03.12.2021

Sähköautot yleistyvät räjähdysmäisen nopeasti -riittääkö sähköautoilijoille julkisia latauspaikkoja

Olen sähköautoillut vuodesta 2015 asti ja silloin sähköautoja oli Suomessa tieliikennekäyttöön rekisteröity vasta noin 500 kappaletta. Julkisia latauspaikkojakin oli kovin vähän ja esimerkiksi ensimmäinen oma mökkimatkani Viitasaarelle tapahtui ilman yhtään ainoata julkista latausmahdollisuutta 24 kWh Leafilla.

Sittemmin sähköautojen määrä on kasvanut nopeasti ja niitä on tieliikennekäyttöön rekisteröitynä jo yli 20 000 kappaletta. Lisäksi latauspaikkoja kaipaavat vielä runsaammin yleistyneet lataushybridit myös. Onneksi samaan aikaan ja etenkin tämän vuoden puolella voimakkaasti kiihtyvällä tahdilla ovat lisääntyneet myös julkiset latauspaikat. Niitä on arvioni mukaan jo yli 1600 kohteessa ympäri Suomen.

Muutos on nopea, hyvä, tarpeenmukainen ja onneksi latauspaikkojen määrä kehittyy suunnilleen käsi kädessä autojen määrän kanssa. Kirjoitan tähän blogitarinaan yhden oman tuoreen kokemuksen työmatkaltani, jossa ilmenee latausasemien määrän ja paikkojen nopea kasvu, mutta myös toisaalta lataajien määrän nopea nousu.

Tiedoksi: Minä tarinan kirjoittaja, Sähköautoileva motoristi -blogin kirjoittaja, teen ammatikseni päätyötäni ABC-lataus - somettajana sekä S-ryhmän valmentajana sekä projektipäällikkönä. Kirjoitan kuitenkin tämän blogikirjoituksen yksityishenkilönä ja sähköautoilijana. 

Normipäivä

Aivan normityöpäivä minulle viikolla 48 sisälsi esimerkiksi torstaiaamuisen siirtymän Tampereelta moottoritietä Helsinkiin sekä iltapäivällä koittavan kotimatkan takaisin Tampereelle. Tällä kertaa aamulla Tampereelta lähtiessä akku ei ollut edellisiltä ajomatkoilta latautunut aivan täyteen asti ja -9°..-11C° rapsakkana pakkasaamuna talvisia moottoritienopeuksia käyttäen auton 25,4 kWh/100 km toteutuneella kulutuksella perille päästyäni akku oli melko tyhjä. Jäljellä oleva toimintamatka oli enää 98 km. En laittanu kohteessa autoa työpäivän ajaksi latautumaan, vaikka kohteessa latausta tarjolla olisikin ollut tarjolla. Ajattelin paluumatkalla päivällistämisen lomassa suoritetun lataamisen keräävän akkuun riittävän määrän energiaa kotiin paluuseen.

Olisin voinut ladata autoani useammassakin eri parkkihallissa työpäivän aikana, mutta tällä kertaa niin ei tullut vain tehtyä, koska ei ole pakko.

Kotimatka mutkien kautta kolareiden takia

Päivän päättyessä ja kotimatkan koittaessa noin kello 17.00 kieppeillä Radio Nova kertoi heti kättelyssä, että Hämeenlinnanväylä on tukossa pohjoisen suuntaan neljän auton ketjukolarin takia. Päätin siis suunnata kotimatkan Helsingin Vallilan kieppeiltä Tuusulan väylän kautta kohti Riihimäkeä, jossa päivällistäisin ja lataisin ABC:lla.

Muut kanssa-autoilijat päättivät jälleen puolestani toisin ja juuri kun olin kääntymäisilläni Tuusulan väylälle, soitti Novaan joku kuuntelija ilmoittaen Tuusulanväylän olevan pohjoiseen päin tukossa siellä sattuneen liikenneonnettomuuden johdosta.  Päätin lähteä vielä pienempiä teitä näiden kahden pääväylän välissä kohti pohjoista. 

Evästä autoon S-market Pakilasta ja ABC-lataus ABC-lataus autolle

Nälkä kuitenkin kurni vatsassa ja aikaa tuntui tärvääntyvän, eivätkä kulmat olleet itselle ollenkaan tuttuja. Pikkuteitä eteenpäin seikkaillen saavuin S-market Pakilan kohdalle ja totesin, että käynpäs ostamassa hieman pikkupurtavaa ja juomista autoon ja otan sähköä samalla ABC-latauksesta. Peruutin autoni latausruutuun, käynnistin ABC-mobiililla latauksen ja nousin autosta kytkemään kaapelin. Totesin myös viereisessä kaapelissa taksi-Leafin nauttivan CHAdeMO:sta teholatausta. Onnekseni ABC-latauksessa on aina useampia paikkoja joista ladata ja dynaaminen tehonjako toimi, koska latauslaite kertoi autoni saavan heti 69 kW:n lataustehoa. Totesin sen olevan oikein hyvin ja lähdin kauppaan ostoksille.  Noin 13 minuutin päästä tulin kaupasta eväät mukana ja huomasin Teslan Model 3:sen peruuttelevan yhteen vapaana olevaan teholatauspaikkaan saadakseen myös CCS-latausta. Kempowerin latureista saa QR-koodilla matkapuhelimen selaimeen oman latauksen realiaikaisen seurannan ja huomasin oman lataustehoni putoavan 45 kW:n tasolle kun Model 3 sai latauksensa käyntiin. Minua tuo ei haitannut lainkaan, koska lähdin jatkamaan matkaani 13,76 kWh, eli vähän reilut 50 km toimintamatkaa enemmän autoni akussa. Hintaa lataukselle kertyi kiinteällä 25 senttiä / kWh hinnoittelulla 3,44 euroa, josta saan bonusta ja maksutapaetua. Kaikki sujui siis erinomaisesti ja helposti.

Pääkaupunkiseudulla on jo lukuisa määrä latauspaikkoja, joissa olisin muuallakin voinut tämän latauksen suorittaa ja on hienoa, että latureiden tiheys on jo sitä luokkaa, että myös lähes arpomalla muuttuvalle reitille sattuu useampiakin paikkoja josta ottaa lisää sähköä.

Vessatauko K-Citymarket Riihimäki ja K-lataus autolle

Auton navigaattori mutkitteli pikkuteitä päätyen lopulta Hämeenlinnan väylälle ohittaen moottoriteiden jumikohdat. Moottoritielle päästyäni katsoin, että auton jäljellä oleva toimintamatka riittäisi Hämeenlinnaan niukalla mutta tarpeellisella 11 km marginaalilla. Vessahätä kuitenkin pakotti pysähtymään ennen kuin ehtisin sinne asti, joten uutta suunnitelmaa peliin. Riihimäen ABC olisi edelleen sopiva vessatauon paikka ja siellä on Virran suurteholataus kahdelle CCS-latausta hyödyntävälle sähköautolle. Pikainen tarkistus Virran sovelluksesta kuitenkin kertoi, että molemmat CCS-kaapelit ovat jo käytössä, kuten myös Type2-paikoista yksi, joten siellä olisi jonoa. Siellä olisi ollut lataaminen myös edullista kiinteällä hinnalla.

Päätin ruuhkasta johtuen aikaistaa vessataukoni Riihimäen Citymarketille ja voisin vessatauon aikana ottaa K-latauksesta lisää sähköä. Kohteessa on kaksi 50 kW teholaturia minuuttihinnoittelulla 20 snt/min. 

Kohteeseen päästyäni peruutin jälleen laturille auton perän. Otin keskikonsolista RFID-avaimenperänipun, kiinnitin latauskaapelin ja hetken näytin K-latauksen lataustäkiä laturille. Pienen viiveen jälkeen jälleen lataus käynnistyi hieman alle 50 kW:n teholla. Ei muuta kuin vessaan. Kiersin vielä Citymarketin ihan mielenkiinnosta ja totesin siellä olevan erityisen hyvä joulumakeisvalikoima, mutta maltoin mieleni enkä ostanut suuta makeaksi.

Pysähdykseni kesti 17 minuuttia ja autoon ehti kertyä jälleen 13,7 kWh lisää energiaa. Hintaa tälle lataukselle kertyi 3,57 euroa. Olisi voinut täälläkin olla pidempäänkin, mutta halusin jatkaa matkaa ja ottaa nopeammasta laturista lopun tarpeeni kotiin päästäkseni. 

Lähtöä tehdessäni toinen paikka jäi yhden Leafin täyttämäksi ja paikalleni kurvasi ID.4:nen. Ruuhkaa siis tuntuu olevan.

Suurteholataus Tiiriön Ionitystä

Tiesin siis jo Riihimäeltä lähtiessäni, ettei akku vielä riittäisi kotiin asti, ja ajattelin pysähtyä joka tapauksessa Tiiriön Ionitylle ottamaan suurteholatausta pienen hetken.

Ionitylle saapuessa näin että toinen kahdesta laturista oli jo Enyaqin latausprosessin aloitusvaiheessa. Hän ei onnistunut ensimmäistä laturia käynnistämään, vaan vaihtoi juuri paikalle saapuessani toiselle laturille autonsa. Itse ajoin sille laturille, josta hän ei onnistunut latausta käynnistämään. Nousin autosta, kytkin paksun CCS-kaapelin autooni ja näytin laturille Volkswagenin sopimuksella tilaamaani WeConnect ID -latauskorttia. Pienen odottelun jälkeen lataus käynnistyi jälleen. Latausteho oli harmillisen maltillinen 74 kWh, nimittäin autoni pitäisi pystyä tässä kyllä selkeästi yli 100 kW:n lataustehoon. Oliko akkuni kylmä vai liian täynnä? En osaa sanoa, mutta koko 11 minuutin lataustauon ajan keskiteho pysyi tuolla samalla tasolla ja akkuun ehti kertyä taas 13,72 kWh lisää energiaa 6,21 euron hinnalla.

Pois lähtiessäni Enyaq jäi lataamaan ja minulta vapautuvalle laturille kurvasi kaunislinjainen Polestar-sähköauto. Taas siis ruuhkan alkua havaittavissa.

Helsingin ja Hämeenlinnan siirtymällä olisi ollut useita muitakin mahdollisuuksia pysähtyä lataamaan CCS-kaapelista. Esimerkiksi seuraavilla paikolla:

  • Nurmijärvi ABC-lataus max 80 kW 3 kpl
  • Hesburger Hyvinkää 50 kW 1kpl
  • Prisma Hyvinkää ABC-lataus max 80 kW 3kpl
  • K-lataus Citymarket Hyvinkää 50 kW 2 kpl
  • ABC Hyvinkää aivan moottoritien varressa, Recharge 50 kW 1kpl
  • Lidl Riihimäki 50 kW 1kpl
  • ABC Tiiriö, Recharge 50 kW 1kpl
  • Lidl Tiiriö 50 kW 1kpl

Omat kokemukseni vuosien sähköautoilussa ovat sellaiset, että ohitan maksuttomat latauspaikat niiden ruuhkaisuuden takia aina jos mahdollista. Samoin kokemukseni on osoittanut, että ohitan mieluiten yhden latauskaapelin paikat myös ruuhkan riskin takia. Mutta kyllä, latausta olisi ollut monessa eri kohteessa muuallakin tarjolla.

Tampere palaa

Tiiriön Ionityltä jatkoin matkaa kohti Tamperetta ja hetken päästä radiosta tuli vaaratiedote, jossa kerrottiin Tampereella olevasta vaarallisesta sekä myrkyllisestä savusta tulipalosta johtuen. Soitto ohjasi kotona oleville lapsille sulkemaan kodin korvausilmaventtiilit ja matka sai jälleen uuden suunnan hakemaan yhtä lasta Linnainmaalta autokyydillä kotiin ohi myrkyllisten savukaasujen.

Ruokaostoksia kotiin Citymarket Linnainmaalta ja K-latausta

Lapsen kyytiin saamista jouduin odottelemaan ruokaostoksia tehden 30 minuutin ajan ja latasin  tasan sen aikaa autoani toisella talossa olevista 50 kW teholatureista. Akkuun ehti kertyä tällä kertaa 23,4 kWh ja hintaa kertyi 6,02 euroa.  

Hämeenlinnan ja Tampereen välillä olisi myös ollut CCS-latausta tarjolla ABC-Toijalassa, jossa Plugit 50 kW 1kpl (sekä Tesloille TSC-kentällä useita paikkoja).

Tämä väli vielä odottaa tärkeitä latausohteita lisää. Varmasti pian onkin tulossa.

Tämän blogikirjoituksen opit ja havainnot

Tämä työpäivän kotimatka oli poikkeustilanne. Autoni 77 kWh akulla en halua ajaa edestakaisin Tampere - Helsinki - Tampere ilman yhtään lisäsähköä. Yleensä laitan auton työpäivän ajaksi saamaan latausta tarvittavan hetken tai sitten lataan päivällistämisen tai kodin ruokaostosten lomassa jossain paluumatkan kohteessa. Nyt matkaan tekivät mutkia sähköautoilusta täysin riippumattomat ympäristötekijät, eli kaksi suurempaa liikenneonnettomuutta sekä viermäriverkoston tulipalo Tampereen keskustassa.

Sähköautoiluun liittyen tein kuitenkin myös havaintoja loppuvuoden 2021 eteläisessä suomessa autoillen.

  1. Sähköautojen latauspaikat ovat lisääntyneet erittäin nopeasti pääkaupunkiseudulla ja Tampereen moottoritiellä Helsingin ja Hämeenlinnan välillä.
  2. Vaikka itse en tälläkään kertaa joutunut missään latauspaikassa jonottamaan ovat pääkaupunkiseuduen latauspaikat nopeasta lisääntymisestä huolimatta usein jo ruuhkaisia, onhan ylivoimaisesti suurin osa Suomen latausautoista tuolla alueella ja paikallisten tarvitsijoiden lisäksi sinne kohdistuu runsas määrä myös työmatkasähköautoilijoiden lataustarpeita.
  3. Lisää latauspaikkoja siis tarvitaan edelleen runsaasti myös pääkaupunkiseudulle sekä pääväylille, jotka vievät Helsingistä poispäin.
  4. On hyvä, että latausoperaattoreilla on tarjolla erilaisia teknisiä toteutuksia lataukseen. Jotkut ovat haluavat maksaa selkeästi korkeamman minuuttihinnan latauksesta, kun saavat autonsa mahdollistamana erittäin korkeita, jopa yli 200 kW:n lataustehoja. Toisille taasen kWh-hinnan takaama tasainen hinnan kertyminen on sopivampi oman auton matalamman latauksen huipputehon tai eri syistä nopeammin laskevan lataustehon takia. 
  5. Helsinki - Tampere -väli on jo sellainen, että hiemankin kokenut sähköautoilija pystyy tuollä välillä ajelemaan ilman minkäänlaista ennakkosuunnittelua. Riittää että ajaa ja lataa kun tarttee latausta.
  6. Kaikki käyttämäni latauspaikat ja operaattoreiden kirjautumiset toimivat kaikilta osin kuten niiden kuuluukin. Mitään ylimääräisiä viiveitä tai muitkaan ongelman kaltaisiakaan ei ilmennyt.
  7. Latausten hinnat vaihtelivat jonkin verran, tällä kertaa käytännössä 25 snt/kWh - 45 snt/kWh, mutta tuo kallein hinta on sellaisessa minuuttihinnoitellussa paikassa, jossa en alle 100 kW:n teholla itse yleensä menekään lataamaan ja hinta on huomattavasti edullisempi nopeimmin lataaville autoille.  Huomioitavaa julkisen teho- ja suurteholatauksen hinnoissa ainakin omalle sähköautoilulleni on että niiden hinnalla ei todellisuudessa ole mitään käytännön merkitystä, koska niin suuri osa latauksista tapahtuu kotona noin 2,50 - 3,00 euroa/100 km hinnalla (sis auton sisäiset lataushäviöt).
  8. Edelleen sujuvan sähköautoilun ykkösasia omissa suosituksissani on kotilatauksen mahdollisuus. Sillä mahdollistaa aina mielekkään, edullisen sekä vaivattoman autoilun täydellä akulla aamuisin lähtien. (oma akkuni ei ollut aamulla 100% latautunut koska olin tullut illalla niin myöhään kotiin, akku oli ollut saapuessa melko tyhjä ja omassa kodissani on vain 8A:n latausmahdollisuus, eli saan siitä noin 6-7 kilometriä lisää toimintamatkaa tunnissa. Useimmat rakentavat kotiinsa tehokkaampia latausmahdollisuuksia, kuten itsellänikin oli entisessä omatkotitalossa sekä mökillä on edelleen, jossa saan 11 kW:n latausta, eli noin 50 - 60 kilometriä tunnissa lisää toimintamatkaa.
  9. Yksi kokemusvinkki sähköautoilijalta: lataa mieluummin auton joka tapauksessa ollessa pysäköitynä, jos se vain on mahdollista. Nytkin olisin päässyt kotiin asti ilman yhtään välilatausta jos olisin aamulla laittanut auton saamana parikkihallissa olevaa peruslatausta. Akku olisi ollut kotimatkalle lähtiessä 100% täynnä. (viisastuin ja heti seuraavan päivän, eli perjantain työpäivänä latasin työpäivän aikana 100% asti auton Helsingissä ja latauksien puolesta vain ajoin kotiin, mutta vessahätä ja joumanostotauko pakottivat sen sijaan nytkin pysähtymään.)
  10. Halutessasi voit lukea tarkempaa dataa Tampere - Helsinki -välin pendelöinnin kulutuksistani tästä blogitarinasta: Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh sopii Tampere - Helsinki -välin pendelöintiin varauksin. Päivitän siihen tarinaan talvisia kulutuksia, kunhan niitä alkaa kertyä.
  11. ID.4 Pro Performance 77 kWh max -sähköauton kulutuksen muutoksesta pikkupakkasessa voit lukea kokemustarinani täältä: Sähköauto VW ID.4:n kulutus nousee pikkupakkasella noin 44 % kesän parhaasta kelistä

Tämä kokemustarina oli nyt siis Tampere - Helsinki -pendelöinnistä talvella kirjoitettu poikkeustilanteessa. Latauspaikat lisääntyvät nyt ennätysvauhdilla ympäri Suomea, etenkin myös pohjois-Suomessa, mikä on erittäin tärkeää Lapin automatkailulle tulevaisuudessa.

Keskustelu

Harri Lehtonen
05.12.2021 10.54

Pakkasten tulo näkyy selkeästi Tre-Hki välin latureiden käyttöasteessa. Ja varmasti myös se näkyy, että monille sähköautoilijoille tämä on ensimmäinen talvi niin harjoitellaan talvirangea ja ladataan varman päälle ylimääräisiä kertoja.

Sähköautoileva motoristi
05.12.2021 11.04

Moi,
Osuit sen verran naulan kantaan, että voisin lisätä tuon toteamuksen myös itse kirjoitukseeni.

Kari Hällström
05.12.2021 16.49

"akku oli ollut saapuessa melko tyhjä ja omassa kodissani on vain 8A:n latausmahdollisuus, eli saan siitä noin 6-7 kilometriä lisää toimintamatkaa tunnissa."
Kun tykkäät tehdä noita "arkielämän" testejä, niin miten riittää ulkona olevan sähköauton lataukseen pakkasella toi 8A?

Sähköautoileva motoristi
05.12.2021 18.28

Moi Kati,
hyvin on vielä riittänyt.
Saa nähdä miten käy jos tulee kylmät kelit.

Boletus
09.12.2021 12.01

Joudutko myös kesällä lataamaan edestakaisella Tampere-Helsinki-Tampere matkalla? Tuleeko matka-ajasta tuolloin lataustaukoineen pidempi kuin jos ajaisikin 120 km/h mittarinopeuden sijaan vaikka 90 km/h ja pääsisi lataamatta edestakaisin? Voisiko hitaammin ajamalla säästää sekä aikaa että energiaa?

Sähköautoileva motoristi
09.12.2021 12.14

Moikka,
jo pienikin vauhdin pudotus 120 km/h todellisesta marssivauhdista riittäisi heittämällä kesällä edestakaiseen matkaan. Yhden kerran olen ajanutkin ihan normaaleilla kesärajoituksilla ilman yhtään latausta kohteessa tai matkalla. Oikeastaan oma valintani kuitenkin on ns normaali ajovauhti ja pieni lisälataus kohteessa tai paluumatkalla.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (11) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (15) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model X (1) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (71) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (197) Sähköauto talvella (24) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (48) Sähköauton lataaminen (27) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (18) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (11) Volvo (1) VW (7) Zoe (10)
nwdb