27.02.2018

24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018

Tasan kaksi vuotta sitten, eli vuonna 2016 kirjoitin blogiini matkatarinan Leafilla ajosta Viitasaaren mökille. Tuolloin suunnittelin matkan toteuttaen lapsille hauskaa tekemistä latausten ajaksi. Tähän noin 280 km matkaan kuluisi polttomottoriautolla minulta noin neljä tuntia. Vuonna 2016 siihen kului tällä 24 kWh Leafilla kymmenen tuntia. Ja hauskaa meillä oli!

Matkatarina 2016 vuodelta

Nyt oli vuorossa sama matka samalla autolla vielä yhden kerran ennen uutta 40 kWh Leafini luovutusta. Mikä tässä kahdessa vuodessa on muuttunut autossani sen kilometrien lisäännyttyä? Entä mikä on muuttunut latausverkoston osalta? Samalla voin jo hiukan pohtia, että miten muuttuu tämä matka sitten pääsiäisestä alkaen uudella 40 kWh Leafillani.

Lähtö kotoa kello 14:17 aurinkoisessa -7ºC pakkaskelissä

Lähdin Kangasalan Sahalahden kodista liikenteeseen kello 14.17 ja keli sattui olemaan hyvin samankaltainen kuin kaksi vuotta sitten, eli aurinkoinen pikkupakkanen. Ei siis lainkaan paha Leafin lämmitysenergian kulutuksen kannalta. Lähtiessäni akku oli 97% latautunut edellisistä aamupäivän ajoista ja auto oli sisältä hyvn esilämmitetty. LeafSpy paljasti, että akussa oli energiaa 21,2 kWh, kun parhaimmillaan täydelle akulle on näkynyt jopa noin 22 kWh:n lukemia.

Tällä kertaa matkan alussa kyytiin piti poimia kaksi tyttäristäni eri kohteista. Onneksi vain pienin poikkeamin reitiltä, mutta aikaa ja akkua näihinkin jonkin verran kului. 

Totesin vielä LeafSpyn avulla, että akun kuntoisuus, eli SOH-lukema (State Of Health) on 103 joten akku on jopa paremmassa kunnossa kuin uutena! Hmm.. hieman itseänikin epäilyttää tuo asia. Noinkohan on kohta 115 000 km ajetussa autossa? Tämäkin matka kertoo jotain.

Ajoin samaa reittiä kohti Jämsää kuin kaksi vuotta sitten lisätäkseni hieman vertailukelpoisuutta matkaan. Nopein reitti menisi Kuhmoisten kautta, mutta tämä lyhin reitti kulkee Eräjärven kautta todella kaunista ja mutkaista asfaltoitua maaseututietä pitkin. Reitti on hitaampi, mutta sen verran lyhyempi, että akkua säästyy hieman. Tällä kertaa tuolla ei olisi ollut merkitystä, koska Jämsässä on Patalahdella vihdoin pikalaturi.

Lämmityslaitteen laitoin puhaltamaan nopeudella yksi ja tavoitelämmöksi +19ºC. Tuo riittää aurinkoisella kelillä erinomaisesti pitämään auton mukavan lämpimämä matkustajille sekä lasit auki.

 

Alla olevassa kuvassa näkyy reitin kotoa Jämsään nopeus- ja korkeuskäyrät. Nopeuden punainen käyrä osoittaa hyvin, että mutkaisella maaseututiellä oli käytettävä alhaisempaa nopeutta. Sinisestä korkeuskäyrästä näkee selkeästi kuinka korkeat mäet on E63-tiellä on vähän ennen Jämsää. Ne mäet useiden kymmenien ajokertojen kokemuksella syövät 24 kWh Leafin akun prosentteja todella hanakasti.

Matkaa tälle etapille kertyi parin pienen reitiltä poikkeamisen takia 86,9 km ja sähköä kului 16,6 kWh, joten kulutus tuolla välillä oli 19,3 kWh/100km. Matkustaminen mukavuus ei poikkea millään tavalla normaalista ajosta.

Ensimmäinen lataus Jämsässä Teboil Patalahden pikalaturista

Jämsän Patalahden pikalaturille saapuessa akussa oli 21,4% eli 4,6 kWh energiaa ja akusto oli lämmennyt jo ajosta lisää, joten pikalataus sujuisi senkin puoleen nopeasti. Noin 20 minuutin latauksen jälkeen akussa oli 69,8% eli 15,2 kWh energiaa, eli jo runsaaasti ylimääräistäkin 55 km siirtymää varten Jyväskylän Kivääritehtaankadun pikalaturille.

Jämsässä tulee olennainen ero matkaan kahden vuoden takaiseen verrattuna. Vuonna 2016 Tampereen ja Jyväskylän välillä ei ollut yhtään pikalauria, joten lataustauko kesti noin 1h 40 minuuttia ja sen aikana laskimme pulkkamäkeä ja kävimme syömässä. Nyt siis 20 minuuttia, eli aikasäästö noin 1h 20 minuuttia.

Jämsästä Jyväskylään 55 km siirtymä

Tällä välillä ei pystyisikään ajamaan kuin normaaleita talvisia nopeusrajoituksia muun liikenteen mukana käyttäen, koska liikenne on niin kovaa. Toisaalta millekään pihistelylle ei ole tarvettakaan. Siirtymä on siis hyvin yksinkertanen. 

Energiaa tällä välillä kului 12,1 kWh ja matkaa kertyi 55,8 km, joten kulutus oli 21,7 kWh/100 km.

Jos käytössäni olisi ollut jo tulossa oleva 40 kWh Leafini, niin tämä matka kotoa Jyväskylään oisi mennyt ilman yhtään välilatausta.

Jyväskylässä muutamalla latauksella akku täyteen

Jyväskylässä jouduin edelleen kikkailemaan Leafini akun aivan täyteen. Täyteen akku pitää saada koska Jyväskylästä mökille noin 128 km matkaa ei pääse talvella ilman välilatausta edes täydellä akulla ja välillä ei vieläkään ole mitään julkista latausta. Kikkailemaan joutuu taasen sen takia, että pikalaturilla ei saa akkua Leafissa ladattua täyteen ja vaikka saisikin, niin se ei kannata latauksen hidastumisen takia. 

Latasin siis DC-laturista 73% tasolle, eli 16 kWh energiamäärään asti. Sen jälkeen siirsin auton hetkeksi Lutakon parkkihallissa olevaan Type2-latauslaitteeseen saamaan 6,6 kW:n tehoista latausta ja kävin kyläilemässä.

Kyläilyn jälkeen tein lyhyen siirtymän vielä Palokankeskuksen Citymarketin Type2-latauslaitteelle. Täällä on mukavasti vieläpä imainen lataus. Suoritin akun lataamisen täyteen asti ja samalla puin päälle arktisempaa asusta loppumatkaa varten. Tästä eteenpäin pakkasen pienestä kiristymisestä huolimatta ajan ilman lämmitystä. 

Jyväskylässä tapahtuvaan latailuun on siis tapahtunut hyvin pieneltä tuntuva, mutta sittenkin ajallisesti merkittävä parannus vuodesta 2016. Palokankeskuksen latauspaikat ovat tulleet tässä välissä ja nopeuttavat loppumatkaa yllättävn paljon koska pistorasialataaminen on niin hidasta.

Tähän viimeiseen siirtymään kuitenkin 40 kWh Leaf tuo sen olennaisen ratkaisun. Sillä olisi päässyt jatkamaan matkaa suoraan Kivääritehtaankadun pikalaturilta noin  ja akku olisi riittänyt perille asti.

Palokasta mökille Viitasaarelle 126 km lähes kaikki säästelytoimet hyväksi käyttäen

Sitten Jyväskylästä lähtiessä oli tosiaan kaikki säästelytoimet otettava aktiiviseen käyttöön päästäkseni perille ainakin mahdollisimman lyhyellä pistorasialataamisella reitin varrella.

  • Rengaspaineet rengasvalmistajan maksimiin. (nyt en nostanut)
  • Auton huolellinen esilämmitys latauksessa ollessa
  • Akku ladataan täyteen
  • Lämmintä päälle ja alle kuskille (tällä kertaa ei matkustajia)
  • Lämmityslaite pois päältä. Mode-napista painovoimainen puhallus osoittamaan vain tuulilasille
  • Ajetaan hiljaa aina kun liikenne sen sallii muita häiritsemättä tai liikennettä vaarantamatta. Mieluiten siten, että ylemmän mittaristopaneelin vasemmassa reunassa olevan eco-puun ympärillä oleva taloudellisuusympyrä on täysi tai lähes täysi. Tuon seuraaminen tekee hypermiling ajoperiaatteen noudattamisen käytännössä samalla. Eli vauhti hiipuu tuntuvasti ylämäissä ja kiihtyy alamäissä. Tämä tosin pidentää matka-aikaa todella runsaasti.
  • Jotkut säästelevät myös ajamalla rekan imussa, mutta sitä en suosittele, koska se on laitonta, vaarallista sekä erittin stressaavaa.

Jyväskylästä lähtiessäni akussa oli 21,5 kWh. 

Alkumatkasta oli vielä sen verran muuta liikennettä, ettei hitaampaa ja hypermiling ajoa voinut heti toteuttaa, mutta Hirvaskankaan jälkeen tilanne muuttui ja vauhtini putosi huomattavasti. Otin tavoitteeksi saada ennen Viitasaaren ABC:tä akun prosentit samaksi, kuin jäljellä oleva matka kilometreinä. Kokemukseni on osoittanut, että näin toimien saan akun riittämään perille kovallakin pakkasella tällä 24 kWh Leafilla.

En onnistunut aivan. Viitasaarelle tullessa akun prosentit olivat vain kaksi vähemmän kuin jäljellä oleva matka kilometreinä, mutta päätin varmistaa perille pääsyn ja pysähdyin ABC:lle. Pyysin henkilökunnalta lupaa ladata heidän autojen lämmitystolpasta ja sain sen tehdä. Otin kahvin ja vessatauon aikana 1,65 kWh energiaa lisää ja jatkoin matkaani perille mökille.

Tälle Jyväskylästä Viitasaarelle välille on tullut merkittävä muutos kahden vuoden takaiseen. Kiitos Palokankeskuksen Type2-latauksen nyt ei ollut tarvetta mennä Hirvaskankaan ABC:llä pulkkamäkeen pariksi tunniksi, vaan jatkoin matkaa suoraan siitä ohi Viitasaarelle.

Perillä mökillä kello 21.59

Muutamat viimeiset kilometrit mökkitiellä ajoin reippaita nopeuksia käyttäen ja lämmitys +22C automaatilla tavoitellen, koska tiesin energiaa jopa jäävän jäljelle perille päästyäni. Mökin pihassa sähköpääkeskuksen viereen peruuttaessani mittaristossa menivät 6% jälkeen nekin viivoille. 

Eli tällä viimeisellä välillä ei ole kahdessa vuodessa tullut käytännössä mitään merkittävää helpotusta 24 kWh Leafilla talvimatkailuun. Uusi 40 kWh Leafini tulee tästäkin etapista suoriutumaan talvellakin helposti.

Perille päästyäni akussa oli siis 6% ja 1,3 kWh energiaa. Tällä matkalla siis kului 21,85 kWh, eli tämän 126 km matkan kulutus oli 17,34 kWh/100 km. Tuohon lukemaan ajoin todella säästellen suurimman osan matkasta.

Yhteenveto

Vuodesta 2016 eli kahden vuoden aikana Tampereelta Viitasaarelle 24kWh akulla varustetulla sähköautolla tapahtuvaa talvista matkailua on helpottanut ainoastaan Jämsään tullut pikalaturi. Matkaan kulunut aika siis ei ole kahdessa vuodessa lyhentynyt kuin kahdella tunnilla tuon Jämsän pysähdyksen nopeuduttua ja Palokan Type2-latauksen ansiosta, ollen nyt noin 7 tuntia ja 45 minuuttia. Oliko tässä sähköautomatkassa mitään järkeä? No rehellinen vastaukseni on etten voi tätä kenellekään suositella 24 kWh Leafilla talvipakkasilla, ellei ole tosi innokas kokeilemaan sähköautonsa ja oman luovuutensa rajoja.

Samalla tällä matkalla tuli jälleen kerran todettua, että pian 115 000 km ajetussa Leafissani akku on käytännön toimintamatkan todistamana aivan yhtä uudenveroinen, kuin LeafSpy väittää sen olevan. Minkäänlaista akun hiipumista ei ole nähtävissä.

Yksi seikka kuitenkin oikeasti harmittaa sähköautoilijana minua. Nimittäin tältä reitiltä pikalatureiden puuttuminen. Reitti Jyväskylästä pohjoiseen on merkittävä osa Suomen päätieverkostoa. Hirvaskankaalle ja Lintulahdelle kaivattaisiin todella kipeästi pikalaturit.

40 kWh Leaf tosin tulee omalta osaltani tämän matkailun tänne Viitasaarelle tekemään erittäin joutuisaksi. Riittää varmasti kovemmallakin pakkaselle, kun pikalataan sitä Jyväskylässä kerran. Varmasti uudessakin Leafissa pitää säädellä lämmitys manuaaliasetuksella, jotta lämmityksen kulutus pysyy järkevänä ja etenkään 100 km/h nopeusalueilla ei kannata ajaa ainakaan yhtään ylinopeutta silläkään jos ei halua matkalla pysähtyä pakkaskeleillä lataamaan. Millaistahan siitäkin matkailusta sitten oikein tulee kun tähän reissuun ei saa kulumaan kuin vähän yli neljä tuntia. Jaa-a täytyy varmaan laittaa suksiboksi sen uuden Leafin katolle, jotta saa taas seikkailun tuntua lisääntyneen ilmanvastuksen ja kulutuksen myötä tähän sähköautoiluun.

Keskustelu

Ari
02.03.2018 23.23

Pitänee siis todeta, että sähköauton akkukin on tarkoitettu käyttöä varten. Sekä lienee paikallaan todeta se, että täyteen lataaminen ei välttämättä ole huono asia.
Sinulla alkaa olemaan jo kohtalaisesti perspektiiviä tämän auton kohdalla.
Meneekös nykyinen vaihdossa kun uuden version ratsusta saat? Olisi hauskaa jos kykenisin sen ostamaan tähän "naapuriin". Päästäisiin seuraamaan kenties auton loppuelämäkin läheltä.

BTW. Minulla on suunnitelmissa (ehkä vielä kaukaisissakin. Muttei sitä koskaan tiedä) mahdollistaa sähköauton lataaminen kotonani. Ei ehkä niinkään ihmeellistä, mutta tarkoitus on käyttää pelkästään aurinkoenergiaa. Ja mahdollisesti tulevaisuudessa ihan 22kW asti.
Olen löytänyt inhimillisen hintaisen ratkaisun muuntaa tehoa aurinkosähköstä vaihtoviraksi. Tällä hetkellä pystyn antamaan 8kW yhteen vaiheeseen (ja 12kW kolmella kesän aikana). Käsittääkseni tuo 8kW riittää jo kovasti Leafin tarpeisiin?.. Myöhemin kun saan seuraavat puolitoista tonnia kasaan, saan tuplattua tuon 3-vaihe tehon eli 24kW asti. Sinälläänhän tuollaisia tehoja ei kotona tarvita, mutta toisaalta jos se on mahdolista, hauskaahan se olisi kokeilla. Taitaa vain seuraava hankinta olla se sähköauto...

Sähköautoileva motor
05.03.2018 13.20

Moro Ari,
kiitos viestistäsi. Vanha Leaf menee leasing-yhtiölle takaisin ja sieltä kautta myyntiin.
Minäkin olen haaveillut (kaukaisesti) rakentaa oman aurinkovoiman ja sen perään esim 6-10 kWh akkuvaraston sekä siitä esim. jopa 3x32A syötön latauslaitteelleni. Tuostahan uusikin Leaf osaa hyödyntää vain 1x32A, mutta olisihan sekin aivan toista kuin nykyinen 1x20A latausvirta. Tosin olen melko varma, että tuo akun koon kasvaminen todellisuudessa pienentää kotona lataamisen kiirettä ja pudotan latausvirran varmaan aika pian 10A tasolle.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Leaf Nissan Sähköauto talvella

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb