15.08.2019

Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille

Koeajoin vuonna 2017 Rellun suloisen sähkökirpun eli Zoen ja ihastuin autoon monelta osin. Se olisi aivan riittävän kokoinen käyttööni, vaikka onkin selkeästi numeron verran Leafiani pienempi. Tuolloinen versio oli omaan nykyiseen ajatukseeni hiukan tehoton moottoriltaan ja toivoisin aavistuksen pidempää toimintamatkaa. Vielä enemmän toivoisin siihen ajanmukaisia ajoavustimia, kunnollisia LED-ajovaloja sekä aivan huikean kolmivaiheisen 22 kW:n tehoisen AC-latauksen rinnalle myös DC-latausta ja kattotaakkamahdollisuutta.

Nyt Renault on uudistanut Zoen ja vastannut suurimpaan osaan odotuksistani

Vielä vuoden 2019 loppupuolella Suomeenkin rantautuva uusittu Zoe on facelift aikaisempaan ja mitat ovat pysyneet ennallaan. Auto on siis edellen pikkuautoluokassa, mutta sisälle mahtuu erinomaisesti edelleen neljä henkilöä ja viides, eli kolmas takapenkkiläinen on syytä olla jo vähän pienempikokoinen. Tavaratilaa Zoessa on kokoonsa nähden runsaasti, mutta silti huomattavasti Leafia vähemmän. Ehkä saman verran kuin on Kona Electricissä. 

Akussa enemmän kapasiteettia ja energiatiheys jatkaa kehitystään

Uudessa Zoessa on 52 kWh:n verran energiaa sitova akku, kun aiemmin se oli 41 kWh. Uusi akku painaa 326 kg, kun edellinen painoi 305 kg. Ulkomitat ovat akussa ennallaan kasvaneesta kapasiteetista huolimatta. Akun energiatiheys on siis parantunut huomattavasti painoonsa sekä etenkin tilavuuteensa nähden. Akun kapasiteetti on kasvanut 27%, kun taasen paino on noussut vain alle 7% ja tilavuus siis ei ole kasvanut yhtään. Hyvä Rellu! 

Uudella akullaan Zoen kerrotaan pääsevän 390 kilometriä (WLTP) ja tuo on kyllä helppo uskoa toteutuvankin melko hyvin. Toimintamatkan osalta auto siis palvelisi omaa käyttöäni 298 km mökkimatkojenkin suhteen erinomaisesti. Epäilemättä Tampere - Helsinki - Tampere päivän työkeikat aiheuttaisivat yhden lataustarpeen joko perillä tai matkan aikana suurempien kesänopeusrajoitusten ollessa voimassa.

Parasta latausta tarjolla

Zoen erikoisuus on ollut sähköautomarkkinoilla jo aiemminkin kolmivaihevirtaa hyödyntävässä 22 kW:n tehoisessa AC-latauksessa. Tuo on oikeasti kova juttu. Tunnin kaupparessun aikana autoon virtaa energiaa siis tuon 22 kWh:n verran, eli noin 150 kilometrin ajomatkan verran. Vastaavasti sähköautoille hyvin tyypillisellä noin 7 kW:n tehoisella AC-laturilla saa vain noin 7 kWh samassa ajassa, eli noin 30-50 km matkan verran. Jopa vielä olennaisempi on useille kotilataamiseen tuolla kolmivaihevirran käyttämisellä. Esimerkiksi omassa kodissani pystyisin lataamaan Zoeta 3x10A tai jopa 3x16A latausvirroilla. Tuo 3x16A tarkoittaa 11 kW:n lataustehoa, jolloin neljässä tunnissa auton akkuun ehtisi noin 44 kWh:n verran energiaa, eli noin kolmen sadan kilometrin ajoa vastaava energiamäärä. Esimerkiksi omassa nykyisessä Leafissani on 1-vaihevirtaa hyödyntävä AC-laturi ja pystyn maksimissaan ottamaan kotona 3x25A -pääsulakkeisesta talostani 20A-latausvirtaa, joka tarkoittaa noin 4,7 kW:n lataustehoa. Sillä latausteholla samassa neljässä tunnissa ehdin ladata 18,4 kWh:n verran energiaa, eli vähän reilun sadan kilometrin verran.

Aiemmin Zoessa ei ole ollut suomi-versioissa tarjolla DC-latausta, mutta nyt uskoisin sen tulevan meillekin. Se on toteutettu CCS-standardilla ja sen luvaaan kykenevän maltilliseen 50 kW:n lataustehoon, mutta riittää mainiosti Zoelle.

Kaksi moottoritehoa tarjolle

Uuteen Zoeen tulee tarjolle kaksi moottoria: R110 ja R135. Näiden tehot ovat 80 tai 100 kW ja vääntöä tehokkaammassa versiossa on muikeat 245 Nm. Näillä eväillä Zoen luvataan kiihtyvän satasen nopeuteen 9,5 sekunnissa ja saavuttavan 140 km/h huippunopeuden. Ohituskiihtyvyys on 100 kW:n versiossa erinomainen.

Kaivattua varustelua kuljettajan iloksi

Zoen puutteisiin olen aiemmin laskenut vanhanaikaisen varustelun. Nyt uuteen on tarjolla perusmalleista alkaen LED-ajovaloa, joiden valotehon luvataan olevan merkittävästi paremmat. Hyvä niin, koska vanhassa halogeenit olivatkin kovin surkeat. Ajoavustimia on tulossa myös tarjolle. Kaistavahti, kaista-avustin ja pysäköintiautomatiikka esimerkiksi tulevat nyt tarjolle. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja uusittu infotainment keskikonsolissa myös tarjovat juuri toivottua nykyaikaistusta Zoeen.

Hinta tulee ratkaisemaan kysynnän määrää etenkin Suomessa

Renault Zoe on ollut pitkään Euroopan suosituin sähköauto, mutta Suomessa tilanne on ollut aivan toinen. Suomen tuonti aloitettiin vasta vuoden 2016 lopussa ja koko aikana Suomeen on uutena ensirekisteröity vain 131 Zoe-sähköautoa. Tuo on todella vähän, Teslan Model kolmoselle yhden kuukauden määrä.

Uskoisin vähäisen määrän johtuneen Suomessa muutamasta seikasta. Suomessa autoilijoiden ajatusmalli tuntuu menevän niin vanhanaikaisesti, että auton hinnan pitää korreloida auton kokoa kovin suoraan. Zoe on kokoisekseen autoksi ollut aina arvokas ja varmasti tulee olemaan sitä tämän uutuudenkin saatua hinnat. Toinen seikka on se, että vanha Zoe oli kovin karusti varusteltu hintaansa ja muihin sähköautoihin nähden jo pidemmän aikaa. Kolmas seikka, joka poikkeaa olennaisesti Euroopasta on Suomen hinnoittelumallista akkuvuokrauksen mahdollisuuden puuttuminen. Esimerkiksi Saksassa voi nyt ostaa 41 kWh Zoen alle 22 000 eurolla ja 40 kWh akun voi maksaa vuokraamalla 69 euroa kuukaudessa hinnalla, tai sitten akun voi ostaa auton mukana, jolloin auton hinta on noin 30 000 euroa. Toivottavasti suomalainen autoverotus taipuisi sen verran, että tämä akkuvuokrausmalli saataisiin vihdoin tarjolle Suomeenkin, vaikka itse mieluummin ostaisin akun auton mukana.

Jotain jäin vielä kaipaamaankin

Tämä uusi Zoe voisi olla seuraava sähköautoni hyvinkin. Siinä on kuitenkin vielä pari seikkaa, jotka ovat minulle ratkaisevia autonvalinnassa. En löytänyt mistään tietoa saako siihen kiinnittää laillisesti kattotaakkaa. Tuo tai vetokoukku vetomassalla ovat minulle autossani ehdoton, koska kuljetan lähes päivittäin DH-pyörää autoni katolla tai sitten kärryssä, jos sellainen on sallittu autolle. Nyt pyörät kulkevat Leafini katolla erinomaisesti.

Jään mielenkiinnolla odottamaan kuitenkin uuden Zoen koeajomahdollisuutta ja loppujen tietojen päivittymistä.

Keskustelu

Ohikulkija
21.08.2019 11.25

Onko missään sähköautossa vetokoukkumahdollisuutta?

Sähköautoileva motor
22.08.2019 07.46

Moro nimim Ohikulkija,
tällä hetkellä myynnissä olevista käsittääkseni saa vain:
- Tesla Model3 standard range ja joku toinen versiokin oli
- Tesla Model X
- Audi e-Tron
- Jaguar I-PACE
Jäiköhän joku näin ulkomuistista kirjoitettuna pois?

Minulla on vahva toive, että uuteen 62 kWh Leafiin tyypitettäisiin vetomassaa, kuten edes osaan näistä nyt tulossa olevista edullisemmista.

Musti
04.09.2019 11.22

Onko Zoe kasvanut joskus? Koska kun menin katsomaan yksi käytetty Zoe noin kuukaus sitten, se oli ennemän kolme hengen auto kun viispaikkainen... En oikeasta olen todella pitka (186cm) mutaa tilaa puittui aika nopeasti ja kuljettajan takana ei mahtuu oikeasti ketään kun on säädettu istuin (paitsi ehkä joku taapero). Ja vaikka kuljettajan istuin jää edessä, kolme (pienet) lapset mahtuu ehkä vielä takapenkkiin, mutta aikuiset veikkaisin maksmi kaksi.

Sähköautoileva motor
04.09.2019 18.43

Moro Musti,
Zoe on pysynyt tiloiltaan ennallaan ja edelleen meitä sinne samat neljä aikuista sopii sisälle. Tosin meillä ollaankin lyhyempiä kuin sinä kerrot olevasi ja en yhtään epäile, että 186cm takana jalkatila käy ahtaanlaiseksi eikä sinne ehkä toista saman mittaista enää laittaisi mielellään vähäistä pidemmälle matkalle, jos lainkaan.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Renault sähköauto Zoe

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb