15.11.2025
Ennätysjahdissa
Kuvat ja teksti: Arttu Lustig
On taas suuren urheilujuhlan tuntua, kun renkaidenvaihtosesonki on alkanut. Lokakuun puolessa välissä syysloman aikaan Lahdessa ja Tamperella talvi muistuttelikin tulevasta, kun aamulla sankka sumu ja kylmä ilmamassa oli jäädyttänyt moottoriteiden pinnat. Lehdet pääsivätkin revittelemään niin kuva- kuin videomateriaalilla suuren maailman tyyliin tapahtuneista ketjukolareista. Lukijakunta taas pääsi ilkkumaan, miten talvi taas yllätti autoilijat.
Itse omassa yksinäisyydessään pohdin, mikä on oikea aika siis ajallinen tulos renkaiden vaihdossa. Isot pojat netissä kehuivat vaihtavansa renkaat 15 minuutissa. Se olisi alta neljä minuuttia per rengas. Omien muistelmieni mukaan minulla menee jonkun verran enemmän. Tosin tykkään verkkaisesta vauhdista. Saatan työskentelyn lomassa pitää kahvitauon ja joskus on tullut grillattuakin samalla. Tätä vasten on vaikeaa arvioida, kuinka kauan työskentelyyn on mennyt aikaa. Veikkaan kuitenkin, että ehkä enemmän kuin tuo etevämpien 15 minuuttia.
Päätinkin ottaa selvää, kuinka kauan tai vähän aikaa menee, kun oikein reippaana poikana vaihdan renkaat. Ei kahvitaukoja, grillausta tai muutakaan oheistoimintaa työskentelyn ohella. Nyt on kyse pelkästä nopeudesta. Nyt tehdään urheilusuoritus, jossa koko kroppa pistetään likoon.
Valmistelin suorituksen hyvin. Ensinnäkin laitoin älykellon ranteeseen mittaamaan suoritusta: kauan menee aikaa, maksimisyke ja poltetut kalorit. Työkalutkin etsin edellisenä päivänä valmiiksi esille, jotta tavalliseen tapaan niiden etsimiseen ei tuhlaantunut ylimääräistä aikaa. Urheiluvälineinä minulla oli rengasavain, pitkävartinen nivelväännin, hallitunkki ja mummun vanha räsymatto alustaksi.
Työskentely oli varsin joutuisaa, koska yksikään renkaista ei ollut juuttunut kiinni. Niin hermoja kuin fysiikkaa rasittavia potkuja eri puolille rengasta ei tarvinnut tehdä. Myöskään yksikään pulteista tai työkaluista ei kadonnut mystisesti syksyisten lehtien sekaan. Työskentely oli varsin soljuvaa ja esteetöntä. Ilmakin oli sateeton ja miellyttävä +5 astetta.
Työskentelyä hidasti, että olin unohtanut Kian talvirenkaissa olevan erikoiset pulttien alle jäävät pölykapselit. Nämä jouduin erikseen käydä kellarista etsimässä. Toinen pientä päänvaivaa aiheutti edellisen omistajan renkaisiin tehdyt kryptiset merkinnät, joiden pohjalta piti arvioida minne päin autoa rengas kuuluisi.

Lopputulokset ja analyysi
Lopputuloksena oli aikaa meni tunti ja 59 sekuntia, maksimisyke 152 ja kaloreita poltin 430. Renkaiden vaihtaminen on siis ihan asiallista aerobista liikuntaa. Yhden renkaan vaihtamiseen meni siis 15 minuuttia aikaa. Aikaan ei sisältynyt renkaiden hakeminen suojasta.
Muutamia asioista olisin voinut tehdä ehkä tehokkaammin, kuten kävelyn sijaan olisi juossut, ja pienen harjoittelun myötä tulevan rutiinin kautta ajasta ehkä voisi saada 10 minuuttia pois, mutta en mitenkään pysty pääsemään 15 minuuttiin. Suurimman osan ajasta varmaankin vei pulttien pyörittely, jota kokonaisuudessaan joutuu tekemään 40 kertaa.
Keskustelu
Ei kommentteja