22.10.2016

Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa

Miten sähköauto valmistellaan talveen?
 
Ei mitenkään! Sähköautoilijana ei tarvitse murehtia talveen sopivan öljyn vaihdoista, dieselsuodattimen vaihdoista, eikä muistakaan talveen valmistavista ennakoivista toimista. Totuuden nimissä, eipä esimerkiksi uusiin bensakäyttöisiin autoihinkaan sen enempää tarvitse. Vanhempia polttomoottoriautoja sitten jo kannattaa hiukan varmistella talven tuloon. Myös käynnistysakut menevät useilla uusiksi vasta kun auto ei ensimmäisen kerran pakkasaamuna käynnistynytkään. Ja yhtälailla haluan olla rehellinen: aivan vastaavalla tavalla sähköautonkin 12V akku saattaa olla vaihdon tarpeessa. Omassa Leafissani sitä kuitenkin avittaa aurinkopaneeli takapuskurissa. 12 V akku latautuu aina auton ollessa aurinkoisessa paikassa parkissa ollessaankin.
 
 
 
Talvirenkaiden vaihto on syytä tehdä hyvissä ajoin

Renkaiden vaihto ei sähköautossa tietenkään poikkea mitenkään polttomoottoriautoista. Joten vaihdoin 22.10.2016 jälleen talvirenkaat alle. Minulla oli tänään ilo vaihtaa talvirenkaita Leafiini, koska apuna oli niin ahkera ja iloinen varikkotyttö :-)

 
Autossa on nyt toista pitkää talvea alla Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat. Matkaa niillä on taitettu jo merkittävä osa auton 64000 kilometristä, koska vaihdan talvirenkaat yleensä aikaisin syksyllä ja vastaavasti ajan pitkään kesää kohti. Kitkarenkaita käyttäessä kun ei ole houkutusta säästellä nastoja.
 
 
 
Renkaista kahdessa on vielä noin 6 mm kulutuspintaa ja kahdessa noin 4 mm. Nämä kitkat siis menevät vaihtoon heti talvirengaskauden alkaessa 1.12. Jo nyt on syytä sateen sattuessa olla tarkkana, koska 4 mm pidetään yleisesti aika kriittisenä rajana vesiliirtoriskin kasvulle. Nämä kitkat ovat kuitenkin arvioni mukaan kuluneet samassa suhteessa kuin kakkosautona toimivan diesel-autommekin alla saman merkkiset ja malliset kitkat.
 
 
Nokkaan ilmanottoritilän peittoa
Etenkin nykyisissä dieselautoissa on usein syytä käyttää talvella nokkamaskia. Esimerkiksi pari autoa sitten minulla olleessa Citroën C4 Grand Picasso bensa -autossa oli valmistajan määräys käyttää nokkamaskia koko talvirengaskauden. Edellinen diesel-Fordini ei lämmennyt ikinä ajossa ennen, kuin laitoin nokkamaskin.
 Sähköautossa ei nokkamaskia lähtökohtaisesti tarvita. Kuitenkin tein omaan Leafiini viime talveksi nokkamaskin lyhyelle ajanjaksolle, jolloin oli -20C kireämmät pakkaset. Tämä oli kokeilu, joka oli sen verran onnistunut, että taidan toistaa tulevanakin talvena, jos pakkasta alkaa jälleen olla enemmän kuin -20C. Tuolla Leafin puskurin alla olevan ritilän noin75% peittämisellä on sellainen vaikutus, että moottoritilaan maantieajonopeuksilla tuleva ajoviiman vähenee sen verran, että ilmalämpöpumppu tuottaa pari astetta lämpimämpää ilmaa. Itselle tuolla oli olennainen vaikutus, koska olen niin mukavuushakuinen autoilija. Ajan aina +22c lämmöt säädettynä. Ja ajan aina ilman kenkiä, takkia, käsineitä tai hattua.
 
Viime talven aikana pohdin pakkaskelin matka-ajoa sähköautolla jonkin verran. Arjen realismia on, että sähköauton toimintamatka talvella lyhenee merkittävästi. Sitä lyhentää mm pakkasella kasvava ilmanvastus ja muuta ajovastukset lämmitystarpeen lisäksi. Olen talvikulutuksesta kirjoitellut viime talvena useampaankin otteeseen. Lämmitysratkaisuksi pohdin myös Webasto/Eberi -tyyppistä ratkaisua. Norjassahan niitä on Leafiin asenneltukin jonkin verran. Päädyin kuitenkin siihen, että itselleni luontaisesti loogisempi apu olisi esim 2 kappaletta 3 kWh lisäakkuja peräkontissa ja niistä voima lämpöpumpulle. Tämä riittäisi helposti kovimmillakin pakkasilla yli 200 km matkan ajan lämmön tarpeisiin. No, en tuotakaan nyt ole rakentelemassa, mutta onpahan ollut pohdinnassa.
 

Nissan Leaf pakkastesti

 
 
Lumiharjalle on Leaf-sähköautossakin talvella käyttöä, mutta jääraapalle ei
 
Autoni on aina taivasalla, joten talvella on lumiharjalle käyttöä Leafissanikin. Jääraapalle ei on sen sijaan voinut sanoa hyvästit. Leafissa on erittäin tehokas ja nopea esilämmitys. Minun tulee kytkettyä esilämmitys useimmiten kännykän mobiilisovelluksesta, joka onneksi pääsääntöisesti nykyisin toimii. Toki esilämmityksen voi myös ajastaa autosta tai mobiilisovelluksesta käsin. Esilämmityksen aikana myös auton ratti lämpiää. Myös istuimet lämpiävät valmiiksi, jos niiden keinukytkimet on muistanut jättää toiselle kahdesta lämmitystehon asennoista. Myös takaistuin lämpiää sähköllä.
 
Yhteenveto
Ei sähköautolla ajaminen talvella poikkea merkittävästi polttomoottoriaautoista. Hieman toimintavarmemmaksi luokitteleisin talviauton.
 
 

Keskustelu

suorama
25.10.2016 05.53

Onko joku jo rakennellut tuollaisen muutaman kilowatin akkupaketin ja jopa irroittanut ilmalämpöpumpun auton omasta järjestelmästä ja liittänyt noihin irtoakkuihin?
Jos on, niin olisi mielenkiintoista kuulla projektista enemmänkin.
Haasteellisena pitäisin ilmalämpöpumpun mahdolisesti tarvitsemaa korkeaa jännitettä ja... tai no jätetään spekulointi koska en tiedä oikeastaan yhtään mitään Leafin ilmalämpöpumpusta ja sen kytkeytymisestä auton järjestelmiin.

Marko Saarenketo
26.10.2016 07.33

En usko, että on todellisuudessa rakentanut lisäakkuja käyttämään ILP. Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä on mukana keskusteluissa myös aivan Suomen (ja varmasti myös globaalisti) kärkiosaajia. Tuollaiselta henkilöltä olen saanut tuon ajatuksen. En tosiaan itse osaa teknisesti ottaa kantaa mahdollisiin esteisiin ja niiden ylityksiin. Mutta kun Zero-prätkässä voi laittaa PowerTankin, eli yli 1kWh lisäakkun, niin miksei onnistuisi Leafissa pyörittämään samalla logiikalla edes ILP? Tosiaan saattaa olla ajatukseni liian suoraviivainen.

Mutta sellaisia onnistuisi tekemään, että lisäakkuja peräkontissa ja jokin lisälämmitin ylläpitämään matkustamon lämpöä. ILPiltä riittäisi silloin ottaa vain sen verran, että saa lasit pysymään auki.

Toisaalta: taitaa halvempi ja toimivampi ratkaisu olla vaihtaa Zoe40 :-) paitsi jos sitten siihen lisälämmitin niin... niin se nälkä aina kasvaa syödessä

suorama
27.10.2016 18.33

En sano, että se mahdotonta on.
Pyöritänhän itsekin mm. ilmalämpöpumppua aurinkovoimalla ja akuilla. Samalla paketilla menee myös 1,5kW kolmivaihepumppu joka pörisee porakaivossamme.
Zero-prätkässä tuo mahdollistaa koko laitteiston käytön, joka onkin ihan ok ja "helppo" tapa. Mutta jos haluaisit vaikka vain jarruvalon polttimon toimivan sillä lisäakulla, niin joutuisit irroittamaan jarruvalopiirin muustajärjestelmastä, jotta muu järjestelmä ei käytä tuota lisäakkua eikä jarruvalo käytä muun järjestelmän varausta.
Eli jos halua ILP:n toimimaan lisäakuilla ilman, että muu järjestelmä käyttää lisäakkuja eikä ILP käytä muun järjestelmän kapasiteettia, pitää nuo kaksi järjestelmää eristää toisistaan.
Saman olen tehnyt talossamme. Eli ne paikat mitkä toimivat aurinkosähköllä, toimivat sillä eikä millään muulla. Toki varaan aurinkosähköä akkuihin, että energiaa riittää pimeäkin ajan yli.
Aurinkosähköjärjestelmän perus järjestelmässä on pääasiallisesti valaistusta kiinni, mutta pidemmän sähkökatkon yhteydessä laitan samaan piiriin myös mainitsemani vesipumpun ja pakastimen. ILP on aurinkojärjestelmässä kiinni siis myös.

Kuitenkin, että voisin vähän spekuloida ajatuksella Leafin ILP:n käyttämisestä erillisellä energian lhteellä, minun pitäisi tietää edes se millaista sähköä Leafin ILP ottaa vastaan. Kätevintähän olisi jos se söisi sitä jännitettä mitä ajoakuista on tarjolla. Jotenkin en vain usko, että näin on. Tai no, jollain tasolla kyllä, mutta voisiko siellä olla ns. tavallinen vaihtovirta koneisto? Vai käyttääkö se peräti auton omaa voimansiirtoa hyväkseen? Jos niin olisi, niin silloin sitä ei edes voisi irroittaa järjestelmästä ilman rajua modifikkatiota jossa ILP:lle asennetaan oma moottori jne.

Mutta turhaa lässytystä kun tietoa ei ole.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

nwdb