24.09.2021

Tesla Model X 90D (vm 2017) koeajoraportti

Kävimme ajamassa kolmen hengen voimin noin 3000 km lenkin Norjan vuonoille Tesla Model X -sähköautolla. Kirjoitan myöhemmin eri tarinaan matkakertomusta, mutta tähän tarinaan kirjoitan koeajoraportin muotoon kokemuksiani Model X 90D vm 2017 sähköautosta. Teen vääjäämättä myös vertailua omaan ID.4 Pro Performance MAX -sähköautooni.

Isossa autossa väljä sisustus kuudelle henkilölle

Model X:ään voi valita tilatessaan erilaisia istuinratkaisuja ja tässä autossa oli 2 + 2 + 2 -ratkaisu ja 5,036 metrin pituisessa, 2,07 metrin levyisessä sekä 1,684 korkeassa autossa, jonka akseliväli on 2,965 metriä on arvatenkin väljät oltavat.

Etuistuimet ja mukavuus

Kuljettajalla ja etumatkustajalla on erinomaiset ja riittävän hyvän sivutuen tarjoavat istuimet sähkösäädöillä sekä muistipaikoilla. Istuinten ja ratin sähkösäädöillä saa varmasti haluamansa ajoasennon, koska säätövaraa on runsaasti. 

Edessä maantienopeuksilla kuuluu jonkin verran renkaiden kumua ja hetkittäin vieno vihellyksen kaltainen hiljainen ääni, joka arvioni mukaan johtuu tavalla tai toisella karmittomasta etuikkunasta. 

Kuljettajan ja etumatkustajan tilojen vertailu ID.4:ään, jossa MAX-varustelun kautta VW:n sporttipenkit:

  • Model X muistaa kuljettajaprofiilit ja tunnistaa ne avaimen (keyfob) perusteella, tämä puuttuu valitettavasti ID.4:stä. Ominaisuus olisi tervetullut, vaikka molempien jakkaroissa onkin sähkösäädöt ja muistipaikat.
  • Model X pääntukien tyynyjen korkeutta voi säätää, ID:n ei. Tämäkin on hyvä ominaisuus Teslassa.
  • Model X etuistuimista puuttuu reisituen pituussäätö, joka on itselle tärkeä olla olemassa.
  • Model X etuistuimista puuttui myös selän hierontatoiminto, jonka käyttäminen virkistää kummasti pitkällä latausten välisellä siirtymällä. ID:ssä hieronta sekä reisituen säätö löytyy myös apukuskin tuolista.
  • Etuosan meluisuuden arvioin korvatuntumalla saman tasoiseksi kuin ID:4 Max, jossa on tulplalasit.

Yhteevetona siis kuljettajan etuistuimien osalta kokonaisuus menee aika tasan ja henkilökohtaiset mieltymykset ratkaisevat eniten.

Takaistuimet ja mukavuus (keskirivi)

Tässä Model X -autossa on valittu sisustusratkaisuksi keskimmäiselle penkkiriville kaksi erillistä tuolia ja kulku takimmaiselle riville käy penkkien välistä.  Tämä ratkaisu näyttää omaan silmään jotenkin luksukselta. Takaistuimet muistuttavat vahvasti etuistuimia, mutta niissä on rajallisemmat säädöt. Etäisyyttä sekä koko istuimen kallistusta voi säätää, mutta melko vähän. Itse jäin kaipaamaan vastaavaa selkänojan kallistuksen säätömahdollisuutta, kuin etuistuimissa on. Istuinmukavuutta lievästi haittasi turvavyön linja. Olen 176cm pitkä ja lievästi ylipainoinen (noin 90kg) ja minulla turvavyön linja olkapäällä alkoi helposti hiertää kaulaa ja lukko painaa lonkkaa. Tilaa istuimella on vähintään riittävästi ainakin minun mittaiselle henkilölle.

Takaistuimella renkaiden kumu on selkeästi voimakkaampi kuin edessä. Ero samalla reissulla ajamaamme Model Y:hyn oli selkeästi havaittavissa ja uskottavasti uusi malli Model X:stäkin on hiljaisempi takana.

Takaistuimelle käynti ja sieltä poistuminen on useimmiten helppoa haukansiipioven tarjoaman kulkuaukon kautta, mutta havaitsin matkalla myös pari lievää varjopuolta. Kun haluaa nousta nopeasti ulos autosta, esimerkiksi jättää jonkun liikennevirran salliessa ulos, on järkevämpi hypätä ulos etumatkustajan ovesta. Toinen seikka oli, että sain pienen vesipuron aikaiseksi takaistuimelle, kun avasin vesisateella takaoven. Tämä tosin tapahtui vain kerran.

Keskimmäisellä penkkirivillä ei ollut myöskään lainkaan kyynärnojaa kulkuaukon puolelle, eikä takille ripustuskoukkuja. Nämä on tosin korjattavissa kohtuullisen edullisilla lisävarusteilla. 

Takaistuintilojen ja mukavuuden vertailu ID.4:ään

  • Jalkatilaa sekä pääntilaa on minun mittakaavassani molemmissa autoissa niin paljon, etten pysty eroa tekemään.
  • X:än leveys tuntuu. Kolmella keskirivin penkillä varustetussa mallissa on tuntuvasti enemmän esimerkiksi lastenistuimiin tarpeellista leveyttä kuin ID.4:ssä.
  • Rengasmelu saattoi olla X:ssä jopa ID.4:ää kovempi takana. Molemmissa autoissa oli sattumalta samat kitkarenkaat alla. 
  • X tarjoaa tilat tarvittaessa yli viidelle henkilölle, siihen ei VW pysty.

Yhteenveto takatilat: Jos tarvitaan yli 5 henkilön matkustamiseen tilat, ei VW siihen taivu. Jos taasen lähtökohta on 5 henkilön matkustaminen, vie 3 rivinen Model X edelleen sisätiloillaan voiton. Enimmillään aikuisen neljän henkilön kuormalla tilat meevät mielestäni tasan.

Tavaratilat

Model X:n takaosan tavaratila kaksi penkkiriviä käytössä näytti silmämääräisesti arvioiden kookkaalta ja lisäksi edessä on vielä iso frunkki. Tavaratilan pohjan alla on lisää tilaa esimerkiksi latauskaapeleille. Luonnollisesti tavaratila pienenee merkittävästi, jos taaimmaiset istuimet ovat käytössä.

Kuudelle henkilölle varustetussa mallissa ei ollut tavaraverkkoa toisen penkkirivin ja tavaratilan välissä, tämä aiheutti hieman suunnitelmallisuuden tarvetta matkatavaroiden sijoittelussa, jotta ne eivät tulisi selkään äkkipysähdystilanteessa, mutta merkittävää ongelmaa asiasta ei koitunut ja tavaraverkkoja saa autoihin ostettua jälkikäteen.

Teslalla voi vetää kärryä, mutta kattotaakan kiinnittämiseen ei ole tyypitetty kantavuutta.

Tavaratilojen vertailua ID.4:ään

  • Silmämääräisesti ja laukkuja lastaamalla arvioin Teslan takatavaratilan vain hieman suuremmaksi kuin ID.4:ssä, mutta frunkki on erittäin hyvä lisätila tavaroille Teslassa. Pisteet Teslalle tavaratilasta.
  • Sen sijaan ID vie voiton suksiboksin tai esimerkiksi useamman polkupyörän katolla kuljettamisen mahdiollisuutta tarvitsevalla.

Infotainment ja navigointi

Model X:ssä on vielä mittaristo ratin takana ja siinä on näkyvissä ajonopeuden lisäksi omien valintojen mukaan runsaasti informatiivista tietoa, navigointiohjeita tai muuta tietoutta. Lisäksi tässä on vielä Teslan yhdeksi tunnusmerkiksi noussut pystymallinen iso keskinäyttö, joka on uusissa kääntymässä vaaka-asentoon.

Toimintoja hallitaan enimmäkseen keskinäytön kautta ja valikot ovat ainakin Macci-käyttäjälle hyvin intuitiivisesti käytettävissä, toisin kuin melkein missään muussa autossa. Ratissa on myös hallintaa auttavat painikkeet sekä ohjausakselissa viiksiä enemmänkin. Ajosuunnan valitsin on ohjauspylvään oikealla puolella ja toisella puolella on varsinainen monitoimiviiksi, jossa on yhdistetty omaan makuuni liikaa toimintoja. Lisäksi vasemmalta löytyy viiksi vakionopeussäätimen tai Autopilotin hallintaan sekä vielä yksi pieni viiksi ratin korkeuden ja etäisyyden säätöön. Nämä kaikki toimivat sen verran eri logiikalla, mitä missään muussa ajamassani sähköautossa, että niiden hallintaan piti keskittyä välillä melkoisen paljon.

Navigointi ja lataustarve matkalla

Teslan infotainmentin kartta näyttäisi olevan Googlen karttoihin perustuva ja kohteet löytyvät helposti hakemalla eri tavoilla, aivan kuten kännykän sovelluksella. Navigoinnissa hienointa on, että auto tekee latauksineen suunnintelman koko matkalle. Kun kohteeksi laittoi Göteporgista lähtiessä Norjan Trollstigenin, hakee auto automaattisesti Teslan Supercharger-latausverkoston latauspaikat reitille. Näin kaikkien sähköautojen navigoinin pitäisi toimia!

Vielä edelläkirjoittamaani hienompaa on Teslan antama graafinen toimintamatka-arvio navigointikohteeseen tai seuraavalle superille asti. Grafiikka pitää hämmentävän hyvin paikkaansa joka kerta ja siitä on helppo seurata, että paljonko kohteessa on akkua jäljellä prosentteina. No tämäkin ehdottomasti pitäisi olla jokaisessa sähköautossa!

Navigointi, vertailu ID.4:ään

  • Teslan navigointi + supercharger-verkosto on aivan parhautta ja ID.4 häviää 6-1
  • Teslan navigoinnin toimintamatka-arvio ja graafinen prosenttinäyttö ovat myös aivan parasta ja taas ID häviää 6-1
  • ID.4:n Max-varustellussa versiossa on kuitenkin headup -display ja laajennettu todellisuus navigoinnin opastuksen tueksi. Tässä kohtaa hudin puuttumisesta johtuen Tesla kärsii 1-6 tappion Volkkarilleni.

Yhteenveto navigaattorista: Voi Elon, tarjoapas VW:n tasoista HUDia Teslaan, niin avot! Nyt jokaisen oma painotus ratkaisee paremmuuden, koska niin erilaisista ominaisuuksista on kyse.

Viihde-elektroniikka

Tesla tarjoaa monipuolista viihdettä infotainmentin kautta. Poppi soi aivan tarpeeksi hyvin ja jopa kaikenlaista Teslamaista vitsikkyyttä löytyy. Kaikkien ominaisuuksien käytettyvyys on ison ruudun kautta ainakin itselle helppoa ja loogista, mutta silti jäin kaipaamaan Apple CarPlay-mahdollisuutta. Tässä vanhemman mallin X:ssä ei vielä ollut langattomia kännykkälatureita.

Akku, toimintamatka ja lataaminen

Tässä Teslassa on 90 kWh akku, josta 85,5 kWh on käytettävissä. Vuoden 2017 Teslalle ei ole virallista WLTP-kulutusta tai toimintamatkaa ilmoitettu, mutta realistinen kulutus  matka-ajossa liikkuu noin 20 - 26 kWh/100 km, joten oma arvioni realistisesta toimintamatkasta maantieajossa on noin 320 - 420 kilometriä. Se on jo hyvä toimintamatka näin isolle autolle valtavilla renkailla ja iso kiitos tästä kuuluu auton pienellä ilmanvastukertoimelle.

Type2-lataaminen kauppakeskuksissa sujuu tällä Model X -yksilöllä ripeästi, koska autossa on 16 kW:n tehoinen sisäinen AC-laturi. Täysin tyhjästä akku siis täyttyisi 100% tasolle alle kuudessa tunnissa ja tunnin latauksella saa noin 80-90 km lisää toimintamatkaa.

DC-lataamiseen tässä autossa on vielä Teslan Type2-liitin (uusissa CCS), joten autossa on syytä olla varusteena myös CCS-latausmahdollisuus sovittimen avulla. Teslan Superchargerilla näin hetkittäin jopa 134 kW:n lataustehoa. Matkalla olennainen 10 --> 80 % tasolle lataus sujuu noin 45 minuutissa ja siinä ajassa saa lisää toimintamatkaa noin 230 - 260 kilometriä. Tesla osaa lämmittää myös akkunsa valmiiksi, kun navigaattorilla on kohteena Supercharger-laturi.

Teslan lataaminen Supercharger-verkostossa on ehdottomasti kovin juttu, mitä koin tällä Tesla-matkalla. Teslalla matkailu on yksinkertaisuudessaan: aseta kohde naviin, aja, lataa superilla kytkemällä kaapeli ja jatka matkaa... ei mitään temppuiluja minkään latausoperaattorien sovellusten tai RFID:n kanssa! Tässä ajossa olleessa autossa sattui vieläpä olemaan maksuttomat Supercharger-lataukset, joten matkan tekeminen oli superhalpaakin.

 

Lataamisen vertailu ID.4:ään

  • Supercharger-verkoston ja sen käytettävyyden takia Tesla vie 6-0 tämän erän. Ei kahta pohdetta.
  • Myös 16 kW AC-lataus on parempi kuin ID:ni 11 kW.
  • Pitkällä, noin tuhannen kilometrin matkalla matkan etenemisessä vuoden 2017 Model X 90D ja ID.4 77 kWh:n välillä ei välttämättä ole suurtakaan eroa, mutta jos reitillä on Superchargereita, vie Tesla jälleen latauksen varmuudella voiton.

Yhteenveto latauksista: Model X vie tämän osion kotiinsa täysin.

Ajoavustimet, ajo- ja matkustusmukavuus

Tässä teslassa on Autopilot 2 varustus auttamassa kuljettajaa. Lisäksi löytyy myös ilmajousitus. Ennakkokokemukseni AP:sta ovat olleet erinomaisia, mutta nyt pidempään ajaessa tuli myös hieman vastoinkäymisiä kohdalleni.

Rehellisesti sanoen Teslan Autopilot 2 ja minä emme meinanneet tulla ystäviksi lainkaan. Kaistanvaihdot ja normaali ajaminen sujui kyllä mallikkaasti, mutta vain hetken. Toistuvasti jostain minulle epämääräiseksi jääneestä syystä auto heitti minulle alle 100 km ajon aikana punaisen ratin ja sulki autopilotin kokonaan käytöstäni pois. Sain bannit poistettua vain antamalla auton hetken huilata ilman minua parkissa. 

Haamujakin Autopilotti näki hieman turhan paljon ja kapeilla Norjan teillä ajaessa piti opetella uudenlaista ajamisen tyyliä välttääkseen turhat äkkijarrutukset.

Muilta osin ajomukavuus oli erinomaisella tasolla. Kokeilin autoa myös kaikki avustimet poistettuna ja Model X ohjautuu hienosti ja tarkasti sekä tunnokkaasti maantiellä ajaessa. Etuistuimella ilmajousitus tuntuu hieman kovalta omaan makuuni, mutta takana matkustaessa jousituksen kovuus ajoittain jopa häiritsi itseäni.

Vertailu ajoavustimet, ajo- ja matkustusmukavuus vs ID.4 Max (sis DCC)

  • Autopilot 2 ajaa paremmin ja vielä mutkaisemmilla teillä kuin ID:n Travel Assist, piste Teslalle
  • Tesla näkee merkittävästi enemmän haamuja kuin Volkkari, pari pistettä Volkkarille
  • Teslan Autopilot vänkää kovalla voimalla vastaan ja meluaa jatkuvasti, kun taas VW:n assistentti on kuljettajan halutessa huomaamaton kuin paras assari, auttaa pyyteettä pitämättä itsestään melua. Taas meni parikin pistettä ID:lle.
  • Model X:n ilmajousituksen mukavuus (pehmeys) häviää säädettävällä iskunvaimennuksella varustetulle ID.4:lle 1-6, mutta tämä on sitten täysin makuasia. Tämä tulkinta on oma mielipiteeni koska pidän pehmeästä alustasta.

Yhteenveto ajoavustimet ja ajo- ja matkustusmukavuus: ID.4 vie omassa käytössä nyt pidemmän korren, mutta tässä kohtaa ollaan niin vahvsti tottumus ja makuasioissa, että oikeaa painotusta ei voi kenellekään toiselle sanoa

Yhteenveto Tesla Model X 90D (2017)

Oli ilo saada ajaa pitkää matkaa Teslan Model X 90D -sähköautolla. Tein tähän tarinaan vertailua omaan VW ID.4 Pro Performance Max -sähköautooni. Vertailu ei tunnu kovinkaan reilulta lähtökohdalta kummallekaan autolle. Vuoden 2017 alussa, kun tämä Tesla-yksilö on rullannut ulos tehtaalta, oli sähköautotarjooma Suomessa kovin toisen näköinen kuin nyt. Karkeasti sanottuna silloin sai uutta sähköautoa halajava valita Leaf 30 kWh:n ja Teslan väliltä. Toisella pääsi matka-ajossa noin 130 km ja toisella huomattavasti pidemmälle.  Tuhannen kilometrin päähän pääsemisessä alkoikin eroa matkustusaikaan kertyä jo tuntitolkulla. Uusina nämä autot ovat täysin eri hintaluokan laitteita ja Model X:n kokoluokka on numeroa isompi tarjoten matkustuspaikkoja jopa yli viidelle henkilölle. Tein vertailun silti, koska käytetty Model X saattaa olla aito vaihtoehto jollekin uutta huippuun varusteltua ID.4:ää tai muuta vastaavaa harkitsevalle.

Teslasta jäi hyvä maku kokonaisuutena. Erittäin tehokas nelivetoinen auto, joka kiihtyy paikaltaan kovaan vauhtiin heti. Kokeilin matkan aikana myös Chill-modea ja se vastaa käytänössä tuntumaltaan suunnilleen samaa, kuin omalla ID.4:llä eco-moodilla ajo.

Model X:llä matka taittuu ripeästi etenkin Supercharger-verkostossa ja jos onnistuu löytämään yksityisen myynnistä vanhempaa käytettyä Model X:ää myyvän, niin saattaa saada säilymään jopa ilmaiset Supercharger-lataukset. 

Etenkin maksuttoman Superin saadessaan käytettyä Model X:ää saattaa perustellusti himoita useampikin nykyisin bensa- tai dieselrosvolla, ehkä yli 5-paikkaisella nelivetoisella katumaasturilla ajeleva perhe. Sellainen polttomoottoriauto saattaa kuluttaa kymmenenkin litraa polttoainetta, eli liikenne-energiaan saattaa kulua ehkä 15-20 euroa/100km. Tällaisella Teslalla saattaa siis saada merkittävää kustannussäästöä vastaavan hintaisen polttomottoriauton ostamisen sijaan.

Kannustan tutustumaan käytettyyn Model X -sähköautoon, jos haet isompaa sähköautoa vetokyvyllä useammalleki henkilölle. Ongelmaksi tosin saattaa muodostua, että etenkään ilmaisten superien piirissä olevia yksilöitä on tosi vähän tarjolla ja ne taitavat mennä kaupaksi melkein tutunkaupoilla.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

koeajoraportti Model X sähköauto Tesla

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (8) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (15) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model X (1) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (70) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (195) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (43) Sähköauton lataaminen (24) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (18) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (9) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb