28.02.2021

Kun pelkät nastat ei riitä

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Pitää palata heti kättelyssä takaisin loppusyksyyn, kun vaihdoin kesärenkaita talvirenkaisiin. Räntäsade kasvatti luonnetta ja kohme kehotti kahvitauolle. Elin hetkessä, jonka ponnistelut toisivat turvaa ja rauhaa koko talveksi.

Renkaita vaihtaessani tarkistin luonnollisesti renkaiden kunnon. Nastarenkaat näyttivät luotettavilta. Pintaa oli silmämääräisestikin jo niin reilusti, että en edes vaivautunut mittaamaa urasyvyyksiä. Nastoja en huomannut irronneen ainuttakaan. Eivät renkaat olleet kuin uudet, mutta en mitään ongelmaakaan pystynyt löytämään.

Tämä tosin oli jo kolmas talvi, kun itse käytin näitä talvitassuja. Renkaat olivat tulleet autokaupan yhteydessä kylkiäisinä. Ajatuksissa oli käynyt pohdinnat renkaiden iästä, mutta renkaiden kunto tuntui vain aina loistavalta, että en antanut renkaiden iän suuremmin vaivata mieltäni.

Toisin kuin viime talvena, nyt kaikkien ulkoilmaihmisten iloksi saapui vanha kunnon talvi. Tiet tuntuivat erityisen liukkailta. ABS rapisi herkästi jarruttaessa ja luistonesto tuli hyvin tutuksi. Toisinaan lumisateiden aikana liikenteen seassa tuntui, että pärjäsi vain, jos nopeus ei olisi suurempi kuin 60 km/h. Auto puski pahasti ylämäessä ja kerran koin alamäessä kevyen sivuluisun.

Näiden tilanteiden jälkeen oli pakko miettiä, että ehkä vika ei ollutkaan pelkästään olosuhteissa, vaan jotain häikkää oli oltava myös autossa. Tunsin nimittäin olevani ongelman kanssa suhteellisen yksin liikenteen seassa. Muilla onnisti, mutta minulla ei. Muut saattoivat ohittaa Volvoni kuin tyhjää samalla, kun itse taistelin kiivaasti olosuhteita vastaan.

Lopulta oli otettava hattu kouraan ja mentävä kyykkimään renkaiden viereen. Katsastuksessahan autossani kaikki oli kunnossa eikä auto varmaankaan ollut niin dramaattisesti vaurioitunut muutamassa kuukaudessa. Vika oli pakko löytyä renkaista, jotka vielä renkaita vaihtaessa olivat asiallisen oloiset. Tilanteethan voivat muuttua ja renkaat tai rengas sanoa yllättäen sanoa itsensä irti. En ole renkaiden asiantuntija, joten pidin tämän pahimman skenaarion myös avoinna.

Renkaiden kyljissä luki Nordman 4. Aloitin salapoliisityöni tästä. Menin internetiin ja halusin lukea kohtalotovereiden ajatuksia renkaista. Kaikki keskustelut ja muutamia myynti-ilmoituksia löytyi viime vuosikymmenen alkupäästä. Talvirenkaani saattoivat olla siis melkein kymmenen vuotta vanhat, vaikka ulkonäkö hämmensikin tätä faktaa. Päättelin, että ongelmieni syy on pakko jotenkin johtua jo jotenkin renkaiden iästä.

Varasin ajan renkaiden vaihtoon. Muuta vaihtoehtoa en nähnyt. Pulkkailu muun liikenteen seassa tämän talven osalta saisi loppua tähän, jos haluaisin säilyttää vähintään hermoni. Renkaanvaihdon yhteydessä saisin myös nähdä millaiset huopikkaat autoani ovat luistattaneet.

Uusien kumien poksahdellessa paikoilleen vanteiden ympärille otin silmäyksen entisiin Nordmaneihini. Näyttivät samalta kuin syksylläkin. Ihmettelin ääneen, miten renkaat ovat niin liukkaat, vaikka kaikki nastat olivat paikoillaan. Sain selvennyksen, että mm. renkaiden kumi kovettunut ajan myötä pahasti ja pito jo tätä myötä katoaa.

Uudet renkaat pitivät lumessa ja jäässä jo heti ensimetreillä. ABS ei pärissyt jokaisella jarrutuskerralla ja luistoneston tarinaa pidon vähäisyydestä ei tarvinnut kuunnella jokaisen liikkeelle lähdön aikana. Case closed – pelkät nastat ei riitä pitoon.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

nastarenkaat talvi

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (4) ajo-opetus (4) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (15) Autokauppa (29) Autokorjaamo (11) Autokuume (19) automaattivaihteisto (2) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (2) Biltema (2) BMW (2) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) fakenews (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmastointi (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (15) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (10) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (5) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (7) liikenneturvallisuus (21) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (5) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (4) Opel Omega (1) opetuslupa (1) opetuspoljin (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (2) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (3) skootteri (2) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (3) talvi (10) talvirenkaat (1) Tesla (1) tieliikenne (3) Tieliikenne (45) Tieliikennelaki (10) Tinder (1) traktori (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (2) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (18) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (32) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (5) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (3) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb