen. Hienosti sujui.

Moottoritielle liityttyämme olikin heti vastassa muuttuvassa nopeusrajoitusmerkissä 120 km/h tarjolla, joten kiihdytys siihen nopeuteen koska liikennetilannekin sen salli. Nuoreltani pääsi spontaani toteamus, että tämähän on ihan hirveän kova vauhti. Totesin hänen olevan oikeassa ja siksi tätä harjoitellaankin. Auto kulkee 33 metriä joka sekunti, kun ajonopeus on 120 km/h ja ihmisen realistiset reaktioajat huomioiden täälläkin neljän sekunnin turvaväli on tärkeä muistisääntö. 

Aika pian tyttäreni huomasi, että valitettavan harvat autoilijat noudattavat turvallisia etäisyyksiä etenkin ohitusten jälkeen eteen ajaessaan. Pienimmillään väliä oli alle oman automme mitta, kun eteen pyyhälsi joku Bemarillaan. Neuvoin, että omaa vauhtia hieman kaasua keventämällä kannattaa sopeuttaa väliä ohittajaan, jos se meinaa jäädä eteen liian lähelle. Useimmiten kuitenkin ohittajilla on niin suuri ylinopeus, että välimatka kasvaa hetkessä riittäväksi.

Ajoimme moottoritietä jonkin matkaa Lempäälän Ideaparkin ohitse päästäksemme harjoittelemaan myös hitaampien ajoneuvojen ohituksia. Niitä tulkin menomatkalla kaksi ja toiset kaksi lisää paluumatkalla. 

Opastin nuortani, että moottoritiellä ajaessa kuljettajan on pidettävä katseensa todella pitkällä edessä voidakseen ennakoida tulevat tilanteet ajoissa. Silti on oltava koko ajan tarkoin tietoinen peilien vilkuilun avulla mitä tapahtuu takana sekä sivuilla.

Moottoritiellä ohittamistilanteessa on todella paljon tarkkuutta vaativia kohtia. Ensinnäkin on pystyttävä pitkälle katsoen ennakoimaan tuleva ohittamistarve, tai tehtävä päätös olla ohittamatta esimerkiksi oman lähestyvän moottoritieltä poistumisen ja vähäisen nopeuseron johdosta. Ohittaessakaan ei saa ajaa ylinopeutta.

Kerroin tyttärelleni, että moottoritiellä ohittamisen voi suorittaa vain vasemmalta puolelta ja että se alkaa peileistä sopivan ohittamiskohdan valinnalla sekä sen jälkeen vasemmalle vilkulla aikeesta ilmoittamalla. Ennen kaistan vaihtoa ehdottomasti päätä kääntämällä on varmistuttava turvallisesta kaistanvaihdosta. Vasemmalla kaistalla sitten ajetaan ohitse ja tällä kertaa sen pystyimme tekemään käyttäen suurinta sallittua ajonopeutta. Paluu omalle kaistalle tapahtuu vilkulla ajoissa ilmaisten heti, kun olemme edenneet sen verran ohitettavan edelle, ettei paluusta omalle kaistalle aiheudu vaaraa ohitettavalle. 

Liikennevalot

Päästäksemme harjoittelemaan kaistanvaihtoja sekä liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä ajoa suuntasimme yhden ajotunnin Linnainmaan alueelle. Siellä on sopivan tilavia ja kohtuullista liikennettä harjoitella ensimmäistä kertaa tätä asiaa.

Liikennevaloissa ei sinsänsä ole mitään kovin ihmeellistä. Vihreilä ajetaan, keltaisille ja punaisille pysähdytään. Liikennevalo-ohjatusta risteyksestä vasemmalle käännyttäessä on kuitenkin huomioitava liikennevalon tyyppi. Jos valo on nuolivalo, ei vihreän syttyessä vasemmalle kääntyvälle ole vastaantulevaa liikennettä, mutta jos kyseessä on ns pallovalo, on vasemmalle kääntyvän muistettava väistää myös vastaantulevaa liikennettä. 

Muutamissa kohdissa pääsimme harjoittelemaan myös oikealle vihreällä valolla käännyttäessä haastavaa kohtaa, eli kevyen liikenteen, etenkin takaa tulevien polkupyörien huomiointia ja väistämistä.

Linnainmaan risteykset tarjosivat myös harjoittelijalle kokemuksia risteyksistä, joissa oikealle kääntyvää eivät liikennevalot koskekaan. Tämäkin voi olla alussa hieman hämmentävää ja silloin etenkin tulee muistaa järjestys: poliisi, liikennevalot, liikennemerkit, yleissääntö -näin menee noudattamisjärjestys ja jos meille oikealle käännyttäessä ei olekaan valo-ohjausta, meidän tulee kuitenkin huomata meitä koskeva väistämisvelvollisuudesta ilmoittava kärkikolmio.

Sähköauton pikalataamisen opettelu

Bonuksena tyttäreni ajotunti moottoritieharjoittelun päätteeksi sisälsi lounaamme aikana tapahtuvan DC-pikalatauksen Lahdesjärven ABC:lla. Varsinaista tarvetta lataukselle ei ollut, koska akussa oli vielä 50% lataustaso, mutta halusin tyttäreni tuotakin treenaavan.

Treenistä tulikin hieman turhankin autenttinen, nimittäin päätimme ensin käydä katsomassa Lempäälän Ideaparkin vieressä olevaa uutta Lidlin pikalaturia. No sehän ei ollutkaan käyttökunnossa, joten jatkoimme matkaamme Lahdesjärvelle. Lahderjärven ABC:lläkin saimme latauksen käynnistettyä vasta kun asiakaspalveluun soittomme jälkeen he olivat etänä tehneet virtakatkon laturille. Viimeaikoina olen törmännyt todella harvoin epäkuntoisiin latureihin, mutta onhan tämä edelleen sähköautoilun valitettavaa arkea sikäli, että jokainen kerta on liikaa, kun laturi ei toimikaan. No nyt onneksi siis saimme auton lataukseen ja menimme lounastamaan.

Moukkia kanssa-autoilijoita liikenteessä

Nyt olemme toisen opetettavan tyttäreni kanssa ajaneet siis kymmenen ajotuntia ja muistiini on valitettavan selkeänä taas palautunut kuinka paljon ajattelemattomia ja itsekkäitä autoilijoita Suomenkin tieliikenteessä voikaan olla.

Moottoritiellä todella holtittomia ohituksia aivan kylkeä hipoen. Yksiajorataisella tiellä keltaisella viivalla törkeitä ylinopeuksia käyttäen muuta liikennettä vastaan ohituksia ja tärkeää liikenteen vaarantamista aivan puskurissa kiinni ajaen jopa 100 km/h nopeusraoitusalueilla.

Onneksi kuitenkin suurin osa on todella fiksuja, huomaavaisia, ennakoivia sekä joustavia kuljettajia, mutta nämä toisen sorttiset sitten vaarantavat muidenkin tielläliikkujien turvallisuutta, jopa henkeä.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ajo-opetus Ajo-opetus sähköautolla

Arkisto

nwdb