04.10.2019

Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia

Sähkö- ja latausautot saavuttavat tällä kehitystahdilla lähivuosina enemmistön osuuden kaikista uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä.

Syyskuussa 2019 uutena ensirekisteröityjen lataus- ja kaasuautojen osuus ylitti peräti 11% tason kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä ja niiden määrä 973 kappaletta kehittyi jopa 173% edellisestä vuodesta.

Sähköautot jatkavat jyrkällä kasvukäyrällään ja niitä ensirekisteröitiin uusina syyskuussa 262 kappaletta, jossa oli kehitystä peräti yli 200%. Ladattavien hybridiautojen ensirekisteröinnit piristiyivät syyskuussa pitkän taantuman jälkeen ja niitä ensirekisteröitiin uusina peräti 474 kappaletta, jossa oli kehitystä viime vuoteen 92%. Kaasukäyttöisiä uusia henkilöautoja ensirekisteröitiin syyskuussa yhteensä 237 kappaletta, joka oli 210 kappaletta viimevuotta paremmin ja siten prosentuaalinen kehitys näyttää melkoisen tähtitieteelliseltä. Syyskuussa myös bensiiniautojen ensirekisteröinit piristyivät pitkästä aikaa ja kaikkien autojen ensirekisteröinnit yhteensä olivat myös pitkästä aikaa kehityksellä.

Syytä on siis jatkaa maassamme aktiivisesti sähköautojen latausverkoston kehittämistä sekä kaasuautojen tankkausasemien lisäämistä. Sähköautot tarvitsevat jatkuvasti ja kiihtyvällä tahdilla lisää pikalatauspaikkoja. Niitä pitää alkaa etenkin ruuhka-Suomessa tuplaamaan jo olemassa olevilla latauspaikoilla. Lisäksi tarvitaan lisää asiointilatauspaikkoja sekä kaupunkien asuntokäytössä olevien taloyhtiöiden pihoihin asukkaiden käyttöön. Kaasun tankkausasemia tarvitaan etenkin itä- ja pohjois-Suomeen kipeästi. Lisäksi kaasun tankkausasemilla pitää alkaa saada paineet sellaiseen kuntoon, että autot saa useammin tankattua täyteen asti.

Tarvitaan enää Volkswagen ID3:sen toimitukset ja Teslan Model Y:n toimitukset, niin Suomessakin näiden matalan päästötason autojen osuus ylittää heittämällä dieselien osuuden ja alkaa jo hätyytellä bensiiniautojakin.

Merkkikohtaisesti kaikkien vähäpäästöisten henkilöautojen syyskuun ensirekisteröintien suosituin oli Volvo 223 bensiinihybridiautollaan. Toiseksi suosituin oli Tesla, jonka 156 autoa olivat tietenkin kaikki täyssähköautoja. Teslan Model3 oli syyskuussa 15. eniten ensirekisteröity uusi henkilöauto Suomessa. Pidän tuota melko merkittävänä saavutuksen, kun sähköauto, jonka hinnat alkavat 50 000 eurosta alkaa lähestyä ensirekisteröintien top 10-listaa.

Kaasuautot olivat kaikki VW-Groupin merkkejä, koska muita ei maahan edes tuoda, eikä juuri taideta enää tehdasvalmistaakaan. Kolmanneksi suosituimmaksi merkiksi nousi Skoda 137 kaasuautollaan.  

Uusista sähköautoista ylivoimaisesti suosituin oli jälleen kerran Tesla Model3 -mallillaan, joita ensirekisteröitiin syyskuussa 128 kappaletta. Hyundain Konaa on saatu maahan syyskuun ensirekisteröinteihin kerrankin hieman isompi pompsi, joten niitä kertyi yhteensä 54 kappaletta. Sähköautomallien kestosuosikki Nissan Leaf selkeästi nyt kärsii uuden Leaf e+ -mallin saapumisen odottelusta. Edelleen hämmästelen Renaultin kyvyttömyyttä Zoen myyntiin jatkuvasta ja näkyvästä kampajoinnista huolimatta. Ehkä se on edelleen suomalaisten mieleen liian kallis pikkuauto jopa sähköautoon muuten vihkiytyneelle.

Uusien autojen lisäksi syyskuussa rekisteröitiin yhteensä 700 kappaletta käytettyinä tuotuja vähäpäästöisiä henkilöautoja. Käytettyinä tuoduista ylivoimaisesti suosituimpia olivat ladattavat hybridit 511 kappaleellaan ja toisena tulivat kaasuautot 148 kappaleellaan. Täyssähköautojakin tuotiin käytettyinä syyskuussa 41 kappaletta. Käytetyinä tuoduista suosituin auto oli jälleen Mitsubishin Outlander PHEV.

Keskustelu

Musti
04.10.2019 21.02

No Zoe ei on kovin suosittu kyllä. Ja mun mielessä siihen on hyvät syyt. Zoe en sopii perheseen, se on vain liian pieni. Myöskin en saanut mitään päivitykset monta vuosia. Varusteet jäävät jo edelinnen Leaf:in sukupolven tason alle, siis nykysiä kilpailijat on hyvin edessä. Ja Suomessa myöskin tarkea ajovalot, mikä ovat Zoe:ssa lähes käyttökelvoton. Paras kuvitus mitä mä löysin oli : "Ajovalot on surkeat, parempi valo saa konepeltiin teipattu myrskylyhdysta". Jos pitää ajaa usein pimeassa se rajottaa käyttö. Pikalataus puutuu ja monta pelkää se rajoittaisi käyttö, vaikka kokenut sähkökuski varmasti tiedä se ei on totta. Suomessa ranskalaisia autoja on jonkin verran huono maine mikä varmasti en auttaa. Auton päämarkkina on lapseton ja nuori kaupunkilainen, mutta se on just se kohderyhmä mika en ostaa autoja enää tai en voi varaa sen verran kallis auto. Mun mielestä se myöskin todella ruma auto, mutta varmasti löydät helposti toiset mielipiteet. ;) Ja kun nyt uusi Zoe 52Kw on tulossa, ei ketään varmasti halua vielä se vanha malli. Ehkä se auttaa ymmärä miksi myynti on niin heikko. Ja käytetty Zoe:t en tulee paljon Suomeen kun akku-leasing on aikaa iso este siihen.

Sähköautoileva motor
05.10.2019 08.45

Moro Musti,
Kiitos näkemyksestäsi Zoesta. Varmasti monen mielessä se näyttäytyy jotenkin noin Suomessa, koska kauppa ei käy. Auto on kuitenkin ollut vuosia Euroopan myydyin sähköauto, eli tuskin se sitten kuitenkaan täysin kelvoton on muutenkaan, kuin vain minun mielestä.

Minun mielestäni se on hyvä pikkuauto. Nättikin kuin sika pienenä :-) kW:n AC-lataus on Zoessa erittäin hyvä valtti, joka useimmille olisi kyllä korvannut pikalatauksen tarpeen mennen tullen. Itse ajan tosin niin paljon, että juuri pikalatauksen puute oli yksi syy olla sitä hankkimatta. Toki minulle se todellinen dealbreaker on kattotaakan puute, koska kuljetan lähes päivittäin pyöriä auton katolla.

Tosiaan 52 kWh Zoe saattaa jo Suomessakin saada jalansijan, koska siinä on tiettävästi tarjolla paremmat valot, pikalataus ja erinomainen toimintamatka.

Ben
07.10.2019 13.51

Itse ainakin odotan suurella mielenkiinnolla uuden Zoen hintaa täällä Suomessa. YouTubessa katsomani testi/esittelyvideot (esim. Fullychargedshow: https://youtu.be/XaA_qwP9dKM) antavat ymmärtää, että kantama on reilusti yli 300km ja muutenkin asiat kohdallaan.

Ei mikään ihme ettei vanha Zoe mene kaupaksi, kun uutta odotellaan.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb