03.06.2025
Volkswagen ID.4 neljä vuotta ja 220000 kilometriä -loppuraportti

24.5.2021 kirjoitin koeajoraportin ID.4 Pro Performance 77 kWh MAX -sähköautosta ja se koeajo päättyi siihen, että en halunnut palauttaa avaimia, vaan ostin kyseisen autoliikkeen esittelyauton käyttöömme muutaman tuhatta kilometriä ajettuna. Jo tuolloin vuonna 2021 autokauppa ja etenkin sähköautokauppa osoitti kuumenemisen merkkejä. Joitain sähköautoja joutui jonottamaan pitkiä aikoja toimituksiin ja siinä oli syy miksi ostin esittelyauton sekä maksoin siitä käytännössä lähes saman hinnan, kuin olisin maksanut täysin uudesta autosta. Hieman tuon ajankohdan jälkeen uusien autojen markkinat Suomessa ylikuumenivat todella reippaasti ja hinnatkin kävivät noin vuoden ajan korkeammalla tasolla. Melko tarkkaan tasan neljä vuotta myöhemmin ID.4 vaihtui Tampereella Hatanpään Länsiautossa Hyundai Ioniq 6 -sähköautoon. ID.4:mme arvo oli odotetusti pudonnut todella runsaasti 220 000 ajetun kilometrin myötä. Kirjoitan tähän blogikirjoitukseen viimeisen yhteenvetoni ihasta Iitu-autostamme ja toivotan parhaita kilometrejä seuraavalla omistajalla, mihin se päätyikin jo heti seuraavana päivänä.
Alla olevassa kuvassa ID.4 uutena luovutuksessa sähköisesti kääntyvä vetokoukku asennettuna toukokuussa 2021
ID.4 Erittäin hyvä auto ja ihan hyvä sähköauto
Aivan ensin on pakko vielä todeta, että parhailla varusteilla ryyditetty ID.4 on erittäin hyvä auto ja ihan hyvä sähköauto. Todellakin voi sanoa, että uusi Ioniq 6 ei ole aivan yhtä hyvä ajo-ominaisuuksiltaan eikä istuimeltaan saati valoiltaan. Volkswagen Groupin MEB-autojen kahden vuoden huoltoväli ilman kilometrirajaa oli arjen sujuvuutta parantavaa luksusta paljon ajavalle. Volkswagen Groupin alkupään MEB-autojen infotainment ja muu tietotekniikkapuoli ei ole auton vahvuus. Aika moni autoa sen takia vierastaa, mutta mikä tulin sen puolen kanssa kyllä hyvin toimeen.
Miksi sitten vaihdoin autoa, vaikka olin niin tyytyväinen ID.4:ään?
- Meidän ajotarpeissa ylikorostuu Tampere - Helsinki - Tampere -välin ajo päivämatkana, eikä kohteessa saa aina latausta työpäivän ajaksi. ID.4:n 0.28 ilmanvastukerroin ja kohtalaisen iso otsapinta-ala sekä moottoritien ajonopeus tekivät sen, että sillä ei käytännössä koskaan päässyt edestakaisin tuota väliä ilman lisälatausta, eikä pitkän työpäivän jälkeen tee mieli käyttää ylimääräistä aikaa lataukseen.
- Toinen mikä korostuu ajotarpeissamme, on pitkät työkeikat ympäri Suomea kelissä kuin kelissä. Eikä vuosimallin 2021 ID.4:ssä ollut ostettaessa akuston esilämmitystoimintoa ja myöhemmin on varmistunut epäilykseni, ettei sitä ole tulossakaan päivityksenä. Kylmäksi jäävä akku hidastaa latausta talvella tarpeettomasti.
- Vaikka ID.4:mme toimi erittäin hyvin ja kulki vain vähäisillä ja edullisesti korjattavilla vioilla takuuajan jälkeen noin kahden vuoden ja reilun 100 000 kilometrin matkan ajan, on yli 200 000 kilometriä ajetussa autossa aina kasvava riski korjaustarpeille. Takuun päätyttyä jo pidemmän aikaa sitten ovat kaikki kulut aina suoraan pois omalta tililtä. Halusin seuraavaan autoon viiden vuoden takuun ilman kilometrirajaa.
ID.4:mme käyttö- ja ajoprofiilista muutama sana
Meillä ID.4 tosiaan päätyi runsaaseen, keskimäärin noin 55 000 kilometriä vuodessa ajotahtiin. Erittäin iso osa ajosta oli pitkiä, tyypillisesti noin 350 - 400 kilometriä päivässä ajoja tai vielä pidempiä työmatkoja. Tietenkin ajossa oli myös jonkin verran Tampereella paikallisajoa. Autolla tehtiin useita pohjoisen reissuja Suomen ja Norjan Lappiin ja Jäämeren rannalle. Autolla tehtiin myös 2023 vuonna pidempi Euroopan kierros via Balticaa ajaen aina San Marinoon saakka. Autolla myös opetettiin kaksi nuorta ajamaan ja toinen heistä suoritti ajokokeenkin tällä sähköautolla menestyksekkäästi. Mukana matkassa on kulkenut usein pitkiäkin lomamatkoja kaksi espanjanvesikoiraa sekä myöhemmin yksi pieni villakoira.
Kotona auto on saanut 1x8A, eli sukolatausta, mutta oli siihen kertynyt 31 % myös DC-latauksiakin. DC-latausten kohtalaisen korkea osuus johtuu siitä, että autolla on ajettu paljon pitkiä matkoja. Julkisia peruslatauksia hotelleissa ja työpaikalla auto on saanut erittäin runsaasti sisäisen 11 kW:n AC-laturiansa tehokkuutta hyödyntäen.
Tyypillinen toteutunut toimintamatka
Vaikka moottoritieajoon Tampereelta Helsinkiin ja takaisin, eli noin 350 - 370 kilometrin pituiseen päivämatkailuun ID.4:n toimintamatka ei riittänytkään, pääsi sillä sentään täysin kelistä riippumatta huoletta aina yhteen suuntaan. Sanoisin, että moottoritiellä ajaessa toimintamatka vaihteli 250 - 350 kilometrin välillä kelistä riippuen, kun ajo oli reipastahtista.
Maantiellä toteutuvissa nopeuksissa kulutus oli jo jonkin verran pienempi ja toimintamatka toteutui kesällä 350 - 450 kilometrin välille ja talvella 300 - 400 kilometrin välille riippuen pajon kelistä.
Monille myös tämän vanhemman ID.4:n toimintamatka on täysin riittävä. Eikä noin 10 % akuston kulumisen vaikutuskaan tee isoa heikennystä.
Hyvä ja mukava auto ajaa ja tilaa riittää
Meillä olleessa ID.4:ssä oli lisävarusteina säädettävä DCC-alusta, mikä teki pehmeimmällä säädöllä autosta omaan makuuni erittäin mukavan pehmeän ja kaikki jousituksen pintakovuus poistui täysin. Autossa oli myös lisävarusteena jokin dynaaminen säätyvä ohjaus ja ainakin sillä varusteella Volkkarin ohjaustuntuma oli erinomaisen hyvä ja sitä vielä täydensi erinomaisen hyvin useissa keliolosuhteissa toimiva Travel Assist.
ID.4:n urheilullinen etuistuin hierontatoiminnoilla oli pitkillä matkoilla aivan 10/10 muutoin, mutta ilmastointitoiminto istuimista puuttui. Lisävarusteiset adaptiiviset ajovalot ovat parhainta päätä, mitä autoihin edelleenkään saa. Toki esimerkiksi Mersun vastaavat ovat mielestäni vielä paremmat.
Auto tuntui ostettaessa mukavan hiljaiselta, mutta vuoden 2021 jälkeen sähköautoihin on esitelty vielä korvin havaittavasti hiljaisempiakin sähköautoja, kuten Teslan Model 3 Highland.
Meidän käyttöön ID.4 oli jopa tarpeettoman kookas auto sisätiloiltaan. Toki espanjanvesikoirat tykkäsivät peräkontissa matkustaa. Pitkillä lomamatkoilla meillä oli aina valmiiksi tehtynä takapenkit kaadettuina ja 120 cm leveästä 7cm paksulla petauspatjalla pehmustettu lepuutuspeti, missä mahduin makaamaan jalat suorana. Siitä tulikin nautittua monessa maassa lyhyiden päiväunien merkeissä. Harmillisesti Volkswagen ei tarjoa mitään jatkuvaa leiriytymisilmastointimahdollisuutta, joten useamman tunnin ilmastoinnin päällä pitäminen vaatii pienen kikkailun, mitä ei tullut lopulta koskaan käytettyä hyväksi.
Niin hyvä auto ID.4 on ajaa ainakin meillä olleen auton varusteilla, että autokuumeen nousua vaivasi pitkään se, ettei Volkkariin verrattuna oikein mikään auto tuntunut paremmalta.
Auton kunto ulkoisesti 220 000 kilometriä ajettuna
Itse arvoisin, että auto oli vielä 220 000 kilometriä ajettuna koriltaan sekä sisustaltaan hyvässä kunnossa. Tietenkin noin pitkä ajomäärä jättää joitain kiveniskemien ja parkkipaikkakolhujen jälkiä koriin, mutta mielestäni ne olivat hyvin vähäisiä. Metallihohto sininen väri oli kestänyt hyvin lukuisia ABC:n konepesuja. Pari kertaa olin vahauttanut auton jollain pitkäkestoisella vahalla. Sisällä autossa näkyi autokauppaan jäädessä likaisuus käytön jäljiltä, mutta vahva epäilykseni on, että autoliikkeen pesun jäljiltä se oli suorastaan hyvässä kunnossa. Tuulilasikin oli ehjä viimeisimmän vaihdon jäljiltä.
Mielestäni kaikin puolin erittäin hyvän näköisessä kunnossa oleva auto.
Auton tekninen kunto 220 000 kilometriä ajettuna
Viimeisin autokauppani sisältää jopa komedian aineksia. Olin toukokuun 2025 puolivälin jälkeisenä aikana korjauttamassa ID.4:n alustan kolinaa Tampereen Lielahden SAH:ssa. Työmääräykseen olin sanonut, että katsovat nyt kerralla koko alustan sillä silmällä, että siellä ei ole mitään väljyyttä, kun lähdemme piakkoin autolla Ranskaan. Pyysin myös tarkistamaan että kaipaavatko jarrut korjausta. Siinä auton valmistumista odotellessani isäni sattui soittamaan ja kyselemään autokuumeestani. Sanoin hänelle: "täältä kun lähden, käyn hakemassa Prismasta jäitä pussillisen ja laitan ne Stetsoniin, että saan autokuumeen laskemaan". No, eivät jäät auttaneet, koska en ehtinyt Prismaan asti ennen kuin sain viestillä autoliikkeestä niin hyvän vaihtotarjouksen, että noin kolme tuntia myöhemmin vaihtokaupat olikin jo toteutettu.
ID.4 siis jäi autoliikkeeseen juuri huollettuna ja jopa kaksi rengasta uusiin vaihdettuina, eli lähtökohtaisesti aivan täydellisessä priimakunnossa. Tietenkin 220 000 kilometriä on mille tahansa autolle sellainen ajomäärä, että riskit vikaantumisten ilmenemiselle kasvavat koko ajan.
Akku oli autossa myös erinomaisessa kunnossa. K-auto Tampere testasi akuston, kun autolla oli ajettu 207 119 kilometriä ja akku oli silloin sen testin mukaan SOH 87 % (State Of Health, eli akuston kokonaiskuntoisuutta osoittava lukema). Omat testit olivat osoittaneet sen olevan käytännössä vähän vieläkin paremi, noin SOH 90 %. Akuston kuntoisuus oli laskenut odetulla käyrällä, missä suurin lasku on tapahtunut uudehkolle autolle ja sittemmin lasku on hieman tasaantunut. Moottori ja muu voimansiirto ei osoittanut mitään merkkejä kulumisesta.
Auton omistamisen ja ajamisen kulut koko omistamisen ajalta
Harrastuksen nimissä minun tulee pidettyä tarkkaa kirjanpitoa autoiluni kuluista. Kirjaan kaiken muun, paitsi pesut, lasinnpesunesteet ja muut vähäpätöiset satunnaiset kulut.
ID.4:n kulut koko omistamisen ajalta:
- Liikenne-energia: 11 326 euroa, eli 5,15 euroa / 100 km. Liikenne-energia on laskettu K-auton akuston testipöytäkirjasta tarkistetulla todellisella ladatulla määrällä saadulla kulutuksella. Siinä on siis mukana kaikki esilämmitykset ja -jäähdytykset sekä lataushäviöt myös. Ladatun sähkön hinnassa on otettu huomioon kotilatauksen ja julkisen latauksen suhde.
- Rengaskulut 2462 euroa, eli 1,12 euroa / 100 km. Rengaskuluissa on huomionarvoista sekin seikka, että auton luovutuspäivänä alle meni kaksi uutta Hankood Ventus S1 EVO kerärengasta. Autossa oli uutena Bridgestone Turanza Eco -kesärenkaat, mitkä olivat niin huonot, että ne menivät vaihtoon nopeasti. Sen jälkeen autoon ostettiin Hankook-kesärenkaat ja ne vaihtuivat vielä toisen kerran ennen pois antamista. Talvirenkaina toimineet Nokian Hakkapelitta R3 -kitkat olivat vieläkin edessä alkuperäiset ja takana olivat jo vaihtuneet kertaalleen Hakkapelitta R5 -kitkoihin.
- Huollot koko ajalta ja omakustanteiset korjaukset takuun jälkeen 2809 euroa, eli 1,28 euroa / 100 km. Takuuaikana oli erinäisiä pieniä korjattavia asioita, mistä ei itselle kertynyt kulua ja enimmäkseen ne hoituivat renkaiden kausivaihdon yhteydessä. Määräaikaishuollossa auto kävi kerran. Yhden katsastuksen kulu on myös tässä kohdassa mukana. Takuun päättymisen jälkeen koiranluita eteen vaihdettiin kolmesti. Kerran latausluukun lukitustappi hajosi. Viimeisessä korjaamokäynnissä vaihdettiin eteen myös alapallonivel. Näissä kuluissa on mukana myös tuulilasivakuutuksen omavastuuosuus. Mitään muuta oman rahan korjausta autoon ei tehty.
- Vakuutukset ja ajoneuvovero yhteensä koko omistamisen ajalta 4112 euroa, eli 1,87 euroa / 100 km. Autossa oli koko ajan pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi kaskovakuutus. Näiden vanhempien sähköautojen ostovaiheessa niistä maksettiin vielä pientä autoveroa, minkä johdosta vuotuinen ajoneuvovero on hieman uusimpia matalampi.
- Auton arvonalema 45 000 euroa, eli 20,45 euroa / 100 km on luonnollisesti kalliin auton uutena ostaneelle ja 220 000 kilometriä sillä ajaneelle ylivoimaisesti suurin kuluerä. Yritin jopa siirtää autokuumetta laskemalla Excelissä ja todistamalla itselleni, että taloudellisesti juuri nyt ei ole mitään järkeä vaihtaa autoa uuteen, vaan ajaa vielä esimerkiksi neljä tai viisi vuotta lisää. Ei auttanut sekään laskelma kuin aavistuksen yli kuukauden verran.
- Yhteensä kaikki kulut koko omistamisen ja 220 000 kilometin ajalta olivat 65 710 euroa, eli 29,87 euroa / 100 km. En pidä tuota kovinkaan suurena kuluna kilometriä kohden, mutta käytetty rahamäärä on omasta mielestäni erittäin iso. Toisaalta, kun autolla ajaa näin paljon ja siellä joutuu viettämään huomattavan osan ajasta, haluaa sen olevan mieleinen vaikka sitten kalliimmalla hinnalla. Taas kerran voin todeta, että olen ajanut uudesta sähköautosta seuraavalle sähköautoilijalle edullisen käytetyn auton.
Yhteenveto ID.4 Pro Performance 77 kWh MAX vm 2021 ajettu 220 000 kilometriä
Harviaista kyllä, minulla oli jokin haikeuden tunne jo kauppakirjaa allekirjoittaessani ja Volkkaria autokaupan hallissa tyhjentäessä ja tavaroita Ioiniq 6:seen siirtäessä. Voin koko sydämestä todeta, että Iitu oli kaikkien aikojen paras autoni kokonaisuutena. Nyt kuitenkin hieman parempi toimintamatka, huomattavasti parempi latautuvuus ja viiden vuoden kilometrirajaton takuu veivät voiton ja matka jatkuu Hyundai Ioniq 6 sähköautolla. Parhaita mahdollisia kilometrejä Iitun uudelle omistajalle.
Sähköautoileva motoristi -blogin kokemustarinat jatkossa keskittyvät siis ainakin jonkin aikaa Hyundai Ioniq 6 RWD -sähköautolla seikkailuihin, joista ensimmäisenä pidempänä on vuorossa kesän ajo Euroopan mantereen länsireunaa Ranskan Bretagneen ja sieltä ehkä Sampanjen laakson ja Moselin kautta jotain vielä määrittelemätöntä reittiä kotia kohti. Matkasuunnitelma on edennyt jo ympäristötarrojen ja Fullin tilaamisen verran.
Keskustelu
Ei kommentteja