23.09.2018

Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3

Toisen ja kolmannen ajo-oppituntien oppimistavoitteina meillä oli:

  • havainnointi
  • arviointi
  • nopeuden säätely ja tilannenopeus
  • merkinannot
  • ajolinjat
  • ajovuorot
  • etäisyys muihin
  • liikenteenohjauksen noudattaminen

Kaikkia tavoitteita emme saavuttaneet edes kahdella ajotuntikerralla, koska pyrimme rajaamaan ajotuntien pituudet edelleen enintään 50 minuuttiin. Tämä on hyvä linja, koska nuori, joka pyrkii omaksumaan ajoneuvon hallintaa, sijaintia ajoradalla, muuta liikennettä sekä liikennesääntöjä joutuu keskittymään todella voimakkaasti. Vääjäämätön väsyminen jatkuvasta uuden kokemisesta ja keskittymisestä johtuen saattaisi johtaa vähintään epätoivottuihin läheltäpititilanteisiin tai pahimmillaan jopa vaaratilanteisiin. Nämä kaksi ajotuntia ajettiin siksi eri päivinäkin tällä kertaa. Myöhemmin ajotunteja voi yhdistellä useampiakin samalle päivälle, kunhan huolehditaan opettelijan riittävästä levosta tauoilla.

Liikkeelle lähtö ja edellisten oppien kertaus

Tällä kertaa ajotunti alkoi siten, että annoin nuorelleni avaimet ja pyysin kertaamaan mitä viimeksi puhuttiin hallintalaitteista ja ajoonlähdöstä. Nämä sujuivatkin hyvin. Ennen liikkeelle lähtöä vielä opastin uutena autossa hallittavana laitteena lämmityslaitteen ja ilmastoinnin säädöt. Leafissahan ei ole kovinkaan viisas tuo automaattinen ilmastoinnin hallinta, vaan kuljettajan tulee osata myös käsisäätöisesti huolehtia huurteenpoistosta.

Ajolinjat, merkinanot sekä ajovuorot

Tällä kertaa käytönnössä ensimmäisenä tuli vastaan keskustella ajoneuvon sijainnista ajoradalla. Ajoneuvoa kuljetetaan ajokaistan oikeassa laidassa, ei kuitenkaan oikealla olevan viivan yli ajaen. Heti liikkelle lähdön jälkeen tuli kuitenkin vastaan tilanne, jossa tuli huomioida kevyttä liikennettä antaen sille turvallisen tilan.

Heti ensimmäisiin risteyksiin saavuttaessa harjoiteltaviksi tuli ajoneuvon sijainti risteystä lähestyttäessä. Ensimmäinen risteys oli oikealle, joten vilkku oikealle ja ajoneuvoa ohjastettiin kaistan oikeaan reunaan. Risteystä lähestyttäessä huomioitavana oli risteävän liikenteen lisäksi kevyen liikenteen väylä. Muistutin risteyksen lähestyessä näiden huomioimisesta ja riittävästä vauhdin laskusta, jotta ehtii huomioida kaiken tarvittavan sekä reagoida tarpeen mukaan.

Ajolinja tiukasti oikealle käännyttäessä vaatii vielä treenaamista. Käännös tapahtui hiukan liian laiskasti ja palautus ajautui turhan lähelle keskiviivaa. Heti perään olikin risteyskäännös vasemmalle, jolloin vilkku ajoissa vasemmalle ja risteyksen lähestyessä ohjeistin ajamaan liikenteenjakajan tuntumaan. Nyt muun liikenteen ja oman ajovuoron havainnoinnin sekä matkan jatkumisen ohella oli huomioitava risteyksen jättövaiheen ajolinja. Liikenteenjakajan lähelle oikealle puolelle.

Nopeuden säätely, tilannenopeus sekä etäisyys muihin

Alussa oli siirtymä maaseudun maantieajoa, jossa tuli hyvin harjoiteltavaksi ajolinjan tarkkailu ja säilyttäminen. Leafin kaista-avustin ilman ProPilottiakin valvoo sekä huomauttelee reunaviivan lähestymisestä. Totesin sen olevan oikeastaan hyvä apu minun opetustyölleni, koska sen verran tiuhaan huomautuksia tuli.

Mantieajossa oli sopivaa myös opetella katseen käyttöä. Katse kauas eteen. Säännöllinen katsominen peileihin sekä myös piennaralueiden tarkkailu. Liikennemerkkien havainnointi ja lähestyvän nopeusrajoituksen ennakointi ovat myös heti alkuun opeteltavia asioita. Tilannenopeudesta keskustelimme myös, kuinka kulloinenkin vallitseva nopeusrajoitus on maksiminopeus ja kuljettajan vastuulla on sovittaa ajonopeutensa esimerkiksi keli- ja näkyvyystilanteiden mukaisesti turvalliseksi.

Etäisyyttä edessä ajavaan emme päässeet harjoittelemaan, koska 325-tiellä ajetaan yleensä reilua ylinopeutta käyttäen. Sen sijaan olimmekin pian jonon keulilla. Edessä ajavaan sanotaan olevan turvallista pitää neljän sekunnin väli ja sitä voi olla tarpeen kasvattaa esimerkiksi liukkaalla kelillä. Takana ajavien tehtävä on pitää riittävää turvaväliä edessään ajavaan, mutta kun jono takanamme kasvoi, eikä sopivaa ohitustilannetta ollut vastaantulevasta liikenteestä johtuen tarjolla, ohjeistin tytärtä antamaan tilaa siirtymällä bussipysäkille hetkeksi.

Nopeusrajoituksen muuttuessa 60:sta 80-lukemaan kehoitin tytärtä kokeilemaan kuinka auto kiihtyy painamalla vauhtipolkimen (kaasupoljin polttomoottoriautoissa) kerralla pohjaan. Tälläkin osaamisella on mielestäni arvoa, jotta pystyy hallitusti ripään kiihdyttämiseen esimerkiksi kiihdytyskaistalla. 

Liikenteenohjauksen noudattaminen ja arviointi

Matkamme suuntautui kauniin Kangasalan harjun ylitse Kangasalan keskustaan. Siellä treenasimme muutamaan kertaan liikenneympyöröissä ajamista ja ajovuoroisuuksia. Liikenteen ohjauksen noudattamisen harjoitteet vielä tällä kertaa jäivät väistämisvelvollisuuksien havainnointiin ja liikenneympyröiden ajamiseen.

Muun liikenteen arviointia ja oman toiminnan sopeuttamista päästiin harjoittelemaan stop-merkin ruuhkaiseen risteykseen pyrkiessämme sekä moottoriliikennetielle kiihdyskaistalta liittyessä.

Liikenteen ohjauksen noudattamisesta meillä jää myöhempiin ajotunteihin esimerkiksi liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä ajaminen sekä usean kaistan risteyksissä ajaminen.

Havainnointi

Liikenteessä ajoneuvon ohjastaminen on jatkuvaa havainnointia. Opastin tytärtä toistuvasti, että hänen tulee olla koko ajan tietoinen pitkälle eteenpäin, sivuilla sekä perässä tapahtuvista liikenne-asioista. Risteyksissä havainnointi on oltava nopeaa ja oikeaa. Silti meille jo sattui läheltäpititilanne yhdessä Kangasalan keskustan riesteyksessä, kun lähtö kolmion taka risteyksestä olikin turhan hidas ja ristevältä tieltä tuleva auto joutui vuoksemme hidastamaan tuntuvasti. Tästä saimme kuulla äänimerkinantolaitteen avulla toisen autoilijan mielipiteen. Eihän siinä muuta voinut kuin mielessään kiittää, että hän pystyi reagoimaan.

Ajamisen oppiminen on treenilaji

Kun tulimme kotiin kiitin tytärtäni ja kerroin kuinka ylpeä olen hänen kyvystyään keskittyä ja oppia ajamista. Hän totesi, että onpa hyvä, kun voimme harjoitella. Jatkoi vielä, ettei millään voisi kuvitella oppivansa sillä minimi ajotuntimäärällä riittävää ajamisen varmuutta. Heitimme yläfemmat ja hän laittoi auton lataukseen.

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (57) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb