31.03.2020

Kohti JMK-Rallia

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Kahden vuoden välein järjestettävä paikallinen rallitapahtuma, JMK-ralli, hiljalleen kolkutteli ovea. JMK-ralli kuuluu rallin F-sarjaan ja on Suomen suosituin rallisarja. JMK-ralliin saattaa parhaimmillaan osallistua yli 200 kuskia karttureineen. Hommat ovat suurellaan ja pärinää riittää niin maan perusteellisesti.

Kuuluin valittujen joukkoon ja sain kutsun osallistua ralliradion toimitukseen. Otin kunnialla kutsun vastaan. Oli suuri ilo ja kunnia olla paikalla tekemässä, mitä paikallisinta radio-ohjelmaa ralliautojen säestäessä tunnelman kattoon. 

Aloitin valmistautumisen hyvissä ajoin. Silitin kauluspaidan, jumppakepillä pyörittelin olkapäät vetreiksi ja tein muutaman äänenavausharjoituksen. Peilin edessä hioin tekniikkaa, jolla saisin erikoiskokeiden jälkeen parhaimmat kommentit kuskeilta. Nopea askel eteen, mikki omalle suulle, kuuluvalla äänellä kysymys, mikki kuskin naaman eteen, odotus ja nopea poistuminen taakse päin. Näillä askeleilla veisin haastatteluja.

Mielen sopukoissa posttraumaattisesti kummitteli edellisen rallin tapahtumat. Viimeisellä reportaasireissulla eksyin, myöhästyin ja erikoiskokeen ensimmäiset haastattelut jäivät saamatta. Yrittäessäni tehdä lähtöä takaisin radiotoimitukseen totesin Saabini kadottaneen peruutusvaihteen. Pelkäsin saman tapahtuvan uudestaan. Oliko kaikki tämän arviosta? Vastaukseni oli välitön ja varma: kyllä!

Täysin huoletta ei odotus kohti spektaakkelia edennyt säiden kannalta. Lauha talvi oli viemässä siis koko shown ja ottamassa huomion itselleen. Talvi oli lainannut identiteettinsä marraskuulta. Niin kuin kaikki huonot, plagioijat epäonnistui siinä huonosti. Marraskuu oli pelkästään itsessään parempi talvikuukausi kuin tammikuu. Lämpötila pysyi plussan puolella ja maa märkänä. Monet kisaan ilmoittautuneet olivat peruneet tulonsa. Tammikuun loppuun sijoittuva kisa lähestyi, mutta talvikelit pysyivät poissa. Kisat olivat vaakalaudalla. 

Kuskien näkökulma oli osaksi taloudellinen. Kierros talviralliin sopia piikkirenkaita maksaa karvan alle kaksi tuhatta euroa. Lumeton ja jäätön tie syö renkaita yhden kierroksen jokaista erikoiskoetta kohden. Viisi erikoiskoetta olisi ollut liian suuri paukku kuskeille, jotka rahoittivat kisailujaan suurimmaksi osaksi omasta pussistaan. Tienhoitokunnatkin pohtivat kisan mielekkyyttä. Pehmeä soratie päällä toista sataa ralliautoa piikkirenkaineen jättäisi tiehen sellaisia arpia, joista selviäisi vain rahalla.

Ralli päätettiin siirtää kuukaudella helmikuun loppuun karkauspäiväksi. Silloin viimeistään pitäisi olla ainakin jäätä tien pinnassa suojaamaan renkaita ja tietä. Ei voisi olla mahdollista, ettei tiet olisi silloin vähintään jäässä.

H-hetki lähestyi syksyisessä kelissä välillä kuin pilkatakseen ripautteli hetkittäin lunta vain sulaakseen välittömästi pois. Viikkoa ennen ralli tapahtumaan alkoi luonto vihdoin taipua talven puolelle. Pakkaset saapuivat ja tiet olisivat kovina, valmiina ottamaan ralliautot harteilleen. Mikit voitaisiin iskeä mikseriin, mikseristä ääni singahtaisi digitaalisesti lähettimeen ja sieltä lähiseudun saataisiin nauttia aitoa rallitunnelmaa ralliradion kautta.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

JMK ralli ralli

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (2) ajo-opetus (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (12) Autokauppa (25) Autokorjaamo (11) Autokuume (17) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (2) bensiini (1) Biltema (2) BMW (1) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (2) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (15) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (2) Koeajo (9) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (8) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (5) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (6) liikenneturvallisuus (19) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (2) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (4) Naiset (9) nastarenkaat (3) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (3) Opel Omega (1) opetuslupa (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (1) skootteri (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (2) talvi (7) Tesla (1) Tieliikenne (44) Tieliikennelaki (7) Tinder (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (16) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (30) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (4) Volvo 740 (6) Volvo C70 (7) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb