18.11.2017

Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille

Eikä tässä vielä kaikki...

Tänään 17.11.2017 Teslan Semin esittelyn perään tuli innokkaalle sähköautoilijalle todellinen uutis-pommi, nimittäin uusi Tesla Roadster.

kuva: https://www.tesla.com/presskit#roadster ja lisää kuvia https://www.tesla.com/roadster/

Auto näyttää todella hyvältä, on äärimmäisen suorityskykyinen sekä omaa huikean 1000 kilometrin toimintamatkan. Lisäksi sillä on superauton suorityskyky, mutta hinta ei ole aivan totutulla superautotasolla kuitenkaan.

Roadster on tärkeä malli Teslalle ja koko sähköiselle liikenteelle. Tesla aloitti tuotannon vuonna 2008 ostamalla Lotukselta 2500 rullaavaa Lotuksen urheiluautoa ja teki niistä sähköautoja, eli Tesla Roadstereita myyntiin yhteensä vain 2400 kappaletta. Lue myös Tesla Roadster Sport koeajoni. Roadsterista alkoi Muskin missio liikenteen sähköistäiseksi edetä vaihe kerrallaan.

Uutta Roadsteria on huhuiltu jo pitkään, mutta arvelen Semin yhteydessä tapahtuneen julkistuksen päässeen yllättämään iloisesti lähes kaikki sähköautoilijatkin.

Huikea suorituskyky

Roadster on ensimmäinen tuotantoauto, joka tulee alittamaan 0-100 km/h kiihtyvyydessä kahden sekunnin rajan. Roadster lyö pöytään ennätyslukemat: 1,9 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen sekä 4,2 sekuntia 0-160 km/h nopeuteen ja varttimaili 8,9 sekunnissa.  Nuo ovat todella vaikuttavia aikoja, nimittäin vielä ei mikään tuotantoauto ole varttimaililla alittanut yhdeksää sekuntia. Voin vain kuvitella tuon repäisyn tunnetta, kun Model S -mallinkin kiihdytys meinaa mennä käsityskyvyn yläpuolelle. Huippunopeutta Roadsterille luvataan yli 400 km/h verran. Ja nuo Roadsterille luvatut kiihtyvyys arvot ovat perusmallille. Mitähän onkaan luvassa vielä lisää?

Lähes 1000 km toimintamatka

Roadsterissa on 200 kWh akku ja sillä saavutetaan jopa tuhanen kilometrin (620 mailia) toimintamatka maantienopeuksia käyttäen. Tuo yhtälö on jopa erityisen uskottavan tuntuinen, koska se tarkoittaisi peräti 20 kWh/100 km keskikulutusta ja noin virtaviivainen auto pystyy taatusti pienempäänkin. 

Kolme moottoria

Roadsterin suorituskyky saadaan aikaan kolmella sähkömoottorilla ja nelivedolla. Autosta ilmoitettiin esittelytilaisuudessa vääntö pyöriltä, joka on pökerryttävän iso 10 000 Nm, mutta se ei ole suoraan verrannollinen yleisesti ilmoitettuun moottorin vääntömomenttilukemaan.

Nelipaikkainen supersähköauto saatavilla vuonna 2020

Roadster on siis jälleen sähköautot uuteen luokkaan vievä, nelipaikkainen supersuorituskyvyn omaava helposti ajettavissa oleva huikea matkailuato, jossa on jopa tavaratilaakin. Musk lupaili Roadsterin olevan tuotannossa vuonna 2020 ja tähän on jopa helpompi uskoa, kuin Model 3:sen aikatauluun oli alunperinkään.

Auto on vaikka heti varattavissa. Hinnat alkaen malli on 200 000 USD ja Ennakkotilattavissa on ilmeisesti myös jokin varustellumpi rajoitetun sarjan malli 250 000 USD hintaan.

 

Keskustelu

Jani Ikävalko
28.11.2017 17.13

Hei,

Taitaa näissä hyperautoissa vaan lähinnä kiinnostus määrittää suorituskyvyn, että mitä lähdetään tekemään vaiko lainkaan koska polttomoottoreillakin rajat on tuhansissa hevosvoimissa.

Maxximus on kalifornian katuliikenteeseen rekisteröity biokaasuauto joka heitti jo melkein 10 vuotta sitten tiskiin samat kiihtyvyyslukemat ja se olisi lähinnä kosmetiikkaa noita enää hioa Elon Muskin lupauksiin. Sen lisäksi tuosta on haluttaessa olemassa 2000hp sovellus.

https://www.youtube.com/watch?v=jtth4wnzrB4&t=8s - tässä vain matalaviritteinen 1600hp demonstraatio asiasta.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Roadster sähköauto Tesla

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (3) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb