18.12.2020

Suomen ensimmäinen satellittipikalatausasema on avattu

Matkailevalle sähköautoilijalle on ensisijaisen tärkeää saada pikalatausta reittinsä varrelta. Silloin korostuu pikalatauksen saavutettavuus reitin varrella, latauslaitteiden toimivuus, laturille pääseminen ilman jonoa sekä lataamisen nopeus.

Pikalatauspisteet ovat tähän asti olleet yksittäisiä pikalatureita paria poikkeusta lukuunottamatta. Olennaisimman poikkeuksen on toki tehnyt Teslan SuperChargerit, mutta niistä sähköä saa vain oman merkin autot. Toinen on ollut K-lataus, jolla on pääsääntöisesti kaksi pikalaturia käytettävissä.

Nyt avattiin kuitenkin jotain aivan uutta Suomessa ja kuvaan sitä tähän blogikirjoitukseeni sähköautoilijan kokemuksen näkökulmasta.

Kempowerin satelliittilatausjärjestelmä

Kyseessä on Kempowerin ensimmäinen Suomeen toimittama satelliitilatausjärjestelmä ja se on kova juttu sähköautoilun kehittymiselle. Mikä tässä sitten on niin erityistä? Avaan sitä tähän muutamalla sanalla.

Järjestelmän ytimenä on keskitetty suurtehoyksikkö, jota voidaan vieläpä modulaarisesti laajentaa. Laajentaminen tarkoittaa useampaa asiaa. Ensinnäkin keskusyksikön teho on nyt tässä Kaukajärven McDonald'sin tapauksessa 200 kW, mutta sitä voidaan nostaa tarpeen mukaan. Toisekseen laajennettavuus tarkoittaa sitä, että latauspaikojen lukumäärää voidaan nostaa tarpeen mukaan. Kolmanneksi se tarkoittaa myös maksimitehoa latauspaikkaa kohden.

Kaukajärvi aloittaa neljällä CCS-latauspaikalla, mutta järjestelmä on siis laitetoimittajan puolesta tarvittaessa laajennettavissa peräti 16 autolle, jos McDonalds-yrittäjä kokee sille mahdollisuutta ja tarvetta.

Nyt alkuvaiheessa kaikki neljä latauspaikkaa tarjoavat 50 kW:n lataustehoa, mutta Kaukajärvi tullaan lähiaikoina varustamaan dynaamisella tehonjaolla, jolloin yksi auto voi saada peräti 200 kW:n tehoista latausta ja sen jälkeen lataukseen saapuville autoille tehoa jaetaan tarpeen mukaan. Tämä tulee olemaan silloin Kempowerin tekniikalla ensimmäinen dynaamisella tehonjaolla toteutettu henkilöliikennettä palveleva latausasema. (huomautus: nyt vielä 18.12.2020 tätä kirjoittaessani asennustyöt olivat sen verran keskenään, että vain kaksi latauspaikkaa oli käytössä.)

Uudenlaista lataajakokemusta

Latauspaikalle peruutettuani koin uudenlaista latauskokemusta. Ensinnäkin pysäköintiruutuni perässä oleva latauskaapelia kaarella kannatteleva "pömpeli" on fyysiseltä kooltaan ennemminkin asiointilatauspistettä muistuttava kuin mitä pikalatauspaikalla olen tottunut näkemään.

Pieni koko on mahdollinen koska tehoelektroniikka on keskitetyssä paikassa ja tässä telineessä on käyttäjän näkökulmasta vain kirjautuminen, inforuutu ja kaapeli pidikkeineen. Kaapeli on myös nerokkaasti toteutettu: Se on pitkä ja roikkuu jousen varassa kaarella yläkautta. Kaapelin kytkeminen auton perään hiukan pidemmällekin on kätevää, eikä se roiku maassa missään vaiheessa.

Latauksen käynnistäminen sujui lyhyellä viiveellä Charge&driven mobiilisovelluksella sekä RFID-avaimenperällä. Recharge Infran latauspaikkaa on mahdollista käyttää myös muiden latausoperaattoreiden tunnisteilla. Alkuvaiheessa Charge&Drive sovelluksella maksettuna hinta on 20 senttiä/minuutti, mutta hinnoittelu tulee varmasti muuttumaan, kun dynaaminen tehonjako toimii.

Kempowerin satelliittilatausjärjestelmä mahdollistaa teknisesti myös maksukorttimaksamisen ja uskottavasti sellaisiakin ratkaisuja tullaan näkemään ennen pitää Suomessa. Englannissa maksukorttimaksaminen on ollut jo käytössä.

Vieä yksi käyttäjäkokemusjuttu: kännykällä näkee latauksen reaaliaikaisesti. Lataustolpan näyttöruudussa on QR-koodi, joka on latauskertakohtaiselle sivustolle vievä. Kun luin sen kännykkäni kameralla, avautui iPhonen Safariin sivusto, josta pystyn näkemään mm autoni akun varauksen prosentteina, hetkellisen lataustehon sekä jopa latauksen tehokäyrän. Tästä kelpaa seurata latauksen etenemistä McDonald'sissa aterioinnin tai kahvittelun aikana.

Varmuutta pitkänmatkan sähköautoiluun

Kuten kirjoituksen alussa totesin, on matkailevalle sähköautoilijalle erittäin merkittävää, että pikalatauksen saamiseen oman reitin varrella voi luottaa. Yksi keskeinen ja nopeasti kasvava riski on pikalatureiden jonoutuminen. 

Neljä pikalatauspistettä ratkaisee jonossa seisomisen riskiä merkittävästi.  Vaikka kaikki neljä paikkaa olisivat saapuessa täynnä, vapautuu niistä joku todennäköisesti erittäin nopeasti. Kempowerin lataustolpista näkee myös ulkopuoleinen lataavan auton akun varaustason sinisen LED-tolpan korkeudesta ja silmäilemällä pystyy arvioimaan mikä ruutu olisi vapautumassa ja kuinka nopeasti.

McDonalds ja Recharge mahdollistajina

Haluan esittää suuret kiitokseni Tamperelaiselle McDonald's yrittäjälle, joka on ollut omaa pitkää sähköautoilukokemustaan hyödyntäen aktiivinen toimija ja lähestynyt Kempoweria sekä Rechargea ja halunnut Suomeen satelliittilatausjärjestelmän dynaamisella tehon jaolla. 

Recharge Infra on Kaukajärvellekin latausinfran toimittanut yritys. Kannustan kuuntelemaan Sähköautomiehet podcastista lisätietoa Rechargesta ja tulen itsekin lähiaikoina selvittämän lisää yrityksestä omassa blogissani. Nyt tässä tarinassa tyydyn kiittämään heitä Kaukajärven satelliittilatauspaikasta.

Suomalaisen sähköautoilun historiaa tehtiin 18.12.2020

Tänään siis tehtiin suomalaisen sähköautoilun historiaa. Avattiin suomalaisen laitetoimittajan Kempowerin ensimmäinen satelliittipikatalausjärjestelmä Suomessa. Erittäin hienoa esimerkillisyyttä, jonka merkistys korostuu nyt poikkeusolojen aikana.

Lähiaikoina voit kuunnella ja katsella lisää ja tarkempaa inromaatiota asiasta myös Sähköautomiehien podcastista.

Keskustelu

VolttiVille
07.01.2021 16.59

Vain ChaDeMo ja pakki puuttuu.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (1) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (204) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (12) e-Corsa (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (22) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (1) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (2) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (6) Pikalataus (6) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (64) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (184) Sähköauto talvella (19) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (35) Sähköauton lataaminen (18) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (2) video (1) Volkswagen (4) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb