03.06.2016

Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa

Uusien sähköautojen rekisteröintien määrä romahti toukokuussa 2016 lähes puoleen viime vuodesta

edit 7.6.2016 kello 19.20: lisätty omia näkemyksiäni rekisteröintien määrän laskuun, koska Sähköautot -Nyt! FB-ryhmässä tämä aiheutti vilkasta keskustelua syistä. Kirjoitan tähän siis suoraan omat näkemykseni, joita en alkuperäiseen tekstiin ehtinyt kirjoittaa.
 
Lähde: Trafi.fi

Käytettyinä tuodut sähköautot

2 kpl BMW i3:sta, joista toinen oli REX
1 kpl Tesla Model S85
ja sitten jälleen kovin nousija edes lähellä sähköautoja oli:
15 kpl Opel Amperaa
 

Sähköautojen myynti on siis vaikeuksissa Suomessa.
Enkä ihmettele, asiaa lainkaan kun huomioidaan muutama vallitseva perusasia, joita omiin tulkintoihini perustuen luettelen seuraavaksi.

1. Uusien sähköautojen investointeihin ei ole tukea saatavilla

Vielä viime vuonna oli olemassa yrityksille kohdennettu investointituki, joka lisäsi merkittävästi Teslan ja Leafienkin myyntiä. Nyt sitä ei ole lainkaan saatavilla.

2. Pikalatausverkosto ei ole kehittynyt eikä sen kehittymistä tueta lainkaan

Suomen päätieverkostossa ei ole likimainkaan kattavaa pikalatausverkostoa. Pikaltausmahdollisuus on useille sähköautoa suunnitteleville olennainen seikka omilla useimmin toistuvilla reiteillä. Tällä hetkellä Tampere-Lahti -korkeuden eteläpuolella ainoastaan on kattavaa pikalatausverkostoa pääteillä. Esimerkiksi Jyväskylään tai itä-Suomeen ei ole mitään asiaa etenkään talvella muilla sähköautoilla kuin Leafilla pikalatausverkostoon turvautuen. Tämän takia en yhtään ihmettele olematonta sähköutojen myyntiä näillä alueilla.

3. Early Adopterit, heistä pääkaupunkiseudulla suuri osa on jo hankkinut sähköauton

On uskottavaa, että pääkaupunkiseudulla early adoptereiden vähäinen osuus väestöstä, jotka vieläpä ovat sähköautoista kiinnostuneita ovat jo sähköautoihin saattaneet vahvalla osuudella päätyäkin. Muualla Suomessa taasen näillä ei ole kohdan 2 johdosta mahdollisuutta ostaa sähköautoa, elleivät he ole erityisen hyvätuloisia.

4. Uutisoidut tulossa olevat mallit syövät nyt kysyntää

Erityisesti Teslan taitava ennakkomyynti Model3:sta sekä jossain määrin myös Chevrolet Bolt ennakkotiedot ovat aiheuttaneet sen, että yhä useammat sähköautosta kiinnostuneet siirtävät nyt ostopäätöstään.

5. Sähköautojen tarjooma Suomessa kovin suppea

Edelleen Suomessa on sähköautojen tarjooma kovin suppea, etenkin tässä toukokuun rekisteröintitilastossa. BMW:n i3:nkin rekisiteröinnit alavat näkyä vasta myöhemmin, kun uusi isommalla (n.30kWh) akulla varustettu malli tulee toimituksiin.

Teslan Model X toimitukset eivät myöskään ole vieläkään alkaneet Suomessa. Uskottavaa on, että niitäkin joitain kappaleita on tulossa jo Suomenkin teille.

Meiltä kuitenkin edelleen puuttuu kaupallisesti hyvin mielenkiintoisia sähköautoja kuten Renaulta Zoe ja Kia.

6. Uusien sähkautojen rekisteröintimäärät vielä joka tapauksessa hyvin pieniä

Vaikka itse ihan mielenkiinnosta uusien BEV-autojen rekisteröintimääriä seuraankin, niin ovathan nämä yhä edelleen joka tapauksessa niin pieniä, että johtopäätösten tekeminen yksittäisen kuukauden perusteella ei edusta mitään tilastollista totuutta. Suuntaa täytyy analysoida mieluummin kumulatiivisen luvun perusteella. Nyt näyttäisi siltä, että kumulatiivinenkin kehitys painuu kesäkuun tilaston valmistuttua miinukselle.
 

Uusien sähköautojen rekisteröintimäärät tulevat vuonna 2016 jäämään paljon pienemmiksi kuin ennakoin joulukuussa 2015:


Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärien ennakointia vuodelle 2016
 
Sähköautojen ensirekisteröintitietoa huhtikuulta
Sähköautojen rekisteröinnit maaliskuussa
Sähköautojen rekisteröinnit helmikuussa
Sähköautojen rekisteröinnit tammikuussa
 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

nwdb