08.05.2019

Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki

Volkswagen järjesti 8.5.2019 tiedotustilaisuuden, jonka yhteydessä he avasivat uuden MEB-alustaa käyttävän ID3 First Edition -sähköautonsa varauskirjat. Tätä ulkomitoiltaan Golfin kokoista sähköautoa voi nyt siis varata Suomeenkin 1000 euron varausmaksulla. Ensimmäistä First Edition -mallia valmistetaan vain 30 000 kappaletta ja nämä tulevat olemaan nopeasti varattuina.

Puhujana tässä lehdistötilaisuudessa oli Jürgen Stackmann, Member of the Board of Management of the Volkswagen brand responsible for Sales, Marketing & After Sales.

ID3 First Edition -mallin hinnaksi kerrottiin alle 40 000 euroa Saksassa, joten voisin kuvitella hinnan toteutuvan Suomessa noin 45 000 euron tasolle. First Edition autot tulevat olemaan varustettu 58 kWh akulla tarjoten 420 km (WLTP) toimintamatkan. Pressitilaisuudessa kerrottiin myös, että ID3:sen 58 kWh akulla todellisuudessa saavutettavissa oleva toimintamatka vaihtelee yksilöllisistä ajotyyleistä ja kelistä johtuen, sekä näytettiin esimerkkilukemat 300 - 420 km.

 

Nämä ensisarjan autot tulevat olemaan hyvin varusteltuja ja tilatessa voi valita kolmesta varustepaketista. Tämän ensiversion tilaajille on myös tarjolla yhden vuoden ajaksi julkista latausta maksutta, enimmillään peräti 2000 kWh:n verran. Tämä lataussähkö on tarjolla Ionityn latausverkostossa, joka on VW:n kanssa yhteistyökumppanuudessa. Suomessa Ionityn latureita löytyy K-latausverkostosta. 

Myöhemmin tarjolle on tulossa kolme akkukokoa 45 kWh, 58 kWh sekä 77 kWh tarjoten vastaavasti 330 - 550 km (WLTP) toimintamatkan. Ilmoitetut akkukoot ovat nettokapasiteetteja ja akuille luvattiin esittelytilaisuuden jälkeisessä kyselyssä saadun vastauksen mukaan 8 vuoden ja 160 000 km takuu akun varauskapasiteetin säilymiseksi vähintään 70% tasolla.

Esittelystä sain käsityksen, että jatkossa ensiversion kaltaisia varustepaketteja ei ole tarjolla, joten varusteet ilmeisesti rastitellaan yksitellen.

ID3:ssa on CCS-pikalataus, jonka teho on 100-125 kW, ja sillä auto latautuu kahvitauon aikana jo sen verran, kuin ainakaan minä haluan ajaa ennen seuraavaa taukoa. Konkreettisesti, jos sähköautoa lataa 100 kW:n tehola 10 minuuttia, ehtii saada oin 17 kWh verran energiaa akkuun ja ID kulkee sillä todennäköisesti yli 100 kilometriä maantietojonopeuksillakin Puolen tunnin ruokatauon aikana ehtii siis ladata yli 300 km toimintamatkaa lisää.

ID3 tulee olemaan yhdellä sähkömoottorilla varustettu takavetoinen sähköauto, jonka suorituskyky jäi esittelytilaisuudessa vielä hämärän peittoon ja siihen luvattiin tarkennuksia Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä. ID-autoihin tulee myös langattomasti päivitettävä tietotekniikka, kuten Teslasta olemme jo sähköautopiireissä oppineet. 

ID3:sen valmistus alkaa vielä tämän vuoden lopulla ja ensimmäiset autot toimitetaan vuoden 2020 puolivälissä asiakkailleen ja varauskirjat ovat siis jo auki 1000 euron varausmaksua vastaan. Itse jätin varauksen tekemättä lähinnä vielä toistaiseksi puutteellisten tietojen takia. Esimerkiksi vetokoukusta ja vetomassasta tai kattotaakasta ei ole vielä mitään tietoja olemassa.

Nyt esitelty ID3 on vasta alkua VW:n sähköautorintamalla. Merkiltä on luvassa runsaasti sähköautoja ja mallinimikekin antaa olettaa, että nyt esitellyn Golf-kokoluokan alle on tulossa myöhemmin pienempiä sähköautoja, kuten myös isommalla numerolla varustettuja suurempia sähköautoja. Jatkossa kaikki VW:n sähköautot tulevat siis olemaan ID-merkillä tunnettavissa. VW ilmoitti tavoittelevansa ID-mallien valmistusta ja toimitusta jopa 100 000 auton tasolla vuosittain.

Volkswagen on rakentanut myös mobiilisovelluksen WeCharge, jolla kerrottiin voivan helposti yhdellä sovellusella hallita kaikkia auton latauksia ja latausten maksuja.

Volkswagen ilmaisi esittelytilaisuudessa myös pyrkivänsä kokonaisuudessaan CO2-neutraaliin autoon. Tämä tarkoittaa alihankintaketjua, auton sekä akun valmistusta, kuten myös omistajan niin valitessa myös liikenne-energiaa. Tämä on kunnioitettava tavoite!

VW tekee yhteistyötä Ionityn kanssa ja lupaa Euroopan moottoriteiden varteen tehokkaita pikalatureita 120 kilometrin välein ja yhteensä 400 kappaletta vuoteen 2020 mennessä. VW myös panostaa oman henkilökunnan sekä asiakkaiden latausinfraan voimakkaasti vuoteen 2025 mennessä. VW panostaa myös muiden yhteistyökumppaneiden kanssa latausinfraan. Esimerkiksi Britanniassa on panostus Tesco-ketjun kanssa yli 2400 latauspaikan rakentamiseksi. Elli on VW:n oma startup, joka tulee valmistamaan koteihin wallboxeja.

Nyt minä alan uskoa, että VW on tosissaan sähköautojen suhteen. He ilmoittivat myös investoivansa 9 miljardia euroa sähköautotuotannon nostoon vuoteen 2023 mennessä. Esittelytilaisuuden alussa VW ID3:n kerrottiin olevan kuvaannollisesti kolmas sukupolvi. Ensin oli Kupla, sitten oli Golf ja nyt on ID. Volkswagen haluaa olla jatkossa selkeästi sähköisen liikenteen muutoksen aiheuttaja seuraajan sijaan.

Lähteet:

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto VW

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb