24.05.2021

Volkswagen ID.4 Pro Performance Max-varustelu, koeajoraportti

Volkswagen Group panostaa todenteolla ajoneuvotarjontansa sähköistämiseen sekä sähköistetyn tarjooman ympäristövaikutusten minimointiin. VW:n sivustolla on runsaasti tietoa keinoista, joilla tavoittelevat koko arvoketjussa CO2 nollatasoa ja valvovat muutoinkin koko arvoketjua. Aiemmin jo Suomessakin on ollut myynnissä ID-sarjan kolmonen ja tykkäsin siitä koeajolla, mutta siihen ei saa vetomassaa eikä kattotaakkaa.

Jo jonkin aikaa on Suomessa ollut tarjolla myös isompi ID-sarjalainen, ID.4 takavetoisena, jossa on 1000 kg vetomassa ja kattotaakkaakin saa laittaa vähintään riittävästi. Tässä on minun koeajoraporttini ID.4 Pro Performance autosta MAX-varustelulla.

Iso auto, etenkin sisätiloiltaan

Kun istuu ID.4:n kuljettajan paikalle, on ensivaikutelma erittäin tilavasta ja jopa suuresta autosta (vertailukohtina omat e-208 ja Seat Leon ST). Auton 1,852 metrin leveys ja 1,631 mertrin korkeus tuntuvat etumatkustajien paikalla avaruutena. Max-varustellun auton etuistuimet ovat erittäin hyvät ja sähköllä saa säädettyä perussäätöjen lisäksi ristiseläntuen monipuolisesti. Istuinosan pituuden säätö, eli reisituki on käsin säädettävissä. Molemmissa alcantaraa muistuttavalla verhoilulla päällystetyissä etuistuimissa on kaksi muistipaikkaa ja hieromatoiminnot.

Ratin säätövara eteen-taakse ja ylös-alas vähintään on riittävän runsaasti. Ohjausakselin mukana liikkuvaa mittaristoa katsotaan ratin läpi. Meillä taloutemme molemmilla kuljettajilla vilkkujen merkkivalot meinaavat jäädä ratin taakse piiloon, kun säädämme penkin ja ratin oman makumme mukaan optimiksi.

ID.4 MAX-varustellussa istuimessa huomasin, että halusin säätää ajosennon melko korkeaksi ja pystyksi, eli täysin päinvastoin kuin nykyisissä autoissamme. Auton korkeus riittää tähänkin ajoasentoon vaikka ajankin Stetson-hattu päässä. Hyvä niin.

Takana tilaa on jopa ruhtinaallisen paljon tässä 4,584 mertrin mittaisessa ja 2,766 metrin akselivälillä varustetussa autossa. Kun asetin etuistuimen omille säädöilleni kohdilleen, en meinaa edes saada jalkateriäni ylettymään enää etuistuimen alle! Hartialeveyttä takaistuimella on 1,494 metriä, joten tässa takapenkissä jo kolme aikuistakin matkustaa hieman lähikauppaa pidemmälle tarpeen vaatiessa. Takaistuimella istutaan ryhdikkäästi ja istuimen korkeuden ansiosta sieltä näkee hyvin ulos ja eteenpäin. Max-varustelutason iso lasikatto lisää merkittävästi tilan tuntua. Lasikaton saa verhottua piiloon sähkösäädällä.

Tavaratilaa on hattuhyllyn alla 543 litraa, mutta korimallin ansiosta käytännössä huomattavasti enemmänkin ylöspäin. Max-varustellussa autossa on tavaratatilassa siirrettävä välipohja ja vielä yksi syvä pohjalokero. Auton mukana tulee myös vakiona tavara- tai koiraverkko, jonka saa myös asennettua penkit kaadettuina etuistuinten taakse. Takaistuimessa on myös suksiluukku. Penkit kaadettuina tilaa onkin jo 1575 litraa ja mittaukseni näytti, että lähes kaksi metriä pitkä kappale sopii kyytiin.

Tilojen suhteen auto on mielestäni täyden kympin suoritus, joskin meidän käyttöömme jo tarpeettomankin suuri, mutta vetomassa ja kattotaakka samassa autossa ovat suuri houkutus hyväksyä ahtaalle kerrostalon parkkipaikalle hieman turhan suuri auto.

Vaivatonta ajamista sähkömoottorin voimin

ID.4 Pro Performance on varustettu yhdellä taka-akselistoon sijoitetulla 150 kW:n tehoisella ja 310 Nm vääntävällä sähkömoottorilla. Volkswagen on ohjelmoinut sähkömoottorin ohjauksen reagoimaan erittäin jouheasti vauhtipolkimen painallukseen. Esimerkiksi Teslan huikeisiin tehoihin ja terävään reagointiin tottunut todennäköisesti vieroksuu ID:n hieman viiveellä nousevaa tehokäyrää. Sport asennolla reagointi on tietenkin hieman ripeämpi kuin Ecolla tai Comfortilla, mutta huomasin omaan makuuni Econ olevan miellyttävin. 

Pro Performancelle on kertynyt painoa peräti yli 2100 kg, joten 150 kW/310 Nm ei tarjoile sähköautojen räjähtävintä 0-100 km/h kiihtyvyyttä, mutta ilmoitettu 8,5 sekuntia riittää kaikkiin normaaleihin ajotilanteisiin Suomessa, kuten myös 160 km/h rajoitettu huippunopeus.

Alas sijoittuva paino tuntuu maantieajossa auton rauhallisena käyttäytymisenä etenkin, kun Max-varustellun auton säätyvän alustan pitää pehmeillä asetuksilla. Nopeammissa kaarreajotilanteissa massa alkaa tuntua suurista renkaista huolimatta, 20" vanteille on asennettu takana 255/45 ja edessä 235/50 kumit. Tämä Volkkari rauhoittaa ajoa ja minun ei tee mieli autolla hurjastella yhtä kovaa moottoritielle kiertävään tiukkaan mutkaramppiin, kuin esimerkiksi e-208:lla.

Maantiejossa auto on omaan korvaani hiljainen, joka saattaa osittain selittyä myös Max-varustelutason tuplalaseista sivuikkunoissa. Mittasin alkukesän todella karkealla TRE-HKI -moottoritiellä navakassasivutuulessa 120 km/h ajaessa 65- 68 dB taustamelun tasot. Aurinkoverholla panoraamakaton verhoaminen tuntui tässäkin autossa hiljentävän etupenkillä rengasääniä hieman. Takana 20" renkaiden humina alkaa kuulua etuistuimia enemmän moottoritienopeuksissa, joskin keskustelu eteen säilyy helppona. Mielenkiinnolla odotan syksyä ja 19" kitkarenkaiden äänimaailman kokemusta.

4,584 metrin mittaisen auton kääntäsäde on mukavan tiivis, 10,2 metriä ja Max-varustelun erinomaiset tutkat ja kamerat joka suuntaan auttavat auton hallinnassa ahtaissa paikoissa.

Hallintalaitteet ja infotainment

VW:n ID-sarjan ratin painikkeet ovat tuntuneet jakavan mielipiteitä autoa kokeilleiden keskuudessa. Itse opin niiden käytän loogisen helpoksi jo aiemmin lyhyellä ID.3:n koeajolla ja nyt ne jo tuntuivat kotoisilta. Myös infotainmentin lagaamista ja kaatuilua on jaettu sosiaalisessa mediassa, mutta näitäkään en omalla koeajollani havainnut.

ID.4 on Max-varustelulla erittäin keyless-auto. Peräkontin saa auki avaimet taskussa ollessa jalkaa heilauttamalla. Sisään autoon käydäkseen autoa vain lähestytään avain taskussa ja ovet aukeavat lukosta valotervehdysten saattelemana. Oven kuitenkin tässä autossa joutuu avaamaan omalla lihasvoimalla. Ajoon lähdetään painamalla jarrua ja valitsemalla ajosuunta mittariston oikealla puolella ratin takana olevasta ajosuunnan valitsimesta hieman pyöräyttämällä. Sitten vain annetaan vauhtipoljinta, niin auto lähtee liikkeelle. Käsijarru on täysin automaattinen, eikä ajoon lähtöön tai lopettamiseen tarvita mitään start-napin painallusta. Ajo lopetetaan pysäköinnin jälkeen ajosuunnanvalitsimen päässä olevaa P-nappia painamalla ja poistumalla autosta. Auto asettaa itse käsijarrun päälle ja sammuttaa itse itsensä. Ovet lukitaan ovenkahvaa hipaisemalla tai kauko-ohjaimella, eli ne eivät lukitu itsestään autosta etäämmälle kävellessä, kuten esimerkiksi Teslassa.

Max-varustellussa autossa on 12" infotainment-näyttö, josta valintoja kelppaa tehdä koskettamalla ja navigaattorin kartta on riittävän iso. Tässä varustelutasossa on hyvä headup-display -näyttö johon tulee navigoinnin ohjeet myös laajennetun todellisuuden isoilla nuolilla ja muilla tehosteilla. Hauska yksityiskohta on navigoinnin päällä ollessa tuulilasin koko alareunan mitalla käännökset havainnollistava valojuova.

Auto tottelee kohtalaisen yllättävän "Hei ID" komennon jälkeen suomenkielisiä pyyntöjä esimerkiksi aurinkoverhon avaamiseen tai lämpötilan säätämiseen ja tunnistaa jopa kummalta puolelta autoa komento annetaan ja säätää vain pyytäjän puolen lämpötilaa.

Voisin kuvitella, että hifi-tasoista äänentoistoa etsivä haluaa viedä myös parhaiten varustellun ID.4:n suoraan äänentoiston parenteluun, mutta omaan käyttööni tämä on riittävä taso. Autosta löytyy mm langaton CarPlay-toiminto ja runsaasti muuta nykytyylin mukaan.

Itse tykkäsin käyttää autoa ajaessa kaista-avustinta sekä liikenne-merkkien tunnistusta ja niiden avulla vakionpeussäätimen nopeuden automaattista ohjausta. Liikennemerkkien tunnistus ei ole ollut vielä missään ajamassani autossa aukotonta, joten niiden käyttämisen rajoitteet ymmärtää ja osata toimia sen mukaisesti.

Toimintamatka ja akku sekä lataus

Pro Performance on varustettu 82 kWh akulla, josta 77 kWh on käytettävissä. Toimintamatkaa WLTP/yhdistetty on tällä akulla ilmoitettu kertyvän peräti 519 kilometriä. Itse ajoin kylmässä (+3°C..+5°c) ja sateisessa alkukesän kelissä kahtena päivänä sekalaista kaupunki-, maantie- ja 120 km/h moottoritieajoa. Auton kulutus oli ensimmäsen päivän 172 km ajoilla 18,6 kWh/100 km, jolla toimintamatkaa olisi kertynyt laskennallisesti 413 km ja toisena erittäin rankan sateen päivänä kulutus nousi 22,1 kWh/100 km tasolle, jolla toimintamatka olisi laskennallisesti toteutunut 381 km tasolle.

ID.4 on isoa auto, jolla on suuri otsapinta-ala, joten nopeuden nosto kasvattaa kulutusta ja pienentää toimintamatkaa runsaasti. Ensimmäinen matka 177 km työmatkani Tampereelta Helsinkiin kesänopeusrajoituksia noudattaen ja muutoinkin normaalisti ajaen tuotti 22,2 kWh keskikulutuksen. Keli oli +11°C kuiva, loppumatkasta kevyt sade ja navakka sivutuuli. Tällä kertaa moottoritieajo kesärajoituksilla olis tuottanut noin 346 kilometrin toimintamatkan.

Omalta osaltani talven kulutukset selviävät vasta pakkasten koittaessa, mutta vanhojen merkkien perusteella arvioin rauhallisessa matka-ajossa toimintamatkan toteutuvan noin 300 km tasolle kelin raskaudesta ja ajo-nopeudesta riippuen.

Pro Performance -versioissa on vakiona 11 kW:n tehoinen kolmivaihevirtaa hyödyntävä sisäinen AC-laturi ja DC-latauksen ilmoitettu maksimiteho on 125 kW. EV-database -sivuston mukaan 10 % --> 80% DC-lataamisen keskiteho toteutuu 101 kW:n tasolla, mutta tämä on seikka, joka on usein kiinni laturistakin. Itse kun koeajolla testailin, sain enimmillään noin 75 kW:n lataustehon aikaiseksi.

Omissa tulevissa ajoissani ID.4:n toimintamatka riittää kaikkiin arjen ajoihin sekä mökkimatkoihin ilman yhtään välilatausta. Jos lähdemme kesälomamatkalla Leville ja muualle Lappiin, niin 900 km ja noin 11-12 tunnin ajomatka saattaa sujua noin 1-1,5 tunnin latauksiin kuluvalla lisäajalla. Me emme tosin aja tuota matkaa muutoinkaan yhteen putkeen, vaan todennäköisesti lomasta nauttien olemme välillä yhden yön.

ID.4 havaitsemiani heikkouksia tai puutteita

Mitä heikkouksia löysin ID.4:stä? Kallis autohan se on etenkin Pro Performance ja MAX-varustelulla. Onneksi hinnat alkaen malli on alle 40.000 euron tasolla. Koeajoautossa oli 20" vanteilla leveät ja siten kalliit renkaat, kun niiden vaihto tulee ajankohtaiseksi.

ID.4 on iso auto pieniin tiloihin ja isot mitat sekä runsas paino nostavat myös energiankulutusta. Leveät renkaat ja suuri otsapinta-ala nostavat etenkin moottoritienopeuksia sateessa ajaessa kulutusta reippaasti.

Volkswagen ei ole halunnut autoon tehdä etutavaratilaa eli ns. frunkkia. Vaikka arvelen tämän johtuvan VW:llä turvallisuusajattelusta, niin olisin arvostanut harvoin tarvittavalle, mutta mukana kulkevalle varalatauskaapelille olevaa paikkaa etupellin alla.

Pienenä yksityiskohtana kaipaan navigaattoriin varoituksia valvontakameroista ja odotan sekä toivon WeConnect ID -sovellukseen ja autoon tulevien päivitysten myötä lisäominaisuuksia. Kiireisimpänän pidän sitä, että nyt vain yhden älypuhelimen saa paritettua auton etähallintaa varten kerrallaan.

Kenelle ID.4 Pro Performance voisi olla sopiva?

ID.4 hinnaston hinnat alkavat Suomessa tällä hetkellä 52 kWh akulla varustetun Puren Life varustelulla olevasta hieman alle 40.000 euron tasosta. Isommalla 77 kWh akulla varustetut versiot alkavat noin 47.500 euron tasosta ja Max-varusteltuna hintaa kertyy jo noin 58.500 euroa. Hintahaarukka on siis pitkä.

Pro Performance isommalla akullaan on erinomainen vaihtoehto sähköautoa haluaville, joille kertyy runsaammin pitkiä ajomatkoja ja tarvitsevat vähintään satunnaiseen mökkikäyttöön kärryn vetomahdollisuutta. Tämä auto sopii erinomaisesti myös esimerkiksi meille, koska saamme katolle kaksi sähköfillaria, peräkonttiin kaksi espanjanvesikoiraamme ja toimintamatka sekä latausominaisuudet mahdollistavat riittävän sujuvan kesälomamatkamme vaikka Lappiin asti.

Suosittelisinko ID.4 Pro Performancea? Kyllä sen verran vahvasti, että tulimme vaihtaneeksi kaksi autoamme koeajossa olleeseen Max-varusteltuun yksilöön, joten tämä yön yli koeajo muuttui erityisen pitkäksi kestotestiksi. Talouteni neljäs sähköauto on siis Volkswagen ID.4 ja nyt ajatuksella sekä haaveena, että se pysyy pitkään käyttöutonamme.

Joku kirjoituksiani seurannut saattaa miettiä, että miksi ID.4, eikä vieläkään Teslaa, jonka olisi saanut samalla hinnalla tai edullisemmin. Syyt ovat osittain erittäin käytännölliset, nimittäin Model3:sen korimalli ei mahdollista järkevää kahden koiran kuljettamista ja Model Y:n saamisen aikataulusta en tiedä ja joka tapauksessa se on aivan liian kaukana.  Käyttetty Model S myös olisi jo tällä hintaa muutoin houkutteleva, mutta aikaisempi autoilukokemus on osoittanut, että uutena kallis auto on vanhana vielä kalliimpi pitää ja tässä en usko Teslankaan poikkeavan aiemmista kokemuksista. Lisäksi toiminnallisista syistä arvostan VW:ssä mm karmillisia ovi-ikkunoita sekä edes hieman normaalimpia ovenkahvoja. Tykästyin myös ID.4:n muotoiluun ja runsaaseen muovilla verhoiluun kiveniskemille herkissä lokasuojankaari- ja helma-alueissa. Aika vasta näyttää, miten tässä Volkkarissa maali tulee pysymään. Arvostan myös Euroncap törmäystesteissä ID.4:n saamia hyviä tuloksia, jotka olivat yhtä vakuuttavat myös mm Model 3:ssa. Nyt siis jään edelleen paitsi Teslan mainion Supercharger-verkoston suomaa matkan jatkuvuuden jouhevuutta ja varmuutta sekä tajunnan räjäyttävää suorituskykyä ja monia innostavia teknologisia ratkaisuja, mutta ehkä tällaiselle viiskymppiselle tavalliselle miehelle tämä on hyvä näin.

Keskustelu

ercaster
24.05.2021 23.40

Onnittelut loistava valinta. Hyvä värikin.

Pohjoisen karpaasi
25.05.2021 22.01

Hyvin kirjoitettu arvio! Lisää tällaisia :)

Kalle
26.05.2021 14.12

Oho! Aikamoinen veto! Onneksi olkoon, mikäs siinä jos auto tuntuu hyvältä ja täyttää kriteerit niin miksi ei vaihtoon! Kyllä VW-Group on onnistunut hyvin MEB:n kanssa ja hienoja autoja tulee koko ajan! Turvallisia kilometrejä!????

Eepee
28.05.2021 09.14

Allekirjoitan kyllä täysin mainitut asiat. Itselle tulossa id4 gtx ja suurimpina syinä toki 4-veto ja lisätehot mitä gt malli tuo tullessaan. Tilat ja ominaisuudet ovat kyllä parhaat tässä luokassa. Kokeilin useita vastaavia malleja muilta valmistajilta ja eivät minun mielestä yltäneet id4 tasolle. Toki MY oli toisena vahvana kandidaattina, mutta epävarmuus toimitusajasta ja jopa laadusta saivat pään kääntymään VW:n suuntaan

Pösöttelijä
29.05.2021 05.50

e-208 meni siis vaihdossa - pitikö hyvin arvonsa vaihdokkina?

Sähköautoileva motoristi
29.05.2021 09.50

Kiitos vaan valinnasta onnittelujoille.
Pösö piti yllättävän hyvin hintansa, vaikka tuollainen alle vuoden omistus onkin täysin pölhöä.

Mii Electrik
01.06.2021 10.42

"Kiireisimpänän pidän sitä, että nyt vain yhden älypuhelimen saa paritettua auton etähallintaa varten kerrallaan."
Pääkäyttäjä pystyy lisäämään autolle useamman oheiskäyttäjän, jotka saavat näin etäkäyttöominaisuudet omaan puhelimeensa. Vai oliko tämä jo selvillä ja hait kommentillasi jotain muuta puutetta?

Kalle
01.06.2021 18.36

En ole FB:ssä, joten en voi siellä sun sivulla kommentoida, mutta huomasitko että sähköautoja rekisteröitiin enemmän kuin dieseleitä Toukokuussa? Aika kova!

Sähköautoileva motoristi
01.06.2021 20.52

Moi Kalle, tuo osio jäi toukokuun määrissä huomaamatta. Kiitos havainnosta. Sähköautot alkavat kyllä vauhdilla valtavirtaistua. Toukouussakin noin 10% uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli sähköautoja.

Pakke
03.06.2021 09.40

Onko lasikatto kiinteä vai avattava?

Sähköautoileva motoristi
03.06.2021 10.02

Moi,
Kiinteä on tuo lasikatto.

th
09.06.2021 12.31

Ainoastaan audi tarjoaa meb alustalle avattavaa lasikattoa q4 malliin.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

ID.4 koeajoraportti sähköauto Volkswagen

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (4) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (14) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (66) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (190) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (41) Sähköauton lataaminen (22) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (8) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb