13.09.2021

Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh sopii Tampere - Helsinki -välin pendelöintiin varauksin

Olen ajanut jo useita toistoja Volkswagen ID.4 Pro Performance -sähköautollani Tampere - Helsinki -väliä, koska se on työmatkani. ID.4 ei välttämättä ole kesäisillä 120 km/h kesänopeusrajoituksilla paras mahdollinen sähköauto, koska siinä on melko iso otsapinta-ala ja ilmanvastukerroin 0.28 ei myöskään ole matalimmasta päästä. Kirjoitan tähän kokemuksiani blogikirjoitukseen miten auto soveltuu tämän välin pendelöintiin.

Oma työmatkani on parkkiruudusta toiseen parkkiruutuun 177 km ja alla näkyy kuva taulukosta, jossa on yksittäisiä menomatkan ajoja. Olen kirjannut vain menomatkoja, koska ajan ne useimmiten sellaiseen kellonaikaan, että ruuhkat eivät haittaa ajamista. Paluumatkat sujuvat useimmiten ruuhkien ehdoilla ja myös mutkittelevat omista muista syistä johtuen.  Jokaisella ajokerralla on noudatettu mahdollisuuksien mukaan nopeusrajoituksia ja tässä vaiheessa joka kerta on ollut voimassa kesäiset 120 km/h nopeusrajoitukset.

Tässä vaiheessa vielä joka kerta alla on ollut myös auton mukana tulleet vakiot kesärenkaat, edessä 235/50R20 ja takana 255/45R20 suosituspaineilla. Myös kaikki normaalit mukavuusvarusteet ovat aina olleet käytössä, eikä mitään säästelytoimia ole käytetty.

Kuten taulukon kuvasta näkyy, riittää ID.4:n 77 kWh akku tietenkin aina vähintään yhdensuuntaiseen ajoon vaikka lähtisi 80% varaustasolla, mutta kesärajoitusten voimassa ollessa ja nopeusrajoituksien mukaan ajaessa edestakaiseen matkaan akku ei riitä edes 100% varaustasolla lähtien ilman lisälatausta.

Lähes poikkeuksetta 8A sukolataus ei myöskään riitä miellyttävään 20% varmuusmarginaaliin paluumatkan sähköntarpeessa, mutta 11 kW:n tehoinen Type2:sta riittäisi pisimmilläänkin muutaman tunnin lataus ja DC-latauksessa jo alle puoli tuntia riittää kovastikin, useimmiten kahvikupin haun verran.

Ajoista voi tehdä myös johtopäätöksen, että keli vaikuttaa merkittävästi kesälläkin Tampere - Helsinki -moottoritiellä auton kulutukseen.

Pendelöinnin hinta

Kesäisillä moottoritienopeuksilla ajaessa sähköautollakin ajamiselle kertyy helposti hintaa arveltua hieman enemmän. Laskin kirjaamieni ajokertojen kokonaiskulutuksella ja 13 senttiä/kWh kotisähkön hinnalla (sis osto, siirto ja kaikki verot), että ajamiselle kertyisi hintaa noin 2,86 euroa/100 km. Tämä tarkoittaisi yhdelle edestakaisin ajolle noin 10 euron liikenne-energiakulua. 

Energiaan todellisuudessa kuluva hinta voi kuitenkin vaihdella merkittävästikin riippuen kohdelataamisen hinnasta. Joillakin se voi olla maksutonta, jolloin kulukin jopa puolittuu. Toisaalta kohdelataamisen tai reitillä tapahtuvan pikalataamisen hinta saattaa nostaa kulua. Esimerkiksi Riihimäen ABC:llä olen muutamia kertoja pikaladannut paluumatkalla 24 senttiä/kWh hinnalla, joka tarkoittaa näillä toteutuneilla kulutuksilla tarkoittaisi pelkällä suurteholatauksella, eli HPC:ltä DC:tä pelkästään lataamalla 5,28 euroa/100km. Tosin tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa kukaan ei taatusti, tai ainakaan toivottavasti käytä ainoana latuastapanaan.

ID.4 Pro Performance MAX 77 kWh vs e-208 vs Leaf 40 kWh 

Minulla on jo vertailupohjaa saman matkan taittamisesta myös muilla sähköautoilla. Edellinen sähköautoni Peugeot e-208 kulutti kesärajoitusten voimassa ollessa samalla reitillä 19,9 - 22,1 kWh/100km, eli yllättävän lähelle saman verran. Pikkupösön kulutus tippui hieman talvirajoitusten tullessa voimaan.

Leaf 40 kWh:ta en kokemuksellani suosittele säännölliseen Tampere - Helsinki -välin pendelöintiin, koska sen auton akuston puuttuva lämmönhallinta aiheuttaa vääjäämätöntä akuston ylikuumenemista jo yhdelläkin ajokerralla, kun halutaan käyttää kesäisiä 120 km/h nopeuksia. Leafin kulutus myös nousee 120 km/h rajoituksia noudatettaessa niin korkealle, että jo yhden suunnan ajaminen menee turhan jännittäväksi ilman matkan varrella tehtävää pikatalausta molempiin suuntiin ajaessa. Leafin kulutuslukemat eivät ole mielestäni riittävän vertailukelpoisia ID.4:ään, mutta ovat suunnilleen samoilla tasoilla kuin e-208:ssa olivat.

Yhteenveto

Tässä vaiheessa, kun kokemuksena on vasta kesäisiä 120 km/h nopeuksia noudattavia ajoja, suosittelen ID.4:ää Tampere - Helsinki -välin päivittäiseen tai lähes päivittäiseen pendelöitiin varauksin.

  • Varaus1: Käyttäjä saa kohteessa mieluiten 11 kW:n tehoista Type2-latausta perillä oloajan tai vaihtoehtoisesti haluaa jaksottaa esimerkiksi paluumatkalle yhden pikalatauspysähdyksen. Itse toteutan joka tapauksessa lähes poikkeuksetta paluumatkalla yhden pysähdyksen Riihimäellä tai Hämeenlinnassa syödäkseni päivällisen, ostaakseni kotiin mukaan ruokakassin sekä vessassa. Kaikille välin säännöllisimmille pendelöijille tuollainen paluumatkan taukoilu ei tietenkään sovi.
  • Varaus2: Jos puhutaan päivittäisestä reitin edestakasin ajosta, eli pendelöinnistä, niin kotona on syytä olla myös 11 kW:n tehoinen lataus, jotta akku on aamuisin täynnä.
  • Varaus3: Volkswagen suosittelee auton akun lataamista säännöllisesti 80% tasolle. En osaa arvioida kuinka paljon päivittäinen 100% ajaminen kuluttuaisi akkua enemmän, jos myös lähtö on kuitenkin päivittäin pian täyteen latautumisen jälkeen.

Näihin varauksiin liittyen haluan mainita, että säännölliseen Tampere - Helsinki -välin pendelöintiin löytyy myös paremmin soveltuvia sähköautoja, joissa on riittävän iso akku ja pienempi ilmanvastus. Esimerkiksi Teslan Model3 LR toimii paremmin.

Sähköautolla liikenne-energian puolesta monet ajavat yksinkin Tampere-Helsinki -väliä edullisemmin kuin junalla ja hintaero muilla liikenne-energiamuodoilla käyviin autoihin kasvaa jo suureksi. Oman auton kyseessä ollessa huomioitavaksi jää kuitenkin myös auton arvonalenema, joka tilanteista riippuen tekee junalla ajamisesta mahdollisesti edullisempaa. Minulle junalla matkustaminen maksaa noin 30 euroa päivässä ja on kokonaisuutena myös edullista sekä samalla mukavin tapa matkustaa, koska molemmissa päissä on noin 15-20 minuutin kävelymatka asemalle ja junassa saan tehtyä töitä aamupalan nauttimisen jälkeen ja kokonaismatka-aika kävelyineen toteutuu lähes samana. Siksi suosinkin junaa aina kun se on mahdollista ja kevennän samalla etenkin pääkaupunkiseudun ruuhkautumista omalla pienellä osuudellani.

Jatkan kirjauksia tähän samaan blogitarinaan myöhemmin ja tulossa on varmaan vielä kirjaus talvirenkailla, mutta vielä kesärajoitusten voimassa ollessa sekä ilman muuta talvirajoituksilla ja talven erilaisissa keleissä suoritettuna. 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

ID.4 sähköauto sähköautokokemus

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (8) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (14) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (68) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (194) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (43) Sähköauton lataaminen (24) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (9) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb