19.10.2016

Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto

Lähde:

Dataa sisältävät kuvat ovat Timo Rautiaisen tekemästä koosteesta, joiden lähteenä onTrafi avoin data.
Kuvat on julkaistu Tesla Club Finland -Facebook ryhmässä 19.10.2016

Esipuhe

Teen itse säännöllisesti uusien sähköautojen ensirekisteröintien tilastoa, esimerkiksi 

syyskuun ensirekisteröinnit löytyvät oheisen linkin takaa.

Tämä tilastoni ei kuitenkaan kerro kuinka paljon sähköautojen kanta kehittyy Suomessa.
Onneksi Timo teki jälleen taulukoita tuosta Trafin "big datasta". 
 
Kirjoitan tähän omaa analyysiäni  rekisterissä olevien ajoneuvojen tilastoon liittyen.

 

Sähköajoneuvoja oli 30.9.2016 Suomessa rekisterissä yhteensä 2061 kpl

 
Rekisterissä olevista 2061 sähköajoneuvosta sähkökäyttöisiä henkilöautoja oli 774 kpl, jossa kehitystä 35% edelliseen vuoteen. Tämä on hyvä kehitys, kun huomioidaan Suomesta tänä vuonna lähes täysin puuttunut tuki sähköisen liikenteen kehittymiseen sekä markkinoiden hiljeneminen uusien tulossa olevien mallien odotuksesta.
 
Sähköisen liikenteen kehittämiseksi Suomessa olisi ehdottoman tärkeää ollut panostaa pikalatausverkoston tukemiseen, jotta siitä olisi saatu edes päätieverkoston kattava. Nyt Keski-Suomessa, itä-Suomessa ja Kainuussa on suuret alueet, joihin ei käytännössä nykyisestä sähköautotarjoomasta pääse kuin Teslalla.
 
Pikalatausverkoston tuen tarve vain tiivistyy. Nyt pitäisi kiireesti tuetusti rakentaa suunnnitelmallinen pikalatausverkosto noin 50 - 75 km välein kattamaan ensin etelä - pohjois - suunnassa päätieverkosto. Tähän riittäisi noin 20 pikalatausasemaa, joten tuen määrä olisi erittäin pieni. 
 

Tesla on saavuttanut Suomessa ansaitusti suuren suosion

Model S -sähköautoja oli 30.9.2016 Suomen liikenteessä 326 kappaletta. Mallikohtaisesti tarkasteltuna Teslan Model S on siis yleisin sähköauto Suomessa.
Muutamassa kuukaudessa Suomeen saapumisen jälkeen Model X -autoja oli jo 16 kappaletta. Tämä on enemmän, kuin Mercedes Benz -sähköautoja on vuosien aikana päätynyt Suomen teille yhteensä.
 
Suosituin väri on valkoinen ja malleista yleisin on yhdellä sähkömoottorilla varustettu takavetoinen Model S85. Heti perässä seuraa Model S P85D, eli nelivetoinen kaksimoottorinen performance-malli. 
 
Teslan suosio osoittaa hyvin sen, millä sähköautoja myydään. Erinomainen, suorastaan ylivoimainen voima on aina helposti käytettävissä. Virtaviivainen ja jopa sporttinen muotoilu sekä hyvät tilat viidelle tai jopa seitsemälle henkilölle. Auton ohjelmiston jatkuva päivittyminen on plussaa. Eikä pidä unohtaa SuperCharger latausverkoston arvoa, vaikka Teslan toimintamatka lähes kenelle tahansa onkin jo riittävän pitkä.
 
Nämä ovat aitoja kilpailuetuja. Kukaan muu ei pysty samaan! Siksi Tesla myy Suomalaisittain kovasta hinnastaan huolimatta erinomaisesti. Kaupanpäällisenä omistajat ja kuljettajat saavat aina vähintään paikallisesti päästöttömän ajoneuvon mukanaan tuoman hyvän mielen.
 
Hyvin ilahduttavaa on nähdä rekisterissä kaksi autoharvinaisuutta, eli Tesla Roadsteria.
Lue myös kiejoittamani Tesla Roadster Sport koeajoraportti
 
 

Nissan Leaf on toiseksi yleisin sähköauto Suomessa

Nissan Leaf on ollut markkinoilla tuntuvasti Teslaa pidempään. Silti se on jäänyt kakkoseksi.
Leaf teki tullessaan sähköautojen revoluutiota tarjoamalla edullisempaan hintaan perheautokokoisen sähköauton, jossa oli siihen aikaan pisin toimintamatka tarjolla olevista autoista.
 
Leafin yleistymistä on kuitenkin viime aikoina hidastanut kilpailijoista jälkeen jäävä uudistuminen. Tai siltä se alkoi näyttää jo silloin kun 30 kWh malli tuli viimein Suomen markkinoille. Tosiasiassa kuitenkin Leaf on tarjonnut edullisemmassa hintaluokassa edelleen kaupasta nyt jo ostettavia kilpailijoitaan parempaa toimintamatkaa sekä muita sähköauton hyviä ominisuuksia.
 
Nyt alkaa kuitenkin olla Leafilla edessä uudistuminen isompaan akkuun ja mahdollisesti ulkoinen päivittyminen, tai myynnin loppuminen.
Nissan E-NV200 sähköautoja on rekisteröity yhteensä 106 kpl, joista 95 on rekisteröity pakettiautoksi. Myös Leafeja on pakettiautoksi rekisteröityinä 15 kappaletta.
 

BMW i3:a odotettiin pitkään Suomeen. Kestikö odotus liian kauan?

BMW i3:n virallisen maahantuonnin autot tulivat toimituksiin ja rekisteröintiin vasta elokuussa 2016. Ja silloin oli jo tiedossa uusi yli 30 kWh akulla oleva versio myös tästä sähköautosta. Elo- ja syyskuussa Suomeen ensirekisteröitiin vain 9 kappaletta uusia i3:sia ja näistäkin osa on REX-malleja, eli eivät täyssähköautoja. Niinpä täyssähköisiä BMW i3 -autoja on 30.9.2016 Suomessa rekisteröitynä vain 10 kpl.
 
Uskon, että näitä on loppuvuonna tulossa tilastoihin vielä jonkin verran lisää, kun isommalla akulla varustetut mallit saapuvat toimituksiin. Autona i3 nimittäin on koeajokokemukseni mukaan erinomainen vaihtoehto, jonka etevyys korostuu esimerkiksi pääkaupunkiseudun ruuhkaisimmilla teillä. Auton suorituskyky on selkeästi ripeämpi, kuin Leafin. Lisäksi autossa on sopivasti modernimpaa olemusta ja hiilikuiturungon keveyden kyllä aistii ajaessaan. Joillekin meistä harmillisesti i3 on vain neljän henkilön auto.
Lue täältä BMW i3 koeajoraportti
 

Volkswagenin täyssähköautoja on rekisterissä vain 28 kappaletta pitkästä historiasta huolimatta

Volkkarin eGolfia ja eUpia on ollut myös jo jonkin aikaa Suomessa tarjolla. Suurta suosiota ne eivät ole saavuttaneet. Oma arvioni on, että tämä johtuu parista keskeisestä seikasta. Ensinnäkin: vaikka nämä ovat hyviä ja laadukkaita Saksalaisia autoja, niin ne ovat liian vähän sähköautoja. Enemmänkin hiukan kesken eräisiä konversioita Leafiin verrattuna. Toisekseen, epäilen kysymyksen olevan myös maahantuojan ja jälleenmyyjien myynti-innokkuudesta. Olen sitä mieltä, että Leafin markkinointi ja myyntipyrkimys on kuitenkin ollut havaittavissa, vaikkei kovin yltiöpäistä ole ollutkaan. Volkkarin sähköauton olemassa olosta on potentiaalisen asiakkaan pitänyt itse saada jostain tieto ja sen jälkeen on ollut oltava päämäärätietoisen asiakas, jos tuollaisen sähkö-Volkkarin on halunnut oikeasti ostaakin.
 

Mercedes-Benz ja Ford ovat jääneet marginaalisiksi tuotteiksi Suomen sähköautogenressä

Tosin näistä sähkö-Mersuja on rekisterissä sentään 14 kappaletta. Fordeja vain 4 kappaletta. Molempien menestystä on vaivannut mielestäni pitkälti samat ongelmat, kuin VW:nkin sähköautoja. Lisäksi MB oli listahinnallaan kallis sekä siitä puuttuu pikalatausmahdollisuus kokonaan. Ford on mielestäni ollut sähköautoissa väliinputoaja hinta-laatusuhteen perusteella.
 

Edellisen sukupolven sähköautoja on yhteenlaskien vielä ilahduttavan paljon rekisterissä

Citroën C-Zero ja Peugeot iOn sekä Mitsubishi iMiev ovat käsittääkseni pitkälti samaa autoa. Ne ovat Leafia, eGolfia ja Teslaa vanhempaa sähköautosukupolvea.  Näitä on rekisterissä yhteensä henkilöautoista 33 kappaletta ja muutama pakettiautona. Nämä ovat varmasti edelleen erinomaisia ja käytettyinä edullisia vaihtoehtoja etenkin lyhyempiä matkoja säännöllisesti ajavalle sähköautoa haluavalle.
 

Vielä varhaisempaa sähköautojen sukupolvea on myös runsaasti rekisterissä

Tähän ryhmittelen mm Citroën Saxon ja Peugeot 106 Electricin, Citroën Berlingo Electrikin ja Peugeot Partner Electricin,  Subaru-Elcatin ja Think Cityn. Näitä on rekisterissä yhteensä peräti 63 kappaletta. Näistä etenkin Elcat edustaa eräänlaista Suomalaisen sähköautotekniikan pioneerityötä.
 

Huomattavaa on myös muiden sähköautojen määrä

Itse arvostan suuresti ihmisiä, joilla on taitoa, energiaa sekä varaa rakentaa sähköauto konversio. Näitä on ollut jonkin verran, koska muut sähköautot määrä on 19 kappaletta. Näistä varmasti isoin osa on erilaisia sähköautokonversioita.
 

Merkkikohtaisesti tarkasteltuna Nissan on edelleen yleisin sähköautomerkki

Nissan on edelleen merkkikohtaisesti tarkasteltuna 402 rekisterissä olevalla sähköautollaan yleisin sähköautomerkki. Nissanilla määrää nostavat tuntuvasti Leafin lisäksi E-NV200 sähköautot ja pakettiautot.

Euroopan Unionin alueella on eri järjestys myyntitilastoissa

Minulla ei ole Euroopan Unionin alueen rekisterissä olevien sähköautojen määriä tiedossani, mutta uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärien jakautuma merkkien ja malien kesken poikkeaa Suomesta. Renault Zoe on ollut suosituin sähköauto 10425 kappaleella ja kehitystä peräti 51% edelliseen vuoteen. Nissan Leaf on ollut toisena 8209 kappaleellaan ja silläkin kehitystä hienot 20% edelliseen vuoteen. Tesla Model S tulee kolmantena 4798 kappaleella ja silläkin 18% kehitys. (lähde Plugin -lehti 4/2016, Plugin Magazine, Slovenia)


Näiden taulukoiden ulkopuolelta huomion arvoinen on hyvin lähelle sähköautoa pääsevän Opel Amperan määrä

Opel Amperan määrä Suomen rekisterissä on käytettyinä tuotujen veropäätöksiä katsoessa ollut yksittäin tuotujen autojen kautta voimakkaassa nousussa. Opel Ampera onkin 194 kappaleellaan jo merkittävä auto Suomen teillä. Lisäksi rekisterissä on rinnakkaismallia, Chevrolet Volttia 13 kappaletta. Opel Amperan haluan nostaa tähän sähköautojen raportin lopuksi, koska se edustaa hybridien parhautta. Olen lukenut Amperoista, joiden polttoaineen kulutus on erittäin pitkällä aikavälillä jopa alle 1l/100 km. Vasta tällä tasolla hybridi ansaitsee minun ajatuksissani paikkansa. Melko lähelle tosin voi päästä myös VW GTE-mallit myös.

Tulevia rekisteröintimäärien ennakointia

Uskon, että loppuvuonna vielä rekisteriin tulee jonkin verran Teslan Model X:iä. Myös facelift Model S:iä on varmasti tulossa rekisteriin jokunen kappale. Uskon, että Tesla jatkaa loppuvuonna etumatkaansa lisäten.
 
BMW i3:sia epäilen olevan tulossa rekisteriin, kunhan isomman akun omaavan mallin toimitukset saapuvat. Saattaa toki olla, että niistä siirtyy ensi vuoden puolelle.
 
Muilta osin voi olla aika hiljaista loppuvuonna. Ensi vuonna sitten on kiihtyvää tahtia luvassa, kun Renault Zoe 41 kWh toimitukset alkavat. Myös Huyndai Ioniq tulee varmasti löytämään ostajia. Uskoisin myös Volkkarilla tapahtuvan väliaikaista piristystä, kun isompi akkuinen eGolf tulee toimituksiin. Toivottavasti Nissan julkaisee pian tai viimeistään tammikuun 2017 CES:sä uutta myytävää sähköautoihin sekä pystyy laskemaan 30 kWh Leafin hintaa kilpailemaan Renault Zoen kanssa tasaväkisemmin.
 
Uskon siis, että vuonna 2017 tulee tätä vuotta voimakkaampaa sähköautokannan kasvua tarjooman kehittymisen ja monipuolistamisen kautta.
 
 
 
 
 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb