25.02.2017

Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?

Ajan noin 40 000 km vuosittain, mutta olen ostanut polttonestettä viimeksi joskus viime kesänä. Silläkin kertaa 4 litraa ruohonleikkurin kanisteriin. Pitäisi siis sekin vaihtaa akkulaitteeseen. Ja väitän olevani sangen tavallinen farkkujen takapuolen kuluttaja, jolla nyt vain sattuu olemaan sähköauto. Ja aika pian kaltaisiani on useita muitkakin. 

 Leaf kotilatauksessa

Kyllä uskallan väittää, että sähköautot tulevat yleistymään jopa useat yllättävällä nopeudella. Ainakin Ioniq Electric -sähköauton alku ja en ympärillä oleva positiivinen kuhina jo näyttävät merkkejä asiasta. Seuraava vaihe koittaa pian, kunhan saadaan Zoe 40 myyntiin Suomessakin vielä ennen kesää. Seuraava iso askel tulee olemaan, kun Model3 ja Ampera-e sekä muut pian esitettävät noin 60 kWh akkuiset sähköautot saapuvat markkinoillemme.

En usko enkä toivo kaikkien autojen muuttuvan ennakoitavissa olevassa tulevaisuudessa akkukäyttöisiksi sähköautoiksi (BEV), vaan ennemminkin toivon, että kirjo säilyy tai jopa kasvaa. Sähköautoilusta keräämälläni kokemuksellani kuitenkin arvioin, että sähköautojen yleistyminen tulee tekemään suurta muutosta "The Big Oil" valta-asetelmaan. Eivät sähköautot öljyn tuotantoa ja jalostusta sekä lopputuotteiden markkinoita tietenkään lopeta, mutta tulevat jakamaan markkinaa uusiksi.

Sähköisen liikenteen energiasta ylivoimaisesti suurin osa ladataan muualla, kuin perinteisten liikenne-energian jakeluverkoston paikoissa. Pääosin siis kotona, töissä, kaupoissa tai muissa vastaavissa paikoissa. Etenkin kun 60 kWh+ akkuja alkaa olla lähes 40000 euron autoissa. Silloin keskiverto autoilijan ei tarvitse kovin usein ladata autoaan kesken matkan.

Ei tuonkaan muutoksen silti tarvitse nykyisten liikenneasemien asemaa horjuttaa, mutta niiden on nyt syytä tarkistaa liikeideoitaan sekä liikenne-energian tarjoamansa varmistamaan tulevaisuuden asiakasvirtansa sekä sen myötä kassavirran pysymisen. Ja kyllä se on mahdollista sekä ennen kaikkea tarpeellista, muutoin on riski, että sähköautoilevat asiakkaat valitsevat jatkossa muut paikat pysähdyksilleen. 

Vaikka pääsisin Zoe40 tai tulevaisuuden Opel Ampera-e sähköautoilla ensi maanantaina hiihtoloman viettoon lasteni kanssa Viitasaaren mökille ilman ylimääräisiä lataustaukoja, niin silti pysähtyisin Jämsään ja Hirpparille vähintään kahville. Niin olen tehnyt aina ja tulen tekemään vaikka lataaminen ei sitä vaatisikaan. Samalla todennäköisesti kuitenkin lataisin autoani pikalaturista saadakseni joustoa jäljellä olevan matkan taittamiseen lataamisten suhteen. Niin, tai siis en nyt voi ladata, koska kummassakaan paikassa ei ole pikalaturia :-( 

Väittämäni siis kuuluu, että pikalaturit tulevat jatkossa ohjaamaan sähköautoilijoiden taukopaikkavalintoja, vaikka juuri sillä kertaa ei sähköautoiijalla lataustarvetta olisikaan. Siksi on tärkeää myös näille yrityksille, että ne nyt tajuavat investoida pikalatauslaitteisiin hyvissä ajoin. Ja se aika on NYT.

Keski-Suomen yritykset herätys: Nyt on oikea aika investoida pikalatauslaitteisiin

Keski-Suomessa ei ole sähköautojen pikalatauslaitteiden verkostoa alkuunkaan riittävästi. Pikalatauslaitteet löytyy vain Jyväskylän Kivääritehtaankadulta sekä seuraava sitten vasta Pihtiputaalta.  

 PlugShare-palvelusta latauspisteitä

Erittäin akuutti tarve olisi seuraaviin paikkoihin:

  • Jämsään, jotta Tampereelta pääsee sujuvasti Jyväskylään.
  • Joutsaan, jotta Lahdesta pääsee Jyväskylään vielä sujuvammin. Toki Jämsän kauttakin pääsee, jos sinne saadaan pikalaturi. Menihän vanha nelostie siitä kautta.
  • Hirvaskankaalle tarvittaisiin pikalaturi. Kartassa näkyy nyt oranssin merkki, mutta kyse on vain Tesloille taroitetusta SuperCharger-asemasta.¨

Näillä kahdella - kolmella suunnitelmallisella latauslaiteinvestoinnilla varmistettaisiin vihdoin, että edes Suomen päätieverkon osalta olisi Keski-Suomenkin kattava pikalatausverkosto käytettävissä.

TEM tukea on nyt jaossa sähköisen liikenteen latauslaiteinvestointiehin. http://www.lataustuki.fi

Pikalatauslaitteen tuki on 35% ja nyt kannattaisi olla pian liikenteessä, nimittäin käytössä olevat 5 miljoonaa euroa jaetaan hakemisjärjestyksessä.

Toivottavasti Keski-Suomen yrittäjät nyt heräävät varmistamaan tulevaisuudenkin autoilijoista asiakaskäynnit omiin toimipaikkoihinsa.

 

 

 

 

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Liikennemyymälä Pikalataus TEM-tuki

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb